• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Oslo - London

Ace

Newcomer
Hei hei

Etter a ha floyet Oslo til London en del ganger den siste tiden med forskjellige selskaper har jeg en del tanker rundt hva de tilbyr.

SAS har etter min mening det desidert darligste tilbudet. Man betaler mye og man far ikke igjen noe for det, ikke mat eller drikke. Flyr man med BA far man gratis mat (som i alle tilfeller har vart god) og ubegrenset med drikke. billettprisen er sa og si den samme som SAS sin. I tillegg har BA sin A319 storre benplass enn SAS sin 737-800 (tror det var 800).
Sa gi meg en god grunn til a fly med SAS fremfor BA dere SAS fans???

Norwegian (og forsavidt Ryanair) er ogsa gode alternativer. Billigere enn begge de overnevnte men med et stort minus. De lander pa Stansted. Jeg tror faktisk Norwegian taper utrolig mye passasjere pa dette fordi Stanstead er en kronglete flyplass og komme seg til fra andre byer i England. Tror de hadde fatt et MYE bedre bellegg om de floy fra Heathrow eller Gatwick. Men koster vel en del mer og fly derfra.

Sa kort oppsumert vil jeg si at BA er det beste alternativet mellom Oslo og London. Og at SAS og Norwegian stiller likt.

Noen som har tanker rundt dette?

Originally posted by Ace
Sa gi meg en god grunn til a fly med SAS fremfor BA dere SAS fans???

Du har helt rett - servicemessig er SAS Braathens ikke på høyde med BA, hverken i Economy Class eller i Business Class. Det er synd å si det, men det er sant. Tidtabell og pris er vel ganske likt BA, men titabellen knuser uansett Norwegians STN-operasjon, så å sidestille tilbudet til SAS Braathens og Norwegian synes jeg er feil. Min egen svoger - som vel frosøker å være lojal mot bolaget, bruker kun BA mellom LON og OSL (når firmaet betaler), og jeg kan forstå ham.

Tja, Tjo.. kan jo kjøpe mye mat for 2000 kroner.

Tjapt søk på Wideroe.no og norwegian.no

Rimeligste ut 12.1 retur 19.1
SAS 1380
Dy 2712
BA 4042

Service'n til SAS er vel da en Sandwich, men så har du "fått" de 2 første hotell nettene "gratis"

f.eks i dag så ble kvelds flyet til SAS fløyet med en 736 (112 seter) med +1 crew så det vil i alle fall være mulighet (med de rette CA'ne ombord :spin: ) til å få litt "oppmerksomhet"

/Geir

PS

På Bizz så skulle sas ha 10008,- og ba 7720,-

Generelt så ligger prisene til SAS under BA, men SAS har bra belegg så det er ikke alltid lett å få billigste billett. Det har også BA så prisene varierer mye.

Hvis maten er eneste mål for service så kommer ikke SAS så bra ut, ihvertfall ikke på økonomi.

Velg BA!!! De har et kjempebra produkt...:spin: Da har i allefall denne SAS-fan`en sagt sitt!

Jeg har fløyet en gang med BA til fra OSL til LHR, og det var en behagelig opplevelse. Vi fløy med 757 den gang, og for en 757 fan så var det selvsagt et stort pluss.

Litt av problemet med SAS om dagen er at enkelte av kundene faller mellom to stoler. I iveren etter å kapre Norwegian's passasjerer har man glemt de som tradisjonelt trivdes veldig godt bak gardinen hos SAS (F.eks. meg :hi2 ) - barnet hives på en måte ut med vaskevannet.
SAS hadde løst dette ganske greit ved å tilby fixed Economy-flex billetter til en fornuftig pris. Det er noe både f.eks. BA og KLM klarer og der tror jeg endel av SAS-kundene forsvinner om dagen.

Et par ting:

SKs Economy Flex-priser er fullt ut konkurransedyktige med BA og KLMs fleksible økonomi-billetter. Generelt kan man diskutere om prisene på slike billetter er "fornuftig", men å si at SK ligger langt over i pris, er beste fall feilaktig. Husk også at Economy Flex er et produkt beregnet på forretningsreisende.

Ved å se langt fram i tid (f.eks. september) finner man SK, DY og BAs laveste tilgjengelige priser. DY er billigst med en t/r-pris rundt 750 kroner, SK ligger på rundt 1100 kroner og BA 1350 kroner inkl tax og servicefee (kilde: wideroe.no). Så får det bli opptil hver enkelt om man vil betale 250 spenn ekstra på BA i forhold til SK for en tørr sandwich og øl.

Originally posted by MD90
SKs Economy Flex-priser er fullt ut konkurransedyktige med BA og KLMs fleksible økonomi-billetter. Generelt kan man diskutere om prisene på slike billetter er "fornuftig", men å si at SK ligger langt over i pris, er beste fall feilaktig. Husk også at Economy Flex er et produkt beregnet på forretningsreisende.

Det var ikke helt poenget mitt. Jeg skulle ønske at SAS kunne selge vanlige, restricted economybilletter til "mellomklassen" på SAS' flighter. Da hadde de blitt for min del konkurransedyktige for fritidsreisende som liker servicenivå litt over LCC'ene.

Tidtabell og pris er vel ganske likt BA, men titabellen knuser uansett Norwegians STN-operasjon

Aha, så det er derfor det er mye pax med 18:15 avgangen til STN... :sarc

:smokin

Vel nå er jeg vel en smue inhabil,men etter produktomleggingen så er det ingen tvil. Selv om jeg flyr på ID biletter så kommer jeg til å bruke B A, de tar billettene til SK og har ett vanvittig bedre inflight produkt...

Det er veldig leit å ikke ville fly med sitt eget selskap,men når alternativet er milevis fårran i service og ikke minst beinplass. Er igrunn ikke valget så veldig vanskelig

Er det 738 med 179 seter som brukes? I så fall ville jeg styrt langt unna. Skydde den som pesten på 40 min fligher innenlands, den er på nivå med DY's 733.

Jeg har ikke flydd "aktivt" så mange år, men serveringen hos SAS har jo stupt. Og hvem har skylden? Passasjerene selvsagt :cheers:
Rimifiseringen setter sine spor!

Jeg vil tro at BA er litt mer interessert i å opprettholde sitt image som et skikkelig kvalitetsprodukt. De har tross alt både 1.st og biz, og interkontinentale ruter står for en vesentlig %andel av inntekter. Kundene må jo få skikkelig vare også på feed inn til LHR.

På London er det primært 150-seters Europa-versjon som brukes når det er 737-800, bl.a. fordi 179-seterne ikke har mulighet til å lage varm mat. I forbindelse med luftbroen til Thailand, var det 150-seterne som ble brukt, så da ble det satt inn 179-setere bl.a. på OSL-LON. Av og til - når mine kolleger har bommet helt på overbookingsnivået - kan det bli satt inn 179-seters maskin for å få alle pax med, men det er ytterst sjelden at 179-seterne brukes utenfor Skandinavia.

Originally posted by CK
På London er det primært 150-seters Europa-versjon som brukes når det er 737-800, bl.a. fordi 179-seterne ikke har mulighet til å lage varm mat. I forbindelse med luftbroen til Thailand, var det 150-seterne som ble brukt, så da ble det satt inn 179-setere bl.a. på OSL-LON. Av og til - når mine kolleger har bommet helt på overbookingsnivået - kan det bli satt inn 179-seters maskin for å få alle pax med, men det er ytterst sjelden at 179-seterne brukes utenfor Skandinavia.

Betyr det at når en 738y179 brukes på Charter kan det ikke tilbys varm mat ?
Dette er jo noe som alle andre har til f.eks LPA, også BU

738-y179 operer f.eks :

SK7887
00XXX00 26MAR05 .....6.
C 738 M179VV7383
OSL0755 LPA1335

slik jeg har forstått det kan man ikke få varm mat på 179-seterne.

Da har man jo et mye dårligere produkt enn de andre operatørene f.eks OSL-LPA
Ex. BU 737-700 smat NVR DK og BLX har vel alle varm mat....

Back