Av 25 bestillte Airbus A330/340/350 har AY fått levert 10 stk. (i følge Airbus). Det betyr at de får levert 15 stk. til. Jeg kan neppe tro at det finnes økonomisk grunnlag får å ha en kapasitet på 25 stk Airbus widebody med dagens trafikkgrunnlag med base i HEL. Markedet i Finland er alt for liten for en slik satsning (i motsettning til prognosene de dagene AY bestemte seg for å bestille 25 stk Airbus widebody). Videresalg av flyene er heller ikke en attraktiv løsning med dagens overkapasitet. Jeg vill ikke bli overrasket om AY ser på andre økonomiske muligheter en kun HEL som base for disse flyene. OSL vill være et selvfølgelig alternativ for å finne trafikkgrunnlegget. Nordmenn er rike, reiser veldig mye (Norgessatsning av bl. KLM og LH) og det er veldig mye C-class trafikk mellom Norge og Asia. Med den sterke posisjonen DY har i Norge (hvor AY er aksjonær i) tror jeg at SK kan vente seg en stor konkurrent med samarbeidet mellom DY og AY. DY mater AY's interkontinentale flåte i OSL både fra innenriks Norge og europeiske byer (f.eks CPH). Dette er kun min spekulasjon.
Det der er sgu et vildt, omend interessant, drømmescenarie...