OSL-FRA-IAH-PHX-PAE-SEA-FRA-OSL + SMDII + Roadtrip Washington og omegn

LNv22

ScanFlyer Gold
OSL-FRA-IAH-PHX-PAE-SEA-FRA-OSL + Star Mega DO II + Roadtrip Washington og omegn!


Jeg har lest så mange trip reports her og setter stor pris på alle bidragsyterne som gjør forumet så innholdsrikt.

Selv er jeg imidlertid ikke like fink til å dele mine erfaringer, men man kan jo gjøre et forsøk på å bli bedre til akkurat det.

Det er en liten stund siden jeg gjennomførte nærværende tur, og dere får bære med meg dersom det på enkelte punkter er litt lite informasjon. Jeg har hverfal en drøss med bilder, og ut i fra det jeg leser av kommentarer i andre rapporter virker det som flertallet ønsker en del bilder fra destinasjonene også. Jeg har derfor inkludert dette. Skulle det bli for mye eller for lite av det ene eller andre er det bare å si i fra. Ellers er jeg alltid glad for tilbakemelding.

STAR MEGA DO II

Jeg bestemte meg tidlig i september for å delta på Star Mega DO II. Bakgrunnen for det var det jeg hadde lest og hørt om Star Mega DO I, samt generell reiselyst. Et besøk hos Boeing i Seattle sto også høyt på listen og med flere ildsjeler i arrangementskomiteen var jeg ganske sikker på at dette var turen å være med på!

Årets tur, inkludert mengder av fly-snacks, var som følger:

OSL – FRA – IAH – PHX – PAE – SEA – FRA – OSL

Opplegget for min del begynte i Frankfurt. Star Mega DO II kunne ikke ordne tilslutningsbilletter til FRA, så disse måtte jeg ordne selv. SAS hadde tidene som passet meg best. Et kjapt søk på lufthansa.no avslørte at de samme SK flightene var billigere å booke via LHs websider, så de fikk æren av å håndtere bestillingen. OSL – FRA – OSL ble derfor booket på lufthansa.no til kr 1284 i hhv. L og E klasse.

LH 6231
OSL – FRA
Avg. 09:55


Oppmøte på OSL skjedde i god tid da jeg på ingen måte ville risikere å komme for sent til den planlagte omvisningen hos Lufthansa i FRA.

Det var god med folk i innsjekkingsområdet, men jeg kom meg forholdsvis fort igjennom både det og secutity.

I terminalen slo jeg meg ned i et rolig hjørne på Seefood bar med et rekesmørbrød og en farris. Her fikk jeg slått opp laptopen og jobbet en drøy time før jeg ruslet mot gaten.

Boarding gikk som normalt og jeg fant fram til mitt sete som jeg på forhånd hadde reservert; 10F. Jeg velger alltid 10A eller 10F når SK flyr med 737-600, og grunnen til det er vel ganske åpenbart:

God benplass på rad 10 sete A/F
Starmegado30004.JPG


Vel oppe i luften kom serveringen i gang. Jeg takket ja til en kopp kaffe og holdt meg til det. Tiden gikk videre med til å ferdigstille arbeidet jeg hadde startet på i terminalen, så laptopen ble bootet opp igjen.

Når man var ferdig med det, ble det tid til å se igjennom dagens aviser, samt SAS sitt inflight magasin. Noen bilder ble det også.

Fine farger
Starmegado30002.JPG


In flight
Starmegado30003.JPG


Husker ikke helt belegget på denne flighten, men det var nokså glissent. Jeg hadde flere rader med ledige tresetere rundt meg, og det var en ellers rolig og behagelig stemning om bord.
Etter ca to timer var det klart for landing og vi begynte nedstigningen til FRA.

Delta på FRA
Starmegado30005.JPG


United på FRA
Starmegado30006.JPG


Vel nede og ute av flyet var det rask gang bort til Sheraton, hvor rom var booket for natten. Jeg sjekket inn og fikk utdelt nøkkelkort til meg selv og min romkamerat Someone (som ikke kom nedover før utpå kvelden). Så var det en kjapp tur opp på rommet for å slenge fra seg bagasjen og lignende, før man igjen var nede i resepsjonsområdet og hilste på andre deltakere som kom fra alle verdenshjørner.

Etter at de fleste hadde kommet, og i alle fall tidspunktet for første delen av programmet var kommet, var det dags for avreise med buss til Lufthansa Technik. Bussturen tok ca 20 minutter og så ut til å gå omtrent rundt hele flyplassen.

Ved ankomst Lufthansa Technik måtte samtlige igjennom en sikkerhetskontroll og scan før man fikk komme ut foran hangaren der "Munich" (A380-800) sto og ventet på oss. Omvisningen latet til å være mer eller mindre "fri", men vi ble til å begynne med delt inn i grupper ledet av teknisk personell fra Lufthansa som kunne svare på alt mellom himmel og jord. Etter gjennomgangen med disse var det god tid til å utforske maskinen på egenhånd. Rett og slett et svært så bra opplegg! Jeg legger ved en del bilder med kommentarer og lar disse tale for seg:


Starmegado30009.JPG


First class cabin, 2nd floor
Starmegado30007.JPG



Starmegado30008.JPG


Forklaringer og demonstrasjoner
Starmegado30010.JPG



Business class, 2nd floor
Starmegado30011.JPG


Starmegado30012.JPG


Utsikt ut fra dør R2(?) på 2nd floor, LITT av en vingeflate
Starmegado30013.JPG



Mann vs maskin
Starmegado30014.JPG


Galley
Starmegado30015.JPG


Dør og låsemekanisme
Starmegado30017.JPG


Detalj dør
Starmegado30016.JPG



Hele 1st floor på Lufthansa A380 er economy class.

Economy class
Starmegado30018.JPG


Starmegado30019.JPG


Starmegado30020.JPG
 
Last edited:
Re: OSL-FRA-IAH-PHX-PAE-SEA-FRA-OSL - Star Mega DO II!

Ved gally nr. 2 forfra er det en luke i gulvet. Åpnes den ønskes man velkommen ned i kjelleren, nemmelig crew rest area:

Starmegado30021.JPG


Hvis jeg ikke husker feil, var det over ti sengeplasser her nede.

Starmegado30022.JPG


Starmegado30023.JPG


Starmegado30024.JPG


Dør som leder til cargo hold
Starmegado30025.JPG



Så var det på tide å bevege seg på utsiden av maskinen… fortsettelse følger senere i kveld!
 
Re: OSL-FRA-IAH-PHX-PAE-SEA-FRA-OSL - Star Mega DO II!

Denne trip-rapporten ser ut til å blir bra! Gleder meg til fortsettelsen!
 
Re: OSL-FRA-IAH-PHX-PAE-SEA-FRA-OSL - Star Mega DO II!

Gleder meg også......
 
Re: OSL-FRA-IAH-PHX-PAE-SEA-FRA-OSL - Star Mega DO II!

DEL II

Starmegado30033.JPG


Da jeg ved LHs besøk i Oslo fikk studere den samme maskinen ("Munich") innendørs, inkl. omvisning i cockpit med Lufthansas "chief pilot", var jeg ivrig etter å ta og føle på maskinen fra utsiden også. Dette var det tydelige restriksjoner på ved besøket på OSL, men her på Lufthansas hjemmebane var det frie tøyler!

Det første jeg gjorde var å alliere meg med en av Lufthansa Techniks ingeniører, som ga meg en mer eller mindre privat gjennomgang av A380 sitt understell, herunder oppheng, dempere, hjul og bremser.

Nesehjul
Starmegado30026.JPG


Nesehjul og demper
Starmegado30027.JPG


Detalj
Starmegado30028.JPG


Double bogie
Starmegado3ext0002.JPG


Hjulbrønn for double bogie i vinge
Starmegado3ext0004.JPG


Triple bogie
Starmegado30031.JPG


Starmegado3ext0005.JPG


A380 er flat under
Starmegado3ext0006.JPG


Undertegnede vs maskin
Starmegado3ext0008.JPG


Oversiktsbilde main gear
Starmegado30030.JPG


Zoom main gear
Starmegado3ext0001.JPG


Etter dette var det en nærmere titt på motorene som er av typen RR Trent 900

Nr. 3
Starmegado3ext0003.JPG


Nr. 3
Starmegado3ext0011.JPG


Undertegnede, RR Trent 900 og mulig FOD
Starmegado3ext0010.JPG


Detalj, fan spinning
Starmegado30032.JPG


Farvel for denne gang "Munich" D-AIMB
Starmegado3ext0007.JPG


Mer om noen minutter :)
 
Re: OSL-FRA-IAH-PHX-PAE-SEA-FRA-OSL - Star Mega DO II!

Workshops, middag og overraskelser

Etter vårt besøk hos Lufthansa Technik var det tilbake i bussene som satte kursen mot Lufthansas hovedkvarter på FRA.

Her ble vi videre inndelt i grupper som gjennomgikk en rekke workshops mht. forbedring av Lufthansas in flight entertainment. Det ble servert rikelig med snitter, drikke og snacks. Det hele tok vel i underkant av to timer og var egentlig ganske artig. Det var utrolig hvilke ideer og forslag folk har til fremtidens IFE, og det virket som om Lufthansa tar arbeidet med å kartlegge dette nokså seriøst.

Oppsummert uttrykte Lufthansa at mange ønsker et IFE system hvor brukeren har en egen profil som kan lastes opp til brukerens sete ved boarding. Profilen inneholder det brukeren har spesifisert selv, som for eks. galleri av filmer og underholdning, musikk osv. Det er videre essensielt at systemet har internettoppkobling og at brukeren har tilgang til sine egne streaming tjenester som Spotify osv. og ikke er bundet av selskapets (begrensede) innholdsdatabaser. Mot toppen av listen var også banale og enkle ting som stabilitet og at systemene må være responsive.

Workshopen ble avsluttet og gruppene ble gjenforent. En spasertur gjennom kontorene og vi ankom stedet kvelden skulle tilbringes for middag, god drikke og hygge.

Det er imponerende lokaler Lufthansa har på FRA
Starmegado30043.JPG



Jeg kan ikke si annet enn at det var en svært hyggelig mottakelse med oppvartning over all forventning.

Aperitif
Starmegado30035.JPG


Fantastisk massasje
Starmegado30034.JPG



Vi ble også tatt godt i mot av de øvrige selskapene som deltok. De inviterte til hyggelige diskusjoner og hadde med seg mer eller mindre lokale spesialiteter, for det meste bestående av alkoholholdige varer i rikelige kvanta.

Austrian
Starmegado30036.JPG


Swiss
Starmegado30038.JPG


Brussels Airlines
Starmegado30039.JPG


Utenom vin, champagne og øl, var det innsalg av sjokolade, konfekt og spekemat
Starmegado30040.JPG


Og mer pushing av rose…
Starmegado30044.JPG


Mmm.. smake smake
Starmegado30054.JPG


Naturligvis hadde alle selskapene med seg rikelig med goodie bags, her representert ved BMI
Starmegado30037.JPG



Someone tilsluttet seg også middagen etter hans litt sene ankomst til FRA. Kan ikke si annet enn at vi hadde en super kveld!


Ledelsen i LH sier noen velvalgte ord før maten
Starmegado30046.JPG


Rutesjefen i Star Alliance (som jeg satt på bord med) følger opp
Starmegado30048.JPG


Miles-guruen selv, Randy Peterson, er en livlig kar å ha rundt bordet
Starmegado30049.JPG


Det sto ikke på oppvartningen..
Starmegado30051.JPG



Etter maten var det duket for å avsløre kveldens store overraskelse. Vi ble, noen mer bedugget enn andre, sluset inn i busser som så kjørte oss til LH First Class Terminal!

LH First Class Terminal FRA
Starmegado30055.JPG


Her var det bare å bestille og prøve det man måtte ønske ut i de små timer….

Oppsummert ga Lufthansa oss en super opplevelse og en innholdsrik dag. Vel gjennomført!
Jeg må si at jeg ikke helt husker når jeg kom meg i seng, men det var nok ikke alt for sent etter som jeg så frem til FRA – IAH med LH i C dagen etterpå.

Stay tuned for:

LH440 FRA - IAH 744 C klasse
 
Last edited:
Re: OSL-FRA-IAH-PHX-PAE-SEA-FRA-OSL - Star Mega DO II!

Aahhh...helt sjef med detaljbilder, takk skal du ha :p :up: ! (så langt...) Så ut som et meget bra opplegg fra Lufthansa dette!
 
Re: OSL-FRA-IAH-PHX-PAE-SEA-FRA-OSL - Star Mega DO II!

Veldig bra og pene bilde :D. Veldig bra dokumentert også fortsett slik :D
 
Re: OSL-FRA-IAH-PHX-PAE-SEA-FRA-OSL - Star Mega DO II!

Blir dette arrangert vært år? kunne gjerne å tenkt meg på en sånn tur :)
 
DEL III


Vi (Someone og jeg) hadde beregnet god tid dagen etter og var i terminalen omtrent to og en halv time før avgang. Vi valgte hver vår business skranke for innsjekk og Someone fikk sendt bagasjen sin og mottatt boardingkort på noen minutter.

For min del så sjekk-in agenten bak skranken mer og mer forundret ut etter hvert som minuttene gikk. Bookingen min var der, med navn, flight, setereservasjon og det hele, men hadde ikke blitt "billettert".

Skyter inn litt informasjon om bestilling av billettene:
Billettene til SMDO II sine transatlantiske flighter hadde blitt bestilt via SMDO sine hjemmesider, hvor man i registreringsskjemaet anga hvilke LH fligher man trengte og i hvilke klasser. Et par uker senere, etter man også hadde formidlet kredittkortinformasjon, mottok man e-ticket pr. e-post og alt skulle være klart for avreise. Jeg så imidlertid de to siste ukene før avreise at ingenting hadde blitt belastet mitt kredittkort, og kontaktet derfor SMDO og Lufthansa. Da det fortsatt var slik to dager før avreise kontaktet jeg de samme personene igjen og fikk da på nytt en bekreftelse fra Lufthansa at alt var i orden med bookingen og at de ønsket meg en god reise. Jeg var skeptisk til situasjonen, og skrev derfor ut e-post korrespondansen og tok denne med til flyplassen.

Sjekk-in agenten beklagde situasjonen og måtte meddele at jeg ikke kunne bli med LH440 den dagen med den billetten. Jeg ble videre henvist til å kontakte Lufthansa sitt billettkontor. Situasjonen tatt i betraktning, gikk jeg sporen streks i rett linje til Lufthansa First Class billettkontor for å få orden i sakene. Uaktuelt å stå i kø eller lignende når de har rotet det til slik. Someone slo seg ned i en sofasalong inne på First Class kontoret og utsatte loungebesøket og champagnen til fordel for et glass vann.

Jeg forklarte så situasjonen for agenten og fremla de tidligere dagenes e-post korrespondanse. Jeg sto videre klar med det tidligere publiserte kredittkortet og var klar til å betale den avtalte Z-fare prisen og bli ferdig med saken. Det viste seg at det ikke skulle være så enkelt.

Lufthansa kontoret som hadde avtalt prisene med Star Mega DO var et kontor i USA (New York hvis jeg ikke husker feil). Da det var nattestid der var det ikke mulig å få tak i noen, og ut i fra det "bildet" de hadde på skjermen i FRA var det ikke mulig å selge billettene til den avtalte Z-fare her. Jeg uttrykte noe misnøye med situasjonen og fortalte videre at jeg synes det var underlig at dette ikke kunne løses fra FRA som er hovedbasen til selskapet. Etter ytterligere forsøk fra agentens side om å "tvinge" bookingen igjennom og belaste mitt kort, måtte han dessverre gi opp.

Mitt eneste alternativ for å bli med LH440 i dag, og opprettholde den tidligere bookingen av returen til Europa, var i flg. agenten å kjøpe en full fare business billett (C-klasse) for den "nette" sum av ca kr 45.000 (FRA – IAH, SEA – FRA).

Bookingen for SMDO II var tross alt ikke gjort av meg selv, og jeg hadde ved flere anledninger kontaktet arrangørene bak SMDO II og Lufthansa, så jeg følte at dette virkelig ikke var et forhold jeg kunne klandres for. Jeg ringte derfor en av hodene bak SMDO II og forklarte situasjonen. Vedkommende kom raskt til stedet og forsøkte å løse situasjonen med personalet bak disken, dessverre uten hell.

Resultatet ble, at vedkommende la ut 45.000 for full fare billetten i C klasse, hvorpå dette senere skulle bli refundert ham, og mitt kort belastes det opprinnelige avtalte beløpet. Godt håndtert, men etter min mening skulle det også bare mangle.

Da sto man der, klar til innsjekk, omtrent halvannen time forsinket. Godt vi hadde beregnet god tid! Og stor takk til Someone som også ventet sammen med meg i LH First Class billett kontoret. Ingen champagne, likevel et par glass vann fra kildevanndispenseren.

Vi spaserte igjennom security, så bortover i A piren for så å ta en av to BITTE SMÅ heiser opp i en proppfull "Tower Lounge".

Noe burde gjøres med inn- og utslusingen av folk her, lang kø for å komme både opp og ned til sider. Helt OK utvalg av mat og drikke, men utsikten var det ikke noe å si på med direkte og klar utsikt til maskinen som skulle ta oss over til IAH som LH440 denne dagen (iPhone bilde):

IMG_0524.JPG


Dette var D-ABVH. Maskinen er malt i Boeing - Lufthansa livery som feirer 50års samarbeid. Denne 747-400 maskinen ble levert i april 1991 er nå over 20 år gammel.

Straks vi hadde fått tatt oss en liten matbit og drikke var det dags å gå om bord i D-ABVH.


LH440
Boeing 747-400
3. november 2010
Sete 25A


Vel om bord og plantet ned i sete 25A kunne man konstatere at benplassen var god og at knyttnevetesten var godkjent (siste iPhone bilde).
IMG_0525.JPG


Vi gikk begge for et glass champagne og det var bare å starte skålingen :)

Etter at glassene var samlet sammen satte vi kursen mot rullebanen.

En stor, tung og hengende vinge. I like!
Starmegado30056.JPG


Air Canada, her representert med en 777-300
Starmegado30057.JPG


United Airlines 777-200 gjøres klar for ny tjeneste
Starmegado30058.JPG


Vel borte ved holding, bevitnet vi Lufthansa A340-300 lande og en Delta 767-(200?) ta av
Starmegado30059.JPG


Delta klar for avgang
Starmegado30060.JPG


Etter lineup på banen ble slusene åpnet og vi rullet i nærmere 60 sekunder før vingene sakte bøyde seg oppover og til slutt løftet den tunge "dronningen" opp i luften ;)

Starmegado30061.JPG
 
Betjeningen kom rundt med menyer og hvite duker. Mer champagne ble bestilt.

Forretten besto av følgende valgmuligheter:

-Marinated King Prawns on mixed Melon Salad

-Veal Roulade with Mushrooms, dried Fruit, Bulgur Salad, Orange and Carrot Sauce

-Mixed Lettuce with Herb Mushrooms, Olives and Bell Pepper with Spanish Dressing

Vi gikk begge for kalverulladen. Den var helt OK. Rødvin ble valgt til drikke.

Starmegado30062.JPG


Forretten ble fjernet, fortsatt litt rødvin igjen etter to runder.
Starmegado30063.JPG


Vi venter spent på neste rett og nyter utsikten

Starmegado30065.JPG


Og enkelte studerer menyen en gang til
Starmegado30064.JPG


Hovedretten måtte velges ut i fra disse tre alternativene:

-Red Mullet Filet on Paella with Mussels

-Garganelli with Tomato Sauce, Cheese and Olives

-Roast Goose with Red Cabbage, Potato Dumplings and Herb Crumb Butter

Jeg har dårlig erfaring med red mullet, så den utgikk. Valgte derfor pasta. Denne var faktisk ganske god.
Starmegado30066.JPG


Starmegado30067.JPG


Noe surr med vinene de hadde om bord i forhold til hva som var listet i menyene, men godt var det og flere ble testet ut.
Starmegado30068.JPG


Til dessert ble det ost og portvin.
Starmegado30069.JPG


Starmegado30071.JPG


Starmegado30072.JPG


Deretter kaffe, likør og cognac.
Starmegado30073.JPG


Starmegado30074.JPG


Starmegado30075.JPG


Det var knallstemning om bord og det ble et par enkle drinker..

Starmegado30076.JPG


Senere ut i flighten var det duket for kake
Starmegado30078.JPG


Starmegado30079.JPG


Vi gikk begge for en Warsteiner ved siden
Starmegado30080.JPG


Etter kaken, et par glass og hyggelig prat, tok vi turen opp i First Class og sa hei til øvrige SMDO II deltakere.
 
Last edited:
Tilbake i setet!


Nå var det duket for ny servering, og jeg valgte "Linguini with spinach and tomato sauce". Faktisk veldig bra!
Starmegado30081.JPG


Starmegado30082.JPG


Rester, glass, duker osv ble samlet inn og maskinen klargjort for landing i Houston.

Snart nede på IAH
Starmegado30083.JPG


Fin landing, og vi takset inn til terminalen i tungt regnvær.

Mitt sete det siste halve døgnet:
Starmegado30084.JPG


Oppsummert var dette utrolig hyggelig flytur. En jeg virkelig kommer til å huske lenge.

Crewet utøvde gjennomgående veldig bra service, men maten var imidlertid ikke like bra som min forrige C klasse tur med Thai tidligere på året. Hjemturen med LH, SEA – FRA, viste seg imidlertid fra en god side hva angår mat. mer om det senere!

En del kø i immigration, men det gikk ikke alt for langt tid før vi var igjennom. Herlig å være tilbake i USA.
Starmegado30088.JPG



Deretter ventet shuttlebusser til Sheraton IAH, hvor de neste nettene skulle tilbringes.

Her slo vi oss ned i hotellbaren og fikk oss et par kalde.
Starmegado30085.JPG


Senere på kvelden valgte en større gjeng å ta turen ut på en lokal Grill med navn Mo's BBQ.
Starmegado30091.JPG


Inne hos Mo ble det bestilt kjøtt og bakte poteter… Jeg lar bildene tale for seg selv.
Starmegado30087.JPG


"Noen" var imponert over tørkerullholderen.. ;)
Starmegado30086.JPG


Starmegado30089.JPG


Starmegado30090.JPG


Starmegado30092.JPG


Vi hadde nå gjennomført en laaaang dag og jeg begynte å henge godt med hodet. Taxi ble bestilt og jeg så frem til å komme til hotellet for å slenge meg i sengen.

"Noen" lente seg heller til en takstøtte utenfor Mo's :)
Starmegado30093.JPG


Dag I i Houston var over og jeg har hatt en super tur så langt!

Imorgen ventet et besøk hos Continental på IAH.


-----


Jeg håper dette har vært underholdende eller interessant lesing.
Kommentarer mottas med takk.

Mer kommer! (Besøk hos Continental, SMDO II charter IAH-PHX-PAE, opphold i Seattle, roadtrip Washington og British Columbia, SEA-FRA i C + + )
 
Last edited:
Utrolig bra fortsettelse LNv22 - takk skal du ha...koser meg her jeg sitter og leser! :up: Det har vært veldig underholdende òg interessant lesning........Objektivet (objektivene?) ditt tegner meget skarpt og bra, kan man spørre om hva slags fotoutstyr som er brukt?
 
Back
Top