Oslo-Sofia med Swiss i Economy

Boeing_fan

ScanFlyer Gold
Hei, jeg er ny her på forumet og jeg tenkte jeg skulle debutere med en liten TripReport :)

Det hele begynte med at jeg og broren min planla en tur til Bulgaria, hvor famlien vår har leilighet. Vi søkte en stund etter billetter på nettet, og fant til slutt billetter med Swiss Int. Air Lines fra Oslo via Zurich til Sofia for 1 600kr, slett ikke gal pris.

Den 7 juni var vi pakket og klare til avreise. Vi tok Flybussen SAS fra Oslo Bussterminal til Gardermoen klokken 7:30, og var fremme på Gardermoen ca. klokken 08:15.
Innsjekkingen gikk raskt og greit. Deretter bar det gjennom sikkerhetskontrollen og inn på Tax Free for å kjøpe med oss litt Akvavit og litt Baileys til kaffen :)

OSL-ZRH hadde avgang klokken 09:45, men den dagen ble flyet litt forsinket, slik at vi tok av fra OSL klokka ca. klokka 10:05. OSL-ZRH ble denne dagen operert med Airbus 319. Flyet var nesten helt fult. Men benplassen var absolutt akseptabel, og knyttenevetesten ble bestått. Vi fikk underveis servert en lunken croissant, den smakte faktisk overraskende godt, absolutt en godkjent måltid.

Vi landet på ZRH 15 min etter oppsatt rutetid, og hadde dermed bare 35 min til å rekke flyet til SOF. Etter en lang og stressende løpetur på ZRH nådde vi passkontroll, da måtte vi stå i lang kø. Etter det igjen var det en sikkertskontroll. Innen vi kom til gaten tror jeg klokken var 12:50, omtrent 5 min før oppsatt avgang. Heldigvis var flyet til SOF kraftig forsinket, så vi rakk forbindelsen. Boarding startet ca. klokka 13:00, hele 5 min etter at flyet egentlig skulle tatt av! Vi ble overraskende nok busset ut til flyet, som var en A320-maskin. Etter vi hadde kommet på flyet og satt oss ned, så stod flyet stille i hele 45 min. Jeg tror grunnen var at noen bulgarere fra en annen destinasjon kom til å miste forbindelsen sin, og derfor måtte vi vente på dem. Flyet ble etterhvert helt fult, og jeg tror nesten kabinfaktoren var 100 %. I luften fikk vi servert en sandwich, intet mineverdig måltid, men greit nok til en 2 timer og 20 min lang flytur. Vi landet på SOF litt under en time etter oppsatt rutetid.

På tilbakereisen så skulle reisen fra SOF til ZRH igjen gå med enn A320. Avgangen var klokken 17:00, og vi avreiste på tid. Vi fløy fra Terminal 2 i Sofia, som kun er et par år gammel. Flyet var ca. halvfult, så det var nok med plass. Igjen fikk vi servert noen tørre sandwich.

På ZRH hadde vi nesten to timer før flyet til OSL, så vi tok oss tid til en matbitt på Burger King, et meget velsmakende måltid :)

Avgangen ZRH-OSL var klokken 20:20, og denne avgangen var en codeshare flight operert av SAS. Flyet var en Boeing 737-600, ca halvfult denne kvelden. En helt grei flytur, men skuffende at SAS ikke serverer så mye som en kopp kaffe gratis. Vi landet på OSL ca. 20 min før oppsatt rutetid, så vi var fornøyde med det.

Alt i alt en ganske grei tur, litt stressende med forsinkelser og rot på ZRH, men de er tilgitt :) Jeg er faktisk ganske fornøyd med turen. Jeg skal snart til Bulgaria igjen, så skal prøve å lage en ny rapport da, beklager at jeg ikke fikk med bilder :-)

Velkommen til forumet og du har da absolutt bestått med denne rapporten. Om 2 1/2 uke er det jeg som skal ut å teste Swiss på denne ruten til ZRH - men vi skal videre til FLR.

Takk for rapport! Fin pris til Sofia det. Håper at det snart kommer noen lavprisaktører også til Sofia og Bucuresti. Disse byene er dårlig dekket fra Norge.

Velkommen til forum :)

Fin rapport... Hvis du har billeder er jeg sikker der er mange der også gerne vil se dem. Elsker jo billeder af og i fly ;)

Takk for rapport! Fin pris til Sofia det. Håper at det snart kommer noen lavprisaktører også til Sofia og Bucuresti. Disse byene er dårlig dekket fra Norge.

Jepp, fornøyd med den :)

Jeg håper også på noen lavprisaktører på denne ruten. Jeg tipper at innen et års tid vil vi se at Norwegian starter Rygge-Sofia, eller Wizz Air starter Sandefjord-Sofia. Men vi får se :D

Ja, takk for rapport. Kjekt å lese om hvordan folk opplever turene, jo fler som skriver jo bedre grunnlag får man. Også kjekt å lese om destinasjoner litt utenom de vanlige hubene - gir inspirasjon til planer og drømmer.

Takk for fin rapport og velkommen til forumet. SWISS er et hyggelig selskap å reise med. Nå er det vel et års tid siden de gjenåpnet Oslo-Zürich-ruten - og med to daglige SWISS-avganger og en daglig SAS-avgang, er det et ganske bra tilbud.

Velkommen til forum :)

Fin rapport... Hvis du har billeder er jeg sikker der er mange der også gerne vil se dem. Elsker jo billeder af og i fly ;)

Beklager, men fikk ikke tatt det. Men der er ikke lenge til neste Bulgariatur, så da skal jeg prøve å ta bilder :)

Er det lov å spørre hvor i BG dere har leilighet? Bulgiaria er et undervurdert land, dessverre litt "ødelagt" av norske tabloidmedier...Ta det gjerne på PM.

Er det lov å spørre hvor i BG dere har leilighet? Bulgiaria er et undervurdert land, dessverre litt "ødelagt" av norske tabloidmedier...Ta det gjerne på PM.

Jada, vi har leilighet i en by som heter Sliven. Det er ikke en by som nordmenn flest holder til, men utrolig koselig og ikke langt fra fjelltoppen Karandilla, hvor vi er mye. Det går stollheis fra et sted litt utenfor Sliven til Karandilla :)

Back