Osprey krasjet i Nordland 18MAR22

Takk til MountainDew for linken!

Tydelig at de har fløyet Osprey'en langt over evne og avvek høyde fra opprinnelig plan. Rask nedstigning inn i dalen som førte til høy fart, heftige svinger for å følge krevende topografi hastighet opp til 259 kts. Helt mot slutten hadde de først en venstresving på 68° bank angle, grensen for Osprey er 60°. Flyet mistet fort hastighet og høyde med stor bank angle, det ble startet en høyresving for å unngå terreng, som på det laveste var 27 ft over terreng. Høyresvingen ble enda heftigere; 89°. I løpet av denne manøveren ga de full reverse trust i to til tre sekunder før de ga full forover. I svingen på nærmere 90° forsvant alt; maskinen hadde en ROD på ca 4000 ft/min da den traff bakken.
 
I svingen på nærmere 90° forsvant alt; maskinen hadde en ROD på ca 4000 ft/min da den traff bakken.

Da var det smertefritt, over med en gang, som å slå av lyset.
Uffda, R.I.P. :cry:
 
Jeg kjenner overhodet ikke til krav og vanlig praksis i USMC eller USAF, men er ikke hhv 270 og 91 timers erfaring på typen og 450 timer totalt for kaptein og 2p uvanlig lite? Spesielt for å operere en av verdens mest komplekse luftfartøy i krevende vær- og terrengforhold?
 
Jeg kjenner overhodet ikke til krav og vanlig praksis i USMC eller USAF, men er ikke hhv 270 og 91 timers erfaring på typen og 450 timer totalt for kaptein og 2p uvanlig lite? Spesielt for å operere en av verdens mest komplekse luftfartøy i krevende vær- og terrengforhold?

De flyr generelt lite i luftforsvarene rundt omkring. 1000 timer på type i forsvaret er meget, meget bra. 3000 timer på en flytype er jo absurd mye i den sammenhengen, mens 3000 timer i sivil luftfart er første hakket over tørr bak ørene ;)
 
Villmannskjøring med bil el. båt er jo ikke helt ukjent, men med fly?..
Fikk pilotene et adrenalinrush med å fly taktisk langs dalen slik at de helt glemte av kapasiteten til dette fartøyet?
 
Villmannskjøring med bil el. båt er jo ikke helt ukjent, men med fly?..
Fikk pilotene et adrenalinrush med å fly taktisk langs dalen slik at de helt glemte av kapasiteten til dette fartøyet?

Eh, det er da ikke noe ukjent med fly, helikopter osv. heller. Finnes utallige eksempler og mange som har endt som dette.
 
Hendelsen på Senja skjedde nå i august, nødlanding etter kløtsj-problemer.
Ifølge det amerikanske luftforsvaret var det en «ukjent og potensielt farlig» feil med clutchen på flymaskinene, meldte nettstedet Breaking Defense. Dette skal ha gjort at kraftoverføringen til motorene ikke fungerte som den skulle. Dermed måtte flymaskinen nødlande på Senja.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/forsvaret-anslar-det-vil-koste-millioner-a-frakte-amerikansk-osprey-vekk-fra-naturreservat-pa-senja-1.16087317
 
Det hadde vært en fin gest å la tømmeret ligge til klopping. Senja, det området inkludert, er også i ferd med å bli nedtråkka av turister.
 
Ser ut som de snart er klare til å få den ut...

https://twitter.com/ryankakiuchan/status/1569761850899976192/photo/1

Scooter01

Ser ut som de "har fått den i lufta igjen" i dag.

FdqXJarXwAIZZfw


https://twitter.com/selshevneren/status/1574737220702986241
 
Det var et kjent kranskip, ja.

Ja , vi bruker TrondsLift i Sandnessjøen fra tid til annen for å løfte subsea seksjoner fra land til installasjonsfartøy som skal installeres dette vest i havet fra Nordland.
 
Back
Top