OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Re: US pre clearance på OSL.

De 10 er:

Brussels Airport, Belgium;
Punta Cana Airport, Dominican Republic;
Narita International Airport, Japan;
Amsterdam Airport Schipol, Netherlands;
Oslo Airport, Norway;
Madrid-Barajas Airport, Spain;
Stockholm Arlanda Airport, Sweden;
Istanbul Ataturk Airport, Turkey; and
London Heathrow Airport and
Manchester Airport, United Kingdom.

Hva sier Lufthansa til dette?
 
Re: US pre clearance på OSL.

Bra for Oslo, men det må jo øke MCT noe voldsomt for oss fra distriktene, no?
 
Re: US pre clearance på OSL.

De 10 er:

Brussels Airport, Belgium;
Punta Cana Airport, Dominican Republic;
Narita International Airport, Japan;
Amsterdam Airport Schipol, Netherlands;
Oslo Airport, Norway;
Madrid-Barajas Airport, Spain;
Stockholm Arlanda Airport, Sweden;
Istanbul Ataturk Airport, Turkey; and
London Heathrow Airport and
Manchester Airport, United Kingdom.

Hva sier Lufthansa til dette?

Heathrow!!!!! JAAAAAAAAAAAAAHHHH!!!
 
Re: US pre clearance på OSL.

Spennende nyheter! Jeg vet ikke helt hvor mye det egentlig betyr at nordmenn blir sjekket i Oslo kontra i USA med tanke på å "beskytte hjemlandet" - men kjekt er det jo. :p
"I want to take every opportunity we have to push our homeland security out beyond our borders so that we are not defending the homeland from the one-yard line" - Secretary of Homeland Security Jeh Johnson

Bra for Oslo, men det må jo øke MCT noe voldsomt for oss fra distriktene, no?
Det vil nok øke MCT med en del, men samtidig vil trolig "total reisetid" (da inkludert kø ved ankomst i USA) samtidig minske? (Så lenge det blir gjennomført bedre enn i Abu Dhabi...)
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Æsj da hva skal København gjøre om både Gardermoen og Arlanda blir pre clearance. Da fines det faktisk ikke noen gode argumenter igjen for at de skal være langdistangse hub for SAS, ihvertfall vestover
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Æsj da hva skal København gjøre om både Gardermoen og Arlanda blir pre clearance. Da fines det faktisk ikke noen gode argumenter igjen for at de skal være langdistangse hub for SAS, ihvertfall vestover ��
Som jeg alltid har sagt er det eneste fornuftige for Køben å være langdistanse hub for SAS for rutene til Afrika. Kanskje de kan få pre-clearance til noen land der? ;)
 
Re: US pre clearance på OSL.

Heathrow!!!!! JAAAAAAAAAAAAAHHHH!!!


Ja, kanskje de løser det like effektivt og elegant som sikkerhetskontrollen der [emoji18]

Spørsmålet er jo også om hvis mange nok får pre-clearance så vil man oppnå samme effekten som fast track på OSL hvor da den vanlige kontrollen i blant er raskest
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Er et par ulemper også, både for flyplassen og for loungefolkene her inne. Det blir nok meget begrenset utvalg av mat og drikke etter passkontrollen pga. tollregler, og hvertfall ingen taxfree. Heathrow (BAA) hadde visstnok grublet på dette tidligere, men fant ut at de kom til å tape store summer på det begrensede utvalget de kunne tilby i "US-territory". Tipper det blir dårlig med loungetilbud også.

Nå kommer det også stadig flere ESTA-automater i US, så reiser man bare med håndbagasje så vil etter hvert gevinsten bli minimal, kanskje negativ, ifht. total reisetid med mindre man får ESTA-automater og forutsigbare køer på denne siden av dammen også.

Heathrow!!!!! JAAAAAAAAAAAAAHHHH!!!
Så du vel heller ha det enn kantinetid, ja ;)
 
Last edited:
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Nå kommer det også stadig flere ESTA-automater i US, så reiser man bare med håndbagasje så vil etter hvert gevinsten bli minimal, kanskje negativ, ifht. total reisetid med mindre man får ESTA-automater og forutsigbare køer på denne siden av dammen også.
Man har jo tradisjon for å underdimensjonere på OSL så det kommer sikkert til å ta 2 timer å få alle for ett fly gjennom kontrollen.
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Er et par ulemper også, både for flyplassen og for loungefolkene her inne. Det blir nok meget begrenset utvalg av mat og drikke etter passkontrollen pga. tollregler, og hvertfall ingen taxfree. Heathrow (BAA) hadde visstnok grublet på dette tidligere, men fant ut at de kom til å tape store summer på det begrensede utvalget de kunne tilby i "US-territory". Tipper det blir dårlig med loungetilbud også.

Nå kommer det også stadig flere ESTA-automater i US, så reiser man bare med håndbagasje så vil etter hvert gevinsten bli minimal, kanskje negativ, ifht. total reisetid med mindre man får ESTA-automater og forutsigbare køer på denne siden av dammen også.


Så du vel heller ha det enn kantinetid, ja ;)

Klart, men jeg flyr mye mellom Canada og US med pre-clearance. Lounge messing er det null stress. Det er akkurat det samme, men det må jo være egen lounge etter passkontroll.

I UK kunne T5B ratt blitt dedikert pre clearance terminal og fått en egen F lounge til meg og elefanten.

Jeg tror det er tax free de er mest nervøse for. Ikke kantina. På OSL er jeg mer nervøs på kantinefronten.
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Global Entry hørest litt lettere ut rent logistikkmessig, men det blir spennende å se.
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Dette er en konspirasjon fra USA om å ta over verden.
Nå lager de "et lite støkke Amærika" i lille Norge... Hva blir det neste? Slottsplassen 1 skifter navn til Pennsylvania Avenue 1601?

:stir
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

I UK kunne T5B ratt blitt dedikert pre clearance terminal og fått en egen F lounge til meg og elefanten.
Jeg tenkte det samme, men med T5C med kantine der. Dog at de da kjører security pluss CBP på T5C så man ikke må gjennom vanlig transfer først for så å gå gjennom egen US-security etterpå - det blir jo bare stress.

Sånn generelt sett er jeg ikke negativ til det, men tror fort noen (les: flyplasser) kan få en overraskelse i form av økt MCT og taxfree-salg m.v. Det blir jo fort mer stress hvis man skal gjennom security med hele familien, så gjennom tax-free så gjennom ny US-security. For oss som er veldig reisevant og har en lounge å gå til så blir det jo greit (hvis man får lounge i "USA", ref slik det ikke funker AUH)
 
Last edited:
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Altså det er jo ingen tvil om at pre clearence er mest attraktiv for de som skal videre domestic i USA. Nå vet jeg ikke hvor mye SK/UA feeder domestic på Newark, men det er vel sikkert noe.
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Hvor på non-Schengen skal man da få plass til dette? Man kan jo heller ikke lage dedikerte gater til dette da de da vil stå ubrukte 19-20 timer i døgnet. Hvilket vil ikke passer bra når man ser hvor sprengt gatekapasiteten er på OSL

Det er riktignok et argument for en egen IC terminal med en egen seksjon tiltenkt pre-clearance
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Dette vil jo medføre en betydelig økning av kostnaden pr passasjer som skal reise til USA.
Basert på tallene som har blitt presentert av ulike flyplasser som har jobbet med å få dette på plass, betyr det en ekstrakostnad på mellom 100-200kr pr passasjer.

Jeg tror neppe flyselskapene er villige til å dekke denne kostnaden. Jeg er samtidig heller ikke sikker på om de reisende ønsker denne regninger. Det interessante er derfor hvem som skal finansiere dette.
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Vil det være noen forskjell i kostnader (landingsavgifter e.l.) for flyselskaper når de kan bruke innenlandsterminaler i USA?
 
Re: OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass

Så lenge maskinen skal rotere på samme rute så vil jeg tro det er det.
Problemet er vel for amerikanske selskaper som allokerer sine internasjonale maskiner på flere ruter, da også de som må ankomme eller avgå fra utenriks terminaler. Det lukter da mindre fleksibilitet, mye traktor og unødvendig bakketid.
 
Back
Top