Oppdatering T2

Ja, men nå var den jo bygget opp med et brakkelignende bygg nede, og hele parkeringen var jo brukt som oppbevaringsplass.

Fantastisk bra tegnet, KGL! Det er akkurat slik en ny terminal bør være. Nå er jeg ikke helt enig i at DY trenger flere gater enn SAS på OSL.. Dersom den nye terminalen kun skal inneholde DY, hvorfor er det da plass for widebodies og lounger?

Tror at SAS alltid vil være større enn DY på OSL, de ekspanderer jo også og har pt over dobbelt så mange fly som DY.

Utfordringer som bør løses: Det bør vel være et non-schengen område. Ikke særlig smart å ha 2 passkontroller. Bagasjen bør vel komme ut på et sted for begge terminaler dersom det kun blir aksess med bil / buss ved terminal 1. I tillegg vil det neppe være smart å ha to tollstasjoner.

Så jeg tror at all innenriks bør flyttes over i den nye terminalen mens utenriks går fra T1

Det er da du har misset hele konseptet T777, dette er ikke for å gjøre det enklest mulig for de for drifter, men derimot er det passasjerene og flyselskapene som får en enklere tilværelse. I NorTer ville det vært en stasjon for passkontroll, en tax free, en baggage claim utland og en for innland og en tollstasjon. Altså en helt autonom terminal, ikke noe klattverk heng på.

To ting til T777:
1. Har ikke sagt DY eksklusivt, men deres type av operasjon (en flight dom, neste utland Sch)
2. Ditt andre avsnitt med SAS større en DY på OSL kan det settes et spørsmålstegnet ved - innen kun kort tid kan det bli mer rødnese enn rødmotor på OSL

Veldig bra tegning. Jeg håper de tenker seg godt om i Avinor før de vedtar noe endelig. Jeg er ingen ekspert, men en velfungerende flyplass gir flere passasjerer, så jeg tror ikke OSL skal være så bekymret over om ikke alle går gjennom samme tax free butikk.

Det er da du har misset hele konseptet T777, dette er ikke for å gjøre det enklest mulig for de for drifter, men derimot er det passasjerene og flyselskapene som får en enklere tilværelse. I NorTer ville det vært en stasjon for passkontroll, en tax free, en baggage claim utland og en for innland og en tollstasjon. Altså en helt autonom terminal, ikke noe klattverk heng på.

Det du har tegnet ligner i stor grad på den opprinnelige planen for T2 som ble prosjektert den gang OSL åpnet. Og like genialt nå som den gang.

Hvorfor Avinor nå velger en helt annen løsning er meg en stor gåte.:8:

LN-KGL, jeg vil foerst og fremst si at du har laget en veldig bra arkitektonisk tegning!

Da det er sagt, saa synes jeg at Avinor har gjort et klokt valg ifm. plasseringen av T2 sett fra et praktisk staasted. For det foerste saa slipper man aa bygge helt nye veier til T2 med denne plasseringen, hvilket koster tid og penger. For det andre saa liker jeg at man sannsynligvis kan komme seg "toerrskodd" fra T1 til T2 uten aa matte gaa saa veldig langt. Arkitektonisk sett er jeg heller skeptisk, da jeg er redd for at dagens stramme linjer blir oedelagt med "klattverk". Allikevel vil jeg ikke doemme plasseringen av T2 nord og ned foer jeg har sett vinnerutkastet til hvordan den kommer til aa se ut. Kan jo hende at det kommer til a bli stilig ogsaa! Praktisk sett er i allefall denne loesningen den beste etter min mening.

Piren som skal bygges pa dagens T1 er jeg derimot meget positiv til. Denne loesningen minner om flyplassene i Hong Kong og Doha, og gjoer det lettere aa ekspandere i fremtiden. Det eneste de burde gjoere er aa bygge denne piren bredere enn dagens pirer. For min del spiller det ingen rolle om OSL er et "kjoepesenter", men OSL trenger flere gode restauranter til akseptable priser!

Foroevrig saa skrev www.bygg.no i dag at "OSL har nå fullført prekvalifiseringen av deltakerteam til konkurransen om ny Terminal 2 på Oslo Lufthavn Gardermoen. De kvalifiserte teamene er:

• Niels Torp AS, Ove Arup & Partners, Chapman Taylor, INBY, AS Bygganalyse, Vedal prosjekt.

• Narud-Stokke-Wiig, COWI, Norconsult, Aas-Jacobsen.

• Rogers, Stirk,Harbour & Partners, DivA Arkitekter, Ove Arup & Partners, Gullik Gulliksen.

• Rambøll Norge, mNOR Arkitekter, Grindaker, Erichsen & Horgen.

• Schmidt Hammer Lassen, YRM Arch, Moe & Brøndsgaard, Ove Arup & Partners, Holte Consulting, Olav Chr. Jenssen."

Last edited:

To ting til T777:
1. Har ikke sagt DY eksklusivt, men deres type av operasjon (en flight dom, neste utland Sch)
2. Ditt andre avsnitt med SAS større en DY på OSL kan det settes et spørsmålstegnet ved - innen kun kort tid kan det bli mer rødnese enn rødmotor på OSL

Ser den, men hva er egentlig vitsen med å ha dobbelt opp med disse tjenestene når det ikke er tilgang til annen bakketransport enn Flytoget til T2? Det vil også virke nokså forvirrende for Ola på tur. Å ha pass, toll og bagasje på et sted er en stor fordel for enkelheten skyld (og kostnaden selvsagt) Jeg synes ikke det er en stor bakdel å gå fra en terminal til en annen. Det gjør man både på ARN og CPH og til en grad som er mye mer kaotisk enn den flotte skissen du her presenterer.

Når det gjelder DY, vil de den dagen de mottar sitt 42 fly, fortsatt ha over 20 737 mindre enn SAS Norge. I tillegg vil noen av disse rødnesene vil det stå Polak på..

Utvidelse av terminalen ved Oslo Lufthavn Gardermoen

Leste paa www.osl.no at OSL har startet utbygging av den eksisterende terminalen i oestgaaende retning for aa klare aa haandtere passasjeroekningen i tiden frem mot ferdigstillelse av T2. Det vil bli 14 nye innsjekkingsskranker i avgangshallen og 2 nye bagasjebaand i ankomsthallen.

OSL har ogsaa en link til en tegning av hvordan terminalen vil se ut etter at utbyggingen er ferdig sommeren 2009: http://www.osl.no/archive/Internett/osl.no/5 Eiendommer bygg og anlegg/Utbygging_ost.JPG

Får håpe man klarer å beholde et helhetlig designpreg på hele terminalen etterhvert som påbyggene kommer, slik at vi ikke ender opp med en masse påklatteri a la Heathrow.

Men derfor skal vi få hele TO nye baggasjebånd? Så vi totalt har ni, fordelt på inn og utland? Hvor mange bånd har de på CPH?

Men derfor skal vi få hele TO nye baggasjebånd? Så vi totalt har ni, fordelt på inn og utland? Hvor mange bånd har de på CPH?
Du har fått med deg at dette er en midlertidig økning frem mot T2?

Nå har de 5 eller 6 på utland, men hvorav 2 av dem er dobble. Itillegg har de to nye under bygging som skal stå ferdig til sommeren

For de som ikke har fått det med seg, her er en skisse over utvidelsen mot øst av dagens terminal (jeg har lagt på en gul tone for den nye delen)

Enlargement_of_the_Terminal_Building.jpg

Slett ikke verst. Nå får vi bare håpe de velger en god løsning på T2, ikke den vorteløsningen som er skissert hittil. En av formumistene hadde en flott tegning, den bør de følge!

Hilsen
Sofaeksperten :lol:

Positivt for ledelsen på OSL at det dukker opp så mange positive kommentarer på forumet her etter tidligere kritikk. Syns ledelsen her viser at de er villige til å bygge videre på arkitekturen til OSL og det er jo veldig positivt.

Hvis vi ser tilbake på det nye pirkonseptet som ble lansert i Mars så ble det kritisert her på forumet at det ble få nye gater etter utbyggingen. Kommer vi til å se en videre utvikling som illustrasjonen(se blått felt) nedenfor? Dette vil gi kort avstand til T2. Med mulig lik utvikling på andre siden?

Attachments

• OSL.JPG
    OSL.JPG
    158.4 KB · Views: 229
Last edited:
Back