Om streik, fagforeninger og ulemper for passasjerene i luftfarten (splittet)

Men nå begynner du å snakke om streiken i seg selv. Hvis du er enig med meg om at helse og sikkerhet er yrker med for dårlig betalt, så legger jeg ned "pennen".
Jeg vet at det finnes masse ansvarsfulle yrker, og kan ikke uttale meg for mye om det. Jeg bare sier mitt standpunkt og dette har jeg ment lenge før jeg gikk inn i bransjen. Men jeg gikk inn likevel og har streiket nå for å vise konsekvensene med å ta meg ut i mine tjenester. At NAF brukte for mye krefter på flyplassene de og, er litt dobbeltmoralsk i forhold til hva de har snakket med oss om. Men jeg stiller meg bak forbundet, og håper at vi får endel kroner ekstra i grunnlønn, nå som streiken er over.

Så kan vi diskutere hva som er verst av at en raner slipper unna, kontra det at jeg dulter borti en bil med graveskuffa og drepper en person i bilen..
Du har dine ansvar jeg har mine.
Vi reddet 256 liv i fjor, og har gjort vårt for at stanse situasjoner som kunne endt med enda flere liv tapt. Jeg synes det fortjener en god grunnlønn. Grei vi ikke har verdens lengste utdanning, men fjern oss gjerne. Så Skal du få se kaos i byene.

Om de tallene du ga meg stemmer er gapet på netto lønn for deg som dagvekter kontra meg som gravmaskinfører uten tilleggene for å ha beredskapsvakt mindre en 200kr mnd. Og jeg har ansvaret for utstyr til 1.4mill pluss ansvaret til sikerheten til dyr, folk biler osv som er rundt meg når jeg står ute i veien å graver. Så kan vi diskutere hva som er verst av at en raner slipper unna, kontra det at jeg dulter borti en bil med graveskuffa og drepper en person i bilen..

Den generelle tonen (ikke fra deg forsåvidt grindstein) her er jo rett og slett at mye vil ha mer. Og selvsagt, det ville vel jeg også! Men perspektivet mangler totalt. Det er "uanstendig" om man ikke har råd til å kjøpe bolig i Oslo Sentrum eller reise på dyre ferier, nordmenn generelt har det alt for godt!

Får dårlig betalt? Det er et relatift utsangn. Men en brutto grunnlønn rundt 28000 burde for dere og for mange andre være mer en godt nok. Men selvsagt vil en som bor ytterst i lofoten som har mindre en halve boutgiftene i mnd kontra de som bor i Oslo klare seg bedre. men her komme da lokale forhandlinger inn.

Last edited:
nordmenn generelt har det alt for godt!

Helt enig. Her jeg jobber nå har det ikke vert lønnsøkning på tre år nå. Men vi klager ikke, og alle sammen er førnøyd med den lønna vi har her. Men jeg kjenner personer som ikke er fornøyd om dem ikke får 25000+ netto utbetalt..

Merkelig hvordan vi nordmenn alltid skriker etter mer, mer mer. Det hadde blitt stor oppstandelse om noen ville krevd at vi skulle jobbet bedre/mer effektivt for den samme lønnen mange har i dag. Men er det egentlig for mye å forlange? Den norske arbeidsuken begynner en gang tirsdag etter lunch og avsluttes ofte torsdag formiddag (satt på spissen.)

Nordmenn jobber færrest timer i uken i forhold til mange andre, godt utviklede land. Bare ta en titt på denne linken http://www.billshrink.com/blog/4724/working-around-the-world/

Nordmenn jobber færrest timer i uken i forhold til mange andre, godt utviklede land. Bare ta en titt på denne linken http://www.billshrink.com/blog/4724/working-around-the-world/

Jeg fant ikke noen informasjon i oversikten om denne tabellen inkluderer de som jobber deltid, frivillig eller ikke.
Vi vet at i f.eks helsevesenet er det vanligvis svært mange på, tildels, små stillingsbrøker. Dette vil jo måtte gi utslag i en slik tabell og vil kunne føre til at en slik fremstilling ikke nødvendigvis gir korrekt bilde. Også i vekterbransjen er det mange som ikke har full stilling, men deltidsstillinger

Vidar

Jeg fant ikke noen informasjon i oversikten om denne tabellen inkluderer de som jobber deltid, frivillig eller ikke.
Vi vet at i f.eks helsevesenet er det vanligvis svært mange på, tildels, små stillingsbrøker. Dette vil jo måtte gi utslag i en slik tabell og vil kunne føre til at en slik fremstilling ikke nødvendigvis gir korrekt bilde. Også i vekterbransjen er det mange som ikke har full stilling, men deltidsstillinger

Disse tallene inkluderer alle som er i arbeid, så vidt jeg kan se. Mer detaljert om arbeidsforhold og antall timer arbeidet finnes her: http://www.oecd.org/dataoecd/8/51/2080270.pdf

Nå er jeg litt usikker på når tallene er fra, men tallene synes å gå frem til 1996 (jeg fant ikke i farten en oppdatert oversikt). En forklaring på Norges lave antall timer arbeidet per uke er naturligvis at Norge har en eksepsjonelt høyt arbeidsdeltakelse, og mange som jobber deltid.

Se f.eks. Tabell 5.10 for normalarbeidstid for en arbeidsuke så vil man se at arbeidslivet i Norge er hverken spesielt "slapt" eller "brutalt". Noen land i Europa har et høyere timetall, men de fleste i OECD ligger rundt normaluken for Norge (dvs 40 timer). Det er således en myte at vi jobber så mye mindre enn alle andre.

Tvungen lønnsnemd og streiken er over. Normal trafikk fra i morgen.

Kilde: http://touch.vg.no/article.php?artid=10073850

Totalt tullete bruk av tvungen lønnsnemd som i realiteten nå har forbudt streikeretten blant vektere. Hanne Bjurstrøm sier jo tom direkte at det ikke er fare for liv og helse nå, men at det kan bli det om noen uker... Vekterne burde iverksette kollektiv oppsigelse. Den rødgrønne regjeringen har jo satt verdensrekord i bruk av lønnsnemd. Skulle tro Petter Furulund har kjøpt og betalt Bjurstrøm og co. Samme greia skjedde jo under sykepleierstreiken.

Totalt tullete bruk av tvungen lønnsnemd som i realiteten nå har forbudt streikeretten blant vektere. Hanne Bjurstrøm sier jo tom direkte at det ikke er fare for liv og helse nå, men at det kan bli det om noen uker... Vekterne burde iverksette kollektiv oppsigelse. Den rødgrønne regjeringen har jo satt verdensrekord i bruk av lønnsnemd. Skulle tro Petter Furulund har kjøpt og betalt Bjurstrøm og co. Samme greia skjedde jo under sykepleierstreiken.

Det er en misforståelse at fare for liv og helse er det eneste vilkåret for tvungen lønnsnemnd. Vekterne som ønsker det kan fint gå til kollektiv oppsigelse, som skaper kaos en periode, for så å miste jobben permanent etter staten har nasjonalisert vektertjenestene den anser samfunnskritisk.

Skulle de fortsatt streiken i evigheten med en katastrofal påvirkning for næringsliv og privates ferier? Noen uker til og vi ville sett konkurser i reiselivsnæringen, da juni blandt annet er mange hotellers bread and butter.

Det er en misforståelse at fare for liv og helse er det eneste vilkåret for tvungen lønnsnemnd. Vekterne som ønsker det kan fint gå til kollektiv oppsigelse, som skaper kaos en periode, for så å miste jobben permanent etter staten har nasjonalisert vektertjenestene den anser samfunnskritisk.

Skulle de fortsatt streiken i evigheten med en katastrofal påvirkning for næringsliv og privates ferier? Noen uker til og vi ville sett konkurser i reiselivsnæringen, da juni blandt annet er mange hotellers bread and butter.

At Ola Dunk og co ikke kommer seg til charterferie på Mallorca eller andre steder er ikke et vilkår for tvungen lønnsnemd. Ja det er irriterende og kjipt, men som sagt neppe noe direkte grunnlag for lønnsnemd. NHO Service har dessverre spekulert i lønnsnemd og det har de fått. NAF har hele tiden vært åpen for samtaler, men NHO Service var ikke interessert. Det har heller ikke kommet dispensasjonssøknader fra arbeidsgiversiden.

Det vil alltid vere strid om bruk av lønsnemnd, og det skal det. Men når partane ikkje kjem nokon veg, så må vi ha ei mekanisme som hindrar for store konsekvensar for 3. part.
"Monopol-område" (i forståinga: der det er få eller ingen alternativ) vil aldri kunne ta ei konflikt heilt til partane vert tvinga saman av foretningsmessige årsaker.
Derfor påligg det partane i denne typer verksemd ei utfordring når det gjeld løns- og arbeidsvilkår.
Eg trur begge partar skal vere nøgd med dette, så lenge dei ikkje fann fram sjølv. Særleg mykje lenger skulle ikkje dette gått før vi hadde fått mobbing av yrkesgruppa i stor stil. Det fortener ingen.
No er det opp til partane å føre gode argument i lønsnemda, og det ønskjer eg lukke til med!

Godt at denne streiken endelig ble avsluttet. Det kjennes på kroppen etter seks 16-timersdager på rappen for både undertegnede og resten av teamet som fikk hardkjør med mange frustrerte reisende.
Det som vi burde gjøre i Norge nå, er å se mye mer på omgivelsene rundt oss, og da i særdeleshet resten av Europa som sliter noe voldsomt økonomisk.
Norge kan rett og slett ikke fortsette å øke gapet mellom de lønnskostnader i har her og de land vi konkurrerer med.
Dette gjelder alle sektorer, ikke bare innen de vi har sett gått til konflikt i årets oppgjør.

En annen sak som bekymrer meg, med begge beina godt plantet i flybransjen, er at det nesten har blitt en årviss tradisjon at det er konflikter, og stor usikkerhet om flyene skal gå eller ikke .. Jeg har ingen god løsning, men vi må finne en vei ut av dette med at det er så mange grupper som kan lamme en hel bransje.

Da kom april og streike varslene, det kan se ut som enkelte grupper på OSL muligens kan bli tatt ut i streik fra mandag.

Varsler streik på Gardermoen:
- Vil bli forsinkelser
Reisende må trolig smøre seg med tålmodighet hvis ikke NHO og YS blir enige i løpet av helgen.Ansatte i Gardermoen fuelling services, som fyller drivstoff på flyene på Gardermoen og er tilknyttet YS-arbeidstakerorganisasjonen Parat, er en av gruppene som vil bli tatt ut i streik.

- 54 av rundt 60 ansatte vil streike fra mandag av hvis vi ikke blir enige med NHO i løpet av helgen, sier Vegard Einan, som er leder for YS privat og nestleder i Parat.

Kilde:http://e24.no/naeringsliv/varsler-streik-paa-gardermoen-vil-bli-forsinkelser/20353415

Håpe flyselskapene ikke blir rammet i år slik de ble i fjor.

Back