• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

OSL-DEL direkte?

Av 25 bestillte Airbus A330/340/350 har AY fått levert 10 stk. (i følge Airbus). Det betyr at de får levert 15 stk. til. Jeg kan neppe tro at det finnes økonomisk grunnlag får å ha en kapasitet på 25 stk Airbus widebody med dagens trafikkgrunnlag med base i HEL. Markedet i Finland er alt for liten for en slik satsning (i motsettning til prognosene de dagene AY bestemte seg for å bestille 25 stk Airbus widebody). Videresalg av flyene er heller ikke en attraktiv løsning med dagens overkapasitet. Jeg vill ikke bli overrasket om AY ser på andre økonomiske muligheter en kun HEL som base for disse flyene. OSL vill være et selvfølgelig alternativ for å finne trafikkgrunnlegget. Nordmenn er rike, reiser veldig mye (Norgessatsning av bl. KLM og LH) og det er veldig mye C-class trafikk mellom Norge og Asia. Med den sterke posisjonen DY har i Norge (hvor AY er aksjonær i) tror jeg at SK kan vente seg en stor konkurrent med samarbeidet mellom DY og AY. DY mater AY's interkontinentale flåte i OSL både fra innenriks Norge og europeiske byer (f.eks CPH). Dette er kun min spekulasjon.

Det der er sgu et vildt, omend interessant, drømmescenarie...

Tallene kan jeg desverre ikke gi deg av naturlige årsaker, men markedes grunnlaget fra Skandinavia til India er stort! India isolert sett er en av de største asiatiske destinasjonene fra Osl.

Ahh, vilken tur att det finns annan information att tillgå. Jag sökte själv efter lite statistik och hittade en del intressant på www.tourism.gov.in - INDIA TOURISM STATISTICS 2007. Kan konstatera att:

* Det nog mycket riktigt finns ett underlag. Ca 130 000 norrmän, danskar, finländare och svenskar reste in i Indien 2007. Av dessa var 47 100 svenskar, 34 400 finländare, 28 300 danskar och 19 500 norrmän.

* Nordbor i mycket högre grad reser till Indien i affärssyfte jämfört med europeer generellt, i synnerhet finländare och svenskar gör affärer i Indien (affärsresenärerna utgjorde 25 respektive 22 procent av de som reste in i Indien). Är det telekomindustrin som producerar dessa affärsresor tro?

Så ok, Skandinavien är kanske en marknad som ensamt skulle kunna bära en direktlinje. Indien är ju precis som Kina en jätteekonomi som bara fortsätter svälla.

Nå vet jeg ikke hvordan transfer er i India, men det kan jo være at mange som reiser til India vil foretrekke å måtte slippe transfer i Dehli og heller reise direkte fra Europa til sluttdestinasjonen. Slik at trafikken til India blir relativt fragmentert og det derfor ikke nødvendigvis gjør at en rute som f.eks OSL-DEL er liv laga. F.eks så tiltrekker kanskje Mumbai seg mye av forretningstrafikken fra Norge (både Orkla og Aker Solutions har virksomheter der), mens turistene kanskje skal andre steder. Bangalore er vel den store IT-byen, mens backpackerene kanskje skal til Goa. Og når det da blir såpass fragmentert så blir det plutselig mye vanskeligere å få en rute til å gå rundt

OSL's eneste direkterute til India har i forhold til danskene, svært få nordmenn. Jeg tror nok også som Someone påpeker så skal passasjerene til diverse steder, muligens ikke så partikulært kategorisert som Someone nevner. Fra Frankfurt har lufthansa vel snart 20 ulike India destinasjoner, og Qatar og Emirates har mange de og.

Nå vet jeg ikke hvordan transfer er i India, men det kan jo være at mange som reiser til India vil foretrekke å måtte slippe transfer i Dehli og heller reise direkte fra Europa til sluttdestinasjonen.

Jeg har hørt at DEL er et helvete. IC-trafikken er stort sett lagt til om natta.

Jeg synes det høres rart ut at det er AY som skal evt. komme på banen. Og hvorfor DEL? Det må da være andre destinasjoner i Asia som passer bedre.

Ahh, vilken tur att det finns annan information att tillgå. Jag sökte själv efter lite statistik och hittade en del intressant på www.tourism.gov.in - INDIA TOURISM STATISTICS 2007. Kan konstatera att:

* Det nog mycket riktigt finns ett underlag. Ca 130 000 norrmän, danskar, finländare och svenskar reste in i Indien 2007. Av dessa var 47 100 svenskar, 34 400 finländare, 28 300 danskar och 19 500 norrmän.

* Nordbor i mycket högre grad reser till Indien i affärssyfte jämfört med europeer generellt, i synnerhet finländare och svenskar gör affärer i Indien (affärsresenärerna utgjorde 25 respektive 22 procent av de som reste in i Indien). Är det telekomindustrin som producerar dessa affärsresor tro?

Så ok, Skandinavien är kanske en marknad som ensamt skulle kunna bära en direktlinje. Indien är ju precis som Kina en jätteekonomi som bara fortsätter svälla.

Stemmer det, men veksten har gått mye opp siden 2007 og du glemmer samtidig også den Indiske trafikken som går fra India til Skandinavia. Tallene er derfor faktisk ganske mange prosent høyere enn hva som refereres til i linken:)

Jeg tror også Qatar kaprer mange Indiske reisende på sin 330 fra Arlanda. Bare den Indiske trafikken er nok til å fylle mye av flyet.

Last edited:
hmm.. eg tror ikke det stemmer at Lufthansa har hele 20 destinasjoner i India... De byer eg vet Lufthansa og Air India flyr direkte fra Frankfurt til er: Mumbai, Delhi, Ahmedabad, Bangalore, Chennai, Hyderabad, Kolkata og Pune

Tallene kan jeg desverre ikke gi deg av naturlige årsaker, men markedes grunnlaget fra Skandinavia til India er stort! India isolert sett er en av de største asiatiske destinasjonene fra Osl.

Er det statshemmeligheter du sitter på???
Har du sagt A, må du si B. Irriterende!

Er det statshemmeligheter du sitter på???
Har du sagt A, må du si B. Irriterende!

Ja, tall for antall reiser produsert fra norske flyplasser er informasjon som ikke kan presenteres på åpne luftfartsforum. Det regner jeg med at du har forståelse for:)

Derimot håper jeg at det er interesse for at forum medlemmer kan kommentere reisevaner og markedsgrunnlag uten å referere direkte til detaljer i tall materien. Hvis det viser seg å ikke være det, skal jeg med glede holde kjeft;)

Ja, tall for antall reiser produsert fra norske flyplasser er informasjon som ikke kan presenteres på åpne luftfartsforum. Det regner jeg med at du har forståelse for:)

Derimot håper jeg at det er interesse for at forum medlemmer kan kommentere reisevaner og markedsgrunnlag uten å referere direkte til detaljer i tall materien. Hvis det viser seg å ikke være det, skal jeg med glede holde kjeft;)

Selvfølgelig er det interessant det du kommer med, men det er måten du kommer med det på som er litt irriterende.:)

Selvfølgelig er det interessant det du kommer med, men det er måten du kommer med det på som er litt irriterende.:)

Det kan jeg forstå, men det er nå en gang slik at disse tallene er konfisidielle;)

Nå bærer det i bussan lull. God natt og god debatt!

Stemmer det, men veksten har gått mye opp siden 2007 og du glemmer samtidig også den Indiske trafikken som går fra India til Skandinavia.

Inte glömd, bara att information om omvänd trafik saknades i turistministeriets rapport. Det bör vara en och annan indisk IT-ingenjör som reser till Skandinavien på jobb.

For alle interreserte, er det fullt mulig å sjekke ganske nøyaktig hvor mange mennesker som reiser fra forskjellige land, til Norge. I de fleste Asiatiske land, deriblandt India, trenger man Visum for å komme til Norge, og antall visum og arbeidstillatelser som er utstett i de forskjellige land, bør være en god pekepinn. Fullstendige rapporter kan lastes ned fra UDI sine hjemmesider,

http://www.udi.no/Oversiktsider/Sta...isum/Tall-og-fakta-Visumstatistikk-2006-2007/

Kan også være lurt å sjekke SSB

F.eks så tiltrekker kanskje Mumbai seg mye av forretningstrafikken fra Norge (både Orkla og Aker Solutions har virksomheter der), mens turistene kanskje skal andre steder. Bangalore er vel den store IT-byen, mens backpackerene kanskje skal til Goa.

Noen om har tall på dette? Jeg ville tro at Bangalore er den største forretningsdestinasjonen fra Norge til India. Det er utrolig mye IT-virksomhet som har tett kontakt med Banga, og ikke bare over nett, for å si det slik.

Back