OT: Lekasjer i valgdagsmålinger

Replying to Topic 'OT: Lekasjer i valgdagsmålinger'

Originally posted by ph-ndr

Tja, hvis man ser Bush sin måte å forholde seg til verden på, samtidig som han er såpass buddy med pappa sine forretningskompiser, så burde det være nok?
Vet vi hvordan Kerry vil forholde seg til verden på?
På en måte så håper jeg at Kerry vinner, så får folk ser at alt ikke er så veldig mye grønnere på den andre siden?
Er litt enig i at det kanskje er på tide med lederskifte 'der borte',
men jeg synes ikke helt at Kerry virker som den rette kandidaten.

Kerry var den rette kandidaten...han var jo det eneste alternativet! Vet ikke om jeg tørr si det høyt - men for 4 år siden var jeg meget fornøyd med at Bush slo Gore... Trøsten må være at man lærer mens man blir eldre...

Originally posted by EB

Kerry var den rette kandidaten...han var jo det eneste alternativet! Vet ikke om jeg tørr si det høyt - men for 4 år siden var jeg meget fornøyd med at Bush slo Gore... Trøsten må være at man lærer mens man blir eldre...
Njaei - når jeg har veid opp Kerry mot Bush så helte det nok mot Bush.
Kerry virker litt for 'tafatt' og har ikke sterke meninger nok,
og han strider mot mine personlige punkter også (ikke at det påvirker
meg ettersom at jeg ikke bor i USA - men hvis vi stemte på ny statsminister i Norge f.e ks.).

Og du er sikker på at du ikke ville sagt det samme om fire år hvis Kerry vant denne gangen?

Forøvrig er jeg litt usikker på din commet;
Trøsten må være at man lærer mens man blir eldre...
Om du da mener jeg som ungdom vet for lite,
og trøsten er at jeg lærer jo eldre jeg blir,
eller om du henviser til din fryd for fire år siden?

Har nok med min egen læreprosess... Du må gjerne være Bushtilhenger også i fremtiden.

Det er flere gode grunner til å håpe at Kerry vinner.

1) Bush begår soleklare brudd på folkeretten, ved å sette FN til side før han går til væpnet angrep på et annet land. Dette kan neppe kalles selvforsvar (som er eneste tilfelle man kan gripe til våpen uten FN-mandat.
2) Bush minimale forståelse for omverdens meninger vil kun skape mer terror og antipati for USA.
3) Bush setter til side grunnleggende rettssikkerthetsgarantier for f.eks. Guantanamo- fangene, da han finner det beleilig å ikke kalle dem krigsfanger, men ulovlige krigere. Dette er å sette uskyldspresumsjonen til side ved å nekte dem grunnleggende juridiske rettigehter.
4) Bush er ultrakonservativ i spørsmål om abort, homofili, Kerry er relativt liberal her, han kan muligens ikke si alt han vil gjøre, da vi snakker om USA.
4) Bush viser null vilje til å hjelpe fattige, folk med lav inntekt
5) Bush bryr seg lite om de som ikke har råd til sykeforsikring.
6) Sist men ikke minst Kerry kan ikke være verre enn Bush

Originally posted by Speedbird
Tja, hvis man ser Bush sin måte å forholde seg til verden på, samtidig som han er såpass buddy med pappa sine forretningskompiser, så burde det være nok?
Vet vi hvordan Kerry vil forholde seg til verden på?
På en måte så håper jeg at Kerry vinner, så får folk ser at alt ikke er så veldig mye grønnere på den andre siden?
Er litt enig i at det kanskje er på tide med lederskifte 'der borte',
men jeg synes ikke helt at Kerry virker som den rette kandidaten.

Koblingen mellom Bush, Karl Rove og Rumsfeld er litt mer skummel enn sunt er. De representerer et syn som ligger veldig langt til høyre for hva vi her borte anser som fornuftig. Kerry er gjerne like høyre som Bush på en del ting, men han innser i det minste at man må forholde seg til verden, ikke bare ture frem som man selv vil.

Om du husker tilbake til barndommen din, når Bush kom til makten, så var hans motto om å samle folket etter et splittende valg, om å være ydmyk ovenfore verden, etc. Bush har en track record der alle valg har vist samme greie: snakk til venstresiden/sentrum, når man har fått fullmaktene, så jobber man møt høyre. At man lar en mann sitte i en slik stilling og utføre det så grundig gjennomført i fire år burde være nok til å skremme.

Jeg har aldri sagt Kerry er bedre enn Bush, men hva tror du er best for systemet: forelle ledelsen hva man ikke tolererer av oppførsel, eller å bare la noen sitte inntil det forkvakledede systemet der borte endelig kan greie å produsere en motkandidat som er mye bedre enn motstandern på egne bein, enn slik man praktiserer nå, hvor motstanderen må bare marginalt beviselig mindre ille enn den sittende?

Om du husker tilbake til barndommen din
Når du kommer med slike sløkkede bemerkinger som dette, så gidder jeg ikke å diskutere med deg..
..jeg er ikke en liten drittunge på 17 år som du tydeligvis tror,
men er man uenig med noen så er jo alltid det letteste å drite de ut.. :zzz

Originally posted by jens
De vil vel først lave loven om så folk der ikke er født i USA kan stille op = de vil have Arnie som kandidat.

Tja, kanskje Arnie ikke ville vært en så dum kandidat. Som jeg så det så treffende skrevet et sted; president Arnie ville ikke sendt tropper i krig i Irak. Han ville gått inn alene. :)

Morten.

CNN melder at Kerry gir opp: Sen. John Kerry calls President Bush to concede presidential election, CNN has learned.

Jan Roar Rød

Bush vant med skitne triks da han ble guvernør i Texas, han brukte skitne triks mot sin egen republikaner motkandidat i 2000, og han brukte skitne triks denne gangen også.

Det er ingen reell opposisjon i USA. Folk snakker om Demokrater og Republikanere som motkandidater, men når det kommer til stykke, så finnes det ikke et ansikt for opposisjonen. Uansett hvem som sitter med makten, så har ikke opposisjonen et ansikt og en stemme. Kun en hel del enkeltutsagn fra forskjellige representanter som kan komme fra hvilket som helst parti.

Bush har spilt paa folkets frykt og vunnet paa det. Hovedbudskapet hans har vaert at USA blir bombet soender og sammen av terrorister hvis Kerry blir valgt, og det ser ut til aa ha naadd fram ..... at republikanerne naa ogsaa vil styre i alle hus, vil trolig ha en fatal virkning paa oekonomien .. forvent hoeye oljepriser, hoey arbeidsloeshet, mer outsourcing og generelt trangere kaar for folk flest. Vi kan ogsaa forvente oeket 'krig mot terror', store styrker utenlands og at det dukker opp en form for kamuflert tvangsmobilisering innen kort tid. Ihvertfall for medisinsk personell ....

Oss utlendinger kan nok se fram mot mer mistenkliggjoering og friskere grensekontroller.

Hurra.

Men merkelig nok så har ikke Bush klart å skremme befolkningen i Washington DC, Philadelphia og New York... Det var da tross alt de som ble hardest rammet den 11 sept. Men det er kanskje nettop derfor at de ikke stemmer på mannen, de har muligens et mer realistisk forhold til verden...??

Generelt virker det som storbyene har helt mot Kerry, mens på landet har det vært bush-menn :p

Demokratene har stort sett kontroll på de stater som ligger ved kysten (unntaket er Florida som vel er fyllt opp med eldre pensjonister fra midtvesten!)

Det er jo ikke overrasjende at i NYC har folk stemt overveldende demokratisk, men jeg er litt overrasket over at Kerry fikk hele 90 % i Washington D.C., man skulle tro hovedstaden hadde noen flere republikkanere også, noen som vet årsaken?

Bor vel litt flere "opplyste" folk i hovedstaden...;)

Originally posted by EB

Bor vel litt flere "opplyste" folk i hovedstaden...;)

Hehe, det er klart, men 90 % er jo knock-out, selv i stater (ja, jeg vet at D.C. ikke er en stat) hvor Bush har vunnet klart er han likevel ikke i nærheten av slike tall.

Originally posted by jb1

man skulle tro hovedstaden hadde noen flere republikkanere også, noen som vet årsaken?

Kanksje de er lei av hunden til Bush går rundt og driter i gatene deres? Hvem vet :D
I følge CNN har også 23% av republikanerne i DC stemt på Kerry.

Originally posted by jb1

Det er jo ikke overrasjende at i NYC har folk stemt overveldende demokratisk, men jeg er litt overrasket over at Kerry fikk hele 90 % i Washington D.C., man skulle tro hovedstaden hadde noen flere republikkanere også, noen som vet årsaken?

De aller fleste i Washington bor jo ikek der - folk i administrasjonen bor gjerne utenfor byen, og alle politikerne stemmer jo i distriktene de er fra, ikke i DC (George W selv dro jo hjem til Crawford, Texas for å stemme)

I området til Bush (McLennan) har forøvrig 66% stemt på han.

Back