• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Osl lounge kan bli åpen for alle

MartinL

ScanFlyer Dusty
Osl lounge kan bli åpen for alle

Det er ting på gang ved loungene på Osl.

Den frittstående OSL-Lounge på hovedflyplassen på Gardermoen kan bli åpnet for de som er villig til å betale for det.

Dermed kan også reisende med lavprisselskaper og på billigbilletter få adgang til loungene som hittil har vært forbeholdt de forretningsreisende.

Men det fins også en tredje lounge på Gardermoen, og det er denne som nå vurderes åpnet for nye grupper reisende. Loungetilbyderne Priority Pass og Diners Club har lenge ønsket å kunne gi et lounge-tilbud på OSL.

Ledelsen ved Oslo Lufthavn har innsett at det har vokst seg frem et behov for å tilby også lavprispassasjerer et utvidet tilbud på flyplassen, slik det allerede er på alle de større flyplassene i Europa.

- Vi vurderer om det skal bli adgang til å benytte fasilitetene på OSL Lounge for de passasjerene som er villig til å betale for det. Vi må bare sikre oss at vi har nok plass til dem som loungen i dag er ment for, det gjelder forretningsreisende, sier direktør for eiendom og kommersiell utvikling, Espen Ettre.

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3496427.ece

Re: Osl lounge kan bli åpen for alle

Det finnes også en tredje lounge på OSL? Hvilken da? Trodde det bare var SAS sin lounge og OSL-loungen. Hva er den tredje??

BF:cool2

Det finnes også en tredje lounge på OSL? Hvilken da? Trodde det bare var SAS sin lounge og OSL-loungen. Hva er den tredje??

Tror enten ordene planer om eller ønsker om mangler et sted i artikkelen.....:rolleyes:

DY-loungen, aka. Kon-Tiki? :colgate:

Har aldri vært fullt de gangene jeg har vært i OSL-lounge, så det er sikkert plass til flere.

Last edited:

Det er sikkert de resterende spisefasilitetene til de ansatte som nå ryker... (om det er noen igjen)

Den frittstående loungen kan selvfølgelig gjøre hva de vil, men personlig synes jeg det er et usedvanlig dårlig trekk sett fra statuskort holderne sitt synspunkt. Og dermed også fra selskapene som har disse statuskort kundene.

Jeg vil ikke ha stappfull lounge. Noen steder i verden er det slik at man faktisk må gå ut av loungen for å få fred og ro. Det gjelder særlig kontrakt-lounger.

Den tredje loungen er kanskje "stille rommet" det er jo åpent for alle :colgate:

Den frittstående loungen kan selvfølgelig gjøre hva de vil, men personlig synes jeg det er et usedvanlig dårlig trekk sett fra statuskort holderne sitt synspunkt. Og dermed også fra selskapene som har disse statuskort kundene.

Jeg vil ikke ha stappfull lounge. Noen steder i verden er det slik at man faktisk må gå ut av loungen for å få fred og ro. Det gjelder særlig kontrakt-lounger.

Mon ikke det der menes er at man påtænker at åbne en 3. lounge, som skal være en såkaldt betalingslounge??
Dette vil jo så ikke gå ud over flyselskabernes kortholdere/C-class kunder.

Jeg vet OSL tidligere har vært inne på å også åpne en "billig-lounge" - til å være kontraktslounge er jo OSL-loungen faktisk veldig god - men det koster også flesk - for mye til at det er noe folk ville betalt seg inn på enkelt-pass.

Er det virkelig slik at reisende med lavprisselskap har behov for lounge-tilgang?
Det tror jeg faktisk ikke.
Jeg tror heller det er behov for et bedre cafe/restaurant-tilbud på OSL.
Det er jo ikke all verden.

Er ikke Kontiki en billig lounge da? Du kan sette deg ned, og kjøpe det du vil spise og drikke! :colgate:

Er ikke Kontiki en billig lounge da? Du kan sette deg ned, og kjøpe det du vil spise og drikke! :colgate:

Vel, ser man på maten i forhold til prisen så er det tydeligvis at man betaler for noe mer enn bare maten:rolleyes:

Har ikke OneWorld eller Skyteam noe å tilby sine reisende??!

Ah, så de regner at SAS har to lounger, dermed tre totalt. OK, det gir mening.

er det noen kortselskaper som har tilgang til OSL loungen? eller SAS loungen? tenker da American, Diners, Eurocard etc..

Nei, men jeg tror EB er rimelig keen på å få det til ;)

Det er sikkert de resterende spisefasilitetene til de ansatte som nå ryker... (om det er noen igjen)

Eller så ryker det noen toaletter eller andre publikumsnødvendigheter...:rolleyes:

Ikke bare kontraktslounger - var innom AA-loungen i Boston i sommer, og det var som å være bak gitteret i en dyrehage. Plenty med admiral-medlemmer og andre som betalte seg inn og dro med både take-away fra andre steder og unger med badeballer. Skygget fort unna for å finne fred og ro på utsiden. Så, ja, det er viktig at man ikke degraderer tibudet til de som reiser i embeds medfør og trenger litt (arbeids-)ro.

Markedet bestemmer vel, og er det marked for det så dukker det vel opp. Kanskje ta betalt kr 25 fra alle som skal inn på OSL-utland, og kalle hele piren for en lounge? Da har man hvertfall vært rettferdig i beste sosialdemokratiske ånd.

Er det virkelig slik at reisende med lavprisselskap har behov for lounge-tilgang?
Det tror jeg faktisk ikke.

Jeg ville trodd at hver enkelt selv er i stand til å vurdere om lounge er nødvendig eller ikke, helt uavhengig av hvilket flyselskap man reiser med. "Du reiser med Air Berlin, så du trenger ikke lounge. Hadde du trengt det, så hadde du vel flydd Lufhansa"?!?

Fnate said:

For en hver lounge-bruker vil det være en fordel med færrest mulige lounge-brukere, men dersom man så lenge man kjøper lounge-tjenester så må selskapene nesten akseptere at tjenestetilbyderen selger også til andre. For KLM sine C-kunder ville det være en fordel om OSL-lounge sa opp avtalen med BA, og vice versa, men kommer KLM og krever noe slikt så tror jeg ikke de kommer så langt.

Back