5. juni 2012: SK251
Oslo-Bergen (OSL-BGO)
SAS Scandinavian Airlines
Economy
Boeing 737-600, LN-RPX
Jeg hadde ikke program på Vestlandet før langt utpå ettermiddagen. Likevel valgte jeg et morgenfly for å legge inn en lunsj. Opprinnelig hadde jeg kjøpt og betalt for SK255 med avgang litt over kl. 09:00, men som en følge av streiken ble dette endret til min fordel. Det hadde ikke kommet noen avklaring på streiken i løpet av helgen, og heller ikke i løpet av mandag ettermiddag, så køene på Gardermoen var forventet lange. Jeg møtte derfor opp to timer før avgang, og var gjennom sikkerhetskontrollen fire minutter etter ankomst. Selvfølgelig ingen kø. Men jeg kunne ikke ta noen sjanser, selv om tilliten min til Oslo Lufthavn er stor.
Med over to timer til avgang prøvde jeg meg i SAS-skranken der jeg spurte høflig om å få bytte til en annen avgang. Sølvkortet ble selvsagt diskret lagt på bordet. Jeg hadde ikke akkurat en fleksibel billett, men siden det var streik var det greit å gjøre sånn, og jeg fikk fly en time før. Jeg fikk sagt hei til en venninne av meg i SAS-uniform før jeg smatt om bord i Nanna Viking ved gate 28, som ville frakte meg til Flesland én time tidligere enn planlagt.
En sjeldenhet som vi neppe vil se mye av i fremtiden, Boeing 737-400, her representert ved LN-BRE, skulle til Kristiansand fra nabogaten:
Jeg hadde til og med fått tildelt 1F, noe jeg ikke akkurat tok for gitt da jeg booket om 45 minutter før avgang. Men det var ikke mange passasjerer, så det var nok av gode seter å velge blant.
Vi takset på rutetid ut på 01L, der vi tok av rett etter søsteren, LN-RPZ. Lave cumulus ga litt humping på vei opp.
Randsfjorden og Hadeland:
Frokost, som besto av rundstykke, juice og te, ble delt ut, og jeg fikk slappet av litt før vi begynte innflyvningen mot Flesland. Litt risting på vei ned til Vestlandet hører med:
Så var vi nede, og i det jeg gikk inn på terminalen var det ingen tvil om hvor jeg hadde kommet, da det første som møtte meg var en velkjent høylytt bergensk stemme som sikkert overdøvet personen i den andre enden av telefonen; en av professorene som underviste da jeg studerte her, som fremdeles underviser, og som er en kjent figur i norsk offentlighet.