• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

OT: Holy Smoke (live)!

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Som ogsaa nevnt andre steder, saa er det aktivitet i Mt. St. Helen .. den har akkurat begynt aa spy roeyk igjen for andre gang paa 24 timer ... her er 'live' bilder ... tror bildet vil oppdatere seg her i posten ogsaa.

mshvolcanocam.jpg

Replying to Topic 'OT: Holy Smoke (live)!'

.. og naa sier de at det er sannsynlig at vi faar et fullt utbrudd innen 24 timer. Omraadet som inntil naa var tillatt som utkikkspost er naa evakuert.

Regn med et smell i loepet av de neste timene ... dette fjellet er som en tenaaring .. vaakner opp rundt lunch ... :D

Hvor langt (i kilometer) unna Seattle ligger denne tenåringen???

og da har linken blitt sponsa av Raude Kråssen :)

EB: Tror det er ca. 300km .... tre og en halv times biltur.

Rundt 150 KM soer for Seattle og rett i underkant av 2 timers biltur...Mt.St.Helens ligger mellom Centralia og Portland....I-5 ble stengt i en lang periode ved store utbrudded....med vindretningen denne gang blir nok ikke I-5 beroert.....Derimot vil det faa foelger for flytrafikken i Portland og mellom Seattle og Portland....

Enn så lenge ser den ganske så fredelig ut. Men det er vel rundt lunsjtider der borte nå?

"National Volcanic Monument" - hva slags betegnelse er det? Er vulkanen blitt sitt eget minnesmerke etter de voldsomme ødeleggelsene i 1980?

Det er action over there...:

"Røyken er borte, men fjellet rister. Det vil bli en eksplosjon, sier amerikanske myndigheter til Dagbladet.no."

Aner vi en aldri så liten propp et sted nedi krutt-tønna?

http://www.dagbladet.no/kunnskap/2004/10/04/410281.html

TV Norge hadde nettop en liten sak om dette på "nyhetsendingen" sin. De kunne fortelle at Mt. St. Helen ligger i Vancouver i USA.....:D Trøste for en geografikunnskap...

Trøste for en geografikunnskap...

Omtrent som min da. :zzz

ATT: LN-MOW!

Synes jeg hørte på NRK nyhetne at den hadde roet seg igjen, stemmer det da? Står ikke noe om det på de andre nyhetssidene jeg kommer over.

Som bildet paa toppen av denne traaden viser(det oppdateres naar du aapner traaden!) er det rolig. Men det dreier seg om "stille foer stormen" og det regnes med et stoerre utbrudd innen 2-3 uker. Et utbrudd i dag ville ha vaert ideelt, vinden har dreiet nord-oest dvs. baade PDX og SEA ville kunne operere normalt......

Originally posted by enml

De kunne fortelle at Mt. St. Helen ligger i Vancouver i USA.....:D Trøste for en geografikunnskap...

De er bedre enn dine .... :D
Vancouver, WA ligger her, rett nord for Portland og statsgrensen.

Uuuupst! Plystre plystre.... Holde kjeft her etter ja... Trallala...:sarc :D

Etter bildet fra USGS å dømme har den en propp midt i, ja, som korker den igjen. Når trykket øker nok blir det sjampisflaskesprut...eller fjellsiden revner. Ganske typisk for den slags vulkaner.

Og dette var en av hovednyhetene på NRK Frokost Tv i dag tidlig... Spennende å følge utviklingen...selv lander jeg i byen om noen uker...blir det en skikkelig bonustur???

I følge min far som jo også er innom forumet så er det 160 kilometer fra Seattle... Er MOW laaangsynt?

Nei, ikke spesielt .... men iflg. websiten er det tre og en halv times kjoeretur til Seattle, saa jeg foretok bare litt enkel hoderegning .... Tydeligvis litt for enkel ...

Back