Re: Oslo-Bankok-Phuket
Hei,
Her er noen av mine synspunkter/tips ihvertfall....
Direkte med Thai, til ca 5000 per pers tur/retur. Grei pris??....
Syntes dette er en fin pris, spesielt med tanke på at dette er i ”høysesong” i Thailand. Noe særlig lavere er det vel ikke mulig å få tror jeg..(?)
Bør vi reise videre fra Bankok-Phuket med Thai eller kan vi like godt reise med AirAsia?? Tenkte gjennomgående bagasje, kontra å måtte ta den ut, og sjekk inn på nytt...
Et kjapt søk (m/utgangspunkt i slutten av jan – retur begynnelsen av feb) viser at dere kan spare ca. 12000,- THB totalt (ca. 2300,- NOK, el. ca. 390,- NOK pr. pers) på å velge Air Asia fra BKK til Phuket.
Spør du meg – er ikke dette verdt hverken bryet eller pengene spart, og ville gått for Thai hele veien – spesielt da med tanke på fordelen av gjennomgående bagasje.
Dette blir jo da kanskje et økonomisk spørsmål, såvel som andre faktorer, (teste andre selskap osv...noe som jo er interessant...) som spiller inn i det totale bildet...
Fikk ikke mulighet til å velge sete under bestillingen, kan det gjøres nå i etterkant, eller må vi vente til innsjekking i Oslo? Er 6 personer totalt, så det har vært kjipt å måtte sitte spredt!
Har du fått et reservasjonsnummer,
så mener jeg som det er nevnt i posten over, at du kan sjekke inn 24 timer i forveien, og velge seter da.
Evt. sjekk bookingen
på Thai sine hjemmesider evt.
checkmytrip.com for å se om seter er utdelt. Er dette gjort som en felles booking – er det kanskje allerede gjort samlet ”seating” for dere uten at jeg vet dette. Det kan kanskje andre med langt mer kunnskap her inne svare på...
Om ikke, vil jeg tro at dette vil være relativ grei skuring å få til under innsjekk på OSL.....
Hvor anbefales det å reise til rundt Phuket og omegn? Er tross alt første gang, så er ukjent med alt...
Phuket & omegn har mye å by på for førstereisende, og er veldig avhengig av hva du ønsker å se/oppleve....Vil vel påstå at dere vil oppleve allt fra det dagligdagse (autentiske Thailand) til det langt mer turistifiserte Phuket. Alt er avhengig av hva dere selv gjør det til.
Typiske ting jeg kanskje vil anbefalle er;
Ja, mye av dette er typiske ”turist ting”, men min mening (subjektivt) er at dette er vel verdt å prøve/oppleve som førstereis til Thailand/Phuket.
Bør man bestille hotell allerede nå her hjemme, eller kan man bare reise nedover å ta en sjans??
Jeg ville helt klart ha foretrukket at hotellet var ordnet, og klart når man kommer ned.
Har kika på et fint hotell i patong-phuket, hvordan er det stedet??
Som nevnt i posten fra både geha og Eirik, så ville jeg vel kanskje ”styrt unna” Patong Beach som første valg – spesiellt hvis dere reiser som familie. Det finnes flotte hoteller på Patong, men da må dere litt i utkanten – og ikke i nærheten av Soi Bangla – som er høylydt og party, party, samt enda mer party..... Reis heller inn en kveld eller 3, og opplev Patong på den måten....
Ville heller valgt steder som Kata, Kata Noi, Kamala og Surin bare for å nevne noen. Her er det flust av fine hoteller til svært gode priser, og relativt sentralt til sentrum – det er bare å søke litt på nettet....
.....Lei en bil med GPS, eventuelt ta med en hjemmefra, og kjør rundt selv. Venstrekjøring, men det er kurant å kjøre både på Phuket og inne på fastlandet. Ca 2 timer til Krabi. Fin tur. Leieprisene ligger vel på en 300- 500 nkr pr dag avhengig av biltype.
Personlig ville jeg
ikke anbefalt dette – spesiellt hvis du ikke kjenner trafikk kulturen i Thailand – og ikke er vant til venstrekjøring. (Mye sinnsyk kjøring spør du meg...)
Dog er Krabi et veldig flott område, som er verdt en tur......
Uansett, riktig god tur – jeg er
helt sikker på at dere vil trives kjempegodt uansett hva/hvor osv. dere velger å gjøre/å bo. Phuket er et flott sted, med masse opplevelser og muligheter som turist!