OSL blir stille flyplass fra mandag 7. april

Du har en del forutsetninger der Fnate. Hva om en lander fra BGO og skal videre til EVE? Skal man da gå ut til landsiden for så å gå gjennom sikkerhetskontrollen på ny? Lounge kan dere glemme. Vi snakker innenriks her.

Det vil fortsatt være en rekke opprop så stille flyplass blir det ikke akkurat.

Og skjønner ikke hvorfor man har kalt det "siste opprop" når de gjentar det så mange ganger. Mener jeg en gang telte at "siste opprop" kom 8 ganger for en flight.

I Wien ropes "trusselen" om avlasting av bagasje opp over høyttaler, om det hjelper vet jeg ikke. Det burde være mulig med litt oppstramming av oppropene, men jeg synes de har noe for seg. I SAS loungen ropes endel avganger opp, men innimellom er det amatørmessig kvalitet på det som sies.

Om de bare hadde klart og få tak i noen som kunne Norsk og engelsk istedet for svorsk og dårlig engelsk hadde det vert en stor forbedring.
Har ellers lite problemer med opprop på flyplasser.
Hva gjelder tlf møter så kan man vel ikke regne med det skal vere ideelt på en såpass traffikkert flyplass.

Slutt på den personlige boarding hilsenen jeg alltid pleier å få over PA? Nei, alt var bedre før, sier nu jeg.

Jeg liker godt oppropet de har på Schiphol: "Mr. X, flying to Oslo, you are delaying the flight. Immediately report to the gate desk, or we'll proceed to unload your luggage!"

Høres ambisiøst ut å få det bort, men synes det hadde vært like greit om de bare kunne ha litt mer profesjonelle opprop. Aviator er en versting og jeg lurer fælt på hva slags opplæring enkelte ansatte der kan ha fått.

Selv CPH som er en såkalt stille flyplass er det ekstremt mye opprop... Jeg aner ikke, men da jeg fløy til Shanghai var det en masse opprop til en masse Schengen flygninger i non Schengen området i C piren.... Men står på skjermene at det er en stille flyplass...

Har ofte hørt opprop etter folk med meget uvanlige utenlandske, spes Østeuropa og Asia... Antar disse personene ikke forstår at de blir oppropet...:headbang

Høres ambisiøst ut å få det bort, men synes det hadde vært like greit om de bare kunne ha litt mer profesjonelle opprop. Aviator er en versting og jeg lurer fælt på hva slags opplæring enkelte ansatte der kan ha fått.

Ja, jeg har reflektert over det samme...........
Ikke rart mange går med ørepropper! Eller?

Ofte er det vel snakk om å finne en balanse. På OSL har det jo tatt helt overhånd med dårlige opprop og folk som roper opp over hele terminalen, man står ved gate 48 og hører at det er siste opprop til Bergen på gate 19B osv, når man i tillegg har mye dårlig språk og fraser så blir jeg litt surrete i hodet. På den annen side så synes jeg også Amsterdam kan bli slitsom, for der er det den samme mekaniske stemmen som durer på hele tiden.

Generelt synes jeg det er bortkastet at man skal rope opp "Nå starter vi boarding", "Siste opprop", "Vi starter boarding om 5 min" m.v. over alt, men er det krisetilfeller som gate-endring eller en savnet pax så burde man kunne

Med litt justering av IT-systemene på OSL kunne man også spart en del opprop, eks. ved å ha skjermer ved gatene som opplyser om "fast track til høyre, economy til venstre", "boarder rad 15-30" osv. Jeg tror også jeg så en flyplass der de etterlyste folk på skjermene, "Mr. John Doe, kontakt gate 42"

På OSl en fredag ble kjent komiker oppropt. "Kan **** *** vennligst straks komme til gate 19B for avreise til Bergen, ingen i flyet synes du er morsom nå da de alle venter på deg, og skal du delta på gullruten har du 1 minutt på deg før flyet drar uten deg"

Last edited:
Med litt justering av IT-systemene på OSL kunne man også spart en del opprop, eks. ved å ha skjermer ved gatene som opplyser om "fast track til høyre, economy til venstre", "boarder rad 15-30" osv. Jeg tror også jeg så en flyplass der de etterlyste folk på skjermene, "Mr. John Doe, kontakt gate 42"

Slike skjermer i gatene kommer neppe med det første. Men OSL har begynt å sette opp en del infoskjermer i tillegg til de vanlige flight-oversiktene, som skal brukes til en eller annen form for informasjon. Likevel hadde det hjulpet om IT-avdelingen til OSL flytter seg til 90-tallet.

Jeg er skeptisk til dette, men jeg har jo bare å følge det som blir bestemt over hodet på oss av OSL. Jeg er ikke i tvil om at det blir flere offloads for oss, og av og til med tilhørende forsinkelser. Hvor mange er ikke godt å si, men vi har mange uvante reisende og selv med masse informasjon på skilt ved innsjekk, muntlig fra innsjekkagent, printet og innringet på boardingkort og med skjermer som viser "gate closing", så er det fortsatt mange som ikke ikke får bakdelen i gir før det kommer et "siste utkallelse" eller personlig i hele piren.

De infoskjermene OSL setter opp nå er jeg også spent på. Det ser ut som om dem har en scanner, så jeg gjetter at man vil kunne scanne boardingkortet sitt der for å få bekreftet gate og gatestatus, og kanskje retning også. Vi får se...

De "automatiske" oppropene er ikke helt gode. For vår del er ting utelatt fra den norske versjonen som blir sagt på den engelske. Den norske stemmen er også litt rar, men ikke så rar at det gjør så mye. Lyden er også så ekstremt lav at selv når man står rett under høytaleren er det vanskelig å høre hva som blir sagt dersom det er en del mennesker rundt omkring, og det er et større problem. Men idéen er ikke så dum, så dersom OSL har tenkt å faktisk gjennomføre dette, så kan det kanskje bli bra med "automatutrop".

Dette er helt forferdelig folkens =)

Jeg klarer ikke helt beskrive det, men dette er ikke stille. Det er ferdig oppleste meldinger som spres ut.

Høres ut som en telefonsvarer konferanse, ett vokabulært mareritt totalt blottet for rytme og naturlige innslag i språket.

Vært stille litt nå igjen, men men...

Tenker på Sylfest Lomheim når jeg sitter her, dette vil gjøre fyren trist :)

Last edited:
Back