Oslo - Baghdad i natt. Hvilket fly?

MartinL

ScanFlyer Dusty
Mye action på Osl i natt. Hemmelig operasjon hvor over 90 personer gikk ombord i natt. Finner ingen ting om avgangen på Osl sine hjemmesider.
Noen som vet mer om dette? Flyet var sikkert charteret.

30 irakiske menn uten lovlig opphold ble natt til søndag sendt ut av Norge og tilbake til Irak i en hemmelig politiaksjon.
Politiets utlendingsenhet leide inn et eget fly for å sende mennene hjem, melder TV2Nyhetene.

Ifølge TV 2 er det mer enn 60 norske politimenn om bord på flyet som tok av fra Gardermoen rundt klokken 01.00 i natt.

Også sjefen for Politiets Utlendingsenhet, Ingrid Wirum, skal være om bord på flyet.

Overfor TV2Nyhetene beskrives operasjonen som den største i historien til Politiets utlendingsenhet. I løpet av de siste dagene har politiet i det stille oppsøkt adressene til en rekke irakere.

Irakerne skal ha blitt kjørt med buss fra Trandum internatleir og direkte ut til det ventende flyet i går kveld.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3408054.ece

Ser ut som Amsterdam airlines, men mulig jeg tar feil. De er vel heller ikke akkurat nye på trafikk til Afganistan og Irak.

Amsterdam Airlines flyr jo for Forsvaret, og skulle ikke forbause meg om de har fått dette oppdraget også.....

Hvilken tur det må ha vært nedover..

30 pax 60 PU-ansatte + crew, dette koster flesk.

Uten å havne inn i en asylsøkerdebatt, så kan nok dette være en relativt billig og rasjonell måte å gjøre dette på !
Alternativet ville ha vært rutefly, hvor eskortene måtte ha hatt overnatting etc etc etc. Her er det tur/retur samme natt med samme flyet, og totalsummen blir nok faktisk rett så fordelaktig for den norske staten. LN-MOW var jo med på lignende tur fra USA til Afrika , hvor opplegget vel kan sies å være identisk.

Dette er amsterdam airlines. Reagerte på nettopp dette på flygradar.nu i natt (2-3 tiden), hvor den nettopp hadde tatt av fra OSL, med ukjent destinasjon.

Vi observerte dette flyet foran GA-terminalen i går ettermiddag fra 1330 til 1430 cirka. Tror muligens vi fikk et par fjerne bilder av det. Skal se om jeg får lagt ut når vi kommer hjem.

og det er en ren tilfeldighet at dette skjer samme uka som usa`a stammehøvding ankommer berget? ;-)

og det er en ren tilfeldighet at dette skjer samme uka som usa`a stammehøvding ankommer berget? ;-)

Sannsynligvis. Slikt krever en del planlegging baade lokalt samt diplomatisk og blir sjelden gjort 'over natten'. Det er jo ikke bare aa droppe disse av paa flyplassen ved ankomst .. ;)

LN-MOW var jo med på lignende tur fra USA til Afrika , hvor opplegget vel kan sies å være identisk.

.. annet enn at raten vokter:deportee var noe lavere ... :p

Litt overkill med 60 mann spør du meg - det er jo bare å lenke de 30 til 5 rader midt i flyet med voktere på skift foran og bak ... men hey - som Farmer sier, kostnaden er godt lavere enn alternativet uansett.

.. annet enn at raten vokter:deportee var noe lavere ... :p

Litt overkill med 60 mann spør du meg - det er jo bare å lenke de 30 til 5 rader midt i flyet med voktere på skift foran og bak ... men hey - som Farmer sier, kostnaden er godt lavere enn alternativet uansett.

Har du ikke sett dokumentaren Con Air? Man må stille forberedt om ulykken skulle være ute! :old

Jeg har jo ofte vært med å sende deportees til alle verdens hjørner med rutefly - og da er det gjerne to eller tre eskorter(politimenn) per deportee - som reiser frem og tilbake gjerne med samme fly. Kan vel si det slik at fullprisbilletter til andre verdenshjørner for tre politimenn frem og tilbake fort drar - og jeg tror absolutt en "charter" er billigere for staten - og oss skattebetalere...

Jeg har jo ofte vært med å sende deportees til alle verdens hjørner med rutefly - og da er det gjerne to eller tre eskorter(politimenn) per deportee - som reiser frem og tilbake gjerne med samme fly. Kan vel si det slik at fullprisbilletter til andre verdenshjørner for tre politimenn frem og tilbake fort drar - og jeg tror absolutt en "charter" er billigere for staten - og oss skattebetalere...

Da er det vel i grunn mer økonomisk å bruke større charterfly som B744 o.l.

Av vaktholdmessige hensyn er det best med narrowbody .. du skal dessuten ha svært mange deportees før det lønner seg med et så stort fly ...

Husker en gang journalistene ventet på at politifolkene som eskorterte kom tilbake til OSL. Da var de frempå med bilder av taxfree posene deres og laget en sak ut av at politiet smuglet da de ikke hadde vært ute i 24 timer.

Mullaen på Tøyen ble ikke med. Han har vel ikke gjort noe galt??? :rolleyes:

BF:cool2

Back