• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

OT: Da forlater jeg Den norske Kirke etter 36 1/2 år

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Re: OT: Da forlater jeg Den norske Kirke etter 36 1/2 år

Som beboer i etasjen under Livstidsdiktatoren her i forum-skyskraperen, vil jeg bare skyte inn at OT-innlegg alltid er velkomne saa lenge de forskriftsmessig er merket som saadan.

Det er da helt og holdent opp til den enkelte forumbruker aa holde seg unna slike traader om oenskelig.

Striden om dette var da ogsaa en av aarsakene til at CK ville vaere herre i eget hus (skyskraper).

Ellers saa viser jeg til det som Savipix nevnte litt hoeyere opp.

*Tilbake til debatten*

Jeg håpet i det lengdte regjeringen skulle velge en annen kandidat enn Kvarme, men jeg er litt usikker på om jeg skal melde meg ut av Kirken. Jeg tenker også på at det er vitkig at kirken har liberale medlemmer. Uansett burde jeg vel ha meldt meg ut da religion er særdeles lite viktig for meg, men jeg må tenke litt til før jeg eventuelt melder meg ut. Uansett, Kvarme er ikke den Kirken trenger, go Stålset.

Dette er nok ett eksempel på at kirke og stat ikke bør være i samma "bås".

Jeg og min kjære meldte oss ut fra statskirken for en stund tilbake, Hverken ho eller jeg er kristene. Vi har valgt å følge en annen trosretning, som vi mener er mere rett.

Jeg har lite imot kristendomen som en relgion,men det jeg ikke liker er hvordan den ofte blir praktisert og utnyttet av mennesker, Jeg for min del vil ikke ha noe med en relgion som det er godtatt å "bannlyse" mennesker som har en annen sexuell legning, eller mennesker med annet livsyn og relgionsoppfatning. Og man blir bare godtatt hvis man er en "god kristen å gjør som man blir fortalt" (litt satt på spissen).

Jeg har igjennom hele oppveksten blitt "fostret" med en mor som var aktiv i indremisjon og bibelgrupper, Jeg har selv gått på kristelig gymnasium, samt kristen folkehøyskole. Så en kan si at jeg er ikke helt uten "erfaring". Og selv etter alt dette har jeg funnet ut at det er ikke for meg.

Det er endel mennesker innenfor den norske kirke jeg respekterer som gjør en sabla bra jobb. Men det er desværre et fåtall i forhold til alle "drittsekkene" jeg har møtt på igjennom årenes løp.

Jeg er veldig glad for at Kvarme ble valgt. Forhåpentligvis er det nok en spiker i kista til statskirka... :sarc

Jeg noterer meg at de to politikerne i regjeringa jeg har respekt for var uenig i avgjørelsen. Det er dessverre ikke nok til at vi nok en gang får en regjeringsavgjørelse som går helt på tvers av folkets ønsker...
På tide å få en slutt på prestestyret Norge. Vi får sjansen til høsten.

Kyrre

Min holdning til ukens vintips og mange andre OT-innlegg gjør at jeg lar være å lese dem. Men i dette tilfelle så jeg at mange hadde en mening om noe som for meg var av litt interesse. Jeg tittet gjennom det som var skrevet og sa meg enig i det som stod i et av innleggene.

Men etterpå kom jeg på at CK for lenge siden (i første forum?) hadde sagt klart fra at han ikke ville ha debatt om livssyn e.l. på forumet, noe som ble respektert.

Jeg mener faktisk at temaet i denne tråden rammes av dette "forbudet".

TILLEGG: fant følgende belegg for mine uttalelser på airpics-forumet:

24/06-2001 skrevet av LN-OJB: Og jeg vil respektere fullt ut CK´s retningslinjer, om at religion er et slags "ikke-topic" på Scanair.net.

1/7-2001 skrevet av Cedlind: Nå er vel dette egentlig et spørsmål om religion og tro, noe vi har blitt enige om å holde utafor forumet....

10/2-2002 skrevet av LN-KOG: Vi har erklært dette et religionsfritt og politisk fritt forum.

Men dette er ikke en debatt om livssyn e.l. lignende Det er en debatt om hvorvidt man skal diskriminere mennesker som er anderledes enn en selv......jeg foeler meg selv truffet av nettopp det innlegget du sa deg enig med, hvor det paapekes at samliv og valg av partner skal sikre fremtidens slekter....naturen har gjort dette umulig for min kone og meg selv......og derfor lever vi ikke opp til Guds bilde ??????

Homofili er ei heller naturstridig, det er en del av naturen.

Originally posted by GF1
Min holdning til ukens vintips og mange andre OT-innlegg gjør at jeg lar være å lese dem. Men i dette tilfelle så jeg at mange hadde en mening om noe som for meg var av litt interesse. Jeg tittet gjennom det som var skrevet og sa meg enig i det som stod i et av innleggene.

Men etterpå kom jeg på at CK for lenge siden (i første forum?) hadde sagt klart fra at han ikke ville ha debatt om livssyn e.l. på forumet, noe som ble respektert.

Jeg mener faktisk at temaet i denne tråden rammes av dette "forbudet".

TILLEGG: fant følgende belegg for mine uttalelser på airpics-forumet:

24/06-2001 skrevet av LN-OJB: Og jeg vil respektere fullt ut CK´s retningslinjer, om at religion er et slags "ikke-topic" på Scanair.net.

1/7-2001 skrevet av Cedlind: Nå er vel dette egentlig et spørsmål om religion og tro, noe vi har blitt enige om å holde utafor forumet....

10/2-2002 skrevet av LN-KOG: Vi har erklært dette et religionsfritt og politisk fritt forum.

men så er jo dette scanair.no forumet.. og som kjent nytt forum og nye koster ;)

Til de som er for Kvarme:
Fint at dere står for deres syn, men jeg synes dere burde komme med bedre grunner for at Kvarme skal være Oslo-bisp, enn at dere er enig i at homoseksualitet er en synd og må forbannes.

Til de som er imot Kvarme:
Ingen fare. Denne fyren er som sendt fra himmelen for minoritetsgrupper. Han kommer sikkert til å tråkke i mange salater som Valgerd Svarstad-Haugland gjorde da hun satte foten inn i rikspolitikkens hus. Og det vil medføre at fokus settes på disse gruppene. Politikken og gode norske holdninger vil gå sin gang og beskytte de som forfølges.
Selvsagt er det leit hvis han har gått på KRF-kurs og lært å tale i tunger i steden, slik som Valgerd etterhvert har lært.

:) og det var mitt syn på denne OT-saken.

Jeg er baade kristen og har vaert aktivt medlem av KrF og mener at det ikke er noe prinsipielt galt i aa ansette homofile prester. Likevel er det forstaalig at regjeringen (ikke bare KrF: det var bare 2 statsraader som tok dissens!) valgte Kvarme.

Hvis begrepet "kirkens demokrati" skal bety noe saa ville et flertall ha Kvarme som biskop. Naa kan man vaere uening i hvordan man teller stemmer, men slik er systemet naa og saa faar man heller bare proeve aa endre det fra innsiden. At de "liberale" gjorde en taktisk blundert og spredte sine stemmer paa flere kandidater er ikke regjeringens feil.

Synes ogsaa at det aa melde seg ut fra statskirken er en noksaa drastisk handling foer man har sett hva Kvarme faktisk tenker aa gjoere i denne saken. Man trenger vel ikke mye fantasi for aa forstaa at det bilde av ham som blir tegnet i tabloidene (spesielt Dagbladet) ikke nodvendigvis er sant...

Det er forresten utrolig irriterende med alle "intellektuelle" forstaa seg paaere fra venstresida som absolutt skal ha saa mange meninger om hvordan min religion skal vaere. Det hjelper ikke aa forandre folks overbevising med slegge og svartmaling. Hvis man er kristen saa faar man bli med og ta denne kampen sammen med meg paa innsiden av kirken, eller passe sine egne saker.

Tanken paa at Trond Giske kan kome tilbake som kirkeminister er det beste argumentet for aa skille stat og kirke.

Kvarme er allerede biskop - så han kan man "dømme" ut i fra den jobb han har gjort til nå. Om KrF fortsetter å si at de bare handler etter kirkens votum -så møter de seg selv i døra etter at de for to år siden satte det samme flertallet blant kirkens råd til side for å ansette den meget konservative Laila Rikaasen Dahl som biskop i Tunsberg.

Synet på homofile må gjerne Kvarme beholde...Han må gjerne si om igjen og om igjen at han er veldig glad i Oslo - men på spørsmålet i går om hva som skal til for at Oslo skulle bli glad i han - ble han svar skyldig...(...det kan jo ikke bare være greit å vite at 98% av den befolkningen du skal være biskop for ikke ønsker deg!) Like så må det være et prblem at bispedømmerådet ikke ønsker han og at mange prester i Oslo også hadde sett at en annen hadde blitt valgt.

Meldte meg ut fredag... På konsert i Oslo Domkirke lørdag (veldig bra!) og i dag søndag blir det gudstjeneste i Tonsen Kirke med vår egen Scanair.no-prest - LN-OJB/Fellowship...(...kan man gi terningkast til en flyprest?)

Terningkast 5/6. Dette var en positiv opplevelse - i og for seg hadde jeg ikke ventet noe annet av Fellowship (et navn som passer meget godt på både presten, flyfreak`n og menigheten på Tonsen!!!)

Tusen takk! Det er alltid hyggelig å se kjente, samtidig som kan skjerper seg litt ekstra. Fellowship er navnet jeg fant i et mine lysere øyeblikk, ja :)

vi var litt færre enn vanlig i dag, men jeg glemte jo at det var Holmenkollsøndag, (er ikke uinteressert, men har liksom ikke tid til det i dag). jfr konsert, i signaturen nedenfor.

Originally posted by dc-8-63
Men dette er ikke en debatt om livssyn e.l. lignende

Det er klart det er en debatt om livssyn. Det er en debatt om hvordan man tolker Bibelen. Kvarme tolker den på sitt konservative vis, mens Stålsett fant ut at han måtte lese Bibelen på en annen måte dersom han skulle fortsette å være prest.
Jeg er slett ikke enig i Kvarmes tolkning, men jeg synes det muligens er å dra det litt langt å melde seg ut av statskirken av den grunn. Det finnes da en god del prester som har de samme holdningene som Kvarme? Og bekjenner man seg til den kristne tro, så burde vel troen står sterkere enn som så?
Ellers er det interessant å se hvor mange mennesker som engasjerer seg i debatten om biskop i Oslo. Hadde det vært like stort generelt engasjement om kirken, så kunne det blitt interessant!

Det jeg mener er at Homofili er ikke et livssyn....selv om svaert mange oensker aa tro det, og bruke det til aa fremme sine egne syn.

Originally posted by PW14

Hvis begrepet "kirkens demokrati" skal bety noe saa ville et flertall ha Kvarme som biskop. Naa kan man vaere uening i hvordan man teller stemmer, men slik er systemet naa og saa faar man heller bare proeve aa endre det fra innsiden. At de "liberale" gjorde en taktisk blundert og spredte sine stemmer paa flere kandidater er ikke regjeringens feil.

Interesaant aa se at du bruker "liberale"....og er spent aa hoere hva du mener med "liberale"....om du mener den norske betydningen - i fra liberalismen hvor hovedtankene er fri markedskrefter....eller en av de 2 betydningene av ordet "liberal" i Amrikansk engelsk ? Ut i fra sammenhengen ser det ut som du bruker det slik de konservative i USA bruker det, naermest som et skjellsord om alle som befinner seg til venstre for de som befinner seg paa den ytterste hoeyrefloey av det Republikanske parti.....

hvis du benytter den virkelige betydningen av "liberal" (jfr. Ord boeker, leksikon etc.), hvor medmennskelighet, omtanke etc. er grunnleggende vil det vaere intessant aa hoere hva slags kirke du oensker som skal befries fra omtanke og medmenneskelighet.....????

Ordet liberal kan brukes paa svaert mange forskjellige maater.

Naar jeg skrev "liberal" (med anfoerselstegn) saa var det nettopp for aa signalisere at jeg ikke er enig i den formen for baassetting. Innenfor ekstreme kristne miljo (og innenfor noen snevre miljoer i KrF for den slags skyld) saa blir 'liberal' ofte brukt som et skjelsord a la betydningen ordet har paa amerikansk hoyreside. Etter denne definisjonen er jeg nok liberal, men det vil fortsatt vaere store variasjoner mellom "liberale" paa hvordan kirken skal vaere.

Jeg gaar ikke med paa at begrepet 'liberal' noedvendigvis er positivt i alle sammenhenger.

Aa vaere liberal kan nemmelig ogsaa ha en politisk og en oekonomisk betydning, og i de to betydningene vil jeg paa ingen maate kalle meg liberal. Selv om politisk liberalisme (innenfor akademia gjerne synonymt med arbeidet til John Rawls og hans foelgesvenner) er mer sympatisk enn oekonomisk liberalisme, er det min oppfatning at de begge legger for stor vekt paa enkeltindividet i sine modeller og ikke tar tilstrekkelig hoyde for den sosiale konteksten individene befinner seg i.

Opplevde uansett at menigheten på Tonsen var LIBERAL med positivt fortegn...:spin:

Back