On topic: én grunn til å lese VGs magasin i morgen!

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: On topic: én grunn til å lese VGs magasin i morgen!

Originally posted by CK
og jeg som hadde tenkt å melde inn arvingen:
Minimumåldern för att bli medlem i EuroBonus är 18 år.
:pissed

UA Mileage Plus er jo et alternativ ...... ingen aldersgrense hos amerikanske selskapet. Minstemann har alelrede hatt sin foerste bonustur, han.

Takk, dette i henhold til mitt spørsmål på en annen tråd. Har faktisk ganske mange poeng der allerede. Tilsvarende fryktelig mang Londonturer med SK.

VIL TØMME SK - KONTOEN , muligens justere opp med noen poeng for å passere en viktig grense. Uansett LH er ikke så gjerrige , og bruker dem i stedet for oppjusteringen.

Bye Bye Eurobinus for good.

Originally posted by EB
Markedet har bedt om BILLIGE billetter... De har takket Victor Normann for at man fikk avskaffet bonusprogrammet på innenriks - så skjønner de samtidig ikke at dette fører til et dårligere program...

Jeg har vanskelig for å se at man ødelegger bonusprogrammet som et svar på at man ikke kan tjene opp bonuspoeng innenriks.... Hvordan henger det sammen? Hvor mye tror EB at det koster for SAS å gi god bonusopptjening på utenlandsruter...? Det er sikkert riktig at man fører opp en god slump med penger som "utestående" til sine bonusprogramkunder, men dette er nå en sum som ikke er en spesielt reell utestående fordring.

Originally posted by EB
Ikke galskap... Har da kjøpt blader og aviser i mange år på grunn av annonser fra flyselskap. Nesten på lik linje som å samle på tidtabeller... Husker godt at Pan Am hadde tøffe helsides annonser i Herald Tribune ...(...som jeg sparte på!)

Hver sin lyst ...........

TOS, du har så rett. Selv om SAS har gitt "gamle poeng" til folk, så må en selv finne gratisplasser som ikke koster SK en krone å gi bort. De vet nøyaktig hvilke flighter som det er dårlig belegg på .

Da er det opp til oss som medlem å finne dem. Muligens langt inn i framtiden, men det er OK. Folk som vil reise neste uke fortjener absolutt INGENTING.

Min siste tur med bonuspoeng var til Australia nov. 2004, som jeg bestilte nov 2003......... Selv det var ikke lett. men jeg fikk til slutt det jeg ville. SQ 777 en vei og Lauda 777 hjem.:cheers:

Originally posted by EB
Markedet har bedt om BILLIGE billetter... De har takket Victor Normann for at man fikk avskaffet bonusprogrammet på innenriks - så skjønner de samtidig ikke at dette fører til et dårligere program...
Det er mange marked EB.. Hvor pris-sensitive tror du folk flest er? Kanskje folk vil betale bittelitt ekstra hvis de ser at man får litt ekstra igjen i produktet? Sånn virker jo ikke SAS per i dag.. Nytter ikke å gi folk samme produkt som en LCC og ta dobbel pris pga sin egne interne ulønnsomme organisasjon.

Dette EuroBonus-styret visste ikke jeg om, men det var jaggu nok til å få meg til å se mot gode gamle CO en gang til når jeg skal hemmat til jul! :up: (også fordi jeg aldri fikk ruta mi hit fra CPH! :hoho)

Edit: Konkurransetilsynet er satt der av skattebetalerne for å beskytte våre egne interesser! Avskaffe bonusordningen på domestic var eneste løsning for ikke å gjøre det komplett umulig for folk som DY å entre monopolet = bedre for oss alle. Da kan ikke SAS bruke dette som unnskyldning til å ikke endre seg med tiden. Man kan vel ikke for alvor mene at man ikke ville ha DY inn på markedet? Konkurranse er bra for oss som mennesker. Det tvinger oss til å gjøre en bedre jobb. :)

Edit2: Er det vanskelig å få overført poeng fra Eurobonus til Mileage Plus?

OMW, TusenTakk, et ekko hva jeg også mener, men du formulerer det mye bedre.

MEN, dessverre, du får ikke overført dine EuroBonus poeng til Mileage Plus. Hvis mulig hadde jeg gjort det også med en gang og med glede fått NULL poeng på min og min kone's EuroBonus konto.

Er det bare folk som reiser mye i jobb som nå er fornøyd med EuroBonus? Da kommer det jo like mye poeng inn som før...:spin:

Jeg har et par i familien som legger igjen flere titalls tusener av kroner i BUSK årlig i jobbreiser, og de er iallefall IKKE fornøyd med utviklingen lenger. Nå gjelder jo forsåvidt ikke det kun bonusordningen.

En ting jeg ikke forstår: når du setter ned prosentandel på bonus-poengene på denne måten, så kødder (unnskyld ordbruken) du med dine brand-lojale eurobonus kunder, mens du heller prøver å lokke til deg ulojoale pris-sensitive markedssegmenter som like gjerne velger DY eller KLM neste gang, når de tilfeldigvis er billigst . Er dette noe marketing-sjakktrekk i lengden? Neppe. Men nå er luftfarten generelt ofte opptatt av raske resultater, så kutt der man ser utslag på cost-siden fra i morgen av, også blåser man i å få pengene fra denne kunden neste gang. Apropos pisse i buksa for å holde varmen.

jeg er enig med de fleste her - SAS har ikke maktet å utnytte den lock-in som ligger i et godt bonusprogram, i sin iver etter å kutte kostnader har man kuttet stygt i et program som er billigere som lojalitetsskapende effekt enn å redusere prisene. Tidligere kunne man jo "trekke fra" ca 10% på billettprisen om man regnet inn bonuspoengene (én tur/retur Oslo-Stockholm ga deg 1200 poeng, noe som var 1/10 av det det kostet å ta ut en reise. Nå er opptjeningen uoversiktelig - hvilken kunde vet at hun har kjøpt en K-klasse som gir 150 poeng??? - og det er peanuts. Snakk om å blåse en sjansen

Originally posted by LN-MOW
Originally posted by CK
og jeg som hadde tenkt å melde inn arvingen:
Minimumåldern för att bli medlem i EuroBonus är 18 år.
:pissed

UA Mileage Plus er jo et alternativ ...... ingen aldersgrense hos amerikanske selskapet. Minstemann har alelrede hatt sin foerste bonustur, han.

Miles&More er nok mere aktuellt, men det gir jo ikke 1 million bonuspoeng....

Hei:)

SK er jo meget aggressiv med markedsføringen for tiden i avisene. "Du skal alltid hjem igjen" lyser mot oss hver dag så og si! I tilegg, "Husk, du får alltid Eurobonus poeng på våre utenlandsruter". Men det opplyses selvsagt ikke om hvor mye......

En ting er sikkert, avskaffingen av bonus på innland var kanskje noe av det beste som har skjedd luftfarten i Norge.

Et godt eksempel er ruten TRD-CPH som SK operererte med MD80 og B737. SK fikk ikke penger ut av denne ruten pga for lav loadfaktor. Ruten nedlagt. Det som skjedde var at pax reise heller TRD-OSL-CPH, da fikk de nemlig ekstra poeng. 600 TRD-OSL og 1200 OSL-CPH.
Men når poengene ble avskaffet var det ingen vits i å reise via OSL. Dermed opererer WF i dag med en flott loadfaktor på ruten i dag. Men riktig flystørrelse selvsagt.
Men ny paxrekord forrige fredag, 141 pax med innleide DM.

Bonuspoeng er konkurransevridene og jeg tør påstå at DY ikke hadde sett dagens lys hvis ikke bonus hadde blitt avskaffet på innland!

Resultatet er at DY har bygd opp et fint rutenett, spes fra distriktene og ut i Europa. Et marked som SK har neglisjert fullstendig!

Men poengene man tjener bør stå i forhold tilprisen man er villig til å betale...

Originally posted by EB
Men poengene man tjener bør stå i forhold tilprisen man er villig til å betale...

Ja, til en viss grad bør de kanskje det, men det kommer an på hva man vil med bonuspoengene. Det er jo ikke slik at man lager bonussystemer for å gi en direkte rabatt basert på kronebeløpet man legger igjen. Bonussystemene ble vel i første omgang innført for å låse kundene inne hos et spesifikt flyselskap (og senere allianser), ved at man gjorde opptjeningen slik at det ikke ville lønne seg å opptjene bonuspoeng hos flere selskaper - ekstragodene kommer først når man opptjener et tilstrekkelig stort antall poeng i løpet av opptjeningsperioden (sølv-, gull-, eller platinumstatus). Det er sikkert flere enn meg som tidligere i større grad enn nå valgte flyselskap etter hvilket bonusprogram man tilhørte (innenfor rimelighetens grenser), nettopp pga. at ekstragodene kom som følge av høyere status i programmet.

Problemet med Eurobonus i dag er at de kundene som er mest prisfølsomme ikke lenger får noe igjen for å være Eurobonuskunde (ofte et svært lavt antall poeng, samt begrenset varighet). Innelåsingseffekten som man så tidligere i bonusprogrammene er nå så til de grader vannet ut av egne strategiske (feil-)grep. Som CK skriver litt lenger opp i tråden så kunne man tidligere regne en rabatt på ca. 10% som følge av en t/r reise på økonomiklasse innen fx Norden. For undertegnede som bor i Tromsø vil altså ca. hver 10. norden reise være gratis, eller omregnet til kroner ca. 250-300 kroner i rabatt per reise. Kostnaden for SAS ved å la meg få reise på en bonusbillett på en av et svært begrenset antall seter er tilnærmet lik 0 (spesielt etter at SAS krevde at EB-kundene måtte betale skatter/avgifter, og etter at de reduserte kraftig på serveringen). Istedet for å gi meg ordentlig med bonuspoeng slik at jeg kanskje heller velger andre flyselskap, så reduserer de prisene (eller tilbyr flere billetter til lave priser på hver avgang) for alle som reiser. Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er mye mer kostbart for SAS.

Misforstå meg rett... Jeg liker IKKE utviklingen på EuroBonus og jeg liker IKKE utviklingen på servicenivået til SAS!!! Det er dermed ikke sagt at jeg ikke skjønner og fortsår at SAS må endre EuroBonus i takt og forhold til hva folk betaler. For min del kunne de kutte ut poeng på den billigste klassen og latt dette være et business og kanskje et Economy Flex program...

Originally posted by EB
Trodde det var fleksibiliteten man betalte for jeg? Poengene får man for å velge selskapet.

Originally posted by LCH
Trodde det var fleksibiliteten man betalte for jeg? Poengene får man for å velge selskapet.

10 poeng, LCH! :up:

Skulle ønske noen fra SK's Eurobonusavdeling leste denne tråden. Meningene her er nok ganske representative blant SK's kunder med EB-kort. Men vil det gi noen fordeler å være medlem i f.eks. United's program kontra Eurobonus? F.eks. at poengene ikke forsvinner etter 5 år (som i Flying Blue)?

De er nå lifetime få UA's Milage Plus. Se tråden lenger ned på siden. Spørsmålet er vel om UA er lifetime ??

Back