OSL-BGO-OSL-TRD/OSL-TRD-OSL (2012)

SeatBelt

ScanFlyer Gold
1.png


Da vekterstreiken ved norske flyplasser sto på som verst på forsommeren kom jobb- og privatreiser tett som hagl, men i stedet for å forsinke reisene mine ble de effektivisert mer enn noen gang. Med et iPhone-kamera på innerlomma og fint flyvær synes jeg derfor en liten innlandsrapport fra Sør-Norge er på sin plass.

Jeg har vært inne på det før: Domestic er hyggelig i Norge. Det blir noen innlandsreiser i året, både i forbindelse med jobb og private anledninger, og favorittårstiden for slike flyvninger er definitivt våren.

Reiserute
5. juni 2012: SK251 OSL-BGO 736
6. juni 2012: SK248 BGO-OSL 736
8. juni 2012: SK366 OSL-TRD 738
15. juni 2012: SK332 OSL-TRD 73G; SK361 TRD-OSL 73G
 
5. juni 2012: SK251
Oslo-Bergen (OSL-BGO)
SAS Scandinavian Airlines
Economy
Boeing 737-600, LN-RPX

Jeg hadde ikke program på Vestlandet før langt utpå ettermiddagen. Likevel valgte jeg et morgenfly for å legge inn en lunsj. Opprinnelig hadde jeg kjøpt og betalt for SK255 med avgang litt over kl. 09:00, men som en følge av streiken ble dette endret til min fordel. Det hadde ikke kommet noen avklaring på streiken i løpet av helgen, og heller ikke i løpet av mandag ettermiddag, så køene på Gardermoen var forventet lange. Jeg møtte derfor opp to timer før avgang, og var gjennom sikkerhetskontrollen fire minutter etter ankomst. Selvfølgelig ingen kø. Men jeg kunne ikke ta noen sjanser, selv om tilliten min til Oslo Lufthavn er stor.

IMG_0089.jpg


Med over to timer til avgang prøvde jeg meg i SAS-skranken der jeg spurte høflig om å få bytte til en annen avgang. Sølvkortet ble selvsagt diskret lagt på bordet. Jeg hadde ikke akkurat en fleksibel billett, men siden det var streik var det greit å gjøre sånn, og jeg fikk fly en time før. Jeg fikk sagt hei til en venninne av meg i SAS-uniform før jeg smatt om bord i Nanna Viking ved gate 28, som ville frakte meg til Flesland én time tidligere enn planlagt.

En sjeldenhet som vi neppe vil se mye av i fremtiden, Boeing 737-400, her representert ved LN-BRE, skulle til Kristiansand fra nabogaten:

IMG_0090.jpg


Jeg hadde til og med fått tildelt 1F, noe jeg ikke akkurat tok for gitt da jeg booket om 45 minutter før avgang. Men det var ikke mange passasjerer, så det var nok av gode seter å velge blant.

IMG_0091.jpg


Vi takset på rutetid ut på 01L, der vi tok av rett etter søsteren, LN-RPZ. Lave cumulus ga litt humping på vei opp.

IMG_0095.jpg


IMG_0096.jpg


IMG_0098.jpg


Randsfjorden og Hadeland:

IMG_0099.jpg


Frokost, som besto av rundstykke, juice og te, ble delt ut, og jeg fikk slappet av litt før vi begynte innflyvningen mot Flesland. Litt risting på vei ned til Vestlandet hører med:

IMG_0101.jpg


IMG_0103.jpg


IMG_0106.jpg


IMG_0109.jpg


Så var vi nede, og i det jeg gikk inn på terminalen var det ingen tvil om hvor jeg hadde kommet, da det første som møtte meg var en velkjent høylytt bergensk stemme som sikkert overdøvet personen i den andre enden av telefonen; en av professorene som underviste da jeg studerte her, som fremdeles underviser, og som er en kjent figur i norsk offentlighet.
 
Til tross for at klokka bare var litt over ti da jeg ankom hotellet, Thon Hotell Rosenkrantz, fikk jeg tildelt rom og lagt fra meg tingene mine før jeg spiste lunsj på Nygårdshøyden, der jeg har bekjente som fremdeles ferdes. Etter anbefalinger falt valget på Muntlig. Helt ok mat, ok priser, fine lokaler. Ikke så student-preget som nabolokalet.

IMG_0112.jpg


Så gikk reisen videre til den egentlige destinasjonen; Voss. Reisen mellom Bergen og Voss på skinner er en strekning jeg har tatt mange, mange ganger, men det er ikke så ofte jeg har gått av toget på Voss stasjon.

IMG_0114.jpg


IMG_0117.jpg


IMG_0128.jpg


Resten av dagen gikk stort sett med til jobb, avbrutt av middag på Fleichers Hotell. Og er man på Voss, så er man på Voss:

IMG_0130.jpg


Jeg tok «ekspressen» tilbake til Bergen kl. 21:30, møtte gode venner på stasjonen og avsluttet en lang dag med edle dråper på det hyggelige utestedet Folk og Røvere før det var tid for å køye på det nokså triste Thon Hotell Rosenkrantz, som er nokså representativt for hotellene i Bergen: Overpriset (ok, det var Festspillene akkurat da jeg var der, men likevel – 2100!), fin resepsjon, triste og slitte rom.
 
Last edited:
6. juni 2012: SK248
Bergen-Oslo (BGO-OSL)
SAS Scandinavian Airlines
Economy
Boeing 737-600, LN-RCW

Det var jo streik, så dagen etter var det også nødvendig å stå tidligere opp enn det som ellers ville vært normalt. Frokosten på hotellet var for øvrig veldig bra, så selv om jeg kjente gårsdagen i bakhodet kom jeg meg raskt etter et bra måltid. Mistet en Flybuss jeg hadde siktet meg inn på, men det bekymret meg ikke veldig. Og mindre ble bekymringen da jeg ankom Flesland. Selvfølgelig også her var det null kø i sikkerhetskontrollen.

IMG_0136.jpg


Flyet gikk ikke før litt over ni (SK252), men jeg tenkte at det var verdt et forsøk også i dag, da jeg registrerte at avgangen før (SK248) var i ferd med å stenge. Etter at de siste passasjerene hadde gått om bord gikk jeg bort til gaten og fulgte gårsdagens prosedyrer, og uten et ord var jeg plutselig i besittelse av et sete på LN-RCW. Én time etter jeg forlot Bergen sentrum var jeg på vingene. Det er ny rekord.

Flyreisen gikk smertefritt. Jeg fikk midtgang nokså langt bak, rad 18 for å være presis, men det synes jeg var greit til å få boardingkort fem minutter før avgang.

Frokosten ble som vanlig servert i det vi nådde høyere luftlag, jeg fikk til og med sovet litt, og så var vi tilbake på Gardermoen og 19R. Dessverre har jeg ingen bilder fra resten av denne turen, rett og slett fordi det gikk så fort. Jeg hadde forlatt Bergen sentrum ca. kl. 07:30, og kl. 10:00 satt jeg på kontoret i Oslo. Det tror jeg at kan registreres som ny rekord.

Streiken hadde med andre ord gitt meg kanskje den mest effektive t/r-reisen til Bergen noen sinne. Ofte har jeg brukt alt for lang tid på grunn av mye trafikk og somling med Flybussen i Bergen, kø i sikkerhetskontrollen på Flesland og selvfølgelig fravær av mulighet for å booke om billetten. Jeg begynte faktisk å få sansen for denne streiken.
 
8. juni 2012: SK366
Oslo-Trondheim (OSL-TRD)
SAS Scandinavian Airlines
Economy
Boeing 737-800, LN-RPL

Så var det på tide å komme seg opp på Gardermoen igjen. Denne gangen i et privat ærend, nærmere bestemt å transportere en bil fra Nord-Trøndelag til Oslo. Streiken var ikke over, men trappet opp, og fredag ettermiddag er ikke akkurat den roligste tiden på Gardermoen. Jeg beregnet derfor å være der oppe to timer før, og heller prøve å booke om til et tidligere fly også denne gangen.

Da jeg satt på Lillehammer-toget, som jeg for øvrig fikk gratis, fordi det aldri kom noen konduktør, fikk jeg melding fra reisefølget om at køen var beregnet til én time og femten minutter. Det så ut til å stemme, for da jeg kom opp rulletrappa til ankomsthallen begynte køen rett til venstre, gikk i slynger rundt i det vestre hjørnet, fortsatte rundt innsjekkingsskrankene, tilbake forbi langs selve sikkerhetskontrollen og deretter inn i slusene. Det var tydeligvis to køer, fordi da jeg kom gjennom køen hadde reisefølget ennå ikke kommet inn. Jeg hadde åpenbart valgt riktig kø, og slapp inn etter bare 35 minutter, selv om de stadig opplyste om en ventetid på én time og femten.

Det var en idé å prøve å få 17:30-avgangen, for da ville vi rukket et tidligere tog fra Værnes og nordover, men siden dette var en halvtime forsinket droppet vi det og holdt oss til den opprinnelige planen, SK366 og rad 2 i Svanehvit Viking, med avgang 18:00.

IMG_0143.jpg


Helt ok der fremme.

IMG_0174.jpg


Stor trafikk denne ettermiddagen, og med avgang fra 19L ble utsikten fra 2F fin.

IMG_0144.jpg


IMG_0146.jpg


IMG_0147.jpg


IMG_0149.jpg


Køben venter på denne, vil jeg tro:

IMG_0151.jpg


IMG_0157.jpg


IMG_0158.jpg


Kløfta:

IMG_0163.jpg


Glomma og Øyern:

IMG_0166.jpg


IMG_0170.jpg


IMG_0175.jpg


Delvis skyet oppover, men fikk med meg Odal/Storsjøen før det tetta seg til ordentlig.

IMG_0176.jpg


IMG_0182.jpg


Det var jo fredag:

IMG_0185.jpg
 
Så, mens jeg gikk inn i tåka, lettet det utenfor i det vi startet innflyvningen:

IMG_0187.jpg


IMG_0188.jpg


IMG_0189.jpg


IMG_0193.jpg


IMG_0194.jpg


IMG_0197.jpg


IMG_0203.jpg


IMG_0204.jpg


IMG_0206.jpg


Stilig med elvemeander som synes så bra:

IMG_0207.jpg


Det ble med andre ord landing på 27.

IMG_0216.jpg


IMG_0217.jpg


IMG_0218.jpg


Giraff i Trøndelag:

IMG_0219.jpg


Grønnere her:

IMG_0220.jpg


IMG_0222.jpg


IMG_0225.jpg


IMG_0227.jpg


IMG_0228.jpg


Gledelig gjensyn med Værnes, litt over tre måneder siden sist. Jeg synes alltid jeg ser en hvit -500 her !

IMG_0230.jpg
 
Reisen hjem gikk som sagt på fire hjul, og det var litt ruskete vær. Det er likevel mye fint å se, og jeg anbefaler alle en tur hit:

IMG_0270.jpg


En kort oppsummering: Streiken sto på som verst fredagen, men til tross for lange køer og mye folk gikk det unna på Gardermoen. Jeg var likevel glad for at det ble landtransport fremfor lufttransport på søndagen, og satset på en streikeløsning i løpet av uken, ettersom neste tur sto for dør førstkommende fredag.
 
15. juni 2012: SK332
Oslo-Trondheim (OSL-TRD)
SAS Scandinavian Airlines
Economy
Boeing 737-700, LN-RPK

Streiken løste seg, og la til rette for en effektiv dagstur til Trondheim en vakker, ja, kan jeg kalle det sommerdag, midt i juni. Ikke sommervær i hovedstaden, og langt ifra ideelt se-ut-av-vinduet-på-flyet-vær.

IMG_0277.jpg


Jeg valgte 1A denne gangen, det passet best i forhold til sola, og snart etter at jeg hadde funnet meg til rette ble jakken hengt i skapet av en smilende flyvertinne.

IMG_0280.jpg


01L, vestre bane, var i bruk, og på vei ned dit takset vi forbi en rekke cargo-maskiner:

IMG_0281.jpg


Litt kø ut, men ikke mye venting akkurat.

IMG_0282.jpg


IMG_0283.jpg


IMG_0285.jpg


Fikk med et bilde av frokostserveringen denne gangen:

IMG_0286.jpg

Det var for det meste skyet hele veien opp, og jeg kunne under store deler av innflyvningen følge flyets skygge.

IMG_0292.jpg


Så lettet det litt da vi nærmet oss Trønderhovedstaden.

IMG_0294.jpg


IMG_0298.jpg


IMG_0299.jpg


IMG_0302.jpg


Blikkstille ute i fjorden:

IMG_0305.jpg


IMG_0307.jpg


Sist gang jeg landet på 09 humpet det noe aldeles voldsomt i sludd og vind, så dette var kontrast.

Ute av terminalen fikk jeg meg til å hoppe inn i en taxi som tok meg for 108 kroner til Rica Hell Hotell. Det var vel knappe 200 meter, men jeg orket ikke styre med gangveier og byggeplasser med dressko, og hadde knapt med tid.
 
Last edited:
15. juni 2012: SK361
Trondheim-Oslo (TRD-OSL)
SAS Scandinavian Airlines
Economy
Boeing 737-700, LN-RRN

Allerede kl. 14:15 sto returreisen for dør, og jeg benyttet meg av Ricas gratistransport til terminalen. Det var en del folk, men sikkerhetskontrollen gikk likevel fort.

Jeg fant frem til det litt roligere området i terminalen, der jeg satt meg ned og fyrte opp radaren, og registrerte at det var mulig å følge flyene på Værnes selv når de takset.

IMG_0308.jpg


Tradisjon tro var også en hvit maskin tilstedeværende:

IMG_0309.jpg


Heisann:

IMG_0313.jpg


Samme utgang som tidligere i dag, 33:

IMG_0316.jpg


2A på returen:

IMG_0317.jpg


IMG_0318.jpg


Det var så å si vindstille, for vi tok av i motsatt retning som flyet hadde landet. Det kan vel også bety at vinden hadde snudd, men jeg tror det var nordavind, og på Værnes betyr det derfor at det ikke spiller særlig stor rolle hvilken vei man tar av, ettersom rullebanen er øst-vest. Det ble med andre ord 27, og ikke 09, på oss.

IMG_0321.jpg


IMG_0324.jpg


IMG_0327.jpg


IMG_0332.jpg


IMG_0335.jpg


IMG_0336.jpg


Så kom skyene igjen. Jeg hadde tenkt meg en fredagsøl, men siden jeg hadde operert ut en visdomstann noen dager i forveien hadde jeg vondt. Kombinasjonen av alkohol og legemidler er ikke heldig, så jeg droppet mat på denne turen.

IMG_0337.jpg


Det lå an til landing fra nord. Litt risting på vei ned, men også litt utsikt til kjente landemerker:

IMG_0340.jpg


IMG_0343.jpg


IMG_0346.jpg


IMG_0347.jpg


Så nærmer vi oss spotterterritorium:

IMG_0350.jpg


… og 19R:

IMG_0351.jpg


IMG_0352.jpg


Været hadde forbedret seg betydelig på sju timer. Vi fikk en av de sentrale gatene, så det gikk raskt fra flydør og ned til sentrum med Flytoget. Der fikk jeg fjernet protesen jeg hadde i tannkrateret og konstatert at det ikke var noe infeksjon å spore. Så var det endelig helg, endelig fredag.
 
Oppsummering og konklusjon

Noen ganger flyr jeg ofte, andre ganger går det en stund mellom hver gang. Begynnelsen av juni tilhører den første gruppen, men til tross for streik, tett program og vondt kjevebein gikk dette så å si problemfritt. Jeg har slått ny rekord i å reise Bergen sentrum-Oslo sentrum, og ny rekord når det gjelder tidsbruk fra jeg ankommer flyplassen til jeg er i lufta, både på Gardermoen og Flesland. Jeg begynte faktisk å få sans for denne streiken.

De siste turene var utenfor streiken, men innfridde også på alle områder; punktlighet, service og komfort. Det er ikke urimelig å kalle dette for helt ordinære flyreiser innenriks i Norge, men for å sitere en flykaptein som uttalte seg i en bok jeg leste en gang: «Du kan fly den samme strekningen hver dag i ett år, og likevel oppleve at hver flyvning som unik.» Det synes jeg er godt sagt, og en opplevelse jeg deler, selv om jeg helst vil slippe å fly den samme strekningen hver dag i ett år. Jeg flyr imidlertid veldig gjerne de vakre strekningene Oslo-Trondheim og Oslo-Bergen igjen og igjen, og foretrekker nok streikefrie reiser, selv om de kan være aldri så effektive.
 
Flott innenriksrapport! :) Og alle disse flotte bildene av norsk natur, gjør at man sitter her i flate, kjedelige Florida, og ser enda mer frem til en lang ferie i Norge om ikke så lenge! :)
 
Hyggelig med en slik innenriksrapport! Selv holdt jeg meg på bakken gjennom hele streiken, men ser jo at det var mulig å opprettholde et tett reiseprogram for deg uansett. Rart hvordan reiser hoper seg opp - det er gjerne under slike forhold at man utvikler et trofast venneforhold til SAS.
 
Flotte beskrivelser av reisene dine som vanlig SeatBelt - takk for den :up:

Bildene dine (og andres her inne) av norsk natur gir meg litt dårlig samvittighet for ikke å "bruke meg av/oppleve" Norge mer enn jeg egentlig gjør....
 
Takk for tilbakemeldinger, og fortsatt god sommer!

Flott innenriksrapport! :) Og alle disse flotte bildene av norsk natur, gjør at man sitter her i flate, kjedelige Florida, og ser enda mer frem til en lang ferie i Norge om ikke så lenge! :)

... men Florida har jo en fantastisk kystlinje, og det å fly over Florida Keys er ikke på langt nær det samme som Trondheimsfjorden ;)
 
Back
Top