OSL-EWR-OSL (2012)

Meget bra rapport, Hamptons så ut som et sted man må besøke.
Det er vel ikke tanker under vingene, men mekanisme for utfelling av flaps :)

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Perhaps fot, og ikke meter?

Du har helt rett! Det får finnes grenser for frihetstårn.

Fin rapport. Jeg er enig med det du skriver om Newark Terminal B er SAS flyr fra. Det er nitrist, med elendig matutvalg mm. Terminal C der United flyr fra er utrolig mye bedre sånn sett. SAS er dog bedre enn United, så man får velge. United Economy har kjipere seter SAS Economy, men benplassen er strålende på Uniteds Economy Plus.

Jeg likte også C bedre, men ble skuffet over CO da jeg fløy dem i fjor, vet ikke hvor mye som er endret nå etter sammenslåingen.

Jeg var på samme flight som deg hjem. Satt på rad 14, og merket at det var betydelig varmere og dårlig luft lenger bak i maskinen da jeg var bak på toalettet. Foran brukte vi de lette dynene man får på economy extra, fordi der var temp helt optimal for en nattflight.
Det var en helt annen service du fikk på SK 907 enn den vi fikk på SK908 på economy extra, serveringen var i klasse chartertur. ( Synd vi ikke visste at SAS-Steward i dette forumet jobbet på akkurat den flighten ). Ellers synes jeg også at SAS economy extra er et flott produkt, og det frister ikke å booke noe annet enn SAS på slike langruter

(...)

Den prisen du fikk på limo inn til Manhattan fra EWR var veldig gunstig. Vi betalte med taxi $ 79 til EWR, - kan det være forskjellige priser fra og til flyplassen ? Ellers kjørte jeg limo et kort stykke ved EWR ( til Jersey Garden Mall ) før flyavgangen den 07 mai, og sjaføren sa at limo nå også kjører på taxi-rates når de ikke har andre oppdrag.

Et helt annet spørsmål:
Når jeg bruker Flightradar 24, så får ikke jeg opp flightnumber uten at jeg fører cursor over flymaskinen. Finnes det flere versjoner av flightradar24 ?

Haha, så moro at det var flere forumister på flighten. Registrerte at servicen ikke var det samme som på 907-en jeg hadde, så jeg er glad jeg oppgraderte til og ikke fra. Det var jo i tillegg smekkfullt. Var SAS-Steward i C eller Y/M på flighten, vet du det?

Prisen var bra, fant en voucher på ankomst (ved informasjonsskrankene der) og ringte dem, tror trikset er å finne noen med EasyPass sånn at bomringen ikke blir alt for dyr. Ellers så vet jeg at det er forskjell til og fra flyplassen, og jeg tror det har med bomringen å gjøre, men dette vet jeg ikke 100 prosent. Endte opp på 70 tilbake i alle fall, samme type limoservice.

Dette er nok den beste ikke flytekniske tripreport jeg har lest på lenge. Flotte bilder, både visuelle og imaginære :lol:

Hehe, man legger merke til mer enn bare benplass når man er ute på vingene ...

Meget bra rapport, Hamptons så ut som et sted man må besøke.
Det er vel ikke tanker under vingene, men mekanisme for utfelling av flaps :)

Ok, jeg lærer stadig noe nytt - har hele tiden trodd det var tanker, fordi jeg har sett videoer som dette: http://www.youtube.com/watch?v=bOl3S_NWW0M

Super rapport :) Liten korreksjon. Freedom Tower blir ikke 1776 meter men 1776 fot :)

+1 :up:

Jeg skrev til SASsteward den samme dagen jeg kom hjem ( 8. mai) og hadde han sa at han visst at jeg var ombord, hadde han byttet side, så det er mulig han var på economy extra. Jeg 'klaget' på at den personen som satt ved siden av meg, fikk både det ene og det andre allerede før maten ble servert, men hun som hadde min sin, sa at det var ikke nødvendig å be om alt tingda, fordi de ville komme rundt senere. Og det stemte ikke. Det var kun én servering, alt drikke måtte bestilles da, akkurat som på en charterflight. SASsteward sa at purseren på denne flighten gjorde alt riktig, og at det var noen av kollegaene som ikke helt hadde fulgt med. For ble det en litt irriterende oplevelse, og det var ikke det at jeg ikke fikk en flaske vin, men det at de aldri kom tilbake, annet enn med tax-free salget sitt. Dette var andre gangen jeg var med SASsteward på en flight fra New York, men jeg aner ikke hvem han er ombord.
Tross litt kluss med serveringen, så er jeg glad jeg oppgraderte med på 908, fordi bak i flyet var det veldig klam luft, og man sitter bedre i setene på economy extra. I rad 14 har man sikkert 1 meter fra til veggen ( rad 14 er første rad i economy extra ), og jeg tar ned trillebagen og bruker den som støtte under bena fordi den delen av stolen som er til å felle ut som en benstøtte, fungerer lite tilfredsstillende. Og så fikik man jo en bedre frokost enn hva som ble vist her i denne tråden.
Sist jeg fløy denne strekningen, brukte vi 6.30, - denne flighten ble vel 07.15

På den flighten jobbet jeg i Economy extra og economy.
På en vanlig flight er vi totalt 5 bak (Economy extra, og economy) og 4 på business.

Vi har endret endel på service konseptene det siste året. Hovedsakelig pga tilbakemeldinger fra passasjerer, samt tidsbruk.
Så vi forsøker å tilpasse oss, og det er ofte slik at enkelte ikke alltid får med seg endringene, da får vi episoder som her hvor det blir forvirring, og passasjerer oppfatter servicen som rotete og lite konsis.

Når det gjelder hvem jeg er :-)))
Jeg er oftest den som er størst ombord. hehe.

På den flighten jobbet jeg i Economy extra og economy.
På en vanlig flight er vi totalt 5 bak (Economy extra, og economy) og 4 på business.

Oj, det var mange i business sml med resten, ja. Ikke rart jeg var veldig fornøyd med min flight i business denne måneden, EWR-OSL.:D

Er det lov å spørre om dere som jobber oppfatter det som stor forskjell i arbeidsbyrde avhengig av om man jobber i business vs eco extra/eco??

For øvrig takk for super rapport fra New York og turene til og fra. Veldig hyggelig å lese!!

Det er ganske stor forskjell på å jobbe foran og bak som vi sier det.
Arbeidsbyrden er noe høyere ved en vanlig flight, foran en bak. Men de fleste synes nok også det er mer utfordrende og dermed morro å jobbe foran. Mer som skal koordineres og som skal se bra ut, og fungere optimalt.

Å ja, dette er en meget bra rapport.
New York er en by som varmt kan anbefales. Sitter nå å ser Queen Mary 2 sile under broen mellom Brooklyn og Staten Island. Blir aldri lei av slikt.

Takk for super rapport, ikke uventet fra det hold ! Får vel få ut den berømte og komme meg til New York en tur, en by og et land jeg har til gode å besøke. Har ikke fristet så veldig, men det var jo flere bilder som økte lysten et par hakk.

Her har du frokosten i economy extra på samme flighten. Middagen bestod av kylling både til forrett og hovedrett, og det ble bevilget 1 flaske vin til dette. Og ingenting etterpå, som nevnt, hadde man ikke bedt om det med en gang de kom med maten, så ble ingenting til kaffen. Nå drikker jeg skjelden kaffe, men det hadde vært fint å få en flaske vin til i economy extra.
Jeg er kanskje litt uheldig, fordi den gangen jeg oppgraderte meg til business hjem fra EWR, hadde jeg en ung pike som serverte på min side, og hun kom med en flaske vin som hun helte fra, men det ble med kun én gang, men hans som gikk på styrbord side i business, hadde en flaske i hver hånd og etterfylte tomme glass.
Forskjellen på business og economy extra synes jeg ligger mest i stol-kvaliteten, og på den realtivt korte fligten fra EWR til Oslo synes jeg economy extra er bra betalt for antall poeng de trekker fra bonuskontoen.

Attachments

• mai2012 016.jpg
    mai2012 016.jpg
    78.8 KB · Views: 377
  • mai2012 015.jpg
    mai2012 015.jpg
    78.8 KB · Views: 383
Jeg var på samme flight som deg hjem. Satt på rad 14, og merket at det var betydelig varmere og dårlig luft lenger bak i maskinen da jeg var bak på toalettet. Foran brukte vi de lette dynene man får på economy extra, fordi der var temp helt optimal for en nattflight.

Temperaturstyring for kabinen i A330/340 er delt inn i 4 seksjoner med hovedkontroll fra cockpit, men hvor detalj instilling i hver seksjon gjøres av purser, så dere burde absolutt klage hvis tempen er feil i en seksjon! Hvis dette er noe som oppleves ofte så er det jo spesielt viktig om SAS får tilbakemelding, for i cockpit så står det eks.: 26, 25, 25, 26, og alle tror at alt er fryd og gammen... Kanskje han stewarden kan ta det videre om det er et problem....?

Temperaturstyring for kabinen i A330/340 er delt inn i 4 seksjoner med hovedkontroll fra cockpit, men hvor detalj instilling i hver seksjon gjøres av purser, så dere burde absolutt klage hvis tempen er feil i en seksjon! Hvis dette er noe som oppleves ofte så er det jo spesielt viktig om SAS får tilbakemelding, for i cockpit så står det eks.: 26, 25, 25, 26, og alle tror at alt er fryd og gammen... Kanskje han stewarden kan ta det videre om det er et problem....?

Temperaturen er forsåvidt ikke noe problem, og den justeres først og fremst ut fra allerede bestemte settinger, som sitter i cockpit.
Detaljstyringen foregår fra FAP`en som purser styrer.
Men dersom det bemærkes at det er varmt/kaldt så justerer vi den så godt vi kan.
Det er også slik at luften sirkulerer dårligere på nattflyvninger og at den kan føles værre en den er da folk stort sett sitter stille.
Men så fort vi får tilbakemeldinger på temp, eller dårlig luft justeres dette asap.

Jeg må også indrømme, at vi flere gange har opleveret problemer med temperaturen på SK's A330/340 - endda i stor grad. Vi har hver gang gjort opmærksom på det, men det er aldrig lykkedes personalet at få en temperatur der var ok. Specielt sidste gang var det så kold omkring række 38-42 og trak så meget fra AC, at pax sad med tæpper over hovedet hele turen til BKK og vi startede ferien med at være forkølede alle tre. Purser påstod ihvertfald at hun havde forsøgt at få det ændret flere gange, men intet hjalp. Samtidig var der ganske varmt længere fremme på M+Y. Jeg tror hun talte sandt for hun var da rundt flere gange for at dele gratis cognac ud til flere for at beklage.

Har oplevet samme problem flere gange og fruen påstår at de ofte har problemet, men at det er værre på nogle fly end andre. Jeg har dog aldrig oplevet problemet i så stort omfang hos andre end SK.

Men dersom det bemærkes at det er varmt/kaldt så justerer vi den så godt vi kan.
Det er også slik at luften sirkulerer dårligere på nattflyvninger og at den kan føles værre en den er da folk stort sett sitter stille.
Men så fort vi får tilbakemeldinger på temp, eller dårlig luft justeres dette asap.

Merker dere ikke det selv? Som sagt tok jeg meg en tur bakover, og det var helt utrolig stor forskjell, helt uten tvil. Og hvorfor sirkulerer lufta dårligere på nattflyvninger?

Et spørsmål til - hvorfor tar dere ned vindusklaffene? For at folk skal få det mørkt? Kan ikke folk velge det selv?:p

Tror jeg drar kjensel på deg når jeg tenker etter. Takk for en hyggelig tur!

Samtidig var der ganske varmt længere fremme på M+Y. Jeg tror hun talte sandt for hun var da rundt flere gange for at dele gratis cognac ud til flere for at beklage.

Har oplevet samme problem flere gange og fruen påstår at de ofte har problemet, men at det er værre på nogle fly end andre. Jeg har dog aldrig oplevet problemet i så stort omfang hos andre end SK.

Interessant, jeg har heller ikke opplevd det på andre enn SK, men nå har jeg bare prøvd LH, CO/UA og SQ på longhaul så det er ikke akkurat noe å konkludere ut ifra. Ikke alltid jeg har beveget meg bak/foran heller, så det kan godt tenkes det har vært slik på andre flyvninger jeg har vært på også.

Og i ditt tilfelle var det jo motsatt av mitt - varmt foran, kaldt bak.

Last edited:
Takk for en strålende rapport fra en av favorittbyene! (lengsel, lengsel, lengsel....)

Når det gjelder temperaturstyring så er dette et generelt problem med airbus A330 og A340 i 200 og 300 serien.
5 og 600 har et litt annet system for luft har jeg blitt fortalt.
Men vi forsøker.

Og til seatbelt sitt spørsmål om vi ikke merker dette selv. Jo det gjpr vi til en viss grad. Men det enormt stor forskjell på å sitte i en stol og bare å gå forbi. Derfor forsøker vi i stor grad å høre på tilbakemeldingene. Men vi justerer naturligvis også etter hva vi selv føler.
Når det gjelder vindusklaffene taes disse ned for å få en mørk kabin på nattflightene, dtte da de aller fleste ønsker det mørkt og vil sove. Der er nok ikke vi de værste, noen sleskaper jeg har fløyet med er jo helt nazi på dette.
Om du flyr med oss og ønsker å titte litt ut er det naturligvis helt ok. Problemet er at når de fleste vil sove er det ofte vanskelig når sola står rett inn et vindu.

Back