OSL-CPH-LPA-OSL

LN-CMN

ScanFlyer Silver
Da var det klart for årets juletur og det ble atter en gang ned til Gran Canaria, hvor jeg bodde helt inntil slutten av juni 09.

Desverre ingen bilder.

21.desember.

OSL - CPH Norwegian 0740-0855

Ankom Gardermoen cirka klokka 0600 og gikk rett til automaten for å sjekke inn og valgte setene 2 A-C for meg og reisefølget.
Avgang på rutetid, tok av mot nord og svingte til høyre uttover mot jessheim og fløy nedover mot lillestrøm og den ruten nedover langs sverige.
Ingenting spess som skjedde på denne flyvningen. Ene reisefølget kjøpte en frokostpakke, og den var av den svenske versjonen med polarbrød og falt ikke i smak.
Ellers var det å kikke på soloppgangen før man tok seg en liten blund og før vi visste ordet av det sto vi på gaten på Kastrup.
Bagasjen kom først etter en halvtime.

CPH - LPA Transavia 1310 -1725

Det var en del timer mellom ankomst og avgang videre, vurderte å ta metroen inn til sentrum, men det ble kun med tanken.
Tok turen bort mot terminalen hvor vi skulle sjekke inn til Transavia, hadde sjekket inn kvelden før og valgte setene 13 A-C, noe som var en liten bom siden det ikke gikk ann å slå ned setene fordi det er nødutgang på 14-15. Det sto på nettsiden at man kunne printe ut billetten og tags på automaten i CPH, men dette gikk ikke, så vi måtte stille oss i køen til check-in. Den åpnet rundt halv 11, dette pga at Transavia hadde en flyvning til Innsbruck. Når vi kom til skranken trodde mannen bak disken at vi skulle til Innsbruck og fikk og nesten satt på det flyet før jeg måtte korrigere han og fortelle at det var feil og da han fant ut at vi skulle til LPA kunne han ikke finne oss i systemet fordi de flyr på et annet flightnummer dit. HV og PH er de to forskjellige de benytter.

Så kom vi oss opp og igjennom security, var veldig sure de som sto der og de tok mange stikk-prøver og jeg som synes de på OSL er strenge nok.
Fant så veien til TAX-FREEN hvor det ble noen småinnkjøp.
Siden det ble en del venting fant jeg ut at en Frappucino på Starbucks hadde vært utmerket nå. Ellers gikk tiden til med å kikke rundt.
Etterhvert så beveget vi oss mot utgangen hvor personalet sto, men det gjorde ikke flyet. Så da var det allerede klart at det ville bli en forsinkelse, men det var bare starten.
Crewet var bare 5 og de skulle være 6 så de måtte få tak i en ekstra, men det gikk fort og flyet hadde enda ikke dukket opp. Den nederlandske piloten ble ganske forbanna fordi flyet ikke sto der og han ikke hadde fått noen info.
Etter omsider kom flyet, OY-TDA, dansk reg. og det hele.
Ombordstigning startet raskt og vi ble bedt om å skynde oss for å rekke avgangstiden, men det gikk ikke bra og avgangen ble en halvtime forsinket.
Setene ombord var ganske greie, men fargen minnet meg om butikk-kjeden KIWI og det samme gjorde uniformene.
Så takset vi mot rullebanen med avgang med mot nord. Under taksing fikk vi også beskjed om at flighten ville bruke 1 time ekstra pga sterk motvind og i det vi sto klar til å rulle ut på rullebanen kjørte flere og flere fly forbi oss og tok av. Så kom piloten på høytaleren og sa at vi ikke hadde landingsklarering nede på LPA så vi måtte stå her å vente i 1,5time pga så mye forsinket trafikk der nede pga motvinden. Kapteinen slo av fest setebeltskiltet og skrudde av motorene. Vi fikk nå benytte oss av toalettene og det ble utdelt vann.
Den totale forsinkelsen ble nå på 3timer.
Omsider fikk vi klarering til å ta av, men da hadde tårnet på Kastrup bestemt at vi skulle ta av mot sør, noe som sparte oss for litt tid.
Fløy innover Tyskland, over Nederland, Belgia, Frankrike, Nord-Spania over Lisboa i Portugal og ut mot Kanariøyene.
Personellet ombord var Norsk, Dansk, Svensk og Nederlandsk, Kabinsjefen var fra Malmø eller noe og hun fikk beskjed om at svenskene ikke forsto dansken og hun ble nødt til å si alle ting på dansk og svensk.
Flyvningen gikk fint, bra servering og menyen var ikke så alt for værst.
Innflyvningen mot Gran Canaria begynte å nærme seg og i det vi kunne se Las Palmas fikk flightdeck beskjed om at de bestemte seg for å skifte rullebane, i steden for landing mot nord skulle det nå bli landing mot sør, noe jeg aldri har gjort før, så passet meg egentlig bra, på en måte. Vi passerte flyplassen og tok en venstresving ut mot Lanzarote og ble liggenede å sirkle der før vi ble klarert.
Total forsinkelse ble da på hele 3 og en halvtime.

2.Jan - 2010

LPA - OSL Norwegian 1625 - 2300

Ankom flyplassen 2timer før avgang og da var det masse folk som skulle fly DY.

Til Bergen, Aalborg, København, Stockholm, Oslo, Stavanger osv.

Sto i lang kø og det ble ikke noe bedre når alle måtte betale overvekt, jeg prøvde å snakke med Iberia på spansk for å slippe dette siden det har funket mange ganger før, men det gikk ikke denne gangen, så det ble overvektsbetaling på meg og.
Vel igjennom security ble det en kjapp tur på terassen før man tok beina fatt og gikk til utgangen, den ble flytta fra A14 til A28 og det betød at det ble en busstur ut på oppstillingsplassen. Der sto LN-DYB en av NAX sine nyeste maskiner med Recaroseter. Spennende å prøve disse. Så ble vi stående og oppsatt avgangstid passerte oss og det ble forsinkelse. Fikk ny slot en time etter avgang.
Serveringen startet raskt etter avgang men brukte fryktelig lang tid, nesten to timer fra raden 15 -31, dette pga at de fløy frem og tilbake fra panteriet for å hente paninier.
Omsider ble de ferdig og etter det skjedde det ikke noe å skrive om, kapteinen sa heller ingenting spennende, eller lettere sagt, ingen ting. Fortalte ikke engang flyruten.
Ankom OSL på venstre side fra sør og takset til gate. Kjapp tur innom tax-free og ingen stopp i tollen.

Mye forsinkelser, men generelt en bra tur. Transavia er bedre enn Norwegian, men det skyldes kanskje fordi de er en del av KLM?

3,5 timer ekstra i tillegg til de drøye 5 som ruten sier CPH-LPA, i en trang gris, hadde gjort meg sprø i hvert fall! Ille nok med 8 timer i en 757, men enda verre i en 737.

Høres ikke ut som noen behagelig opplevelse dette, nei ... Også kombinert med mange timer trasking på Kastrup. Hvordan var kabinfaktoren på flightene, og hadde ikke Norwegian noen filmer å by på?

Belegget
- OSL-CPH 90%
- CPH-LPA 95%
- LPA-OSL 100%

Joda, både Transavia og Norwegian spilte filmer så det gikk jo litt tid med på å se på dette, men dog igjen ingen trøst.
Etter Transaviaflyvningen var jeg så ødelagt etter en flytur som aldri før.
Men personellet var veldig hyggelig gjorde de flyvningen til mye behagligere flytur enn hvis man f.eks skulle flydd charter.

Er alltid bare bilde av en 737-300 også må man spørre hvilken modell de har :) Kjøpte DYA i skranken når jeg reiste til CPH :)

Takk for veldig spennende rapport. Så du vil si dette var bedre enn charter? Artig å lese om Transavias service og rute. Jeg skjønner for øvrig ikke hvorfor ikke DYs kapteiner kan si litt om reiseruten på så lange turer som LPA-OSL. Det har irritert meg litt på denne turen tidligere. Turen går jo ofte over Paris, Amsterdam, Madrid, etc. og da kan man nevne det til passasjerene.

Nå har jeg flydd OSL-LPA-OSL så mange ganger siden jeg bodde der og det beste er å fly DY :) Som oftest opplever jeg at de forteller ruten, men ikke denne gangen, men siden jeg har flydd den så mange ganger visste jeg hvilken rute som ble fløyet :)

Transavia er et bra selskap, kunne tenkt meg det tilbake til Norge.

Tak for en fin trip report ! Jeg fløj også med Transavia til de Canariske Øer i juledagene. CPH-TFS d 20 dec og retur til CPH den 27 dec. Jeg fik et ganske godt indtryk af Transavia med hyggelig besætning og fin afslappet service.Dansk kabinebesætning og hollandsk flightcrew. Kabinefaktoren var meget lav begge veje på omkring 50% - 60% men det var selvfølgelig rart for os passagerer med masser plads. I øvrigt tror jeg slet ikke sæderne kan recline på Transavias fly. Heldigvis da ! Og vi landede også "modsat" på Tenerife fra vest mod øst på grund af de usædvanlige vindforhold.

Takk for god rapport. Ha rogsaa hoert a talle bet overvekt paqa DY dersom det passerer 21 kg. Siden de er saa ivrige, tyder det paa at DY gir en feit prosent til handling paa flyplassen og personlig kommisjon ogsaa ??

Back