OSL blir stille flyplass fra mandag 7. april

Ikke bare ble OSL stille, det ble stille i Gullstua også.. :)

Kim

Ja, og godt er det. Det er derfor jeg bruker loungene. Stillhet er for meg viktig som reisende.
All støy som annonsering over høytalere i terminaler,flytog og selv ombord i flyene(noe er nødvendig og annet ikke) sliter i det lange løp.

Nå er det ikke lett å drive i transportbransjen , for mange folk er noen "sosemikler" og følger ikke med på det de selv har ansvar for når de er ute og reiser.
Jeg tror ikke overdreven bruk av PA anlegge hjelper for disse.
God skilting og skjermer som er godt lesbare for publikum er løsningen.
Så får heller de som ikke følger med finne seg i at gaten er stengt og flyet gått når de velger å sitte ved en pølsebod for å innta føde i steden for å være ute i riktig tid ved gate.
Det er noe merkelig med folk her, skal du reise med tog står folk å venter på perrongen på toget vel vitende om at det går videre om du ikke følger med.
På flyplasser ser det ut for meg som mange er av den oppfatning at flyet går når de selv ankommer gate.:rolleyes:

Helt stille har det vel ikke blitt. Meldingen om å holde øye med baggasje ble vel fortsatt annonsert på tirsdag.

Men jeg så også en mulig konskvens av "manglende" annonsering. Da jeg boardet SK til ARN, sto det et eldre ektepar foran meg som forsøkte å gå ombord. Tydligvis ikke norske, og det viste seg de hadde DY biletter, og derfor var ved feil gate. På vei til min gate for å fly SK passerte jeg gaten my DY avgangen til ARN, som da viste gate closing. Tviler på om dette ekteparet kom meg sin flight. Dette kunne vel vært unngått med en "public annonsering".

Jeg synes derfor at en stille OSL ikke nødvendigvis ikke er noen fordel. Forstyrres i grunnen svært lite av det, selv om jeg i snitt reiser ut fra OSL minst 30 ganger i året. Og at det er til hjelp for enkelte er det vel ingen tvil om

Kanskje ei litt søkt problemstilling, men kva med gateendringar? Om ein har fått BP med gate på, tek seg ein matbil o.l og elles har grei oversikt over når ein burde vere på 19H, så får ein ikkje noko varsel før ein kjem fram dit om at gate til dømes er skifta til 1 nede i andre enden? Mykje løyser seg kan hende med fleire skjermar og ulike visuelle varsel på skjerm. Ordnar seg nok etter litt innkøyring uansett.

Ikke søkt i det hele tatt. Gateendringer er ganske forvirrende for mange. Det skjer ofte at man blir stoppet av pax i terminalen som peker på sitt ombordstigningskort som har en annen gate enn det som står på skjermen, og dette skaper ofte stor usikkerhet hos mange selv om dem selv har oppdaget endringen på skjermen. Et opprop dersom dem hør det, hjelper selvfølgelig. Men nå får dem klare seg uten det, og de fleste klarer det heldigvis. Dog fremgår det nå tydeligere på skjermene i terminalen at det har vært et gatebytte. Tidligere ble bare gatenummeret endret, men nå står det også en tekst i tillegg, f eks "New gate 40".

Jeg synes ikke veldig synd på dem som blir offloadet for at dem ikke er ved gaten når dem skal, men jeg synes synd på dem som sitter ombord og skal forsinkes av folk som ikke møter når dem skal. Noen har korte forbindelser, og en selv en relativt kort forsinkelse kan plutselig bli en lang forsinkelse når man får en slot for at man ikke kom avgårde i tide. Men akkurat som Michael gjør, så lukker vi nå bare gaten, offloader og finalizer flighten "without further ado".

Nå reiser jeg så sjelden at jeg synes oppropene er litt av sjarmen av med å fly, men nok om det... Observert fra sosiale medier fra en tidligere avismann i dag: ""Businessclasspassasjerer vennligst TREDE frem til skranken." Man bør kanskje lære disse maskinene moderne norsk? :)

Men jeg så også en mulig konskvens av "manglende" annonsering. Da jeg boardet SK til ARN, sto det et eldre ektepar foran meg som forsøkte å gå ombord. Tydligvis ikke norske, og det viste seg de hadde DY biletter, og derfor var ved feil gate. På vei til min gate for å fly SK passerte jeg gaten my DY avgangen til ARN, som da viste gate closing. Tviler på om dette ekteparet kom meg sin flight. Dette kunne vel vært unngått med en "public annonsering".

Dette ser jeg omtrent hver gang jeg flyr fra en flyplass der DY og SAS har god frekvens til samme destinasjon, uansett om det er opprop eller ikke. Disse folkene må lære seg å følge med, om informasjonen kommer på skjerm eller høyttalere er likegyldig.

Selvsagt er det kjedelig for de som rammes, men er man ikke helt sikker på selskap og gate, så går det gjerne greit å spørre en medpassasjer om hjelp.

Last edited:
Dette ser jeg omtrent hver gang jeg flyr fra en flyplass der DY og SAS har god frekvens til samme destinasjon, uansett om det er opprop eller ikke. Disse folkene må lære seg å følge med, om informasjonen kommer på skjerm eller høyttalere er likegyldig.

Og en gang observerte jeg at noen slike sa "ja men, vi kan jo bare bli med dere hvis det er plass, vi har jo billetter" :rolleyes:

Stille flyplass er nok bra etter noen timer på Frankfurt, folk her har nok fått med seg at Lufthansa er medlem i Star alliance:-)

Litt merkelig om det er et krav. Eneste flyplass i Norge jeg vet om som har det.

Nå har jeg hørt meldingene selv også. Og det må være telesyntese eller lignende. Kan aldri tenke meg at noen med som "snakker" så bra norsk ville godtatt de setningsoppbygningene som blir brukt i denne løsningen. Virker nesten som man har oversatt fra Engelsk også.

En enkel løsning er å bruke App'n til SVG/OSL. Ulempen er at det blir en del apps for samtlige flyplasser. Tenker meg de har tenkt å konsolidere alle.

Og det må være telesyntese eller lignende.

Det er tale-syntese. Og de påstår de støtter 15 språk. Det er klart engelsk nok er bedre siden det nok ligger flere brukere og mer arbeid bak. Men sammenlignet med ferdig inspilte snutter som blir satt sammen, så er nok dette å foretrekker. Selvom det blir noe unaturlig iblant, så får man ikke overganger mellom stemmer som i andre systemer.

Vi kjører arabisk også, og det høres bra ut. Ikke at noen av oss snakker arabisk da, men vi synes fortsatt det høres bra ut.

Det blir ein del moro av standard meldingar som bli brukt.
I dag så var meldinga for SK1330 at dei som har seterad 12 og bakover skal bruke bakre inngang. Det var ikkje lett i praksis. Bakre dør på flyet var ikkje open, det mangla trapp til bakdør, og dør ut frå bru var heller ikkje open. :old :spin

Hørte nå final call med navnet på manglende passasjerer opptil flere ganger i går. Selv om det stod på alle skjermer at det var slutt på det.

Hva hender egentlig med dem som får offloaded bagasjen. Er det ned og hente kofferten på båndet. Er det mye tårer når dette skjer? Jeg har heldigvis til gode å komme for sent til utgangen etter check-in, men jeg har bedt om å få bagasjen offloaded p.g.a. enorme forsinkelser som gjorde reisen meningsløs og jeg har kommet for sent til flyplassen og måttet ta et senere fly, men da stort sett p.g.a. forsinket tog til flyplassen o.l.

Back