Oslo-Frankfurt-Dubai-München-Oslo

Re: Oslo-Frankfurt-Dubai-München-Oslo

Fin rapport, var i Dubai i forrige uke selv og syntes byen var helt topp!

Bra rapport !
(og slettes ikke uenig med Rørleggeren :)

Dubai er og forblir et inhumant høl, overfladisk på et vis ikke en gang amerikansk juleshopping kan få til, og på toppen er det gjennomsyret av rasisme (enten er du en av de lokale og en del av en av stammene, eller så er du annenrangs og bare der for å lage deres verden slik de vil ha den, med mindre du er i byggbransjen, da er du mest sannsynlig en del av moderne slavedrift).

Stedet representerer gull, glor og glitter, ikke fordi det har en funksjon, men "fordi vi kan". Det representerer en holdning som ikke er bærekraftig på lere vis enn er verdt å nevne og en arroganse du sjeldent møter andre steder.
-A

Les gjerne denne :

http://www.independent.co.uk/opinion/commentators/johann-hari/the-dark-side-of-dubai-1664368.html

Last edited:

Takk for kjempefin rapport med flotte bilder! Det liker vi. Dessuten en takk til deg og ph-ndr for at dere bekrefter mine fordommer om Dubai. Da slipper jeg å bruke penger på det.

Da ”natten” var over, var vel klokken rundt syv tysk tid, og besetningen gikk i gang med en ny runde med drikke, sammen med noen knallharde kjeks. Er det peisprodusenten Jøtul som støper disse?

Kongekommentar! :colgate:

Dubai har helt klart en skyggeside. Snakket med endel Pakistanere og Filipinere der nede som fortalte sterke historier om mye jobbing, lite lønn og stor forskjellsbehandling.

Skjønner at folk reagerer på dette, spesielt når man ser hvor mye rå luksus som finnes der, kontrasten blir voldsom.

Samtidig, hvis jeg tar på meg turisthatten så syntes jeg faktisk at Dubai hadde endel å tilby. Mye god mat, greie priser, fin temp om vinteren og endel å se å oppleve i områdene rundt byen.

Nå har jeg vært i Dubai i fire dager snart, og er mer enn klar for å sette kursen nordover i morgen.
Biltrafikken er i ferd med å korke alt sammen, og nå har det regnet, og da de ikke har tatt høyde for dette med å lede vann vekk (når de engang i blant får regn), ja - da blir det ekstra ille, og alt står.
Har slått i hjel et par dager på Mall of Emirates, og Dubai Mall, samt hyggelig samvær med crew på kveldene.

Det er ganske typisk at man lar seg blende av Dubai første gang man kommer ned (alt er størst her...), men de fleste av oss får nok etter et par dager. (Been there, done that, have that T-shirt...)

Det verste med Dubai er at alt er kunstig, man finner ikke noe genuint. For noen år siden kunne vi spare en del på elektronikk her, men nå er det neppe verd å slepe det med seg hjem.
Og ta ikke turen hit på sommeren, da kan det lett bli 45 grader!

Det positive med Dubai er at ting "funker", hotellene har til dels meget høy standard, og klimaet er ganske bra her på vinteren (bortsett fra nå, som det har regnet 3 dager i strekk!)

Tally-Ho

Det verkar som bilden av Dubai är svart/vit. You either love or hate it.

Takk for flott rapport! Fin blanding av opplevelser og fakta.

Prøvesatt -600 setene (og -300 og 747 setene) i alle klasser hos LH under DO'et. Må si at Eco setene ikke passet meg spesielt godt med mine 198 cm... Ellers er kun skjermer i taket ikke helt fristende - har litt for mange turer med KLM 747 hvor det er samme opplegg.

LH's -600 har også crewrest der nede. Vi prøvelå crewkøyene under megaDo'et i FRA.

-600 har også et stort galley nede med to heiser for å frakte mat opp og ned. Mekanikeren som viste oss rundt sa at dersom det er feil på en av disse heisene så er det no-go. De klarer ikke å få opp mat fort nok til å mate alle pax'ene med en heis. ^_^

På gamle Tristarer var det kun heis - ingen trapper. Hvis begge heisene sto, var det også no-go - du var stuck der nede.

Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg ser at flere har kommet meg i forkjøpet og hatt gode bidrag om utviklingen i Dubai. Liker du luksushoteller og shopping, er Dubai strålende! For meg blir det rett og slett for kjedelig, på grensen til meningsløst, å være på et hotell hele dagen, dra i enorme shoppingsentre og bade i et basseng etterpå. Hovedproblemet er jo at byen rett og slett ikke fungerer. Det finnes ingenting naturlig ved den, den er konstruert og etter hvert blir det tydeligere og tydeligere at konstruksjonen slår sprekker. Det eneste målet er å bli størst og best i alt - men dessverre evner de ikke å gjøre ferdig noe som helst og alt fremstår som kopier av noe annet. Det eneste interessante var områdene rundt "gamle" Dubai, rundt i Bur Dubai og delvis også Deira, ironisk nok de områdene der myndighetene har gjort minst.

Jeg skal ha samme routingen på nyåret så dette var interessant lesning!

Back