OT: Avis brukte mitt bilde uten lov

Siden det er så mange forum-medlemmer som opplever at media bruker bilder her i fra forumet, så skulle man jo nesten tro at noen journalister har registrert seg her:p

ikke så mange som har registrert seg, men vi vet at de leser....

1250 er lite CK ;)

Gå på frilans.no og nj.no. Finn frilans-satsene og doble med to.

Få avisredaktører vil nekte om du adresserer kravet direkte til ansvarig redaktør, for de kjenner konsekvensene så utrolig godt.

Med frilanssats x 2 ligger man på rundt 2800 kroner.

Oppdatering:
Satsene ligger her: http://www.nj.no/Frilans/Frilanssatsene/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=6780

Standard honorar per bilde: 1450. Om du er MVA-registrert plusser du på 25 % for det.
Dermed kan du trygt fakturere 2900 kroner for tyveriet, og det gir ikke avisen gjenbruksrett.

Vil de har rett til reproduksjon av bilder og bruk i andre kanaler, må de i tillegg forhandle om det.

...Og joda, er både journalist og registrert i forumet, men verken med fly eller fototyveri som fagfelt ;)...

Last edited:
Jeg solgte ett bilde til VG da de ringte meg for noen uker tilbake, og da fikk jeg satsen på 1450,- for en visning i papirutgaven av VG dagen etter...
Men pengene har ikke kommet ennå da, tar vel litt tid sikkert.:p

Airbus 330.

Til dette med at journalister evt. er registrert her: Jeg er journalist og jobber delvis på nett, men vi har ryddige forhold når det gjelder bildebruk. Vi bruker bare egne bildebaser, egne bilder eller bilder vi har fått/kjøpt. Men jeg vet jo at andre har et noe mer lettvint forhold til bildebruk ...

Ellers vil jeg også anbefale Isbamse å bruke frilanssatsene, i alle fall i utgangspunktet. En del redaksjoner forsøker å slippe unna med svært lave satser, så det kan sikkert lønne seg å gå relativt høyt opp på banen med en gang. Lykke til i alle fall!

Det viste seg å være en misforståelse med hvordan bildet hadde havnet i arkivet, de ltrodde at det var ok å bruke siden de hadde fått det fra den lokale turistforeningen. Lovte å slette det. Får en tusenlapp...leste ikke siste delen av denne tråden i tide, så jeg kan ikke mase mer på det. Men neste gang...!

Bildet var forøvrig kun på nett, ikke papir

Bruk ALLTID vannmerke på bildene. Da kan de ikke netkte på noe.
Det er masse rotter og ulver der ute.

Fikk 1000kr for 5 bilder i en avis en gang jeg, pluss ett forsidebilde (dekket hele framsiden). J*vla svindlere! Fikk forsåvidt pengene 6 måneder etter at jeg tok bildene for dem også. Greit nok at det var en lokalavis, men hallo!

(Måtte få ut litt temperament nå, siden jeg er så lei av den feilkilde-, oppblåste- og tyvemediaen vi har i verden)

Nå håper jeg at noen aviser stjeler noen av mine bilder snart! Hadde vært greit med noen ekstra kroner - for vanligvis bruker jeg jo mange tusen i året på flyinteressen/hobbyen min!

Back