Oppvarming av jetmotor?

LN-Capt

ScanFlyer Blue
Er det noen som kan svare på om en flymotor, da tenker jeg på en moderne jetmotor, trenger oppvarming under normale forhold før man gir pådrag for take-off?

Sagt med andre ord - kan man fyre opp motoren når man står på rwy og umiddelbart gi gass og ta av?

Heisann LN-Capt!

For de fleste turbin motorer slik som CFM56, CF6 osv., og naa gaar jeg paa hukommelsen som ikke alltid er paa topp, saa oppgir fabrikanten at ved foerste flight om dagen saa skal motoren gaa minimum 5 minutter paa tomgang foer du setter TO thrust, og deretter minimum 3 minutter tomgang foer TO thrust for foelgene flighter.

Grunnen til dette er primaert at de roterende gruppene som kompressor og spesiellt turbin disker skal ha en mulighet til aa varmes opp og tilpasse turbin kassen. Setter du umiddelbart TO thrust med "kalde" disker vil turbinkassen ekspandere raskere enn turbin diskene, som er mye tykkere, og du faar en oeket klarering mellom turbin blader og turbin kassen som senker performance. Det brukes for eksempel klarerings kontroll (HPTACC) ventiler som regulerer kjoele luft til turbin kassene for aa optimalisere denne klareringen, men dette er ikke nok om diskene er helt kalde. Det er ogsaa andre komponenter som trenger en termo-balanse, men som nevnt saa er det primaert for de roterende gruppene aa matche de statiske delene.

Blir det noe skade om du goer dette? Sikkert ikke, men du vil faa hoeyere EGT for selected thrust og i lengen vil motoren slites mere.

Dag

I F-86K satt det J-47 motor med etterbrenner. Flyene stod koblet til external power med taxaway kontakt og her kunne man starte motoren og gå rett i AB. Men leve tiden på disse motorene var jo ikke mange timer.

Heisann Seilfly og Aloha fra Hawaii!

Joda, det kan nok vaere andre begrensinger ogsa, men for olje er det stort sett maksimum temperatur og trykk som er viktig for turbinmotorer.

Husk at i turbinmotorer, i motsetning til stempelotorer, saa brukes oljen for kjoeling av lagrene. De har ikke "glide lagere" som stempel motorer, men kule og rulle lagere. Mer enn 90% av funksjonen av oljen i en trurbinmotor er aa frakte varmen fra lagerene og denne varmen blir de kvitt i fuel/olje varmevekslerene. Oljen som brukes i turbinmotorer er mye, mye tynnere enn den type olje som brukes i stempelmotorer.

Terje T,

Kanskje du kjenner min far Oddvard Johnsen, som ogsaa floey F-86K paa 337?

Dag

Last edited:
Kanskje en kuriositet, men jeg mener å huske fra min F28-tid (jada, jeg begynner å dra på årene...) at laveste tillatte oljetemperatur for oppstart av dens RR Spey 555 var -40C. Mellom -40 og -30 kunne man starte, men måtte la den bli i idle til temperaturen kom over -30 "before opening throttle", altså før man gikk over idle. Man risikerte "blåste" labyrintpakninger og Oil filter bypass hvis ikke dette ble overholdt.
Heldigvis var jeg aldri borti slike temperaturer. Spey'en kunne være temperamentsfull nok å starte under "vanlige" lave temperaturer, så jeg kan bare forestille meg hvordan den ville være ved -40C....

Back