dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
Vi er jo et av de ekteparene Norge ikke liker - og må dessverre bosette oss slik at jeg vil måtte "pendle" mellom Oslo og Portland Oregon i hvertfall i de neste årene.
Realistisk ser jeg et reisemønster med ca 12 t/r i året - som vil begynne i sommer en gang. Det jeg ønsker er å opparbeide meg en status som gjør disse reisene lettere:
- Adgang til Lounge i transferpunkt Europa til USA (FRA, LHR, ZRH).
- Adgang til Arrivals Lounge transferpunkt i Europa med dusj (ankommst fra USA).
- Ekstra Baggasje (flyttelass hjem til USA
)
- Helst ikke kalender år for Status (siden jeg starter om sommeren - og så at i løpet av 12 måneder hadde jeg Gull hos Sky Team - men forble blå pga. uflaks med kalender året:8:
- IT systemer som fungerer (ikke SAS Altinn løsninger).
- Minimalt bruk av US Carrier Transatlantisk
I dag har jeg basisnivå hos Skyteam (uaktuelle) - og basisnivå hos LH Smiles and More. Noe prisavhengig ser jeg disse reiserutene som alternativer:
Star Alliance:
OSL-ZRH-SFO/LAX-PDX (LX/UA)
OSL-FRA/MUC-SEA/SFO-PDX (LH/UA)
OneWorld:
OSL-LHR-SEA/SFO/LAX-PDX (BA/AS)
Det skulle bli minimum 6 "Qualifying Segments" for hver R/T - så programmer som også lar Segments telle mot neste Nivå er å foretrekke. I hovedsak vil det bli billigste billetter - men ser fordelene av Status så en kan sikkert "kjøpe" seg opp noen ganger for å oppnå status raskere (f.eks. WT+ hos BA - Business på Salg hos LH).
Dette er mine egne vurderinger:
Star Alliance:
- Var meget imponert over hvor lett det var å bestille og endre UA Mileage Plus billetter hjem til jul i Portland - under 10 minutter fra iPAD i sofakroken forna peisen.
- Det var også fleksibelt med hensyn til å endre hjemreisen.
- MEN har lagt merke til hvordan UA nå denger Tommy777 og han er både sterkere og har lanbt flere miles enn meg - så det er bekymringsfullt.
- Negativt LH IRR handling i FRA - nå 3 episoder som totalt har kostet oss USD 1576.00 (dekke overnatting, dekke billetter YVR-PDX).
- Både M&M og M+ har kalenderår status ?
Spørsmål:
- Mileage Plus eller Smiles and More ?
- Hvor er det best å ha hjemme addresse ? USA eller Norge
- Er det f.eks. bedre å være Mileage Plus kunde utenfor USA ?
- Segmentbasert opptjening hos M&M (finner ikke noe).
- Hvordan er Mileage Plus opptjening med LX/LH - gir det PQS ?
Oneworld:
- Ikke kalenderår opptjening ? I såfall meget stort pluss!
- Mange medforumister med god status og de virker fornøyde
- Raskest til nivå som oppfyller ønskene ?
- Segment basert ?
- Negativt (mitt inntrykk) ca 25-30% dyrere enn LH/LX ?
- Hvor skal man registerer seg (USA eller Norge)
- Negativt - liker ikke American Airlines
- Positivt - uslåelig i Sør Amerika.
Realistisk ser jeg et reisemønster med ca 12 t/r i året - som vil begynne i sommer en gang. Det jeg ønsker er å opparbeide meg en status som gjør disse reisene lettere:
- Adgang til Lounge i transferpunkt Europa til USA (FRA, LHR, ZRH).
- Adgang til Arrivals Lounge transferpunkt i Europa med dusj (ankommst fra USA).
- Ekstra Baggasje (flyttelass hjem til USA

- Helst ikke kalender år for Status (siden jeg starter om sommeren - og så at i løpet av 12 måneder hadde jeg Gull hos Sky Team - men forble blå pga. uflaks med kalender året:8:
- IT systemer som fungerer (ikke SAS Altinn løsninger).
- Minimalt bruk av US Carrier Transatlantisk
I dag har jeg basisnivå hos Skyteam (uaktuelle) - og basisnivå hos LH Smiles and More. Noe prisavhengig ser jeg disse reiserutene som alternativer:
Star Alliance:
OSL-ZRH-SFO/LAX-PDX (LX/UA)
OSL-FRA/MUC-SEA/SFO-PDX (LH/UA)
OneWorld:
OSL-LHR-SEA/SFO/LAX-PDX (BA/AS)
Det skulle bli minimum 6 "Qualifying Segments" for hver R/T - så programmer som også lar Segments telle mot neste Nivå er å foretrekke. I hovedsak vil det bli billigste billetter - men ser fordelene av Status så en kan sikkert "kjøpe" seg opp noen ganger for å oppnå status raskere (f.eks. WT+ hos BA - Business på Salg hos LH).
Dette er mine egne vurderinger:
Star Alliance:
- Var meget imponert over hvor lett det var å bestille og endre UA Mileage Plus billetter hjem til jul i Portland - under 10 minutter fra iPAD i sofakroken forna peisen.
- Det var også fleksibelt med hensyn til å endre hjemreisen.
- MEN har lagt merke til hvordan UA nå denger Tommy777 og han er både sterkere og har lanbt flere miles enn meg - så det er bekymringsfullt.
- Negativt LH IRR handling i FRA - nå 3 episoder som totalt har kostet oss USD 1576.00 (dekke overnatting, dekke billetter YVR-PDX).
- Både M&M og M+ har kalenderår status ?
Spørsmål:
- Mileage Plus eller Smiles and More ?
- Hvor er det best å ha hjemme addresse ? USA eller Norge
- Er det f.eks. bedre å være Mileage Plus kunde utenfor USA ?
- Segmentbasert opptjening hos M&M (finner ikke noe).
- Hvordan er Mileage Plus opptjening med LX/LH - gir det PQS ?
Oneworld:
- Ikke kalenderår opptjening ? I såfall meget stort pluss!
- Mange medforumister med god status og de virker fornøyde
- Raskest til nivå som oppfyller ønskene ?
- Segment basert ?
- Negativt (mitt inntrykk) ca 25-30% dyrere enn LH/LX ?
- Hvor skal man registerer seg (USA eller Norge)
- Negativt - liker ikke American Airlines
- Positivt - uslåelig i Sør Amerika.