OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Altså det er jo ingen tvil om at pre clearence er mest attraktiv for de som skal videre domestic i USA.
...eller videre til et annet land. Har ofte flydd via USA til andre land.
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Absolutt Robert , står i kø lenge med adresse, "in transit" :(
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Problemet er vel for amerikanske selskaper som allokerer sine internasjonale maskiner på flere ruter, da også de som må ankomme eller avgå fra utenriks terminaler.

Det varierer jo, og mange steder er det kombinasjonsterminaler/gater. Det er jo bare utenriks ankomst som må ha egne faciliteter, ofte går det jo både innenriks og utenriks til/fra samme terminaler. Ankommer man innenriks blir man sluset inn i avgangshallen, ankommer man utenriks så havner man ned i katakombene til CBP.
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Jeg ser slet ikke fordelen i pre-clearance. Tiden man sparer på køen i immigration ved ankomst i USA, kommer man til at bruge på at vente på sin baggage. Total rejsetid kan kun blive længere.
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Jeg ser slet ikke fordelen i pre-clearance. Tiden man sparer på køen i immigration ved ankomst i USA, kommer man til at bruge på at vente på sin baggage. Total rejsetid kan kun blive længere.

Forstår ikke resonementet ditt. Flere flyplasser i USA er tidvis preget av stor kø ved immigration og spesielt når når mange innkommende maskiner lander samtidig. Dersom immigration kan gjennomføres raskere ved avreise så er det bare positivt. Bagasjen må en vente på uansett.
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Jeg ser slet ikke fordelen i pre-clearance. Tiden man sparer på køen i immigration ved ankomst i USA, kommer man til at bruge på at vente på sin baggage. Total rejsetid kan kun blive længere.

Med det så mener du at det kommer til å ta lenger tid å få bagasje enn hva som er tilfellet i dag?
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Jeg lurer litt på hva han egentlig mener.

Han mener at tiden man sparer på å ikke stå i immigration kø går vekk i å vente på baggasjen. Baggasjen er stort sett kommet når man er ut av immigration.

I teorien riktig, men i effekten i praksis er avhengig av hvor treg køen i Oslo blir versus der man lander, samt tid til baggasje på bånd.
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

For en fordel når du skal fly videre i USA . Slipper vente på bagasjen for å taue den igjennom tollen for så dra til gate for neste flight.

Hadde det ifjor på Bermuda,UA ... Både immigration og customs var så laidback, raske og hyggelige...På EWR bare å rusle til neste UA gate og heller ikke ny security :up:
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Ulempen vil bli størst for oss som starter reisen fra en annen flyplass enn OSL. MCT vil nødvendigvis øke, og det ødelegger for oss som kommer med tilslutningsfly fra andre steder i landet.
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Ulempen vil bli størst for oss som starter reisen fra en annen flyplass enn OSL. MCT vil nødvendigvis øke, og det ødelegger for oss som kommer med tilslutningsfly fra andre steder i landet.

Det er jo definitivt en av ulempene, og det blir interessant å se hvor mye det kommer til å bety. I Canada varierer det fra 5 minutter ekstra (Edmonton, 45 minutter MCT til USA, 40 til andre internasjonale avganger) til 30 minutter (Winnipeg, 1 time 15 minutter og 45 minutter).
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Jeg ser slet ikke fordelen i pre-clearance. Tiden man sparer på køen i immigration ved ankomst i USA, kommer man til at bruge på at vente på sin baggage. Total rejsetid kan kun blive længere.

Fordelen er at man slipper å ta intervjuet etter en lang tur når man er mindre opplagt enn ved starten.
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Ulempen vil bli størst for oss som starter reisen fra en annen flyplass enn OSL. MCT vil nødvendigvis øke, og det ødelegger for oss som kommer med tilslutningsfly fra andre steder i landet.

Siden jeg ikke vet hva MCT betyr, bryr jeg meg ikke. Hadde jeg visst det, så kanskje...
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

MCT = Minimum connection time

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Da gir det litt mening, men jeg skjønner fortsatt ikke ulempen. Hvis jeg må reise til OSL slik at jeg er der tre timer før avgang fra Kristiansand, Ski eller Dombås blir "ulempen" lik. Jeg må være dér tre timer før.
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Jeg ser slet ikke fordelen i pre-clearance. Tiden man sparer på køen i immigration ved ankomst i USA, kommer man til at bruge på at vente på sin baggage. Total rejsetid kan kun blive længere.
Ikke for de som reier uten innsjekket bagasje.

Ellers er det Canada og ikke USA man har mest behov for preclearence til. Det tar fort 3-4-5 timer å komme gjennom immigration der.
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Ikke for de som reier uten innsjekket bagasje.

Ellers er det Canada og ikke USA man har mest behov for preclearence til. Det tar fort 3-4-5 timer å komme gjennom immigration der.

Helt enig - og New York er verstinger. I Canada har jeg opplevd at det går betraktelig raskere, men sjekken kom på Peace Bridge i stedet.
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Da gir det litt mening, men jeg skjønner fortsatt ikke ulempen. Hvis jeg må reise til OSL slik at jeg er der tre timer før avgang fra Kristiansand, Ski eller Dombås blir "ulempen" lik. Jeg må være dér tre timer før.

Ikke hvis morgenflyet fra Kristiansand ikke er der 3 timer før, da må man nødvendigvis reise til OSL kvelden i forveien. Det øker reisetid og kostnad, og vil for de fleste være en ulempe.
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Det vil vel stille ganske store krav til ruteplanleggingen hos flyselskapene om dette skal gå greit. Avganger til USA tidlig på dagen vil bli mye vanskeligere om en skal få med seg folk fra andre deler av landet.

Men uansett enklere enn det de vil slite med på Keflavik om de får pre clerance (de står på siste listen av mulige). Når nesten alle avganger til USA skjer i noen korte tidsrom et par ganger om dagen kan det bli vanskelig å tilpasse kapasiteten....
 
Back
Top