Oslo - London (Ryanair) Forskjellige priser på antall personer.

jarandm

Newcomer
Oslo - London (Ryanair) Forskjellige priser på antall personer.

Skal bestille en tur, Oslo - London for to personer.
Sjekket først prisen på 1 person, så var den på 150,- pr pers.. Når jeg valgte to personer ble det 299,- pr pers. Hvorfor er det dobbelt so dyrt for en person, når jeg velger to? (dette er pris pr pers).

Lønner det seg å bestille hver for seg?

Noen som har erfaring med når det er billigst og bestille før man reise.. Altså hvor lenge man burde (tørr) og vente før prisen er på det laveste?

Last edited:
Re: Oslo - London (Ryanair) Forskjellige priser på antall personer.

Naar begynte Ryanair aa fly fra Oslo?? ;)

Kjenner ikke Ryanairs bookingsystem eller logikk. Det kan hende at det kun er ett sete igjen til den billigste prisen og naar du velger to, er prisen gaatt opp? Ville derfor forsoekt aa aapne to websider samtidig og soeke paralelt og dersom den billigste prisen kommer opp paa begge, kjoep to separate billetter.

hehe, blir bare påvirka av Ryanairs definisjon av "Oslo".
Prøvde å gjøre som du sa, og fikk da to begge for 150,-.. Det er ingen bakdeler med å bestille hver for oss? Det er jo ikke plassbestemte billetter..

Det er Tommy som er surpomp. Torp er Oslo per IATA's definisjon. Og nylig fikk ogssa Rygge denne 'medaljen'....

Nei, kan ikke se hvilken bakdel du får ved å bestille hver for dere med free seating. Her er det bare å kjøre på (for den som liker denslags, Ryanair altså)

Det er Tommy som er surpomp. Torp er Oslo per IATA's definisjon. Og nylig fikk ogssa Rygge denne 'medaljen'....

Kanskje ta med IATA på befaring??:lol:

Jeg har mye familie og venner i Sandefjord.....av en eller annen grunn blir du sure når jeg sier de bor i Oslo-sør:p

To bestillinger gir deg vel to kredittkortgebyrer gjør det ikkje.?

Forskjellige priser: jeg har opplevd lignende tilfelle før. Det kan vel komme av at Ryanairs lure datasystem oppfatter at det er større etterspørsel når du antyder at mer enn en person vil reise, slik at det er grunnlag for å prise denne avgangen høyere:cry:

Hos Ryanair er gebyret per person og per strekning:exclaimation

Hvilket viser hvor stor svindel Ryanair er da kredittkortselskapet uansett bare belaster Ryanair EN gang for totalen

Hos Ryanair er gebyret per person og per strekning:exclaimation

Ja, det er jo helt naturlig å gjøre det på den måten... :angry:

Hvilket viser hvor stor svindel Ryanair er da kredittkortselskapet uansett bare belaster Ryanair EN gang for totalen

Normale avtaler med Visa, MasterCard etc. er basert på %-vis provisjon (ca. 2-3% av omsetningen pluss/minus avhengig av diverse) - antall transaksjoner har mindre betydning, annet enn at man noen ganger kan få lavere provisjon på transaksjoner med høyt beløp.

I Danmark får man eks. på hoteller beskjed om at hvis man betaler med AmEx er det 5% påslag, Visa 3% påslag på regningen etc. I Norge har noen funnet ut at et betalingsmiddel ikke skal diskrimineres. (tallene er eksempler, så vi ikke begynner å diskutere dem)

Skal bestille en tur, Oslo - London for to personer.
Sjekket først prisen på 1 person, så var den på 150,- pr pers.. Når jeg valgte to personer ble det 299,- pr pers. Hvorfor er det dobbelt so dyrt for en person, når jeg velger to? (dette er pris pr pers).

Lønner det seg å bestille hver for seg?

Noen som har erfaring med når det er billigst og bestille før man reise.. Altså hvor lenge man burde (tørr) og vente før prisen er på det laveste?

Forskjellen i pris har helt sikkert med at det kun var èn plass igjen til 150 kroner. Det er samme system på alle flyselskap. Når det er fullt i en bookingklasse tar dataen fra en annen bookingklasse som da er høyere i pris.
Prøv å bestille to separate billetter, se om det blir billigere enn å bestille to billetter i en booking.

Prisen hos Ryanair er aldri billig dersom du bestiller samme dag som du skal reise. Da er prisene relaivt høye. Min erfaring med Ryanair er at det lønner seg å bestille i god tid før avreise. Ihvertfall om man skal reise på dager og tider hvor det er mange andre reisende. Reiser man på mer ukurante tider og dager er det lettere å få billige billetter. Logisk nok.

Ellers nevnes det Oslo "problemet" i tråden. Det er ICAO som har definert Torp som Oslo. Sånn er det bare. Det gjelder for KLM, Widerøe og alle andre selskaper.

IMM

Ellers nevnes det Oslo "problemet" i tråden. Det er ICAO som har definert Torp som Oslo. Sånn er det bare. Det gjelder for KLM, Widerøe og alle andre selskaper.

IMM

Det er IATA.

"Tabben" var vel at Gardermoen ble OSL, fordi man trodde det ville være gunstig markedsføringsmessig (så vidt jeg husker), uten at de kanskje tenkte på konsekvensene. Den taktikken slo vel litt tilbake? De fleste steder kan man jo ikke søke på kun Gardermoen, men kun Rygge eller Torp går greit. New York og London m.fl.har jo greid å unngå den uløkka.

det er en ting til som kan gjøre at du fikk høyere pris andre gang. i følge en bekjent som jobber innenfor meta-search, forteller den cookien som ble lastet ned på din pc første gang du var inne på ryanair.com systemet at du har sett på denne prisen før - og at du nå kanskje er villig til å betale litt mer...

Forskjellen i pris har helt sikkert med at det kun var èn plass igjen til 150 kroner. Det er samme system på alle flyselskap. Når det er fullt i en bookingklasse tar dataen fra en annen bookingklasse som da er høyere i pris.
Prøv å bestille to separate billetter, se om det blir billigere enn å bestille to billetter i en booking.
Samma gäller ju för SAS och Spanair. Jag bokar oftast resor för hela familjen och då brukar jag få börja med att kolla lägsta pris för 1 person, sedan kolla för fyra och eventuellt dela upp det i 3+1 personer på två bokningar. Detta för att få lägsta pris. Ofta har det legat just tre stycken till lägsta pris (exvis 650 kr) och bokar man fyra så blir det genast 1400 kr per person eller liknande..

Det er vel en svakhet som man kan se i alle bookingsystemer. Det er vanskelig å lage en booking (i en pnr) med forskjellige klasser for enkeltpersoner. Du må da som regel splitte de ut hvis du ønsker det. Jeg tviler på at det ligger en cookie som styrer billettprisene til FR (eller andre selskaper) da ville det jo vært dyrere å bestille fra en pc som flere brukte enn en som man brukte privat.

Jeg tviler på at det ligger en cookie som styrer billettprisene til FR (eller andre selskaper) ........

Støtter den, men det jeg vet er at hvertfall at noen hotellkjeder har så dynamiske priser at de påvirkes av faktisk salg samt av hvor mange som søker opp forskjellige datoer og kombinasjoner; søk på datoer ifht. salg, søk på datoer som ikke ender i salg osv.

Back