OT: OSL-KRS med luksusbuss :)

Jeg har sittet i kø i buss på E18 gjennom Vestfold en gang. Det holdt. Toget er mye bedre da.

Men skikkelige saker blir det selvsagt ikke før den antikverte sørlandsbanen erstattes av en ny bane gjennom Vestfold og langs kysten til Kristiansand. Drømme...
 
Men da er du ikke garantert plass. Det er ikke helt tingen dersom du må på et møte i Oslo...

Nei, men det er du ikke med SAS/NAS heller. Da er det bare de vanlige express bussene som gjelder.
 
Noen som vet hva det nye konseptet til NSB vil gå ut på? Er det snakk om moderniserte B7 vogner (altså lok+vogner) eller moderniserte Bm73 (gamle Signatur)?
 
Noen som vet hva det nye konseptet til NSB vil gå ut på? Er det snakk om moderniserte B7 vogner (altså lok+vogner) eller moderniserte Bm73 (gamle Signatur)?

Det er moderniserte B7-vogner som settes inn. De er nyinnredet og nylakkerte med den utrolig lekre rød og sølv med oransje dører-fargen som minner mer om tomatsuppe med makaroni enn tog...^_^
 
2+1 er veldig mye bedre enn minisetene som man vanligvis finner på bussen. På ruta Oslo-Førde var det 2+1 i en periode, jeg tror det var ca 2001-2005. Fikk man et singelsete kunne det bli en helt ok tur, men benplassen var ikke en meter. Jeg vil anta ca 85-90cm.
Buss er uansett buss, og langt unna komforten på tog.


Men da må vi også huske at komforten på tog også varierer veldig!! De grusomme Signatur-togene, som vel nå ikke går like mye som før på Sørlandsbanen, hadde vonde seter, lite benplass og praktisk talt ingen steder å oppbevare bagasje. (Litt av et knallkjøp, NSB:cry:). I tillegg måtte de jo redusere farten betydelig etter nesten-ulykken på Nelaug i 2000. Det kunne blitt norgeshistoriens verste togkatastrofe om det ikke hadde skjedd inne på stasjonen.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/06/21/208653.html
http://tux1.aftenposten.no/nyheter/iriks/d160846.htm

Et annet fortrinn med buss er at man slipper å risikere å bli plassert i motsatt kjøreretning som jeg alltid blir når jeg tar tog.
 
Moderniserte tog er bra, men det hjelper så lite når traséen er fra før bestemor var påtenkt... Jeg blir mer og mer tilhenger av å bygge et nytt høyhastighetsnett i Norge, som kan ta over store deler av både fly, bil og godstrafikken på vei og sjø. Delvis vil det være et miljøtiltakl, delvis et avlastningstiltak for eksisterende infrastruktur.

Jeg tenker meg en koombinasjon av haukelibanen (www.norskbane.no) og høyhastighetsringen (www.hhringen.no) med en liten rundbane Oslo-Drammen-Vestfold-Grenland-Kongsberg-Drammen-Oslo, og en større rundbane med avgrening i Grenland-Sørlandsbyene-Sira-Egersund-Stavanger-under Boknafjorden-Haugesund-Sauda-Røldal-haukeli-Bø i telemark-påkobling i Notodden, samt Røldal-Odda-Bergen. Hele greia bør bygges med gjennomgående 300kmt dobbeltspor, unntatt at deler Jæren og tunnelene vest for Kristiansand kan brukes.

I tillegg bør det kobles tilsvarende standard på Gardermobanen Eidsvoll-Hamar-Lillehammer-Dovre-trondheim-Steinkjer, og Østfoldbanen med fobindelse til Sverige.

Pris: Innmari dyrt.
Sparer: Mye penger til veibygging, forurensing, utvidelse av havner, utvidelse av flyplasser. Sikrer bosetning i distriktene langs linjen.
Også var det konkurranseevnen, da...
 
Are you carzy...?:p Hvor enorme naturinngrep kreves ikke for en slik utbygging? Hvor lang tid vil ikke dette ta? Det kommer til å koste astronomiske summer!! Her er jeg grunnleggende uenig. Vi må innse at vi er et lite land med færre innbyggere enn en bydel i London, Paris, Moskva og har en geografi som ikke tilsier at tog kan bringe oss overalt.:exclaimation:nor Ser at denne tråden nå har sporet noe av:)
 
Ser man kan legge inn kampanjekode på bestillingssiden. Hadde jo vært interessant med en kampanjekode som gir gratis tur/retur bare for å ha testet tilbudet :)
 
Are you carzy...?:p
Sannsynligvis! :D

Hvor enorme naturinngrep kreves ikke for en slik utbygging?
Ikke verre enn for å bygge ut veier og flyplasser for å ta unna trafikken.


Hvor lang tid vil ikke dette ta?
Det vil ta en tid, mend et skjer ikke noe før du begynner! Av prishensyn og hensynet til press i økonomien bør man starte å bygge i neste nedgangstid, ikke på toppen av konjunkturene (det varer nok ikke så lenge.

Vi må innse at vi er et lite land med færre innbyggere enn en bydel i London, Paris, Moskva og har en geografi som ikke tilsier at tog kan bringe oss overalt.:exclaimation:nor Ser at denne tråden nå har sporet noe av:)
Det er faktisk feil at topografi og demografi er enn stor hindring:
- Norsk hardt fjell er mye lettere å bygge tunneler i enn løsmasser på kontinentet
- Befolkningen er konsentrert langs kyst og i dalfører, dvs den er konsentrert langs de planlagte jernbanetraseene. Det blir også få arealkonflikter.
- Flystrekningene i firkanten OSL-BGO/SVG/TRD er pga geografien blant de ti på topp av trafikk i EUropa.

http://www.norskbane.no/flytraf_n.htm

Men: Det er viktig at banene planlegges slik at de får mest mulig av transport fra bil, trailer, fly og båt, slik at miljøeffekten blir størst mulig. Dvs traseene må følge befolkningen, de må ha dobbeltspor for å ha kapasiteten (i motsetning til Haukelibanen, som innbiller seg at de skal klare det med enkeltspor), de må ha høy gjennomgående hastighet for å kunne konkurrere med fly (i motsetning til flaskehalsklattingen til jernbaneverket) og de må ha forbindelse til havner. Dessuten må ruteopplegg, passering på eksisterende spor og stasjoner gjøre det mulig for raske persontog å kjøre forbi godstog og intercitytog. Norsk bane ser for seg et opplegg der togene jevner ut hastigheten ved å stoppe på annenhver stasjon. Det er en god ide, men de har lagt inn en del stasjoner på nesten folketomme steder over Haukeli. Jeg ser for meg at denne strekningen kan være mer eller mindre stasjonsløs med høyere snittfart, som man så kan bruke til å akseptere noe lavere fart i tettere bygde strøk, hvor man da også kan bruke eksisterende linjer Drammen-Sandvika og Ski-Moss.

Sporet av? Er det OT er det OT, og hva er bedre til å spore av enn tog?
 
Nemlig så 15 min før avgang med NAS så er du ikke garantert plass på flyet. Det kan være fult, akkurat som bussen.

Men de "vanlige" ekspressbussene (Norway Bussekspress) har plassgaranti - bare å møte opp.
 
Har en følelse av at det var særlig fra Oslo til Kristiansand at det var vanskelig å folk til bussen. Den gikk på ettermiddagen og det er kanskje en del som derfor ikke kunne bestille på forhånd fordi man ikke visste når man var klar til å reise og når man var klar, fristet vel et av de tre andre alternativene mer. Synd med nedleggelsen, men ingen overraskelse. Tviler ikke på at dette var behagelig.
 
Dette var ikke overraskende i det hele tatt..Skulle dette blitt noen suksess måtte man hatt noe ala det svenske Bus4You-konseptet. Enkeltsete på denne ruta var OK, men 2-seterraden var ikke så veldig mye mere komfortmessig enn vanlig unntatt at benplassen er meget bra !.

Dessuten var den litt i dyreste laget.
 
Back
Top