• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default OSL-CPH-AMS-HEL-ARN-OSL med blant annet A321LR og A350

SK384

ScanFlyer Dusty
Medlem
Her er en liten tripreport fra nerdeturen til AMS i januar. På grunn av dialyse og for å få prøvd både A321LR og Finnair sin A350 ble avreise lagt til tirsdag 20. januar og retur fra Amsterdam dagen etterpå. Formålet med turen var utelukkende å fly og teste nye flytyper. Fru SK384 ble også med på turen og godt var det, skulle det vise seg. Billetter ble bestilt i business for alle strekningene.

Vi startet fra Kongsberg med toget 06:50 og byttet over til flytoget. Toget var i rute og vi hadde greit med tid på Gardermoen.

20260120_064744.webp

Lite folk fra Kongsberg. Dette toget går ikke helt til Gardermoen så da hoppet vi over til flytoget i Drammen

20260120_074034.webp

Etter å ha kommet oss greit til OSL ble det frokost i kantinen. Ikke det beste utvalget i loungen synes jeg, men det var nå bacon og egg der i allefall og mette ble vi.

20260120_092356.webp

20260120_092522.webp

Da var det på tide å fly litt

SK0453 Oslo - København
A321LR SE-DMR
Sete 7A, business
Flytid 1:15 time (aktuelt 58 minutter).

Vi var litt sen ut fra Oslo og litt sen inn til Kastrup, men det var ikke noe problem med videreforbindelsen heldigvis. Dette var andre turen min med business på langdistansefly og første gangen for Fru SK384. Vi har begge riktignok fløyet med Norwegian til Orlando på Premium i 2014 tror jeg det var, men ellers er det med lieflat og slikt ukjent for oss. Synd turen bare var til København.....

20260120_102523.webp

Far har funnet seg godt til rette i stolen.

20260120_103559.webp

Alltid litt stas med stor skjerm for oss som ikke er vant til å fly på denne måten.

20260120_111400.webp

Mat må en jo ha når en skal fly. Fikk prøvd SAS på business i desember så jeg ante jo noenlunde hva som ville komme. Det virker seg de har begynt å gå tom for laks, men at de derimot har skaffet seg en andefarm. Anden vi fikk smake helt ok. Desserten var også god. Forretten var noe ubestemmelige greier, og med usikkerhet knyttet til innholdet lot jeg den være. Champangne ble naturligvis bestilt og den smakte utmerket. Meget bra at SAS har skikkelig champagne på shorthaul igjen. Crewet var vel det jeg vil si helt gjennomsnittlig som ikke utmerket seg spesielt i ene eller andre retning.

Fortsette følger

Attachments

• 20260120_120411.webp
    20260120_120411.webp
    70.5 KB · Views: 9
  • 20260120_111400.webp
    20260120_111400.webp
    80.4 KB · Views: 19
  • 20260120_102518.webp
    20260120_102518.webp
    65.1 KB · Views: 18
Vi får prøve på en fortsettelse. Det ble et kort bakkeopphold på CPH så ikke noe tid til lounging eller noe slikt.

SK0457 København - Amsterdam
A319 OY-KBT
Sete 3A, business
Flytid 1:30 time (aktuelt 1:00 time).

Vi fant oss godt til rette i sete 3A og 3B. Joda det er blokkort midtsete men fru SK384 ville heller ha B setet og da ble det slik. Litt utsikt etter takeoff

20260120_125040.webp

Utflyvning fra Kastrup

20260120_125152.webp

Mat må en selvsagt ha når en flyr business. Her dukket laksen opp på dansk rugbrød. Smakte ok. Det samme gjorde kaken og champagnen.

20260120_130049.webp

Crewet på denne turen var fantastisk. Purseren kom flere ganger og spurte om vi ville ha mer champange eller annen drikke og spurtet og hentet det vi hadde lyst på, selvsagt med et stort smil om munnen. Det er lenge siden jeg har møtt en så bra crew og dette er et eksempel til etterfølgelse.Innflyvning mot Amsterdam

20260120_133802.webp

Vi nærmer oss Amsterdam

20260120_134650.webp

Det ble landing på bane 18R som også har navnet Polderbaan. Det medfører en 10-15 minutters taxing. Det gjorde ikke noe det. Alltid noe interessant å se på veien inn til gate. Tro om pilotene som lander på Polderbaan må ha lastebilsertifikat, da 1/4 av turen fra CPH besto av taxing.

Fort følger

Amsterdam kveld

Så var vi ankommet Amsterdam. Planene her var ikke så store da vi skulle tilbake allerede dagen etterpå.

20260120_141730.webp
Mange fly som går fra Amsterdam

20260120_144446.webp

Fint pynt i hallen.

Vi tok etterhvert turen til hotellet som var Radisson BLU airport hotel. Vi hadde bestilt oss en suite til en virkelig høyst overkommelig pris, så ikke noe å si på det. Lite bilder fra hotellet bortsett fra dette

20260120_165812.webp

Etter litt avslapping på hotellet gikk vi videre til Aviation Mega store som virkelig er litt av en godtebutikk for slike som oss.

Her er er det et enormt utvalg av flymodeller og annet stash. Jeg kunne tilbragt hele dagen der uten å kjede meg, men Fru SK384 ble nok litt lei etterhvert. Men der fikk hun igjen for alle klesbutikkene jeg har vært med henne i.

20260120_172457.webp

Fra hyllene på Mega Store

20260120_171317.webp

Etterhvert nærmet det seg stengetid og det var på tide å finne seg noe mat. Vi hadde funnet en hyggelig restaurant på nettet som lå ganske nært, så vi gikk dit for å spise. Jeg glemte å ta bilder fra restaurant og maten men det ble schnitzel på far og Hamburger på mor, med litt god drikke til. Etter det var det blitt kveld og vi tok taxi tilbake til hotellet. Å ta taxi var lettere sagt enn gjort, da det tydeligvis ikke var taxiser i området og det var en god stund å vente. Restauranten var behjelpelig med å ordne for oss.

Attachments

• 20260120_171259.webp
    20260120_171259.webp
    183.6 KB · Views: 7
Amsterdam morgen

Da jeg våket på morgen hadde jeg så grusomt vondt i ryggen at det ikke var noe morro. Jeg tror det må vært den harde hotellsengen som var skylden. Det viste seg etterpå at det var 3 kompresjonsbrudd i ryggen, så ikke rart det var vondt Jeg fikk kreket meg ned til frokostsalen men matlysten var dårlig. Deretter var det å komme seg ut til shuttlebussen til flyplassen. Det gikk forsåvidt greit. Men vi hadde ikke gått mange meterene inne på Schiphol før jeg svimte av og seg sakte mot gulvet. Heldigvis var det folk like ved så sammen med kona fikk meg på bena og over i en stol. Jeg kviknet rimelig fort til heldigvis og årsaken var nok et blodtrykksfall særlig siden jeg ikke spiste og drakk noe på morgen. Vi (dvs kona) fant det klokest i å be om assistanse og få tak i rullestol. Vi kom oss etterhvert mot gate hvor det var fjernparking. Det var et par andre også som trengte assistanse og vi kjørt i egen bil til flyet og lesset ombord på babord side. Siden flyet stod på fjernparking var det mange trapper opp så det var klart best og tryggest og bli kjørt og heist opp med en sånn assistansebil. Formen ble nå heldigvis gradvis bedre.

AY1302 Amsterdam - Helsinki
A350 OH-LWF
Sete 3L, business
Flytid 2:25 time (aktuelt 1:59 timer).

Dette var turen høydepunkt. Det var vår første tur med A350 og første på business med widebodyfly. Far gledet seg stort til dette.

20260121_120419.webp
Far selv, vel installert i sete 3L. Mor skimtes så vidt i setet bak.

20260121_120423.webp

Lite folk på biz. Bakre kabinen var helt tom, men jeg talte vel 4 stk tilsammen i store kabinen. Finnair har to utgaver av A350, en med en stor businesskabin og en liten i tillegg, og en versjon med bare den store kabinen. Tross for nesten ingen passasjerer på business så var det flyet med både stor og liten kabin som var satt opp.

20260121_145521.webp

Setet på Finnair business. Som flere har vært inne på er det noe spesielt at det ikke kan legges bak over, men det kan gjøres om til en flat sendt. Prøvde det så vidt.

20260121_112339.webp

Setet til Finnair

20260121_113731.webp

Brukte med kartet og kameraet i halen på entertainment systemet. Skarpe og fine bilder.
20260121_121207.webp

Mat må en ha og dagens rett var kylling og byggryn. Foretten var noe ubestemmelige greier. Til dessert fikk vi en en kanel/pekan bolle som smakte virkelig godt. Glemte å ta bilde av den da den ble spist når jeg lå i horisontal. Maten ble skyldt ned med Sprite. Turde ikke ta noe alkohol etter episoden på Schipol.

Det var forøvrig kort taxevei denne gangen. Vi tok av fra bane 09 på Buitenveldertbaan som var like ved der hvor vi var parkert. Hyggelig flytur med Finnair og serviceinnstilt crew. Det var heller ikke mange de skulle servere på buisiness denne dagen. Vi ankom Helsinki omtrent på rutetid. Det ble parkering på Non-Schengen og buss inn, også denne gang med sånn spesialbil for mitt vedkommende. Vi satte etterhvert kursen mot gaten hvor SAS skulle gå mot Arlanda, mens flyet vi kom med, etter en kort hvile, skulle videre til Phuket. Dette var første turen min med Finnair og jeg reiser gjerne med dem igjen om anledningen byr seg.

SK0721 Helsinki - Stockholm
A320 EI-SIU
Sete 1F, business
Flytid 1:10 time (aktuelt 0:40 timer)

Etter et kort stopp på Vanta airport var det klart for neste etappe som gikk til Arlanda. Det var SAS connect som stod for transporten. Crewet bestod mest av smilende dukker som gjorde det de skulle og ikke noe mer. Den varme og gode servicen som vi opplevde til AMS var helt blåst bort her.
20260121_154659.webp

Vi hadde setet 1D og 1F, men som dagen før endte det med at fru SK384 tok setet og 1E slik at 1D stod tomt.
20260121_172654.webp

Fin solnedgang ut fra Helsinki. Ellers var det ikke så mye å se.

20260121_170743.webp

Mat ble det også tid til på korte flyvningen. Også denne gangen var det and på menyen og kokos og mango kake. Forretten lot jeg ligge. Nå var formen så pass at det også ble et glass champagne.

SK0885 Stockholm - Oslo
A320 SE-RUE
Sete 4F, business
Flytid 1:00 time (aktuelt 0:42 timer)

Så var det siste turen over til Oslo. Husker ikke så mye av den, men den var ganske begiventsløs.

20260121_175202.webp

Litt mat ble det tid til. Nok en gang var det gakk-gakk til middag, men denne gang var det to gode oster til forrett og en nydelig sjokoladekake til dessert. Jeg vet ikke om SAS begynner å gå tom i lakseoppdrettet sitt og heller har startet med andefarm. I allefall var det and på 3 av 4 strekninger og laks på siste.

Oppsummert

Det ble en hektisk tur som andre dag ble preget av ryggskaden og episoden med blodtrykksfall. Vi hadde knapt med tid for å nå toget på OSL og jeg tror at kona må ha Norgesrekord i rask rullstolkjøring for at vi skulle nå toget. Vi nådde det akkurat. Uansett var det morro å få gjennomført dette. Jeg fikk loggført en ny flytype (A350), et nytt selskap (Finnair) og en ny flyplass (Helsinki). A350 var et veldig behagelig fly og jeg håper det lar seg gjøre med nye turer med etterhvert. Litt bonuspoeng ble det også. Ser ut som jeg fikk 13750 bonuspoeng for turen og 11000 levelpoint etter at de gav meg doble poeng på julekalendertilbudet. Noen fly ble også med hjem

20260123_152556.webp

Flyene fikk stå i stuen noen dager før kona pent plasserte dem på gjesterommet. Skulle gjerne kjøpt flere, men det fikk holde med disse to.

Da sier jeg takk for følge.

Attachments

• 20260121_172654.webp
    20260121_172654.webp
    22.9 KB · Views: 1
Takker for herlig rapport.

Kongsspørsmålet nå er jo hvordan du likte dronningen av business class stoler? De er selvfølgelig best, men du kan jo si det med egne ord? ;)
Spøk til side, jeg er jo blodfan, men det er spennende å høre hva andre synes.

Takk for rapport, skikkelig nerdetur😀 Vel mye dramatikk på returen, men bra du ble i form til å nyte hjemreisen.

Takker for herlig rapport.

Kongsspørsmålet nå er jo hvordan du likte dronningen av business class stoler? De er selvfølgelig best, men du kan jo si det med egne ord? ;)
Spøk til side, jeg er jo blodfan, men det er spennende å høre hva andre synes.
Jeg likte de veldig godt. Satt godt og lå godt på den korte turen. Jeg har minimal erfaring med business på longhaul. Nærmeste jeg kommer er SAS sin A321LR til CPH. Foretrekker Finnair sin A350 fremfor den.

Back