• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Oslo-Bankok-Phuket - reisetips?

evenes

Newcomer
Har bestillt familietur til Thailand. Første gang til Thailand!
Har bestillt flybilletter gjennom gotogate.no, Oslo-Bankok i slutten av januar 2011, med retur i begynnelsen av februar 2012.

Direkte med Thai, til ca 5000 per pers tur/retur. Grei pris??
Har ikke bestillt billettene fra Bankok til Phuket enda, men skal gjøre det.

Bør vi reise videre fra Bankok-Phuket med Thai eller kan vi like godt reise med AirAsia?? Tenkte gjennomgående bagasje, kontra å måtte ta den ut, og sjekk inn på nytt.

Fikk ikke mulighet til å velge sete under bestillingen, kan det gjøres nå i etterkant, eller må vi vente til innsjekking i Oslo? Er 6 personer totalt, så det har vært kjipt å måtte sitte spredt!

Hvor anbefales det å reise til rundt Phuket og omegn? Er tross alt første gang, så er ukjent med alt.
Bør man bestille hotell allerede nå her hjemme, eller kan man bare reise nedover å ta en sjans??

Har kika på et fint hotell i patong-phuket, hvordan er det stedet??

Re: Oslo-Bankok-Phuket

Et godt tips: Book en taxi (de kaller det limousin, men er en helt vanlig bil) for en hel dag. Sjaafoerene vet gjerne mye om hva som er verdt aa faa med seg.

Tips til hva vi likte da vi var der:
- "World's biggest jewellery shop" er en virkelig diger juvelsjappe med god pris paa alt av gull og edle stener.
- Phi-phi islands. Svoemme med dykkermaske og snorkel sammen med "akvariefisk" var interessant. Fine oeyer og strender var det ogsaa.
- Bangla road by night. Interessant.
- Amari Coral beach hotel er et fantastisk hotell. Verdt aa sove der en natt bare for stemningens skyld.
- Frokost boer nytes tidlig paa morgenen foer "alle" staar opp og boer inneholde ananas. ;)
- Fersk sjoemat til middag. Jeg har aldri smakt bedre hummer.

Styr unna Patong.......om dere er nysgjerige på nattelivet så ta en tur inn der på kvelden. Transport er aldri noe problem i Thailand. Book hotell på forhånd. Bruk nettet, det kryr av fine hoteller på Phuket.

Lei en bil med GPS, eventuelt ta med en hjemmefra, og kjør rundt selv. Venstrekjøring, men det er kurant å kjøre både på Phuket og inne på fastlandet. Ca 2 timer til Krabi. Fin tur. Leieprisene ligger vel på en 300- 500 nkr pr dag avhengig av biltype.

Dersom dere drar med TG så kan dere vel få en billig "halebilett" . Om ikke så går det store maskiner i ett sett mellom Bkk og Phuket. Neppe noen problemer å kjøpe de bilettene på flyplassen. Om dere er mer trygghetssøkende er det bare å bestille dem på nettet.

Send en mail til der hvor dere har kjøpt biletten så ordner de det slik at dere blir sittende sammen på flyet mellom Oslo og Bkk. 24 timer før avgang kan dere sjekke inn på TG sin hjemmeside og da kan dere også velge sete, om dere vil vente så lenge.

Hvis dere skal rett videre til Phuket er det nok greiest å fly videre med Thai. Hvis dere har god tid og Air Asia er mye billigere er det absolutt noe en kan vurdere.
Forøvrig synes jeg Bangkok Air er det beste selskapet innenriks i Thailand, de flyr også til Phuket. Sjekk gjerne deres business klasse og´ hvis ikke for dyrt, serveringen der går Thai´s en høy gang på innenriksnettet.
Patong er morsomt å få med seg en kveld, men ikke nødvendigvis noe blivende familiested, nei.

Hei,

Her er noen av mine synspunkter/tips ihvertfall....

Direkte med Thai, til ca 5000 per pers tur/retur. Grei pris??....

Syntes dette er en fin pris, spesielt med tanke på at dette er i ”høysesong” i Thailand. Noe særlig lavere er det vel ikke mulig å få tror jeg..(?)

Bør vi reise videre fra Bankok-Phuket med Thai eller kan vi like godt reise med AirAsia?? Tenkte gjennomgående bagasje, kontra å måtte ta den ut, og sjekk inn på nytt...

Et kjapt søk (m/utgangspunkt i slutten av jan – retur begynnelsen av feb) viser at dere kan spare ca. 12000,- THB totalt (ca. 2300,- NOK, el. ca. 390,- NOK pr. pers) på å velge Air Asia fra BKK til Phuket.

Spør du meg – er ikke dette verdt hverken bryet eller pengene spart, og ville gått for Thai hele veien – spesielt da med tanke på fordelen av gjennomgående bagasje.
Dette blir jo da kanskje et økonomisk spørsmål, såvel som andre faktorer, (teste andre selskap osv...noe som jo er interessant...) som spiller inn i det totale bildet...;)

Fikk ikke mulighet til å velge sete under bestillingen, kan det gjøres nå i etterkant, eller må vi vente til innsjekking i Oslo? Er 6 personer totalt, så det har vært kjipt å måtte sitte spredt!

Har du fått et reservasjonsnummer, så mener jeg som det er nevnt i posten over, at du kan sjekke inn 24 timer i forveien, og velge seter da.

Evt. sjekk bookingen på Thai sine hjemmesider evt. checkmytrip.com for å se om seter er utdelt. Er dette gjort som en felles booking – er det kanskje allerede gjort samlet ”seating” for dere uten at jeg vet dette. Det kan kanskje andre med langt mer kunnskap her inne svare på...

Om ikke, vil jeg tro at dette vil være relativ grei skuring å få til under innsjekk på OSL.....

Hvor anbefales det å reise til rundt Phuket og omegn? Er tross alt første gang, så er ukjent med alt...

Phuket & omegn har mye å by på for førstereisende, og er veldig avhengig av hva du ønsker å se/oppleve....Vil vel påstå at dere vil oppleve allt fra det dagligdagse (autentiske Thailand) til det langt mer turistifiserte Phuket. Alt er avhengig av hva dere selv gjør det til.

Typiske ting jeg kanskje vil anbefalle er;

Ja, mye av dette er typiske ”turist ting”, men min mening (subjektivt) er at dette er vel verdt å prøve/oppleve som førstereis til Thailand/Phuket.

Bør man bestille hotell allerede nå her hjemme, eller kan man bare reise nedover å ta en sjans??

Jeg ville helt klart ha foretrukket at hotellet var ordnet, og klart når man kommer ned.

Har kika på et fint hotell i patong-phuket, hvordan er det stedet??

Som nevnt i posten fra både geha og Eirik, så ville jeg vel kanskje ”styrt unna” Patong Beach som første valg – spesiellt hvis dere reiser som familie. Det finnes flotte hoteller på Patong, men da må dere litt i utkanten – og ikke i nærheten av Soi Bangla – som er høylydt og party, party, samt enda mer party..... Reis heller inn en kveld eller 3, og opplev Patong på den måten....

Ville heller valgt steder som Kata, Kata Noi, Kamala og Surin bare for å nevne noen. Her er det flust av fine hoteller til svært gode priser, og relativt sentralt til sentrum – det er bare å søke litt på nettet....

.....Lei en bil med GPS, eventuelt ta med en hjemmefra, og kjør rundt selv. Venstrekjøring, men det er kurant å kjøre både på Phuket og inne på fastlandet. Ca 2 timer til Krabi. Fin tur. Leieprisene ligger vel på en 300- 500 nkr pr dag avhengig av biltype.

Personlig ville jeg ikke anbefalt dette – spesiellt hvis du ikke kjenner trafikk kulturen i Thailand – og ikke er vant til venstrekjøring. (Mye sinnsyk kjøring spør du meg...)

Dog er Krabi et veldig flott område, som er verdt en tur......

Uansett, riktig god tur – jeg er helt sikker på at dere vil trives kjempegodt uansett hva/hvor osv. dere velger å gjøre/å bo. Phuket er et flott sted, med masse opplevelser og muligheter som turist!

Hei,

sjekket du prisene hele veien til Phuket? Det kampanjetilbudet Thai har akkurat nå gjelder også dit så for et par hundrelapper ekstra burde du ha fått en gjennomgående billett.

Hos Gotogate (som de fleste andre nettreisebyrå) må du kjøpe er servicepakke for at de skal hjelpe deg med seteønsker. Ellers er det stort sett 24 timer før eller ved innsjekk som gjelder, da kan dere risikere å ende med å sitte spredt.

Ettersom det er høysesong hadde jeg nok valgt å bestille hotell på forhånd. Ville som andre skriver unngått selve Patong med mindre dere vil feste villt. Masse fine områder og strender både nord og syd for Patong.

Kan varmt anbefale at tage til Khao Lak (ca. 1 time nord for HKT). Vi er lige kommet hjem efter tre uger der. Har er langt flottere strand end i Phuket. En tur til nationalparken Khao Sok kan også anbefales.

Vi boede på www.nangthong.com i en bungalow og var yderst tilfredse med både pris og kvalitet.

Her lidt billeder af hotellets restaurant, bungalow og strand.

4e4846b4-fe5b-0d4a.jpg

4e4846b4-fe71-ee1c.jpg

4e4846b4-fe90-280c.jpg

Naturligvis er det er turistområde, men det er ikke nær så overrendt af charterturister som på Phuket. Ingen strandsælgere eller vandsport på stranden. Fine snorkling-forhold og tæt på Similian hvis man er til at dykke.

Skønt sted.

Hotellet fixer airporttransfer for 1200 bath for 3 pers.

Last edited:
orkide.no tilbyr tur - retur Oslo - Puket for 4682,-.
Må bruke internett booking, ikke pr tel

Om leiebil i Thailand

Personlig ville jeg ikke anbefalt dette – spesiellt hvis du ikke kjenner trafikk kulturen i Thailand – og ikke er vant til venstrekjøring. (Mye sinnsyk kjøring spør du meg...)

Har kjørt mye i Thailand, null problem etter min erfaring. Ja, det er litt trangt, og ja, de kjører på en annen måte enn her til lands. Om man blir skremt av Sinsenkrysset er det ikke å anbefale, men det er utrolig hva man kan komme seg til på kort tid med bil.

Drar til Thailand om en uke. I Bangkok står en Toyota Fortuner, snedig Toyota SUV som produseres i Thailand og selges ikke i Europa, som vi skal kjøre med til Krabi med litt stopp underveis. Ca 70 mil en vei. Bilferie i Sør-Thiland er flott. Så lenge en har gps og kjører med vett og fornuft er det ingen grunn til å advare mot å kjøre bil i Thailand.

Fulle nordmenn, svensker og finner på nyleid scooter....er noe annet....men en del av dem har seg selv og takke for at det ikke alltid ender særlig bra.

Så oppfordring fra meg er lei bil, kom dere rundt og ikke kast bort hele dagen på stranda....sol får dere uansett nok av...da får en mer ut av kronene en investerer i ferie.

Skjønner at folk har blandet erfaring med bilkjøring. Som det sto i reiseguiden for mange år siden: 95% kjører på venstre side - 5% gjør det ikke.

I tillegg kommer jo utfordringen HVIS det skjer noe - utlendinger har en lei tendens til alltid å få skylda.

Trådstarter ønsket tips/erfaringer fra øya Phuket, og jeg kommenterte et tips om hva leie av bil angår. Mine tips/råd er subjektive, og basert på mine egne erfaringer. Hva trådstarter og andre gjør, får selvfølgelig være opp til dem selv.

Phuket (Thailand generelt) har en sinnsyk ulykkesstatistikk. Jeg har selv sett og erfart dette mange ganger blandt både turister, og thailendere selv...Ha ihvertfall det med i beregningen/tanken - hvis dere bestemmer dere for å leie bil...

Har kjørt mye i Thailand, null problem etter min erfaring.

Ja, har du kjørt mye, er det heller ikke noe stort problem.....Det betyr ikke at du er "unntatt" ulykker forårsaket av andre. Mitt resonnement står fortsatt:

Er du "fersk" og uerfaren (vet ikke alderen på vdk.) med kjøring i Thailand - da spesielt på øya Phuket - vil jeg ikke anbefale å leie/kjøre bil.

Heller forhandle seg frem til en fornuftig pris med en lokal taxi-bil for dagsturer. Dette bør ikke koste mer en 13-1500,- THB pr. dag (noe dyrere hvis man leier minibuss m/sjåfør) + drivstoff. Tuk-Tuk`er ville jeg generelt holdt meg unna, og heller tatt taxi-bil. De tar samme (stive..!) prisene som tuk-tuk, men er langt mer behagelig å tryggere.

....Ja, det er litt trangt, og ja, de kjører på en annen måte enn her til lands....

En sterk underdrivelse av kjørekulturen spør du meg - Phuket er en liten øy, med 3-400 000 thai`er boende, og i tillegg en haug med turister som "ratter" rundt.....Det er få steder i Norge som rent trafikalt kan sammenlignes med dette...

Drar til Thailand om en uke. I Bangkok står en Toyota Fortuner, snedig Toyota SUV som produseres i Thailand og selges ikke i Europa

Kjørt mye Fortuner - som du sier; fin bil!

....Så lenge en har gps og kjører med vett og fornuft er det ingen grunn til å advare mot å kjøre bil i Thailand.

Fulle nordmenn, svensker og finner på nyleid scooter....er noe annet....men en del av dem har seg selv og takke for at det ikke alltid ender særlig bra.

Så oppfordring fra meg er lei bil, kom dere rundt og ikke kast bort hele dagen på stranda....sol får dere uansett nok av...da får en mer ut av kronene en investerer i ferie.

Har som nevnt kjørt mye i Thailand selv (14 år) - men har klart meg fint uten GPS ...;)

Å kjøre med vett og fornuft derimot er et godt forslag. Fulle scandinavere på scooter er ikke det største problemet, derimot er de samme fulle menneskene, godt blandet med rusede og fulle thailendere, samt et godt representert antall yngre thai`er med snev av kjøregalskap et større problem...

Skjønner at folk har blandet erfaring med bilkjøring. Som det sto i reiseguiden for mange år siden: 95% kjører på venstre side - 5% gjør det ikke.

I tillegg kommer jo utfordringen HVIS det skjer noe - utlendinger har en lei tendens til alltid å få skylda.

Dessverre er dette noenlunde riktig TG923- og ditt siste punkt kan jeg selv skrive under på...

--------------------------------------------------------------------------

Leiebil eller ikke, ha en riktig god tur! :D

HS-TLD

Last edited:
Back