OSL blir stille flyplass fra mandag 7. april

Oppsettet i videoen virker mer komplett enn det som er installert på OSL.

Funksjonene som finnes i denne videoen er også tilgjengelig på OSL, er bare å velge bussgate - fjerne funksjonen som heter ( en buss vil ta deg til flyet ditt) Så finnes det en rekke muligheter man kan legge inn (priority boarding( LH eks, Miles and more Hon-Circle, Senator and Star gold.... osv) QR må ta kontakt og be om å få lagt inn QR status + OneWorld priority boarding/fast track osv. Systemet har derimot ikke noen mulighet for å legge inn OW-annonsering ( eks Qatar Airways OneWorld flight QR178) såvidt jeg vet ( Kun SkyTeam og Star Alliance)

Ellers så har jeg sett et par veldig positive kommentarer fra kjente på Facebook i dag som har vært på gjennomreise ..

Ikke bare ble OSL stille, det ble stille i Gullstua også.. :)

Er 5 stk her nå, og masse rødvin... hehe

Kim

Jeg reiste i morges til BCN, og hadde vel sånn ca 25 min i terminalen, hvorav 15 min i loungen. Ikke ETT eneste svorsk/engrish utrop ble foretatt, noe som ga en helt ny og mye mer behagelig atmosfære. Boarding completed 5 min før planlagt avgangstid på min avgang. Veldig mange mennesker i terminalen, så det virket som om dette fungerte greit!
Noen innsidere som har vært på jobb på OSL de siste dagene som kan gi sin versjon av hvordan dette virker og oppleves?
Går flyene like godt i rute med hensyn til passasjerrelaterte forsinkelser?

Nei, det stemmer ikke. Hvor har du delayannonseringen på OSL f eks?

Husker ikke direkte hvor i farta, men har personlig brukt den! Så vet at den er tilgjengelig :) tror den ligger under miscellaneous/phrases noe i den duren, er bare å utforske og høyreklikke så kan man finne mye info i aviavox som man kan generere.

**** ser nå i videoen at den ligger under Manual gate call!
så mye mulig det er der den ligger på osl og ****

Last edited:
Jeg reiste i morges til BCN, og hadde vel sånn ca 25 min i terminalen, hvorav 15 min i loungen. Ikke ETT eneste svorsk/engrish utrop ble foretatt, noe som ga en helt ny og mye mer behagelig atmosfære. Boarding completed 5 min før planlagt avgangstid på min avgang. Veldig mange mennesker i terminalen, så det virket som om dette fungerte greit!
Noen innsidere som har vært på jobb på OSL de siste dagene som kan gi sin versjon av hvordan dette virker og oppleves?
Går flyene like godt i rute med hensyn til passasjerrelaterte forsinkelser?

Nå hadde jeg fri på oppstartsdagen, men har jobbet og brukt det i dag. Det norske oppropet har veldig rar melodi i språket. Virker nesten som om damen som har spilt det inn har en utvasket finnmarksdialekt.
Og, formuleringen er veldig merkelig til tider. F.eks ved bruk av trapp bak under boarding blir det formulert som "Å benytte flyets bakre trappe." Spesielt.

Men på engelsk er det veldig bra.

Stuere på jobb bemerket at det hadde vært endel mer offload av bag enn vanlig, og det tror jeg bare vil fortsette egentlig. Altså, en konsekvens av at folk ikke dukker opp. Før, når man hadde muligheten for opprop over hele terminalen på den siste passasjeren m/ bagasje levde man litt i håpet om at de ville dukke opp.
I dag har jeg stengt gaten 10 minutter før uansett hvor mange jeg har manglet. (Kan jo nevnes at jeg har hatt alle innsjekkede pax på det tidspunktet, men. :colgate: )

Men, man blir vel vant med det etterhvert.

Og...det har vært stille og fredelig i terminalen i form av ingen opprop. Det har vært ganske deilig.

Last edited:
Nå hadde jeg fri på oppstartsdagen, men har jobbet og brukt det i dag. Det norske oppropet har veldig rar melodi i språket. Virker nesten som om damen som har spilt det inn har en utvasket finnmarksdialekt.
Og, formuleringen er veldig merkelig til tider. F.eks ved bruk av trapp bak under boarding blir det formulert som "Å benytte flyets bakre trappe." Spesielt.

Men på engelsk er det veldig bra.

Kan det være at de bruker talesyntese? Altså at de skriver inn teksten som skal leses opp, også er det en syntetisk stemme som leser meldingen.

Kan det være at de bruker talesyntese? Altså at de skriver inn teksten som skal leses opp, også er det en syntetisk stemme som leser meldingen.

Ikke umulig dette, ettersom at "hun" ikke klarer å uttale alle ord - eks. siste utkallllls, (siste utkallelse) "hun" høres akkurat ut som google.translate stemmen.

Når det er sagt er det mange ting aviavox ikke vet hvordan uttale på norsk (koder)

eks: Finnair operated by Flybe, vil aviavox si Finnair operert av BE (flaut for den oppmerksomme)

Etter å ha fått tilbakemeldinger fra SGH om at en del Widerøepassasjerer ikke kommer tidsnok ned til gaten ytterst på innlandspiren er Widerøe nå i forkant ved at det sendes en egen informasjonsmail 24 t før avgangstid.
Så får vi håpe at dette kan bidra i riktig retning!

"Hei,

Til deg som skal reise fra Oslo Lufthavn Gardermoen . Pass på å være ved utgangen i tide. Ingen vil lengre bli etterlyst over høytaleranlegget.

Les mer her:

http://www.osl.no/osl/omoss/_presse/_nyhetsarkiv?SLUTT_PÅ_«SISTE_OPPROP»&id=181-164255

http://www.osl.no/en/osl/aboutus/_p..._BOARDING_CALLS”_FOR_PASSENGERS&id=181-164256

Vennlig hilsen
Widerøe

PS, husk at du kan booke HELE reisen din direkte på www.wideroe.no "

Last edited:
Godt insj, Farmer.

Noen som vet noe mer om de nye skjermene som OSL har satt opp som det skal komme noen slags info på i en snarlig (?) fremtid? Noen som vet hva slags info?

La merke til at SGH hadde godt gammeldags manuelt Boarding call i "utvidet nærområde" til Bodø-flyet i morges. Merket dog merkbart mindre støy og ingen "19h er langt etc" opprop, så det var positivt.

Mikrofonene/PA-anlegget fungerer fortsatt i nærområdet, og det må dem fortsette å gjøre. Ellers blir det meget begrenset hvilken info man kan gi til pax ved f eks IRR.

Vi har ikke fått noen info fra OSL om det, men det ligger jo litt i kortene at det er dit dem vil. Men vi har for så vidt ikke fått noen info om Aviavox fra OSL i det hele tatt, bare ting man finner ut av selv eller snapper opp her og der. Det er mulig vi er glemt.

Etter å ha fått tilbakemeldinger fra SGH om at en del Widerøepassasjerer ikke kommer tidsnok ned til gaten ytterst på innlandspiren er Widerøe nå i forkant ved at det sendes en egen informasjonsmail 24 t før avgangstid.
Så får vi håpe at dette kan bidra i riktig retning!

"Hei,

Til deg som skal reise fra Oslo Lufthavn Gardermoen . Pass på å være ved utgangen i tide. Ingen vil lengre bli etterlyst over høytaleranlegget.

Les mer her:

http://www.osl.no/osl/omoss/_presse/_nyhetsarkiv?SLUTT_PÅ_«SISTE_OPPROP»&id=181-164255

http://www.osl.no/en/osl/aboutus/_p..._BOARDING_CALLS”_FOR_PASSENGERS&id=181-164256

Vennlig hilsen
Widerøe

PS, husk at du kan booke HELE reisen din direkte på www.wideroe.no "

Veldig bra.
Sist uke reiste jeg ZRH-VIE-ZRH på Widerøe kjøpte billetter og fikk samme påminnelse via e-post.

Back