Oppførsel på fly

Re: Oppførsel på fly

Når lyset med "fest setebeltene" er slukket legger jeg alltid ryggen ned hvis jeg føler for det. Det er min rett, og jeg forventer at andre respekterer det.
På samme måte klager jeg aldri dersom personen foran legger ned sitt sete.

Kanskje derfor jeg som regel velger rad 1?;)

Plukka opp naar du var her i US and A ett aar eller to?? :p

Flyvettregler

1. Legg aldri setet bakover under matserveringen ombord (gjelder selvsagt ikke paa long haul business/first)

2. Snu deg rundt og sjekk forholdet til personen bak deg dersom du skal slaa setet bakover. Soek oeyekontakt og spoer om det gaar greit. Er det skikkelig trangt for personen bak, rett opp setet

3. Ta ned vindusshaden paa long haul naar du er paa cruise

4. Ikke bruk andre seter enn ditt eget som hjelp til aa komme deg opp av setet.

5. Bruker du ikke lyset over huet, skru det av

6. Skal du for enhver pris gjoere runder rundt i flyet paa long haul, ikke traa over folk paa bulkhead i midten og ikke dult borti folk som sover. Dersom du ikke klarer aa gaa rundt i kabinen uten aa dulte borti folk, sett deg ned og gaa kun i midtgangen naar du maa paa dass

7. Naar du boarder, ta ett steg inn i din seterad og slipp folk forbi. Ikke stopp opp i midtgangen med koe bak deg og ta av jakke, plukk frem ipods, lommeboeker etc. Putt rollaboarden din opp i hylla og vent med resten av ritualet til boarding er ferdig.

8. Det samme gjelder naar du skal av flyet. Er du ikke klar for aa spasere av naar det er din tur, kle paa deg/pakk sammen i seteraden og gaa ut naar du er klar

9. Naar du venter paa bagasjen din, staa ikke helt inntil bagasjebeltet, staa en meter unna. Ta et steg frem til bandet naar du ser din koffert

Sikkert flere bruk huet regler, men dette boer vaere ett godt utvalg

Last edited:

Jeg kjører setet bakover når det passer meg. Hvorfor skulle jeg ikke det?
Og ja, jeg ser etter bak, og kjører setet sakte bakover.
Skjønner heller ikke hvorfor det er ett så stort problem at personen foran legger setet bakover. Det er jo ikke akkurat stresslessrygger vi snakker om. Hvor lang bakover går setet der hvor man har knærne? 1-2cm? Enda så får dere både ben og mager i skvis?

Hvor høye er dere? jeg er 193cm og har ikke har noe problem på rutefly med hverken BA,LH,KL,SK etc så lenge jeg har bena på gulvet.
Men for all del, jeg kan forstå at det kanskje kan være ett problem for høye personer.
Bredden på setene derimot, der snakker vi problemer. Spesielt når man skal spise.

Som en over her skriver, så er det sikkert noen som ikke tenker seg om.
Første gang jeg fløy langtur, hadde jeg setet bakover som vanlig når det kom servering. Og flyvertinnen fra KLM ba meg pent om å rette opp ryggen under serveringen.
Etter det så har jeg selvfølgelig alltid ryggen rett mens det er servering.

M.B

Plukka opp naar du var her i US and A ett aar eller to?? :p
:p
Kan ikke huske noen utpreget forskjell når det gjelder medpassasjerers holdninger til å legge ned setet mellom Norge og USA.

1. Legg aldri setet bakover under matserveringen ombord (gjelder selvsagt ikke paa long haul business/first)
Så hvis man vil sove, så må man enten gjøre dette med rak rygg, eller vente til passasjeren bak er ferdig?

2. Snu deg rundt og sjekk forholdet til personen bak deg dersom du skal slaa setet bakover. Soek oeyekontakt og spoer om det gaar greit. Er det skikkelig trangt for personen bak, rett opp setet
Dette har jeg opplevd at personen foran har gjort 2-3 ganger i mitt liv. Kanskje jeg har for korte bein til at passasjeren foran syntes det var nødvendig å spørre?

Ta ned vindusshaden paa long haul naar du er paa cruise
Noen foretrekker faktisk å nyte utsikten, og det bør man få lov til. De som absolutt ikke ønsker lys kan ta på seg skylappene sine.

I utgangspunktet er jeg for at man kan gjøre som man vil, så lenge man ikke tar plassen til andre. Min verste medpassasjer var en BÆLFEIT dame som brukte sitt eget sete, halve mitt og halvarten av den andre sidemannen sitt sete.

Det skal legges til at mannen som gjorde dette antageligvis var flyger, for han hadde en crewbag med 767 klistremerker over hele.

Ja, enten det, eller en slik flynerd som kjøper fly-effekter, tar bilder av fly og bruker halve dagene på flyrelaterte forums!:D
:73:

Husker da jeg en gang måtte nedverdige meg til å fly SQ på economy så var flyvertinnene veldig påpasselige med å be folk som hadde lagt ned setet sitt om å rette det opp under serveringen! Det synes jeg var en fin gest.

På de aller trangeste flyene, vil det ikke være sjanse for personen foran å legge ned setet sitt fordi mine knær står så ufrivillig hardt i setet foran at han ikke får lagt det ned uansett.

Mener å ha sett engang at det selges noen duppeditter man kan sette på stativet som holder bordet fast i setet foran som sørger for at personen foran ikke får lagt ned setet. Akkurat det hadde ikke vært så populært om den som satt foran hadde oppdaget det og hisset seg opp. Mener Tommy777 hadde en historie om det her engang!

BF:cool2

Så hvis man vil sove, så må man enten gjøre dette med rak rygg, eller vente til passasjeren bak er ferdig?
Ja

Dette har jeg opplevd at personen foran har gjort 2-3 ganger i mitt liv. Kanskje jeg har for korte bein til at passasjeren foran syntes det var nødvendig å spørre?

Hvor mange ganger har tullingen bak deg brukt setet ditt som haandtak for aa komme seg paa beina? Selv om det ikke ofte skjer at folk viser manerer, vil det ikke si at det er feil.. Jeg gjoer dette hver eneste gang, bortsett fra i premium kabiner der setene er langt fra hverandre.

Noen foretrekker faktisk å nyte utsikten, og det bør man få lov til. De som absolutt ikke ønsker lys kan ta på seg skylappene sine.

Snakker ikke om dagflygninger, men om nattflygninger. Det er ikke mye aa kikke paa i 39000 fot. Ingenting som er mer irriterende enn EN jaevel som absolutt skal ha oppe sin shade 3 timer foer landing paa en overnight flygning. Det ER en grunn til at stort sett alle har shaden nede tidlig om morran etter en over night flygning.

I utgangspunktet er jeg for at man kan gjøre som man vil, så lenge man ikke tar plassen til andre.

Kardemommeloven med en litt egoistisk undertone?

Jo mindre egoistisk man er, jo enklere gaar hverdagen din naar folk faktisk viser respekt for andre. Verden blir ett mye mer positivt sted dersom man viser hensyn til andre.

På de aller trangeste flyene, vil det ikke være sjanse for personen foran å legge ned setet sitt fordi mine knær står så ufrivillig hardt i setet foran at han ikke får lagt det ned uansett.

Det der opplevde jeg på DY engang. Personen foran forsøkte å legge ned setet, men det stoppet i mine knær uten at han fikk det ned. Sa da: "Glem det, det der går ikke" og da ble det med det forsøket

- Ikke legg ned setet så lenge det er servering og vær forsiktig når det gjøres så ikke
kaffe og annen drikke fyker i fanget på den bak....
- Så lenge folk har føttene på gulvet er det ikke noe problem å legge ned seteryggen,
de fleste seterygger beveger seg ikke bakover nede ved "roten" av seteryggen.
- Hold barn borte fra midtgangen når trallene er ute
- Ikke legg tyggisklyser og snusklyser i setelommen, dessverre helt vanlig
- Ingen sko i setene
- Ingen bleieskift på bordet ved setet
- Ta et steg inn til siden når du har funnet ditt sete
- Overhold håndbagasjereglene
- Svar når hyggelige og imøtekommende kabinansatte sier hei og velkommen ombord:)
- Legg igjen arrogansen hjemme
- Og sist men ikke minst, møt opp med godt homør og ha det trivelig og koselig ombord.

Velkommen ombord:)

Last edited:

Da vil jeg påstå det er egoistisk av passasjeren bak meg å forhindre min søvn fordi han skal spise.;)

Hvor mange ganger har tullingen bak deg brukt setet ditt som haandtak for aa komme seg paa beina?
Altfor ofte. Det er MITT sete, do not touch!

Snakker ikke om dagflygninger, men om nattflygninger.
I så fall er vi enige.

Kardemommeloven med en litt egoistisk undertone?

Jo mindre egoistisk man er, jo enklere gaar hverdagen din naar folk faktisk viser respekt for andre. Verden blir ett mye mer positivt sted dersom man viser hensyn til andre.

Vi kan jo snu opp ned på hele problemstillingen. Personen bak er egoistisk hvis han ikke lar meg legge ned setet.
Hvis folk var mindre egoistiske og villig vekk lot passasjeren foran legge ned setet sitt, så ville verden vært et enklere sted å leve.:lol:

Hvor høye er dere? jeg er 193cm og har ikke har noe problem på rutefly med hverken BA,LH,KL,SK etc så lenge jeg har bena på gulvet.

Jeg reiser av og til sammen med min far, som jeg skulle anta er 3-4 cm høyere enn deg. Sist vi satt på en av Norwegian sine 733 så var det ikke snakk om noen knyttnevetest, han satt konstant med knærne helt inntil seteryggen foran. Da betyr 2-3 cm ganske mye.

Jeg er 191, men har ganske kort rygg og lange ben, når jeg flyr DY så KAN ikke passasjeren forran legge ned setet, det resulterer først i mye motstand fra mine knær, og så et solid brøl. Har skjedd en gang. Om jeg har korsryggen helt mot ryggstøtten så sitter jeg med knærene klemt mot seteryggen forran, uten noe plass å gå på. Sitter jeg uten noen ved siden av meg så løser problemet seg ved å sette ett kne på hver side av setet forran i et godt "skræv", og han forran kan lene seg så mye han vil, er det derimot fullt ved siden av meg så kan jeg ikke akkurat breie meg på den måten, så da få heller vedkommende forran tåle å sitte oppreist i noen timer (Jeg reiser ikke DY mer enn 2 timer)

Har hørt at de nye setene til DY skal gjøre ting litt bedre, er spent på å prøve en gang...

Jeg reiser av og til sammen med min far, som jeg skulle anta er 3-4 cm høyere enn deg. Sist vi satt på en av Norwegian sine 733 så var det ikke snakk om noen knyttnevetest, han satt konstant med knærne helt inntil seteryggen foran. Da betyr 2-3 cm ganske mye.

Hvorfor ikke bestille rad 1 eller 13 når billetten bookes? Et godt tips:D

- Ikke legg ned setet så lenge det er servering og vær forsiktig når det gjøres så ikke
kaffe og annen drikke fyker i fanget på den bak....
- Så lenge folk har føttene på gulvet er det ikke noe problem å legge ned seteryggen,
- Hold barn borte fra midtgangen når trallene er ute
- Ikke legg tyggisklyser og snusklyser i setelommen, dessverre helt vanlig
- Ingen sko i setene
- Ingen bleieskift på bordet ved setet
- Overhold håndbagasjereglene
- Svar når hyggelige og imøtekommende kabinansatte sier hei og velkommen ombord:)
- Legg igjen arrogansen hjemme
- Og sist men ikke minst, møt opp med godt homør og ha det trivelig og koselig ombord.

Velkommen ombord:)

Takk!

Og her flere smarte "bruk huet" regler som (forhaapentligvis) leder til billigere flybilletter

Bare for ordens skyld: Mine knær er ikke ved roten av seteryggen, men omtrent ved toppen av setelommen. Der beveger de fleste seter seg.

Hvorfor skal dette være så vanskelig?

Fordi i de flestes øyne gjelder dette bare alle andre. Jeg må vel kunne få lov til å bruke den tiden jeg trenger til å ta av meg jakken og legge koffertene på plass.....

Omtanke for medreisende og sunt folkevett gjør seg alltid. Et lite smil til sidemannen eller kvinnen og du får en god reise.

CC kan hjelpe stort når det gjelder å lene tilbake setet når det skal spises. Tror mange ikke en gang tenker over at dem er til hinder for andre da. Og det holder ikke med kun en PA, en vennlig kommentar under selve cateringen må til for at det ska funke - og dette synes jeg man bør kunne forvente.

Desverre virker det som det er store personlige forskjeller, ikke nødvendigvis forskjeller fra selskap til selskap. Ikke en gang i mitt eget selskap blir dette konsekvent praktisert.

Prøv min jobb en uke så skal du se hvor fort disse flyvettreglene forsvinner ut som en explosive decompression... Eller det holder egentlig med en dag :)

Back