OSL-MAN/LHR-OSL (2012)

SeatBelt

ScanFlyer Gold
IMG_1089_zps0de0e8cb.jpg


Det er en stund siden jeg var på denne effektive lille reisen, men jeg fant en del bilder på iPhonen min på vei over Atlanteren, så da ble det litt tekstproduksjon i 37 000 fot. Jeg har vært på en rekke reiser etter denne, og kunne skrevet flere rapporter, men bildematerialet er ikke like bra, og det synes jeg er et poeng. Derfor ble det et litt lengre tilbakeblikk denne gangen.

Det har vært en nedgang i antall jobbreiser det siste halvåret. Jeg har byttet jobb og er mye på farten, men dessverre innebærer det foreløpig ikke så mye luft under vingene. Noe blir det likevel, og denne turen var den første jeg var på i den nye jobben, en drøy måned etter at jeg begynte.

Reisen ble booket gjennom vårt reisebyrå, og kostet rundt 5500 kroner for hotell og fly. Jeg tjente 2300 grunnpoeng (EB), i tillegg til ca. 5000 HHonors-poeng, og i underkant av 1000 EB-poeng tjent på kredittkortbruk for diverse utlegg.

Reiserute
10. september 2012: SK4609 OSL-MAN 73G
11. september 2012: SK812? LHR-OSL 73G
 
Last edited:
10. september 2012: SK4609
Oslo-Manchester (OSL-MAN)
SAS Scandinavian Airlines
Economy
Boeing 737-700, LN-RRA

IMG_1087_zps1f2dda25.jpg


08:15 er tidlig, men ikke helt uakseptabelt. Vi hadde et tett program å se frem til, så det gjaldt å få seg litt søvn om bord. Jeg hadde sikret meg et sete langt fremme i eonomy-kabinen, 9F, og hadde ikke tatt bryet med å sjekke inn reisefølget, så de ble sittende lenger bak. Jeg hadde også passet på å ordne et vindussete på høyre side, ettersom jeg da slipper ”solsiden.”

Thai-en var på plass ved sin faste gate ytterst på utlandspiren.

IMG_1086_zpsb6a34194.jpg


Steinar Viking sto klar ved gate. Det var en stund siden sist jeg var om bord i denne. Avgang ble omtrent på rutetid og ut i det blå; med kurs sørvest, over Stavanger og ut i Nordsjøen.

IMG_1090_zps02eccc5b.jpg


Det var litt skyet underveis. Jeg kjøpte en enkel frokost og nøt resten av flyturen som gikk uten særlig mye å legge merke til.

IMG_1091_zps3b053874.jpg


Litt skyer i Nord-England også, så det ut til, i det vi gikk inn for landing. Manchester har dog mye pent å se på ved ankomst:

IMG_1092_zps841f08ee.jpg


IMG_1095_zps4f78746e.jpg


Det gikk raskt gjennom passkontrollen, og etter å ha møtt sjåføren vår ble vi transportert til en liten forstad til Leeds; omtrent én times kjøretur fra Manchester Airport.
 
Last edited:
Etter et møte var det tid for lunsj på en av de lokale pubene, før vi ble kjørt til Leeds sentrum og togstasjonen. Den er flott (i alle fall innendørs), og man bør beregne litt tid på britiske togstasjoner, selv om det ofte kommer nedover på besøkslista.

IMG_1097_zps973599e7.jpg


CrossCountry skulle frakte oss på en nesten fire timers togtur ned til Bristol. Jeg hadde argumentert for å fly ned, men det viste seg at flytidene passet dårlig og at reisefølget foretrakk tog. Jeg har egentlig gode erfaringer med det britiske jernbanenettet, fra tiden jeg bodde i Staffordshire. Da brukte jeg Virgin hver gang jeg skulle til London. CrossCountry var litt i hardeste laget på en så lang tur som fire timer, men det er like fascinerende hver gang å se det enorme nettverket av skinner og sidespor. Latterlig dyrt er det også når man velger å kjøpe billetten på automat samme dag, noe jeg hadde advart om på forhånd. 100 pund per hode svir i lommeboka for arbeidsgiver, og er egentlig unødvendig når det likevel var planlagt i god tid.

IMG_1098_zps39867bbb.jpg


IMG_1099_zps19beada4.jpg


Vel fremme i Bristol fant vi frem til hotellet, der vi fikk litt tid til å slappe av. Vi kunne velge mellom Hilton Garden Inn og Best Western, og med det omtalte HHonors-gullkortet er det vel ikke vanskelig å gjette min preferanse.

IMG_1102_zpsbafdec54.jpg


Ingen Executive Rooms eller liknende på et Garden Inn-hotell, så vidt jeg vet, men jeg ble som sist tilbudt ekstrapoeng eller gratis frokost. Valget falt på poeng, og jeg fikk noen vinbonger jeg kunne bruke i baren. Ellers var det lite å registrere, men jeg hadde heller ikke ventet å bli båret inn på gullstol på et slags ekspresshotell som dette.

IMG_1104_zps2dd5236e.jpg


Vi ble møtt på hotellet av noen kontakter, som tok oss til Glassboat Restaurant; en båt som ligger fortøyd langs kanalen. Nydelig mat og flott beliggenhet – en restaurant som absolutt får min anbefaling.

IMG_1105_zpse6b0309a.jpg


Det ble sent, men vi rakk å se oss litt om dagen etter – også da i regi av våre kontakter, som viste oss rundt før vi ble kjørt til togstasjonen. Den er for øvrig veldig flott.

IMG_1115_zps49264bbf.jpg


CrossCountry også denne gangen, men kun med 90 minutter opp til London var det ikke mye å klage på. Jeg fikk med meg Swindon, som er bostedet til hovedpersonen i Mark Haddons gode bok ”The Curious Incident of the Dog in the Night-Time.”

IMG_1119_zps6516aa63.jpg


Det var beregnet veldig god tid til 19:30-avgangen fra Heathrow, så jeg dristet meg til å kontakte en venninne i London, som var mer enn klar for et avbrekk her – The Modern Pantry:

IMG_1120_zpsc0cecb93.jpg


Tiden gikk fort, og det tar tid å ta seg gjennom Londons labyrinter, men Heathrow Express er rask og effektiv, så det var lite å bekymre seg over.
 
Last edited:
11. september 2012: SK812
London-Oslo (LHR-OSL)
SAS Scandinavian Airlines
Economy
Boeing 737-700, LN-TUJ

IMG_1123_zps9c1781eb.jpg


Alltid mye spennende på terminal 3.

IMG_1122_zps3d31eee0.jpg


Jeg liker godt de faste SAS-gatene på LHR, trygt plassert mellom de store fuglene:

IMG_1125_zps203182a1.jpg


Emirates til Dubai, Singapore Airlines til Singapore og Qantas til Sydney sto alle linet opp med hver sin A380, kun avbrutt av et par maskiner i skandinavisk design …

Jeg var sliten, og hadde ordnet midtgangssete så jeg kunne komme meg raskt av og hjem.

IMG_1133_zps3a182988.jpg


Det fylte seg opp med pax etter hvert, men vi fikk boarde ganske tidlig – jeg var faktisk om bord nesten 30 minutter før avgang, akkurat det jeg ankom gaten. Fikk heldigvis ledig midtsete, i motsetning til mange andre. 16 var den første Economy-raden; jeg hadde 17C.

Vi takset på rutetid og slapp å vente lenge på takeoff. Jeg husker en gang det var dårlig vær her, og vi var nummer 13 eller 14 i takeoff-kø; den gang med MD-80 også på vei til Gardermoen.

IMG_1131_zpse3d25c92.jpg


IMG_1128_zps21579655.jpg


Det ble en effektiv hjemkomst, og en rask tur innom taxfree-butikken før jeg somlet meg hjem og i seng.
 
Konklusjon
Storbritannia er ikke gjort på et blunk, men man kan få mye ut av to dager på jobbreise. Besøket var vellykket, og jeg er fornøyd med både poengopptjening, transport, hotell og at jeg fikk tid til en afternoon tea før hjemreisen.

SAS leverer som vanlig, og selv om både morgenflighten til Manchester og kveldsflighten fra London ofte er høyt priset, er de perfekte avganger for effektive reiser som dette. Hilton Garden Inn var helt greit. Store rom, litt treg inn- og utsjekk, men ellers upåklagelig. Nok en gang ble TripAdvisor-reviewet mitt besvart av manageren, noe de også gjorde ved mitt forrige Hilton-besøk. Selv om det ikke var all verden å gjøre ut av det på dette ekspresshotellet, vet de å verdsette gullkundene, så jeg er glad jeg har statusen min et års tid til.

Bristol er en by jeg gjerne ser mer av, mens jeg bare noen uker senere fikk se mer av både Leeds og Manchester på nok en tur over Nordsjøen; da med overnatting begge steder.
 
Tusen takk for velskrevet og flott rapport SeatBelt :) Leser gjerne flere rapporter fra deg om du har flere turer på gang!!
 
Fin rapport!
Kunne dog satt pris på enda mer info (type booking, boarding, ombord, transport på destinasjon) rundt hvordan det fungerer med tog til og fra flyplassene og byene imellom.

Tusen takk for at du deler :)
 
Takk for tilbakemeldinger.

Fin rapport!
Kunne dog satt pris på enda mer info (type booking, boarding, ombord, transport på destinasjon) rundt hvordan det fungerer med tog til og fra flyplassene og byene imellom.

Tusen takk for at du deler :)

Takk, jeg er enig i det - men som nevnt ble denne skrevet flere mnd. etter, så det er litt begrenset hva jeg husket - særlig når jeg har vært på flere svippturer etter dette og ikke husker hva som var på hvilken tur osv. Kommer med en ny en snart, den er litt mer detaljert :)
 
Fin og leseverdig rapport med mange gode illustrasjoner. Sånn apropos til togreisen så ble det nylig lagt frem en landsomfattende spørreundersøkelse om hva britene syntes om togtilbudet. Bortsett fra de som pendler til og fra London var de fleste svært fornøyd med service og kvalitet. Men - i likhet meg deg, så var alle enige om at billettprisene er latterlig høye. (Og det sies ikke uten en snev av ironi at i GB er jernbanen blitt den bedrestilte middelklassens leketøy - det er kun de som har råd å ta toget.
 
Fin og leseverdig rapport med mange gode illustrasjoner. Sånn apropos til togreisen så ble det nylig lagt frem en landsomfattende spørreundersøkelse om hva britene syntes om togtilbudet. Bortsett fra de som pendler til og fra London var de fleste svært fornøyd med service og kvalitet. Men - i likhet meg deg, så var alle enige om at billettprisene er latterlig høye. (Og det sies ikke uten en snev av ironi at i GB er jernbanen blitt den bedrestilte middelklassens leketøy - det er kun de som har råd å ta toget.

Takk for lesverdig rapport!

Dette blir vel litt på siden, men det er jo ikke riktig at det nødvendigvis er dyrt å ta tog i England. Jeg har reist veldig mye med tog i England, både når jeg har vært på reiser der og når jeg har vært bosatt der, og mitt inntrykk er at så lenge man gjør som når man skal reise med fly og bestiller i god tid så er det ofte veldig billig. Jeg synes f.eks. ikke det er dyrt å betale £34.50 for å reise 1. klasse fra Manchester til London, som jeg ofte har endt opp med å betale, eller litt mer fra London til York (men nå synes jeg heller ikke det er utpreget dyrt å betale 70-80-90 pund for en reise på 2-3 timer i første klasse). Reiser man standardklasse så får man ofte disse reisene ned i £15 pund en vei. Dette fordrer selvsagt en viss fleksibilitet i når man reiser, at man holder seg unna peak tidene og at man planlegger litt. Men ja, går man bare til togstasjonen og kjøper en billett der & da så kan det fort koste litt.
 
Takk for kommentarer.

Jeg poengterte at det er latterlig dyrt når man kjøper på automat. Når det gjelder priser forøvrig, synes jeg også det er rimelig i UK. Jeg kjørte mange ganger for 10-15 GBP mellom Stoke-on-Trent og London for noen år tilbake, men hadde jeg kjøpt samme dag ville prisen vært over 50. Er man tidlig ute, får man reise billig.
 
Jeg poengterte at det er latterlig dyrt når man kjøper på automat. Når det gjelder priser forøvrig, synes jeg også det er rimelig i UK. Jeg kjørte mange ganger for 10-15 GBP mellom Stoke-on-Trent og London for noen år tilbake, men hadde jeg kjøpt samme dag ville prisen vært over 50. Er man tidlig ute, får man reise billig.

Min kommentar var nok i hovedsak ment til DCHalvorsenn :)
 
Back
Top