2. mai 2012: SK907
Oslo-Newark (OSL-EWR)
SAS Scandinavian Airlines
Economy Extra
Airbus A330-300, SE-REE
En forhåndssjekk noen dager i forveien viste at det ikke var så mange seter som var booket i Economy Extra denne dagen, og selv om jeg hadde forhåndsreservert relativt gode Economy-seter var fristelsen til en oppgradering stor. Dette ordnet seg enkelt og greit allerede ved Business-skranken der bagasjen ble levert og sendt av gårde. 10 000 EuroBonus-poeng for å sitte foran gardina i Economy-kabinen er en god deal.
Det hadde ikke vært mulig med internettsjekkinn på denne flighten, av en eller annen tåpelig SAS-nettside-grunn. Ikke at det hadde betydd noe, når det er mulig å forhåndsreservere seter. Nå ble det uansett oppgradering, og de nye setene – 18AB, la opp til en fin tur over.
Jeg hadde beregnet god tid for å øke sjansene for oppgradering, så selv om det var to timer til avgang var det hyggelig å benytte FastTrack og deretter spankulere gjennom den fulle tax free-butikken. Det fylte seg etter hvert opp til randen ved gateområdet, og etter å ha preboardet gjennom Business/Economy Extra-køen ble reisefølget kalt inn til ekstra sikkerhetssjekk. Deretter ble vi ropt opp og bedt om å kontakte personalet ved utgangen. Det viste seg at TV-skjermen på 18A ikke fungerte, og at vi derfor kunne få nye seter i midten. Jeg tolket det dit hen at om vi ble flyttet til 18DE så ville AB stå tomme, og at jeg derfor kunne smette over og se ut vinduet ved behov. Takket derfor ja – det er jo en fordel å kunne følge med på kartet på ferden.
787-en sto borte på andre siden etter gårsdagens ankomst.
Om bord i maskinen, SE-REE Sigrid Viking, fant jeg meg godt til rette i en halvfull Y-klasse-kabin.
Et reisefølge på to med hele fem seter til rådighet på samme rad er ikke noe å klage over. Særlig når jeg kunne skimte over skulderen at det var smekkfullt i Economy-kabinen.
Det slo meg at det hadde gått nesten fire år siden jeg var om bord i denne maskinen, da mellom København og Washington.
Vi fikk en litt sen avgang på grunn av noe surr med et eller annet jeg ikke oppfattet, men det betød lite for ankomsttiden i New York, ifølge cockpit.
De deilige lydene av en stor Airbus-maskin som startet opp overdøvet snart airconditionen i det vi ble dyttet tilbake fra utgang 53. Deretter takset vi bortover taksebane H, forbi terminalen. Det er ikke få ganger jeg har stått grønn av misunnelse der inne og sett SAS’ A330 takse ut på vei til New York, akkurat der vi tøffet av sted nå. I dag var jeg endelig om bord og kikket inn på dem der inne.
Det var strålende flyvær, lett nordavind ga oss avgang på 01L og en behagelig venstresving nokså rett vestover.
Ruta så ut til å være en sørlig variant. I det vi passerte litt sør for Bergen ble jeg fanget opp på ”radaren” på Nygårdshøyden, og det var gledelig å sjekke innboksen senere på dagen å finne at våkne medforumister med kameraet klart hadde knipset i vei i det vi forlot kysten. Jeg kan derfor ydmyk vise SK907s posisjon omtrent kvart over tolv lokal tid fra hele tre perspektiv. Mer nerdete tror jeg ikke det blir i denne rapporten:
Her fra Bergen:
Så fra meg selv:
Og fra FlightRadar24:
Så var det tid for servering, og før maten valgte jeg champagne.
Av mat kunne vi velge mellom fisk og kylling. Jeg valgte torsken med hvitvin til. Helt greit, har smakt både bedre og verre. Rundstykkene er imidlertid uvurderlige.
En liten whisky etter maten gjorde godt, men la ikke akkurat opp til en effektiv arbeidsøkt. Jeg hadde planlagt å jobbe litt på ferden over, men jeg hadde hatt bursdagfeiring dagen før, og når jeg i tillegg fikk i meg noen enheter og lente setene tilbake gikk jeg rett i koma, en tilstand jeg holdt meg i nokså lenge, kun avbrutt at det ble servert is og mer drikke.
Vi fløy verken over Island eller Grønland (men Færøyene), så det var uansett ikke mye å se før vi kom til Canada, der det stort sett var skyet. Jeg så frem til det andre måltidet, men ante ugler i mosen da kabinpersonalet stresset med at de ”manglet to brett.”
Reisefølget fikk, mens jeg og personen foran meg ble sittende og vente. Etter litt kom damen jeg hadde kåret til min favorittvertinne på denne flighten, en voksen, men likevel sexy, bestemt kvinne med stramt oppsatt lyst hår og tiltrekkende stemme. Hun satte seg på huk ved siden av meg, holdt meg på skulderen og underarmen og fortalte at de manglet to brett, men at de nå hadde improvisert litt for at jeg også skulle få. Hun beklaget seg og sa at det bare var å gi henne et vink om jeg ville ha noe mer å drikke.
Jeg: Ja, jeg tror jeg tar en hvitvin til, jeg, hvis det er mulig.
Hun: Selvfølgelig. Jeg ordner det. Eller vil du ha champagne?
Jeg: Kanskje jeg skal ta det i stedet?
Hun: Jeg synes det.
SAS var farlig nære å miste en stjerne på min vurdering av servicen her, men reddet seg inn elegant. Selv om de somlet litt med å servere drikke til reisefølget synes jeg de holdt et høyt servicenivå gjennom hele turen.
Som vanlig humpet det litt i grenseområdene mellom USA og Canada (jeg synes det gjør det hver gang), og omtrent en time før landing på kapteinen på høytaleren om meldte om tåke, regn og trafikk inn til Newark, men at vi ville være på bakken on schedule. Landing ville bli fra sør, og ville uansett ikke gi noe særlig utsikt over Manhattan. Jeg fikk ganske rett når det gjaldt den sørlige ruta.
Jeg fulgte landingen på de elendige gameboy-skjermene, og ut av tåka kom bane 22L til syne like før touchdown.
Vi ble tauet inn fordi vi fikk den innerste gaten, og gjennom regnvåte vinduer så jeg SE-REF ved gaten ved siden av. Den hadde ankommet fra Stockholm.
Passkontroll gikk raskt (15 min) og deretter kom bagasjen også temmelig fort. Brukte imidlertid en del tid på å fomle meg til å ordne transport inn til Manhattan, og endte opp med å ringe Limousine Service (Camel) som totalt kom på 60 USD fra dør til dør, inkludert tips og skatter, avgifter, bompenger og alt annet som legges til regningen i USA.