Ønsker ikke konkurrere med Norwegian mellom Europa og Asia

Ønsker ikke konkurrere med Norwegian

Nei, når selv ikke Air Asia får det til ...

Re: Ønsker ikke konkurrere med Norwegian

Tanken skulle da være at her er det bare å trå til? Siden ingen andre vil begynne på de rutene.

Hvorfor har ikke lavprisgiganter som EasyJet og Ryanair begynt med longhaul?

Er nok for smarte til å starte eventyr.
Bake se hvordan det gikk med Laker i England og People Express i USA.
Når en reiser så pass langt ønsker vell di aller fleste litt mer komfort.
En får hva en betaler for.

At mange velger å prioritere annerledes, betyr ikke at det ikke er et marked hvor det er mulig å tjene penger.

Den største utfordringen til LCC er at de starter med et gedigent handikapp og at de må levere et mye bedre produkt enn de tradisjonelle aktørene for å få samme positive omtale. Folk som vet mye om å reise, enten det er journalister, bloggere, forumsynsere eller folk i egen omgangskrets, har gjerne status hos ulike flyselskap og opplever en behandling hos nettverksselskapene som folk flest kan se langt etter.

Spør en reisevant kollega med EBG som nylig var i New York om han fløy med SAS eller Norwegian. Sannsynligvis har han like forutinntatt som majoriteten her inne og sier at SAS er mye bedre. For der får han fasttrack, lounge, oppgraderinger, prioritet ved forsinkelser eller kanselleringer, en haug med EB-statuspoeng, blokkert midtsete osv. Mens Norwegian koster like mye og man må betale ekstra for alt mulig. Det at SAS krever Ola Dunk 1500 kr for den ekstra kofferten han fikk sjekket inn gratis som EBG, vet han neppe eller "glemmer" å nevne. Heller ikke det faktum at SAS mye omtalte "fritt setevalg" avhenger av hvor man bestilte billetten vies oppmerksomhet. I likhet med det at SAS gjerne selger setet ditt til noen andre med enten status eller større betalingsvilje om de kan.

Forskjellen på å reise med og uten status hos SAS, er nok minst like stor som forskjellen på å fly SAS og Norwegian.

Lufthansa og Finnair ligger jo ofte godt under Norwegian i pris til Asia når Norvegian har solgt sine 2 (?) seter til lokkepris.

Ellers flyr jo LCC Air Berlin til Asia.

Nå var vel ikke dette en diskusjon om DY vs. SAS på long haul....

Mange gode poenger her. Ja, det er som du sier. Man har en annen forventning når man går til en langrute og når man ikke kan konkurrere på produkt, må man ty til andre ting. Altså pris. Så langt har DY klart å holde imaget om at de er superbillige, men nå som de er i gang, skal det bli interessant å se om imaget holder. Kundereaksjonene på det de leverer så langt er iallefall ensidig negative.

Kjos satser også tungt på nyrike asiater, og jeg er heller ikke sikker på at de er interesserte i et 'billigkonsept', men at de heller velger litt høyere opp på tresatammen. Asiatiske selskaper ser ut til å ha funnet ut dette....

Nå var vel ikke dette en diskusjon om DY vs. SAS på long haul....

Det er en diskusjon om LCC (akkurat nå kun DY) versus fullservice .. ingen poeng i å trekke frem individuelle selskaper ...

Som medlem av OneWorld har de trukket seg ut av den kategorien ...
Her lærer man stadig noe.

Snakket i helgen med et par fra USA som hadde tatt billigste alternativ de fant over til Europa, AirBerlin. De fløy økonomi og var sjokkert over at det var like trangt når de fløy så langt som når man flyr kortere strekninger. Opplevelsen var såpass traumatiserende for dem at ville oppgradere på tilbaketuren.

Nå sier artikkelen ingenting om Air Asia som har a350 på bestilling. Scoot indikerer at de prioriterer hjemmemarkedet, noe som ikke utelukker en europarute. Også de har drømmefly på bestilling. Tror ikke at de får LCC konkurrenter med en gang, men etter hvert vil nok også andre selskap åpne ruter.

Tror at det er mer spørsmål om tid ettersom det forventede markedet ikke har kommet helt enda. Akkurat nå er det visst (correct me if I'm wrong) mest europeisk pax til Asia og ikke omvendt.

Dette er bra lesestoff og blir en veldig fin fasit å se tilbake på når Kjos går konkurs. Da kan han angre på at han ikke brukte tiden sin mer på å lese forum istedenfor å være en sylskarp entreprenør. :p:p

No tror jeg Leisure er markedet DY satser mot med sine LH ruter pr nå. Der er pris avgjørende!
Samt jeg tror nok de aller fleste som setter seg ombord enten det er SAS eller DY er statusløse og ikke tenker på dette ved valg av flyreiser.

Om mitt arbeidssted er representativt for befolkningen, så er det bare 3 personer som er medlem av ett fordelsprogram, av 15 personer totalt. Og vi reiser alle mer enn gjennomsnittet.
Så kan jeg også nevne at vår ansvarlige for bestilling av reiser, konsekvent bestiller med DY. Når jeg spør hvorfor, så er svaret "fordi de er billigst". Mine argumenter og bevis for så ikke alltid er tilfelle faller for døve ører hver gang.
Jeg har inntrykk at mange finner sine reiser direkte hos lavpriskalenderen deres i den tro at der finner man de beste flyprisene det er oppdrive noensteds.

Så om Kjos klarer å skape samme inntrykk hos massene at de alltid er billigst på LH, så kommer de til å nå langt.

Skal vi tro Kjos vil de lykkes i det "nye" markedet med nye fly :rolleyes:

Markedet er ikke nytt, men det er økende. Målgruppen er en stigende gruppe 'middelklasse'. Men er disse interessert i no bag og BOB hvis de kan få f.eks Thai eller Malaysian til samme pris? Der stiller jeg meg litt tvilende ..

Men for all del - Kjos har danset på line før og kommet frem på riktig side og kan godt gjøre det igjen. Marginene er vanvittig små ....

Hvorfor begynne ä gi bort LH-reiser til lav-pris, när Kunden er vant og villig ä betale fetere priser ? Perler til griser ? Släss om dag-pendlere er OK, melke globetrotters er smör i spinaten for den som holder regnskapet i flyselskapet ... Kjos kommer til ä av-venne folk med hittil gode reise-vaner, til de spoleres for bransjefolk og begynner ä kreve mer enn mulig ä gi ... da svinger boomerangen tilbake til kasteren ?

Back