• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Oslo-New York

Replying to Topic 'Oslo-New York'

Originally posted by Dag Johnsen

Farmer Jeg regner med at WIFI er det samme som individuell video system,

Nyet ... traadloest internett .. Connexion By Boeing.
Skal man doemme ut fra populariteten der det er i bruk, vil dette nok etterhvert bli et 'krav' blant tunge flypassasjerer. Og aa rulle ut et rent traadloest nettverk kan da med dagens teknologi ikke lenger vaere noen veldig stor sak?

Stroemuttak vil bli en 'issue' dog ....

Originally posted by Dag Johnsen

Heisann, bare en liten oppsummering:

Thomas Ja, det hadde nok vært fint med en B777 til OSL, men markedet er nok ikke der enda og de trenges sårt på andre marked. Vi får de to (2) neste B777'ene i første delen av 2007 og de kan ikke komme fort nok. B757'en har blitt en internasjonal arbeidshest til sekundærmarkedene i Europa, og der passer den fint inn. Det er derfor vi skal bruke en del $$$ på å oppgradere interiør og underholdningssytemer.

amatør Jeg skal sende en e-mail til marketing og foreslå at de legger mere vekt på reklamering i Norge. Som nevnt var vintertrafikken 2006/2007 langt over det man hadde beregnet, men det kan jo fortsatt være et marked man ikke har utnyttet fullt...?

EB Ja, det var snakk om B767 som en backup, men OSL er primært et B757 marked i dag. Vet ikke hva som skal erstatte B757'en med tiden, men jeg ville ikke se bort fra en B787...;)

Farmer Jeg regner med at WIFI er det samme som individuell video system, slik vi allerede har på B767/B777...? Disse flyene er i ferd med å få oppgradert digitalt AVOD (Audio Video On Demand), slik som B757 BusinessFirst. Vi studerer nå hva som er involvert i å legge inn individuelle skjermer i Economy klassen på B757'en. Har ingen timeplan, men jeg regner at det vil starte i løpet av dette året, siden setene skal skiftes ut også.

Og til sist så stiller jeg meg på siden med MOW og Dag Viking. Er du en person blant 150 eller en person blant 250 er det stort sett det samme, og min "personelig" plass er viktigst. Mange vil mene at to midganger gir deg mere bevegelsesrom, og jeg kan tildels være enig, men mellom 7 til 8 timer er sittekomfort, service og underholdning, i den rekkefølgen, viktigst for meg... :up:

Og til sist... Dag... ja BusinessFirst på B757'en kan føles som en Businessjet... :D

Dag
Og hvorfor driver Icelandair og reklamerer for at de er raskest til New York?? Det er det vel utvilsomt dere som er Dag!!:up: :devot:

CO er kanskje raskest til Newark, New Jersey, men FI er nok fortsatt raskest til New York. :spin:

Originally posted by Thomas

CO er kanskje raskest til Newark, New Jersey, men FI er nok fortsatt raskest til New York. :spin:
Hvis man regner reisetid fra OSL til New York, så er nok CO utvilsomt raskest...

Og CO er 1000 ganger bedre enn FI!!!

Har ikke flydd FI, men at noen knuser CO med 757 over dammen har jeg lite tro på. Ble meget positivt overasket over CO! :up:

Drømmen måtte være om CO kom med 767-200 fast på OSL...:devot:

Helt enig, EB, men det er tvilsomt, rett økonomisk. Er sikkert billigere å operere 757'en da:

767-200 ER har C 16 og Y 149
757.200 ER C 16 og Y 156

Bør håpe at trafikken øker til

767-400 ER C 35 Y 200

Ev. , helst :-)

777-200ER C 48 Y 235

For at sistnevnte skal være mulig må vel de dra mer SK, BA og KL trafikk til OSL ??

Originally posted by EB

Drømmen måtte være om CO kom med 767-200 fast på OSL...:devot:

Beskjeden du er idag Eb.;)
Her går vi for gull og ønsker oss 767-40ER eller 777-200ER.:spin:

Airbus 330.:)

Kan vel være godt håp om noe større etterhvert?? CO er jo meget fornøyd og positivt overasket over loadfaktoren i vinter, og om sommeren er vel 757n stort sett full.. Men det bør vel dras iland noen bra fraktavtaler til før det blir aktuelt med noe større??

Jeg vil bli veldig overrasket om CO kommer med noe større enn 75 de neste 3-4 årene. CO er i underskudd på widebody, og flere ruter har fått frekvens nr 2 redusert fra wide til 75, for å allokere 76 på rutene med masse yield, frakt og pax. Dessuten er det vel et par ruter som i dag går med 75 som har bedre resultat enn OSL, og dermed vil stå foran i køen for en oppgradering.

Men for all del, drøm i vei:up:

Jeg er enig med Dag V. CO er akutt i noed for widebodies og det ryktes paa A.net at de ogsaa ser paa muligheten aa leie inn brukte 777'er. OSL er en av de destinasjonene som kan naas med 757 og vil neppe se noe annet foer flysituasjonen er bedre. Det er nok mer sannsynlig at dere faar se en ekstra 757-frekvens noen dager i uken neste sommer (eller senere).

B767-200 er en meget hyggelig opplevelse... Nå kommer jo heldigvis USAirways med den på Skandinavia. Har krysset atlanterhavet med den i Piedmonts farger.

Når man snakker om SK vs CO: Jeg fikk priset OSL-EWR 26/4-3/5 til 3728,- inkl alle avgifter på continental.com. Det er en helt super pris, tatt i betraktning at det er direkte flygning. Samtidig gir CO 100% miles på Flying Blue, uansett booking klasse (dette var W). Beste pris jeg finner på SAS siden er 4615,- (booking klasse K) som gir 25% poeng og tar jo selvsagt lenger tid.

Originally posted by view

Når man snakker om SK vs CO: Jeg fikk priset OSL-EWR 26/4-3/5 til 3728,- inkl alle avgifter på continental.com. Det er en helt super pris, tatt i betraktning at det er direkte flygning. Samtidig gir CO 100% miles på Flying Blue, uansett booking klasse (dette var W). Beste pris jeg finner på SAS siden er 4615,- (booking klasse K) som gir 25% poeng og tar jo selvsagt lenger tid.
Ja, CO er bedre enn SAS på både tid og pris..:up:

Originally posted by EB

B767-200 er en meget hyggelig opplevelse...

Jepp, har nokre turer mellom Amsterdam og Houston i CO sine 762, og div. andre seskaper, og det er veldig greie maskiner å fly i! Håper at det blir CO 764 når vi rundt nyttår og en tid fremover skal pendle til Mexico-gulfen igjen etter en tid i Vest-Afrika. Om det blir 777 så hadde det vert enda bedre! :) Sist blei det tre NW DC10 på strake arm vestover, litt ymse fly og selskap østover...

Liten trøst, men du får faktisk doble bonuspoeng ut april måned med SAS over dammen (bare synd at grunnlaget er så dårlig...)

This offer is valid
between November 1, 2005 until April 30, 2006
in classes W, U, K, L and G.

Det hjelper pent lite! Antall poeng tur-retur blir totalt 1125 poeng paa economy pr tur, totalt 2250 tur-retur. Glem SAS om du skal tjene poeng!

Originally posted by Concorde
Glem SAS om du skal tjene poeng!

Spesielt siden SAS gir 50% bonus til høyeste nivå i EB, mens NW, AF eller CO gir 100-125% ekstra bonuspoeng til høyeste nivå i deres FF-program.

Back