OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Re: SAS ønsker ikke US preclearance til Norge

Som en som må ha connection på OSL ser jeg ingen grunn til at den skal være lengre enn nødvendig. Jeg har reist inn i USA via både YUL og YVR, uten innsjekket bagasje og det var ikke den store opplevelsen....

Prøv Toronto... Helt krise!!!

Så basically... siden jeg er passasjer som praktisk talt aldri sjekker inn bags, så er conclusjonen - "couldn't care less". Selv om det på en måte er digg å vite at du allerede er igjennom formalitetene når du går ombord. Da kan du bare legge ned senga, helle innpå rødvin og kose deg.
Om du hadde vært i risikogruppen for secondary, eller verre, pga. reiseaktiviteten din eller bøker du har med deg så ville du ikke sagt det samme. Mange nordmen opplever mer enn bare litt kø til immigration når de kommer til USA.

Om du hadde vært i risikogruppen for secondary, eller verre, pga. reiseaktiviteten din eller bøker du har med deg så ville du ikke sagt det samme. Mange nordmen opplever mer enn bare litt kø til immigration når de kommer til USA.

Det loeses ikke med Preclearance, du kan lett miste din avgang (og det er ikke like lett aa finne alternativer fra OSL paa ettermiddagen som f.eks. fra EWR videre i USA). Tyngre secondary kan bli sendt til USA og secondary er ofte 90% venting og 10% utspoerring. Har sett endel bli moett i Gaten av USCIS med Preclearance flights.

Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Ny artikkel om dette. Itillegg til lovendring, og en avtale med amerikanerne ser det ut som man også trenger et amerikansk flyselskap på plass

https://www.dn.no/nyheter/2017/10/0...nger-om-forenklet-gardermoen-kontroll-til-usa
Statssekretær Tom Cato Karlsen i Samferdselsdepartementet (Frp) opplyser til Aftenposten at også Norge nylig startet forhandlinger med USA for å få på plass såkalt preclearance.

Han bekrefter imidlertid samtidig at amerikanerne krever at flyplassen må ha minst ett amerikansk flyselskap med rute til USA før det blir aktuelt med forenklet passkontroll.

.. og der sliter svenskene også nå som DL forlater dem. Så muligens må de droppe det.

Et par direkteruter med AA 77W fra OSL så er problemet løst. De nå må på banen.

ENDELIG kommer Atlanta-ruta til Delta ..... :p

Han bekrefter imidlertid samtidig at amerikanerne krever at flyplassen må ha minst ett amerikansk flyselskap med rute til USA før det blir aktuelt med forenklet passkontroll.

Oslo har ikke hatt rute med et amerikansk selskap siden United Airlines la ned ruten til New York i september 2016.

Og hva gjør man hvis man får på plass et amerikansk selskap (fortrinnsvis American), bruker masse penger på "pre-clearance" og de legger ned i løpet av et år eller to?

Hvor mange amerikanske selskaper fly til Abu Dhabi?

Hvilke byer kan være aktuelle da?

Er vel gjengangeren New York og ev byer som Chicago, Atlanta og Houston - er vel en hub flyplass for AA, UA eller DL...

Chicago har jo selv Oslo på ønskelisten over byer de vil ha rute yil.

Hvor mange amerikanske selskaper fly til Abu Dhabi?

Ingen.

Hvilke byer kan være aktuelle da?

Er vel gjengangeren New York og ev byer som Chicago, Atlanta og Houston - er vel en hub flyplass for AA, UA eller DL...

Chicago har jo selv Oslo på ønskelisten over byer de vil ha rute yil.

At United kommer tilbake så kort tid etter nedleggelsen av EWR-ruta er usannsynlig, så det må være snakk om American til Chicago (muligens Philadelphia som "long shot", men tviler) eller Delta til Atlanta. Jeg håper på American, men tror faktisk Delta er mest aktuell.

Last edited:

Tror jeg skal slutte å fly fra USA til Oslo pga jævlig lange køer i passkontrol.
Har flere ganger havnet der samtidig med Emirates eller noe annet fra den kanten som slipper løs 300-400 pax samtidig og jeg som ikke har Norsk eller EU pass havner bak alle håpefulle immigrantene, turistene eller hva de er og hver av dem bruker 10-15 minutter på forklare seg i passkontrollen og bare 2 luker åpne.
Skulle vært omvendt, pre-clearance fra Fort Lauderdale til Oslo. Det hadde vært kult.
Flyr nok via London og Stavanger neste gang for å slippe køene på OSL. :cry:

Fra OSL trenger jeg ikke pre-clearance, har Global Entry i USA, gjennom på et øyeblikk. Anbefalt til alle som reiser ofte til USA. (Tror utlendinger kan få der også, men ikke sikker)

Global entry er genialt, hadde det også før jeg byttet pass. Tror man kan inviteres inn i programmet av flyselskapenes fqtv-programmer - mener f.eks. SQ777 fikk det via United.

Det var gode nyheter! :)
Får heller håpe at Norge etterhvert kan få tilgang til Global Entry.

Back