• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Oslo blir start og ende stasjon for cruise båter

Replying to Topic 'Oslo blir start og ende stasjon for cruise båter'

Originally posted by LN-KGL

Originally posted by PP

Originally posted by LN-KGL

Originally posted by PP
alle cruise-skibe pludselig begynder at benytte OSL som turn-around havn.

Dette må vel nærmest betegnes som dagens beste :love
-så lenge nærmeste havn til OSL er Minnesund i sørenden av Mjøsa og eneste "cruiseskip" der er Skibladner. :lol

Spørgsmålet er om vi har forskellig opfattelse af begrebet turn-around i forbindelse med cruisetrafik - ud fra min definition af begrebet er dit budskab med ovenstående ikke forstået!

Jeg har vel kanskje forstått det for godt kanskje ?
OSL = Oslo LUFThavn
Og den lufthavnen ligger langt inne i landet med buss, tog og bilforbindelse til
Oslo havn (som ligger ved sjøen - eller havet som de fleste Osloborgere kaller det).

En slik turn-around kan innbefatte 3000 passasjerer (1500 inn og 1500 ut). I dagens situasjon vil en slik ekstrabelastning sette Oslo, OSL og transportapparatet på en stor og kanskje uoverkommelig prøve. Heldigvis vil de fleste ikke ha med seg laptop. :cool2

Detalje!

Der skulle naturligvis står Oslo havn og ikke OSL (=Oslo Lufthavn). Så passer alle tingene vist sammen igen... :)

Originally posted by PP

I den anden situation du referer til, er der tale om information som er oplyst af fortrolige kilder som det ikke er muligt at nævne på et offentlig forum. ALtså en anden situation! :naughty:

Med ikonene "blinkefjeset" og "stort smil" på slutten var dette strengt tatt bare humoristisk ment - jeg har ingen problemer med å se at det er forskjellige situasjoner (og spesifikt har jeg ingen problemer med å skjønne at du, pp, ikke kunne forventes å avsløre fortrolig informasjon på et åpent forum).

OK?:spin:

Edit: Vi visste vel heller ikke i utgangspunktet hvilke klider MartinL hadde for oppslaget før han nevnte Aftenposten lenger nede i tråden.

Originally posted by radeon

Håper Trondheim får økning i cruisetrafikken også. Det kommer nesten aldri cruise opp i der!

Trondheim har i år 42 innmeldte anløp av cruiseskip. Årsaken til at byen får færre anløp enn f eks, Bergen er at byen ligger så langt inne i landet, det er mange timers ekstra seilas tur/retur leia ved kysten. Men antallet er økende:up:

Originally posted by TOS

Originally posted by PP

I den anden situation du referer til, er der tale om information som er oplyst af fortrolige kilder som det ikke er muligt at nævne på et offentlig forum. ALtså en anden situation! :naughty:

Med ikonene "blinkefjeset" og "stort smil" på slutten var dette strengt tatt bare humoristisk ment - jeg har ingen problemer med å se at det er forskjellige situasjoner (og spesifikt har jeg ingen problemer med å skjønne at du, pp, ikke kunne forventes å avsløre fortrolig informasjon på et åpent forum).

OK?:spin:

Edit: Vi visste vel heller ikke i utgangspunktet hvilke klider MartinL hadde for oppslaget før han nevnte Aftenposten lenger nede i tråden.

Helt OK :) Jeg ville blot understrege at der som udgangspunkt var tale om forskellige situationer...

Originally posted by LN-MOW

Snuhavn i Oslo vil bety store utfordringer for OSL. Naa vil vel mesteparten av paxen kanskje komme med chartere, men en del vil ogsaa komme med rutefly. Dette er en kundegruppe som krever en del ressurser, saa der maa selskapene forberede seg godt. Jeg har god erfaring med disse fra Seattle ...
God eller dårlig erfaring??:hoho

Originally posted by MD11

Originally posted by radeon

Håper Trondheim får økning i cruisetrafikken også. Det kommer nesten aldri cruise opp i der!

Trondheim har i år 42 innmeldte anløp av cruiseskip. Årsaken til at byen får færre anløp enn f eks, Bergen er at byen ligger så langt inne i landet, det er mange timers ekstra seilas tur/retur leia ved kysten. Men antallet er økende:up:

Og listen finnes her.
For å fortsette avsporingen så kan man se skip som er i Trondheimsfjorden her (om PCen til han med AIS er på :) )

Caarnival cruises satser jo på Europa, kansje det er de som skal innta oslo???

:spin:

Back