Anterialis
Newcomer
Hei!
Jeg er ppl(a) student og har 6 flytimer p.d.d. Jeg har lest igjennom POH og selvsagt for opplæring av instruktør, men jeg føler info jeg har fått er litt upresis (eller bare jeg som er flisespikker, godt mulig det også..).
POH og instruktør sier følgende (jeg dropper prime-prosedyren og enkelte punkter i checklist):
1. Throttle -- OPEN 1/4 INCH.
2. Mixture -- IDLE CUTOFF.
3. Propeller Area -- CLEAR.
4. Master Switch -- ON.
5. Flashing Beacon -- ON.
(…)
9. Ignition Switch -- START (release when engine starts).
10. Mixture -- ADVANCE smoothly to RICH when engine starts.
Her ser vi altså i pkt. 9 at man skal starte motor (START) til man merker motoren starter, så release (= ignition BOTH) når motoren har begynt å starte. Først etter dette skal man sette mixture RICH. La oss si at dette tar et par tidels sekunder. Ila. disse 0.2 sekundene føler jeg at motoren har lyst til å stoppe, og det er kun såvidt den henter seg inn igjen innen jeg har rukket å sette mixture RICH.
Sist gang jeg var ute å fløy (i går) gjorde jeg det bitte litt annerledes på eget iniativ. Jeg gjorde følgende (jf. checklist over):
9. Ignition Switch — START
(idét motoren starter, fortsetter jeg å holde ignition switch START, og begynner å gli mixture mot RICH. Idét jeg passerer et par cm (20-30%?) med mixture:
10. release ignition switch (set to BOTH).
Forskjellen er altså at jeg lar motoren gå på starteren noen tidels sekunder ekstra, mens jeg begynner å tilføre fuel til motoren. Jeg merker at fuel fra mixture gjør at motoren er i vesentlig bedre stand til å ta over rpm selv og jeg setter umiddelbart ignition switch til BOTH. Motoren startet mye bedre enn jeg tidligere har klart, og jeg kan ikke tenke meg at dette var dumt/dårlig for motoren. Men jeg er jo blodfersk og skal ikke ha så mange meninger på dette stadiet, det forstår jeg.
Så, hva tenker dere? Er det ok å holde ignition Switch i START litt lenger, til man har begynt så vidt med mixture, og slipper ignition (til BOTH) før mixture når RICH?
Takk for hjelpen!
Jeg er ppl(a) student og har 6 flytimer p.d.d. Jeg har lest igjennom POH og selvsagt for opplæring av instruktør, men jeg føler info jeg har fått er litt upresis (eller bare jeg som er flisespikker, godt mulig det også..).
POH og instruktør sier følgende (jeg dropper prime-prosedyren og enkelte punkter i checklist):
1. Throttle -- OPEN 1/4 INCH.
2. Mixture -- IDLE CUTOFF.
3. Propeller Area -- CLEAR.
4. Master Switch -- ON.
5. Flashing Beacon -- ON.
(…)
9. Ignition Switch -- START (release when engine starts).
10. Mixture -- ADVANCE smoothly to RICH when engine starts.
Her ser vi altså i pkt. 9 at man skal starte motor (START) til man merker motoren starter, så release (= ignition BOTH) når motoren har begynt å starte. Først etter dette skal man sette mixture RICH. La oss si at dette tar et par tidels sekunder. Ila. disse 0.2 sekundene føler jeg at motoren har lyst til å stoppe, og det er kun såvidt den henter seg inn igjen innen jeg har rukket å sette mixture RICH.
Sist gang jeg var ute å fløy (i går) gjorde jeg det bitte litt annerledes på eget iniativ. Jeg gjorde følgende (jf. checklist over):
9. Ignition Switch — START
(idét motoren starter, fortsetter jeg å holde ignition switch START, og begynner å gli mixture mot RICH. Idét jeg passerer et par cm (20-30%?) med mixture:
10. release ignition switch (set to BOTH).
Forskjellen er altså at jeg lar motoren gå på starteren noen tidels sekunder ekstra, mens jeg begynner å tilføre fuel til motoren. Jeg merker at fuel fra mixture gjør at motoren er i vesentlig bedre stand til å ta over rpm selv og jeg setter umiddelbart ignition switch til BOTH. Motoren startet mye bedre enn jeg tidligere har klart, og jeg kan ikke tenke meg at dette var dumt/dårlig for motoren. Men jeg er jo blodfersk og skal ikke ha så mange meninger på dette stadiet, det forstår jeg.
Så, hva tenker dere? Er det ok å holde ignition Switch i START litt lenger, til man har begynt så vidt med mixture, og slipper ignition (til BOTH) før mixture når RICH?
Takk for hjelpen!