Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015) Hva nå med Leirin?

LN-RJJ

*A-flyer
Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015) Hva nå med Leirin?

Ruten OSL-VDB (markedsført av Air Noway, operert av North Flying) blir trolig lagt ned, dersom regjeringen får gjennomslag for dette i statsbudsjettet for 2015.
"15:11
Slutt for rutefly på Leirin

Rutetrafikken mellom Fagernes og Oslo blir avviklet dersom regjeringen får det som den vil. – Katastrofenyhet for reiselivet, sier Atle Hovi, direktør ved Beitostølen Resort."

http://www.nrk.no/nyheter/1.11900287
 
Last edited by a moderator:
Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Hvor mange flyvninger og seter er dette snakk om pr uke, og ikke minst hvor mye subsidieres pr pax?
 
Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Det er vel 11 flyvninger per uke i hver retning, 2 ganger t/r paa hverdager og en t/r paa soendager, altsaa 22 ukentlige flyvninger. Litt googling tilsier at subsidier per sete ligger paa 4000-5000 kr. Jeg vet ikke hvilke positive ringvirkninger denne ruten har for Valdres, men at det er dyrt for staten er det vel lite tvil om.

http://www.vg.no/forbruker/reise/re...oster-staten-4800-kroner-hver-vei/a/10021992/
 
Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Jeg leste at det i snitt var 3 passasjerer per avgang.
 
Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Katastrofenyhet for reiselivet??? Må være ekstremt få turister i Valdres om det er flyet de pleier å ta...:drunk:
 
Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Her er omtalen i budsjettet:

Avvikling av flyruten Fagernes-Oslo

Rutetrafikken på Fagernes lufthavn, Leirin, består i dag av flyruten Fagernes-Oslo, som staten kjøper. Det er to daglige ankomster/avganger på ukedager og en tur-retur avgang på søndager. Flyruten trafikkeres med et 19-seters fly operert av selskapet North Flying AS fram til 31. mars 2016. Antall rutepassasjerer i 2013 var 3 041.

Transportøkonomisk institutt har vurdert flyruten Fagernes-Oslo i rapporten «Forslag til anbudsopplegg for regionale flyruter i Sør-Norge». I rapporten som departementet mottok i juni 2014, går det fram at passasjerutviklingen har vært svakt fallende de siste 10 år. Belegget (målt i perioden april 2012 – mars 2013) var henholdsvis 14 pst. på Oslo-Fagernes og 17 pst. på Fagernes-Oslo. Dette tilsvarer gjennomsnittlig tre passasjerer pr. flyavgang.

Det årlige tilskuddet til statlig kjøp av flyruten er beregnet til 3 290 kr pr. enkeltreise. Transportøkonomisk institutt har også beregnet samfunnsøkonomiske generaliserte reisekostnader, der fly sammenlignes med bil. Disse beregningene viser at samfunnet får tilbake 1 øre pr. tilskuddskrone. Videre er Fagernes også vurdert ut fra tilgjengelighetskriterier på veg. Fagernes oppfyller her et akseptabelt nivå både når det gjelder tilgang til hovedstad og til by med regionsykehus. Transportøkonomisk institutt har ut fra dette anbefalt at flyruten Fagernes-Oslo legges ned.

Regjeringen vil følge den faglige anbefalingen og vil ikke videreføre statlig kjøp av flyruten Fagernes-Oslo etter at kontrakten utløper 31. mars 2016. Dette innebærer at flyruten Fagernes-Oslo ikke vil bli inkludert i anbudsopplegget for regionale flyruter i Sør-Norge som vil bli utlyst i 2015.

Når rutetrafikken på Fagernes avvikles, er det i utgangspunktet ikke naturlig at lufthavnen fortsatt skal være en del av det statlige nettverket. Avinors drift av lokale lufthavner av typen Fagernes lufthavn har vært begrunnet ut fra hensynet til å gi næringsliv og befolkning i området et flyrutetilbud. Samferdselsdepartementet vil derfor starte en prosess med å vurdere potensialet og framtida for Fagernes lufthavn i samarbeid med lokale myndigheter og næringsliv, herunder vurdere statens eierskap til lufthavnen.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/dok/regpubl/prop/2014-2015/Prop-1-S-20142015/5/2.html?id=769798
 
Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Katastrofenyhet for reiselivet??? Må være ekstremt få turister i Valdres om det er flyet de pleier å ta...:drunk:

Følg med litt a MountainDew før du slenger ut noko slik.
Grunnen til den kommentaren frå Hovi, er att det er jobba for charter til Leirin som i vinter kjem frå London/Dusseldorf og dei flya er ganske fulle.
Dei kan no bli borte om flyruta/flyplassen blir lagt ned.
 
Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Grunnen til den kommentaren frå Hovi, er att det er jobba for charter til Leirin som i vinter kjem frå London/Dusseldorf og dei flya er ganske fulle.
Dei kan no bli borte om flyruta/flyplassen blir lagt ned.

Om flyruta blir lagt ned, neppe. Om flyplassen blir lagt ned - ja. Men kan jo kommunen eller næringslivet kjøpe seg en lite brukt flyplass billig.
 
Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Følg med litt a MountainDew før du slenger ut noko slik.
Grunnen til den kommentaren frå Hovi, er att det er jobba for charter til Leirin som i vinter kjem frå London/Dusseldorf og dei flya er ganske fulle.
Dei kan no bli borte om flyruta/flyplassen blir lagt ned.

Nå får vi da se hvor mange fly dette faktisk blir, og hvor fulle de ender opp, før vi kan konstatere at katastrofen er et faktum! Er vel ikke engang sikkert det blir videreført i 2016..
 
Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Jeg leste at det i snitt var 3 passasjerer per avgang.

Det er da man ser det absurde med disse subsidiene.
Bra at noen er våkne nok til å fjerne dem.
 
Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Om flyruta blir lagt ned, neppe. Om flyplassen blir lagt ned - ja. Men kan jo kommunen eller næringslivet kjøpe seg en lite brukt flyplass billig.

Får håpe på det beste for flyruta og flyplassen

Nå får vi da se hvor mange fly dette faktisk blir, og hvor fulle de ender opp, før vi kan konstatere at katastrofen er et faktum! Er vel ikke engang sikkert det blir videreført i 2016..

Sitter du på opplysninger som gjer att du kan trekke dei konklusjonen, væra så negativ?
Syns ikkje det var så galt frå London i fjor vinter, og var bra med bestillingar ganske tidleg for denna sesongen høyrde eg frå England iallefall
Men du har jo rett att veit aldri korleis det blir i framtida.

Det er da man ser det absurde med disse subsidiene.
Bra at noen er våkne nok til å fjerne dem.

"Tusen takk for din støtte" Sikkert noko som blir subsidiert og ikkje er lønnsomt i nærområdet ditt og......
Korleis kan han væra så sikker på att Cecilie sitter på rette opplysningar om det..
 
Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Korleis kan han væra så sikker på att Cecilie sitter på rette opplysningar om det..

Avinors statistikk. I juni var det 247 passasjerer på 88 innenlands flybevegelser. Det skulle gi ca 2.8 passasjerer per flyvning ...
 
Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Får håpe på det beste for flyruta og flyplassen
Sitter du på opplysninger som gjer att du kan trekke dei konklusjonen, væra så negativ?
Syns ikkje det var så galt frå London i fjor vinter, og var bra med bestillingar ganske tidleg for denna sesongen høyrde eg frå England iallefall
Men du har jo rett att veit aldri korleis det blir i framtida.
Nå har jeg ikke konkludert, men Hovi har konkludert med at forslaget et en katastrofe for distriktet! Som jeg skriver, hvis så får man se hvor mange passasjerer disse charterene genererer og hvor mye det blir av det. Er behovet og pågangen stor, så ligger jo fortsatt flyplassen der.

Ser ikke hvorfor AS Norge skal finansiere transport for 3000pax til 10millioner kroner!
 
Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015)

Korleis kan han væra så sikker på att Cecilie sitter på rette opplysningar om det..

Jeg leste det "ett sted" tidligere i dag, og dette stedet var regjeringen.no som FlightDeck linket til i post #6
 
Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015) Hva nå med Leirin?

Altså, transportøkonomisk så er det jo ganske utrolig at denne ruten har vært aktiv. Et kjapt google maps søk sier at det tar 2 t 38 min å kjøre fra Oslo sentrum til Fagernes.

Fly Oslo-Fagernes:
Tog Oslo S-OSL: 20 min
Innsjekkingsprosedyrer, komme seg til gate: 20 min (for å ta litt i...?)
Flytid: 20 min (...?)
Ankomstprosedyrer: 10-15 min
Kjøre fra Leirin til Fagernes: 15 min
Totalt: ca 1 t 30 min

Disse subsidiene dekker da en forkortet reisetid på 68 minutter... Hjelpes.
 
Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015) Hva nå med Leirin?

Går helt fint å fly til Gardermoen og ta bussen derfra. Det de lokale gjør!
 
Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015) Hva nå med Leirin?

Den statsstøtten som gies her er vel større en hele ommsetningen til Valdresekspressen. MAO kunne alle på Valdresekspressen kjørt gratis for disse pengene.
 
Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015) Hva nå med Leirin?

Går helt fint å fly til Gardermoen og ta bussen derfra. Det de lokale gjør!

Så løysinga di er å sende alt å alle via Gardermoen/Oslo, legge ned alt som dere trur og som i deres øyne ikkje ser lønnsomt ut utanfor Oslo. Å knabbe mest mulig til dere på bekostning av distrikta.
 
Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015) Hva nå med Leirin?

Så løysinga di er å sende alt å alle via Gardermoen/Oslo, legge ned alt som dere trur og som i deres øyne ikkje ser lønnsomt ut utanfor Oslo. Å knabbe mest mulig til dere på bekostning av distrikta.

68 minutters besparelse .. 3 pax per avgang .. 4000 i subsidier per sete.

Det får nå være måte på penger ut av vinduet.
 
Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015) Hva nå med Leirin?

Det er vel 11 flyvninger per uke i hver retning, 2 ganger t/r paa hverdager og en t/r paa soendager, altsaa 22 ukentlige flyvninger. Litt googling tilsier at subsidier per sete ligger paa 4000-5000 kr. Jeg vet ikke hvilke positive ringvirkninger denne ruten har for Valdres, men at det er dyrt for staten er det vel lite tvil om.

http://www.vg.no/forbruker/reise/re...oster-staten-4800-kroner-hver-vei/a/10021992/

Det er kun hva som gis i direkte støtte, som strengt tatt er 3.290kr per passasjer. Det som ikke da er med er at flyplassen i seg selv går med dundrende underskudd, slik at reell subsidiering per passasjer er mange ganger høyere. Så dette er et pengesluk som man tydeligvis ser at det lokale faktisk ikke bruker

Katastrofenyhet for reiselivet??? Må være ekstremt få turister i Valdres om det er flyet de pleier å ta...:drunk:

Nja, som et er inne på så er det ikke den ruten turistene kommer med

Følg med litt a MountainDew før du slenger ut noko slik.
Grunnen til den kommentaren frå Hovi, er att det er jobba for charter til Leirin som i vinter kjem frå London/Dusseldorf og dei flya er ganske fulle.
Dei kan no bli borte om flyruta/flyplassen blir lagt ned.

Jo, men det var ikke så mange tusen det totalt er snakk om, og man ender opp med og subsidiere per turist såpass mye at det spørs om det er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Dessuten, hvis dette innebærer nedleggelse, så er det ikke nødvendigvis at turiste forsvinner for det, da de faktisk kan fly til OSL
Vil det være negativt for reiseæringen: ja, selvsagt. Men man kan ikke komme her og kalle det en katastrofe. Så viktig er ikke de hånfullene med charterfly gjennom vintersesongen

Om flyruta blir lagt ned, neppe. Om flyplassen blir lagt ned - ja. Men kan jo kommunen eller næringslivet kjøpe seg en lite brukt flyplass billig.

Flyplassen i seg selv er et tapssluk, og tviler på Nord-Aurdal verken ønsker eller kan overta dette

Altså, transportøkonomisk så er det jo ganske utrolig at denne ruten har vært aktiv. Et kjapt google maps søk sier at det tar 2 t 38 min å kjøre fra Oslo sentrum til Fagernes.

Fly Oslo-Fagernes:
Tog Oslo S-OSL: 20 min
Innsjekkingsprosedyrer, komme seg til gate: 20 min (for å ta litt i...?)
Flytid: 20 min (...?)
Ankomstprosedyrer: 10-15 min
Kjøre fra Leirin til Fagernes: 15 min
Totalt: ca 1 t 30 min

Disse subsidiene dekker da en forkortet reisetid på 68 minutter... Hjelpes.

Det er faktisk enda værre, da man kan ikke budsjettere med så korte marginer, så bør i hvertfall beregne 45 minutters oppmøte tid på OSL, og flyturen tar 30. Man sitter riktignok i bilen 5 minutter etter man har landet, men det er klart det er ikke mye over halvtimen man sparer

For næringslivet i Valdres er det langt mer viktig at de nå har åpnet nesten hele den nye strekningen Fønhus-Bagn (gjennstår en liten tunnell som er klar til jul for det siste strekket), og at det i statsbudsjettet er foreslått og bruke 160 mnok på og komme igang anleggsarbeidet på den nye tunnellen opp bakkene fra Bagn til Aurdal, som vel er E16s dårligste strekning. Ja, selv at det nå er foreslått og bruke rundt en halv mrd på og komme videre med E16 gjennom Sandvika er viktigere
 
Back
Top