Heisann LN-Capt!
For de fleste turbin motorer slik som CFM56, CF6 osv., og naa gaar jeg paa hukommelsen som ikke alltid er paa topp, saa oppgir fabrikanten at ved foerste flight om dagen saa skal motoren gaa minimum 5 minutter paa tomgang foer du setter TO thrust, og deretter minimum 3 minutter tomgang foer TO thrust for foelgene flighter.
Grunnen til dette er primaert at de roterende gruppene som kompressor og spesiellt turbin disker skal ha en mulighet til aa varmes opp og tilpasse turbin kassen. Setter du umiddelbart TO thrust med "kalde" disker vil turbinkassen ekspandere raskere enn turbin diskene, som er mye tykkere, og du faar en oeket klarering mellom turbin blader og turbin kassen som senker performance. Det brukes for eksempel klarerings kontroll (HPTACC) ventiler som regulerer kjoele luft til turbin kassene for aa optimalisere denne klareringen, men dette er ikke nok om diskene er helt kalde. Det er ogsaa andre komponenter som trenger en termo-balanse, men som nevnt saa er det primaert for de roterende gruppene aa matche de statiske delene.
Blir det noe skade om du goer dette? Sikkert ikke, men du vil faa hoeyere EGT for selected thrust og i lengen vil motoren slites mere.
Dag