Open Letter to All Airline Customers

At spekulasjon med råvarer er et problem for flyselskaper (kaffebønder, kabelprodusenter, bilfrabrikker og en masse andre bransjer) betviler jeg ikke, men det er litt uklart for meg hva målet deres egentlig er. Det kan nesten høres ut som de forsøker å få oljebransjen til å flytte handelen sin til Europa og euro (ICE Futures er sikkert klare).
 
Maalet er en gruppe spekulanter som kom ut av Enron...som under Enron drev opp Elektrisitets prisene i California slik at myndighetene maatte bryte inn, etter det gjentok de samme "suksess" oppskriften med Natur Gass i Vestre deler av USA...og igjen maatte det lovendringer til for aa stoppe dem....og naa er de igang med Olje.....et par av disse hoppene i Olje prisen er 100% denne gruppen som staar bak.....
 
Og den gruppen ble meget effektivt stoppet etter tidligere stunt. Dette vil funke dersom kongressen er kjapp. Meget godt initiativ.
 
spennende initiativ, og det følger jo etter at både "Dubja" og OPEC har ment det samme. Tilbake til $30/fatet kommer vi neppe, men en form for oversight av spekulasjon i olje og andre råvarer (ikke helt tilfeldig at olje, gull og andre råvarer når rekordpriser og omsetning samtidig som investorene flykter fra aksjemarkedet, eiendom og finansielle produkter?)
 
Det som jeg synes er interessant med dette politisk er hvor dette skjer - i det frie markeds hjemland. Kanskje den nordiske modellen ikke er så på trynet likevel?
 
Er det gjort noen kvalifiserte beregninger på hvor mye dette kan ha fått oljeprisen til å gå opp?
 
Av de 3 selskapene jeg har status hos her i USA, har det kun ankommet en epost, fra UA i dag. CO og AA kommer vel snart
 
Tviler ikke på at spekulasjon er en del av problemet, men slike spekulasjonsbobler vil jo etter hvert løse seg selv ved at det til slutt ikke er flere "even gerater fools" igjen, og bobla kollapser. Myndighetsregulering kan imidlertid være nødvendig siden bobla kan medføre store sosiale kostnader mens det står på.

Hovedårsaken til den høye oljeprisen er fortsatt den gamle om at etterspørselen er høyere enn tilbudet: Verden har forbrukt mer olje enn vi finner siden slutten av sekstitallet, fornyelsesraten for reserver er konstant lavere enn forbruket, nye oljefelt blir mer og mer marginale, ofte i verre klima, dypere vann. Legg til økt etterspørsel fra Kina og India (og andre tigre), og resultatet er høy oljeprs. Forever. Get used to it...
 
Jeg heiv meg paa oppfordringen og Obama har allerede svart:

Dear Tommy:

Thank you for contacting me regarding the high cost of gasoline. I appreciate hearing from you.

Today, motorists are paying record prices while oil companies are reporting record profits. Current gas prices are due primarily to this nation’s dependence on oil imported from abroad, including countries of the Middle East. Other factors that affect price include supply disruptions due to weather-related events, and the growing energy demands of developing nations like China and India.

In the short-term, there are several ways to reduce the price of gasoline. I have called for suspending the diversion of oil to the Strategic Petroleum Reserve, which would increase supply in the commercial marketplace. I support imposing a windfall profits tax on oil companies and using the money to fund the development of alternative fuels like E-85, to provide heating and cooling assistance to low-income people, and to help Americans weatherize their homes. All of these policies would decrease the use of oil and help reduce the price that consumers pay.

In January 2007, I introduced S. 133, the Oil Subsidy Elimination for New Strategies on Energy (Oil SENSE) Act to repeal more than $3.7 billion of outdated subsidies, programs, and tax incentives for oil and gas that are no longer necessary given the magnitude of oil company profits. Congress also needs to consider methods to provide greater transparency in the energy financial markets to prevent abuses and manipulation among speculators, and I support increasing authority by the Federal Trade Commission to investigate questionable gas price patterns.

The real answer to high gasoline prices, however, rests with long-term solutions, and that means we must begin now to implement key policies that have been neglected for years by Congress. For two decades, Congress failed to act on improving fuel economy in cars and trucks, stalling vehicle mileage at 27.5 miles per gallon since 1985. In 2006, I joined my colleague Senator Richard Lugar (R-IN) to author the “Fuel Economy Reform Act” to increase fuel economy. This bill formed a large part of the agreement in the 2007 Energy Bill to raise the average mileage of new cars and light trucks to 35 miles per gallon by 2020.

We also must encourage the development of home-grown biofuels which will reduce our dependence on foreign oil. As a member of the Senate Environment and Public Works Committee, I worked to enact the Renewable Fuels Standard to increase biofuels in the nation’s fuel supply to 7.5 billion gallons by 2012, and to update that target to 18.7 billion gallons in the 2007 Energy Bill. In 2005, I enacted a tax credit to encourage more installations of biofuel pumps at gas stations across the country.

In the 109th and 110th Congress, I joined with Senator Lugar to introduce the American Fuels Act, which included the first production mandate for biodiesel into the national fuel supply, the first requirement that all federal refueling facilities have at least one biofuels pump, and prohibited gas stations franchise contracts from preventing the installation of alternative fuel pumps on the premises. All of these provisions were incorporated into the 2007 Energy Bill. I also joined Senator Orrin Hatch (R-UT) in introducing the FREEDOM Act, which included tax incentives for greater deployment of plug-in electric hybrid vehicles into the marketplace.

Ultimately, the answer to high gas prices is to increase the availability of alternative fuels and decrease our use of foreign oil so that Americans are no longer are beholden to oil cartels. It is time to concentrate on the pursuit of energy independence as the great project of our time.

Again, thank you for writing.

Sincerely,

Barack Obama
United States Senator
 
Det var jo snilt av Barack - og du som ikke kan stemme på ham engang... ;-)
 
Hovedårsaken til den høye oljeprisen er fortsatt den gamle om at etterspørselen er høyere enn tilbudet: Verden har forbrukt mer olje enn vi finner siden slutten av sekstitallet, fornyelsesraten for reserver er konstant lavere enn forbruket, nye oljefelt blir mer og mer marginale, ofte i verre klima, dypere vann. Legg til økt etterspørsel fra Kina og India (og andre tigre), og resultatet er høy oljeprs. Forever. Get used to it...

Nei, oljereservene har økt jevnt og trutt de siste årene., bortsett fra et lite fall fra 2006 til 2007.
Fra 2001 har reservene økt med ca 108 milliarder fat. Problemet er at operatørene ikke henger med, og ikke klarer å utvinne oljen.
http://www.bp.com/liveassets/bp_internet/globalbp/globalbp_uk_english/reports_and_publications/statistical_energy_review_2008/STAGING/local_assets/downloads/spreadsheets/statistical_review_full_report_workbook_2008.xls
 
Å skylde ene alene på "spekulanter" er rett og slett en for tynn og dårlig unnskyldning. Itillegg så er det ganske så ironisk av flyselskapene å angripe temaet på denne måten da flyselskapene verden over gjennom hedging av fuel faktisk er ganske så aktive olje spekulanter.

Dette blir litt som å skylde på bryggeriet når man er fyllesyk
 
Og Delta's CEO fyrer loes i Atlanta Journal - Constitution:

ajc.com > Opinion
Traders driving oil prices

By Richard Anderson
For the Journal-Constitution
Published on: 07/14/08

The July 11 editorial "Cool your jets, folks" (@issue) suggests we need "a little more proof" that speculation in the commodities markets is driving oil costs out of control. Let me offer some proof.

Since the end of 2003, paper trading for oil that will never be consumed has climbed 250 percent while actual demand is up only 8.5 percent. The two largest oil price spikes of 2008 followed predictions by Wall Street banks that oil prices would rise significantly. The day after Morgan Stanley predicted $150 oil by July 4, oil spiked $11. On July 10, oil prices increased $5 a barrel in the last 20 minutes of trading, thanks to speculation game-players, not as the result of a supply- or demand-related event.

There is no question that rampant, unregulated speculation is driving market irregularities. But this is just one piece of the problem. We also must address supply issues and our dependence on foreign oil by increasing domestic oil supplies, furthering oil exploration in the United States and investing in alternative energy sources and conservation.

Together, we should insist that Congress take immediate action to end abusive speculation and support efforts to create new supply.

> Richard Anderson is CEO of Delta Air Lines.
 
Back
Top