Oslo-spørsmål (av alle steder)

thoves

ScanFlyer Blue

Hei!

Har jo vært i Oslo maaange ganger, til å med vært der 4 mnd i militæret.. (er fra Trondheim) men har liksom aldri gidda å ta turist-ruta å sett noen annet enn sentrum med Karl johan opp mot slottet, Oslo S etc før man har dratt på den konserten, det cruiset etc.. . Nå skal jeg nedover for å se cupfinalen og tenker da for en gangs skyld å faktisk få med meg litt ellers..

Tenker å ihvertfall se Vigelandsparken og Holmenkollen itillegg til Aker Brygge og Operabygget i sentrum.

Er det faktisk en lett måte å fikse det på.?

Har en lørdag ettermiddag/kveld og en søndag morgen (07-12.00) + ettermiddag (16-20) til rådighet.

Re: Oslo-spørsmål (av alle steder)

Operabygget er rett ved Oslo S, så går du bort til Aker og tar t-bane/trikk til Skøyen/Vigelandsparken og Holmenkollen. Dette rekker du glatt :)

Operabygget er rett ved Oslo S, så går du bort til Aker og tar t-bane/trikk til Skøyen/Vigelandsparken og Holmenkollen. Dette rekker du glatt :)

Hvis du skal besøke skimuseet og eller tårnet i Hoppbakken så sjekk åpningstidene. Ikke så veldig spennende i Kollen (utenom når det er renn) hvis museum og hopptårn er stengt.

Kjøp et dagskort på #Ruter (samme som AtB), så rekker du alt, og mere til!

Danke Schön! Da fikser vi et dagskort og følger den ruta ;) Tenkte meg opp i tårnet, så må nok sjekke tidene der ja. Blir vel på søndagsmorgenen regner jeg med.

Bor på Oslo Plaza, så er sentralt sånn sett.

Last edited:

Forstår det sånn da at Vigelandsparken og Holmenkollen er ganske nære hverandre?

Nei, det er et stykke mellom de ;)

Vigelandsparken er enklest å komme til ved enten ta T-banen til Majorstua også er det fem minutter å gå derfra. Eventuelt ta 12 trikken til Vigelandsparken.

For å komme deg til Holmenkollen tar du T-banen (linje 1) fra Majorstua til Holmenkollen

Ok. Da blir'e t-bane t Majorstua, walk to Vigeland. Så t-bane Majorstua-Holmenkollen. ;)

Aker og Operaen tar vi når det passer inn. :P

Er du lat, tar du trikk 12 fra Jernbanetorget til Aker Brygge (mot Majorstuen). Derfra tar du trikk 12 til Vigelandsparken. Videre med trikk til Majorstuen. Så tar du bane 1 mot Frognerseteren, og hopper av i Holmenkollen. Hvis du har lyst å gå litt, så er Vigelandsparken til Majorstuen veldig kort, og Jernbanetorget til Aker Brygge 10-15 minutter. Aker Brygge til Vigelandsparken er ca 20 min.

Ahh, så ikke så altfor store avstander da. Takker for svar, skal flette sammen en schedule av dette nå.

Ahh, så ikke så altfor store avstander da. Takker for svar, skal flette sammen en schedule av dette nå.

Hvis du har et snev av interesse for bygg og anlegg og historie, er tur til middelalderparken med gangen over Bjørvika til Opera å anbefale.

18/19 trikken til St.Halvards Plass og gå tilbake.

Evt. ta trikke videre til Sjømannsskolen og få med deg nye Eikebergparken.

Aker Brygge er under oppussing så du vil ikke få den største opplevelsen der. Husk å gå helt ut til Tjuvholmen. Vigelandsparken er full av freshe høstfarver og mye folk. Det som ødelegger er trekkspill og tigging i parken.

Sjekk http://no.webcams.travel/webcam/1317030134-Været-Holmenkollen-Jumptower-Holmenkollbakken før du reiser opp til Kollen. Er det tåke, finn heller på noe annet. Det er egentlig latterlig lett å reise med kollektiv i Oslo.

Du har også busser og små tog som kjører mellom severdighetene med guiding og amerikanske pensjonister med blått hår. ;)

Det er egentlig latterlig lett å reise med kollektiv i Oslo.

Lett - ja, men fryktelig dyrt hvis man ikke setter seg inn i billettsystem og kjøper på forhånd.

Dagskort er selvsagt greit, uansett bør billett kjøpes før du evt. går om bord på trikk og buss. T-bane har automater på stasjonene, så der er det ikke tillegg for kjøp.

https://ruter.no/billetter/oslo_og_akershus/

Lett - ja, men fryktelig dyrt hvis man ikke setter seg inn i billettsystem og kjøper på forhånd.

Dagskort er selvsagt greit, uansett bør billett kjøpes før du evt. går om bord på trikk og buss. T-bane har automater på stasjonene, så der er det ikke tillegg for kjøp.

https://ruter.no/billetter/oslo_og_akershus/

Appene fungerer også veldig bra, både for billett og rutetider. 24-timersbillett på app er en fin ting.
Selv om det kun er for en helg, er det greit å laste ned og installere. Det tar ikke mange minuttene.

Det kan også bli dyrt om man ikke har alt av verdi bak to lag stengte glidelåser. Oslo er en av byene i Europa som er mest utsatt for lommetyver og å gå av og på fulle trikker og busser i sentrum er det mest utsatte.

Det kan også bli dyrt om man ikke har alt av verdi bak to lag stengte glidelåser. Oslo er en av byene i Europa som er mest utsatt for lommetyver og å gå av og på fulle trikker og busser i sentrum er det mest utsatte.

Det var da veldig negativt!

Jeg reiser daglig, som tusenvis av andre, kollektivt i Oslo på stappfulle T-baner og busser uten så langt å ha blitt utsatt for slikt.
Risikoen er der selvfølgelig, så ta vare på eiendeler på samme måte som du ville gjort i en hvilken som helst annen by.

Kollektivtilbudet i Oslo er overlegent noe annet jeg har erfart i hvilken som helst by i Norge.

For et kort besøk støtter jeg forslaget om ruters app og døgnbillett. Det er ikke mange steder du ikke vil komme til innen rimelig tid på den måten. Husk også at den gjelder på nattlinjene, som kan være spesielt aktuelt siden du skal besøke hovedstaden i en helg.

Det var da veldig negativt!

Jeg reiser daglig, som tusenvis av andre, kollektivt i Oslo på stappfulle T-baner og busser uten så langt å ha blitt utsatt for slikt.
Risikoen er der selvfølgelig, så ta vare på eiendeler på samme måte som du ville gjort i en hvilken som helst annen by.

Kollektivtilbudet i Oslo er overlegent noe annet jeg har erfart i hvilken som helst by i Norge.

For et kort besøk støtter jeg forslaget om ruters app og døgnbillett. Det er ikke mange steder du ikke vil komme til innen rimelig tid på den måten. Husk også at den gjelder på nattlinjene, som kan være spesielt aktuelt siden du skal besøke hovedstaden i en helg.

Jeg støtter denne. Ta de samme forhåndsreglene som du ville tatt i enhver annen sammenstimling av mennesker, så går dette bra! God fornøyelse i turistløypa i verdens beste by! Man må starte der. Så får du si ifra neste gang du skal dit, så skal vi vise deg de alternative rutene og det virkelige, og kanskje hakket mer sjarmerende, Oslo :)

Back