Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015) Hva nå med Leirin?
Det er vel 11 flyvninger per uke i hver retning, 2 ganger t/r paa hverdager og en t/r paa soendager, altsaa 22 ukentlige flyvninger. Litt googling tilsier at subsidier per sete ligger paa 4000-5000 kr. Jeg vet ikke hvilke positive ringvirkninger denne ruten har for Valdres, men at det er dyrt for staten er det vel lite tvil om.
http://www.vg.no/forbruker/reise/re...oster-staten-4800-kroner-hver-vei/a/10021992/
Det er kun hva som gis i direkte støtte, som strengt tatt er 3.290kr per passasjer. Det som ikke da er med er at flyplassen i seg selv går med dundrende underskudd, slik at reell subsidiering per passasjer er mange ganger høyere. Så dette er et pengesluk som man tydeligvis ser at det lokale faktisk ikke bruker
Katastrofenyhet for reiselivet??? Må være ekstremt få turister i Valdres om det er flyet de pleier å ta...:drunk:
Nja, som et er inne på så er det ikke den ruten turistene kommer med
Følg med litt a MountainDew før du slenger ut noko slik.
Grunnen til den kommentaren frå Hovi, er att det er jobba for charter til Leirin som i vinter kjem frå London/Dusseldorf og dei flya er ganske fulle.
Dei kan no bli borte om flyruta/flyplassen blir lagt ned.
Jo, men det var ikke så mange tusen det totalt er snakk om, og man ender opp med og subsidiere per turist såpass mye at det spørs om det er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Dessuten, hvis dette innebærer nedleggelse, så er det ikke nødvendigvis at turiste forsvinner for det, da de faktisk kan fly til OSL
Vil det være negativt for reiseæringen: ja, selvsagt. Men man kan ikke komme her og kalle det en katastrofe. Så viktig er ikke de hånfullene med charterfly gjennom vintersesongen
Om flyruta blir lagt ned, neppe. Om flyplassen blir lagt ned - ja. Men kan jo kommunen eller næringslivet kjøpe seg en lite brukt flyplass billig.
Flyplassen i seg selv er et tapssluk, og tviler på Nord-Aurdal verken ønsker eller kan overta dette
Altså, transportøkonomisk så er det jo ganske utrolig at denne ruten har vært aktiv. Et kjapt google maps søk sier at det tar 2 t 38 min å kjøre fra Oslo sentrum til Fagernes.
Fly Oslo-Fagernes:
Tog Oslo S-OSL: 20 min
Innsjekkingsprosedyrer, komme seg til gate: 20 min (for å ta litt i...?)
Flytid: 20 min (...?)
Ankomstprosedyrer: 10-15 min
Kjøre fra Leirin til Fagernes: 15 min
Totalt: ca 1 t 30 min
Disse subsidiene dekker da en forkortet reisetid på 68 minutter... Hjelpes.
Det er faktisk enda værre, da man kan ikke budsjettere med så korte marginer, så bør i hvertfall beregne 45 minutters oppmøte tid på OSL, og flyturen tar 30. Man sitter riktignok i bilen 5 minutter etter man har landet, men det er klart det er ikke mye over halvtimen man sparer
For næringslivet i Valdres er det langt mer viktig at de nå har åpnet nesten hele den nye strekningen Fønhus-Bagn (gjennstår en liten tunnell som er klar til jul for det siste strekket), og at det i statsbudsjettet er foreslått og bruke 160 mnok på og komme igang anleggsarbeidet på den nye tunnellen opp bakkene fra Bagn til Aurdal, som vel er E16s dårligste strekning. Ja, selv at det nå er foreslått og bruke rundt en halv mrd på og komme videre med E16 gjennom Sandvika er viktigere