OSL i oktober....tallet er:

Re: OSL i oktober....taller er:

Originally posted by Giama3

Takk for svarene jikswoboB og Andreas.

Det forklarer noe av saken for ARN sin skyld. Men hva med CPH? Har de den samme nedgangen på innenriksfly som ARN har? Eller er det andre årsaker til den lave veksten på interkont. ruter?

CPH har gått upp inrikes. Kastrup redovisar rekordsiffror de har aldrig någonsin haft så många passagerare och kommer nästan ha 21 miljoner i år. År 2000 hade ARN och CPH ungefär lika många passagerare ca 18 miljoner sedan blev det lågkonjuktur. Kastrup är inte bara Danmarks utan även södra Sveriges huvudflygplats med snabbtåg genom södra Sverige till Malmö Centralstasion där man byter till lokaltåg som tar en till Kastrup på 14 min och går 4-6gg i timmen vill man fortsätta till Köpenhamn tar det 8-10 till

Arlanda ligger norr om Stockholm vill man åka tåg från Södra Sverige till Arlanda så måste man byta tåg i StockholmC till Arlanda Express eller buss. Det finns bara 2 spår genom centrala Stockholm till Centralstasionen söderifrån det är en hjärtinfarkt alla tåg från hela Södra Sverige samt pendeltågen från Stockholms förorter samsas på två spår som byggdes 1870 talet!!!!!!!:(

Originally posted by Giama3

Takk for svarene jikswoboB og Andreas.

Det forklarer noe av saken for ARN sin skyld. Men hva med CPH? Har de den samme nedgangen på innenriksfly som ARN har? Eller er det andre årsaker til den lave veksten på interkont. ruter?

Har ikke de reelle tallene, men det lekker svært mye interkontinentalt på Asia til Finnair, både fra CPH og ARN. Det foklarer noe, men andelen nye interkontinentale ruter fra CPH er vel heller ikke spesielt stor.

Originally posted by Andreas

Arlanda ligger norr om Stockholm vill man åka tåg från Södra Sverige till Arlanda så måste man byta tåg i StockholmC till Arlanda Express eller buss. Det finns bara 2 spår genom centrala Stockholm till Centralstasionen söderifrån det är en hjärtinfarkt alla tåg från hela Södra Sverige samt pendeltågen från Stockholms förorter samsas på två spår som byggdes 1870 talet!!!!!!!:(

Godt å høre det ikke bare er i Norge en sliter med gamle jernbanespor.....riktignok bygget man 2 spor gjennom Oslo på 80-tallet som gjorde at man kunne ta tog gjennom byen uten å bytte fra Østbanen til Vestbanen etc. Når Flytoget kom måtte man bygge ut pga "hjerteinfarkt"-situasjonen og idag har man vel 4 spor gjennom byen.

Men oktobertallene for OSL er gode, og jeg tror vi vil se en svak økning også de neste månedene, dog kanskje ikke like stor den siste tiden.

Litt jernbaneinfo her Hurum; det går IKKE 4 spor gjennom Oslo, det er kun ved Nasjonalteateret stasjon at det går 4 spor, 2 i hver retning. Selvfølgelig skulle man anlagt 4 spor i 1980, men det hadde vi ikke råd til....

Tips for OSL for november? Nov 2005 hadde OSL 1.311.000 pax, jeg tror økningen blir like stor som hittil i høst.

Originally posted by JetBlue

Litt jernbaneinfo her Hurum; det går IKKE 4 spor gjennom Oslo, det er kun ved Nasjonalteateret stasjon at det går 4 spor, 2 i hver retning. Selvfølgelig skulle man anlagt 4 spor i 1980, men det hadde vi ikke råd til....

Tips for OSL for november? Nov 2005 hadde OSL 1.311.000 pax, jeg tror økningen blir like stor som hittil i høst.

Men mener at en utvidet fra 2 til 4 i 1998-2000 da halve Oslo var et stort "høl"?

Men kan selvsagt ha tatt feil.

Originally posted by JetBlue

Men kan selvsagt ha tatt feil.

Ja, altså kun forbi Nasjonalteateret st.

OK....i ett par timer på morgenkvisten trodde jeg faktisk vi hadde tenkt litt lenger enn svenskene for en gangs skyld.....men hvor lenge varte det...hehe.

Burde jo vært 6 spor mellom Oslo S og Nationaltheateret spør du meg.

Ser ut som enkelte her skulle tatt seg et kurs i train spotting :p

Som togpendler inn til byen fra vest hver dag (Røyken-Skøyen) så får man litt peiling - problemet er når det ikke er forbikjøringsmuligheter av rusletog foran. Som et eksempel på en forbedring er det to tunnelene med to nye linjer mellom Asker og Sandvika. Lokaltog slippes inn på det gamle dobbelsporet, mens Flytoget og fjerntogene suser direkte mellom de to stasjonene på nylinjene. Her er fire linjer berettiget.

Mellom Skøyen og Oslo S er det bare et stoppested - Nasjonalteateret - og på denne stasjonen er det to løp i hver retning med sporveksler inn til og ut fra stasjonen. På den måten stenger ikke et tog som har stoppet på stasjonen for et som skal rett gjennom (som tar det andre sporet). Kapasiteten på linjen øker også hvis begge skal stoppe på stasjonen fordi det siste toget kan kjøre inn på stasjonens andre perrong og ikke stå i tunnelen å vente på at det første kommer seg avgårde.

Altså med andre ord, problemet er ikke tog som går, men tog som står.

Som pendler ser jeg frem til at de nå får gjort noe med den siste flaskehalsen - strekningen mellom Sandvika og Lysaker (som også får fire spor).

Originally posted by LN-KGL

Altså med andre ord, problemet er ikke tog som går, men tog som står.

Hehe.....godt oppsummert. Er vel slik med alle kommunikasjonsmidler :lol:

Originally posted by LN-KGL
Som pendler ser jeg frem til at de nå får gjort noe med den siste flaskehalsen - strekningen mellom Sandvika og Lysaker (som også får fire spor).
Denne parsellen blir ferdig i 2011. Men det vil fremdeles være igjen en flaskehals da, Lysaker-Skøyen, hvor Bærum kommune var så trege med reguleringsplanene, at en løsning her ble pushet ut til etter 2015 (Bærum kommune ville ha jernbane i tunnel, Jernbaneverket i dagen for å spare penger, og følgelig kom de ikke fram til noen løsning.) Dermed vil det fremdeles være en flaskehals igjen, men dette er såpass kort strekning at de omtaler den som akseptabel.

Mao, utenom fire spor ved Skøyen og Nasjonalteatheret stasjon, så vil det være to spor mellom Lysaker og Oslo S.

Nåvel, alle togentusiaster... ;-)
Er det ingen her som har mer å fortelle om de angivelige forhandlinger med flyselskap som vurderer å starte opp Intercontruter fra OSL da ? DET er jo mye mer interessant synes nå jeg da ..:old

Hei Farmer.

Jeg leste i det Danske nettstedet Stand By at Qatar Airways ser på OSL CPH ARN som mulig oppstart på nye ruter.

Det hadde vært storartet med et så eksotisk flyselskap på OSL.

De har også en moderne flåte med Airbus.

Qatar Airways hadde jo vært kjempespennende ! Og det er vel der Hydro er i full gang med å bygge en av verdens største Aluminiumsverk, slik at et visst trafikkgrunnlag bør det jo være i dette, i tillegg til all matetrafikkk til andre destinasjoner i Pakistan, India og fjerne Østen.

Vil nok anta at CPH er langt mer aktuelt enn OSL. Om Qatar ikke velger å fly med en mellomlanding på CPH.

I følge Stand By så er ARN førstevalg.

Så for vi håpe at OSL er neste valg. Det er bra at tyngdepunktet flyttes vekk fra CPH og at de to andre flyplassene for tilført nye ruter.

Husk nu at det er lite realistisk så længe CPH er størst. Selvom andre her er af en anden holdning, så er det i mine øjne efterhånden et faktum at ARN og spsielt OSL ikke vil kunne tiltrække seg intercontinentale ruter. Det kan jo lige nævnes at der mest er kun Norwegian som skaper vækst på Osl, noe trafikstatistik viser med tydelighed.

Er Nordmænn kan været nede på deres grædende knæ og leflet for store selskap, men Osl vil ikke være annet enn ubrugelig for intercontinentale linjer.

Face it! :p

Back