Om streik, fagforeninger og ulemper for passasjerene i luftfarten (splittet)

Nå må jeg ut med 15% egenkapital for boliglån, istedenfor 10. Men lønna mi, den skal stå på stedet hvil? Uaktuelt
Dersom det skulle kompenseres for dette faller jo hensikten bak egenkapitalskravet bort..... I tillegg er det jo ikke slik at det koster deg noe mer, det er ingen utgift, men en investering -- det er bare finansieringen av investeringen som her må endres -- og det var vel nettopp derfor man innførte dette kravet. Så det faller på sin egen urimelighet.

Jeg kan ikke så mye om økonomi og verdenssamfunnet, men hvordan skal noen få meg til å jobbe med 100 % innsats når jeg ikke blir satt pris på, og ikke får en lønnsøkning som står i svar med utgiftsøkningen? Skal jeg få mindre og mindre fordi de store gutta skal ha råd til nok en villa i utlandet? Greit verden er et hardt sted, men gi meg iallefall en anstendig lønnsslipp!
Uten at jeg er sikker på det, mener jeg det ble hevdet i en av avisene nylig at man ventet seg 1 prosent prisstigning det neste året... Var det 1% man streiket for?
I Norge, hvor "alle" har råd til to ukers Syden-ferie en gang i året, er det ikke snakk om å ikke ha anstendig lønnsslipper for de aller, aller fleste.

Etter at jeg flyttet til Nederland, ser jeg hvor sløsete vi nordmenn er
Jeg ser også en voldsom gjerrighet blandt Nederlenderne, så en middelvei ville kanskje ikke vært å forakte! ;)

Ettersom kostnadene i Norge allerede er hinsides, burde man kanskje jobbe for å finne en løsning fra andre enden - altså få ned priser og inflasjon .. ?

Nå er inflasjonen rundt en prosent i Norge. Det er et mål om at den bør være ca. 2,5 %. Det er en stund siden den var der. Det er bl.a en av grunnene til lave renter her på berget.
Skal du noe lavere enn den inflasjonen vi har nå nærmer vi oss deflasjon. Og det ønsker vi oss vel ikke. Den vil nok ganske kjapt bli fulgt av krav om reduksjoner på lønnslippen. Hvis ikke vil en deflasjon øke pengemengden blant folk.

Men vi som er på bunnen, vi skal tjene det samme, hvert år. Mens utgiftene for å bo i dette landet bare øker. Nå må jeg ut med 15% egenkapital for boliglån, istedenfor 10.

Og lave renter fører til at man kan ta opp større lån, og by mer for å få kjøpt drømmeboligen. Nå kunne ikke Norges Bank sette opp renten for å bremse økningen i boligprisen fordi det ville fjerne Norge enda lengere fra målet om 2,5% inflasjon. En middelvei var da å sette opp kravet til egenkapital til 15%. Det vil uvergelig føre til at man kan låne mindre og burde i teorien virke prisdempende. Og man ser i dag at mange unge hevder å ikke komme seg inn på boligmarkedet på grunn av egenkapitalkravet. Sannheten er vel at man ikke kan låne seg til drømmeboligen som første bolig, men må ta til takke med noe billigere.

Men nå var jeg vel igjen out of topic, eller nesten.
De som kjøper bolig er også passasjerer. Streiken som nå er avsluttet dreier seg også om å opprettholde kjøpepresset, også kalt kjøpekraft. Og fagforeninger håper jeg å slippe å si noe om, Ihvertfall de som uten å rødme tar innbyggerne i Norge som gisler og uten å blunke hevder at det er for å ramme sin arbeidsgiver.

Vidar

Ettersom kostnadene i Norge allerede er hinsides, burde man kanskje jobbe for å finne en løsning fra andre enden - altså få ned priser og inflasjon .. ? Krever kanskje litt offer i en overgangsfase og out-of-the box tankegang av politikerene og bedriftslederne, men hvorfor ikke?

Dette krever betydelig mye mer enn noen politiske partier kan og vil gi. Det er heller ikke uten videre veldig enkelt å gjøre noe med dette, uten en nokså beinhard kur som ikke bare innebærer endret lønns- og prisnivå, men også sannsynligvis en omstrukturering av næringslivet (det næringslivet vi har i dag er iallefall delvis et resultat av vårt kostnadsnivå og av kompetansen til arbeidsstokken. Det er jo heller ikke slik at AS Norge går dårlig, så selv om kostnadsnivå legger føringer på hva vi kan drive med lønnsomt så vokser norsk økonomi godt og vi har det generelt bra i Norge. Noe av dette kommer naturligvis av olje-/gassinntekter, men også et velfungerende næringsliv ellers.

Det er jo heller ikke slik at man ha industri for at et lands næringsliv er sunt og godt.

Last edited:
Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Luftfart er vel ikke akkurat vektere, men min bransje (Telco) har utrolig mye innslag av blue-collar akkurat som i luftfarten. Her (som i f.eks. Continental, naa United) deler vi suksessen med ALLE, alt fra mitt salgskorps til han som installerer fiber i Singapore.

En vellykket forretning, vet at investering i dine ansatte er det viktigste av alt. Men for aa kunne gi tilbake, maa det jo selvsagt vaere noe aa gi.

Dersom selskapet ditt sliter med aa overleve, er det ikke noe aa gi. Det har ingenting med utnyttelse aa gjoere.

Dette er naturligvis en flott modell, dersom det gjennomføres over hele linjen. Hvis ikke, så vil det alltid være noen som sitter med svarteper, og det er på ingen måte bare "kullgruvearbeiderne" (som i Norge tjener meget gode penger, men det er en annen sak...:)). Jeg har sett og hørt om alt for mange eksempler på at dette ikke er en modell som er normen, og konkluderer derfor med at det er behov for en "motvekt" i forhandlingene.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10073728

Vekterne VG Nett har snakket med har regnet ut at de taper rundt 4000 kroner i uken på streiken.

- Vi får et streikebidrag på rundt 2500 kroner, det vil si at jeg mister rundt 4000 kroner hver uke i tapt lønn. Det er ganske mye penger når man er eneforsørger med hus- og billån sier en annen Securitas-vekter.

Trond Erik Thorvaldsen, kommunikasjonsansvarlig i Norsk Arbeidsmandsforbund.....Han sier størrelsen på streikebidraget er lik som i andre forbund, og presiserer at støtten er skattefri. Thorvaldsen sier NAF så langt ikke har registrert noen utmeldinger.

Det spørs om ikke NAF burde jobbe mer for å få senket skatten til vekterne, enn å øke lønningene? Sannsynligvis mer å hente der.

Vidar

Hvis de får et streikebidrag på 2500 per uke (som er skattefritt) og "taper" 4000 per uke, så har vekterne rimelig godt betalt (6500 utbetalt per uke)... Om man forventer at de betaler 35% i skatt i snitt så snakker vi om en bruttolønn på over 500k per år. Jeg innbiller meg at det er en liten feil i artikkelen eller at noen har forregnet seg, men tar høyde for at de kan være godt lønnede?

Det er nattevaktstillegg som gjør at jeg har en anstendig lønn. Jeg jobber kun natt med 10timers vakter , annenhver helg. Ubekvem arbeidstid kontra en økonom fra 8-4 mandag til fredag.

På Gardermoen i går så det ut som airport patrol/andre OSL-ansatte f.eks. stod og passer på ved tollgrensen til utlandspiren, i stedet for vektere... Streikebryteri?

Jeg har som utgangspunkt ikke noe direkte i mot at streikerett eksisterer, men særlig sett fra utlandet som opplever en double dip recession nå, oppleves det som overkant uansvarlig med de kravene enkelte grupper setter for tiden, og at det lønnsnivået en gruppe med tre, eller er det blitt åtte, Gud forby, ukers kurs skal nærme seg det samme som college graduates er jo av en annen verden. (Selvsagt, jeg mener man bør ha betalt for arbeidsoppgaver, og ikke at en dr. i vitenskapshistorie nødvendigvis skal tjene mer i vekterjobben enn den ufaglærte vekteren, men vi må tørre å si at vekteroppgaver, selvom viktige, kanskje ikke er helt det samme som de oppgavene man har med treårig politiskole....).

Og det er uanstendig? Til orientering starter jeg ikke med mange tusenlappene mer som nyutdannet økonom med mastergrad.

Sammenligne økonom med Vekteryrket?
For det første, at begynnerlønna di som økonom med 5 år på skole er høyere enn Vektere med flere års annsinitet sier vel sitt.
Men når du går på jobb, tidlig om morgenen. Du drar på kontoret, omkring fredelige mennesker og kollegaer. Sitter i møter og spiser en god lunsj. Før du drar hjem fornøyd og like hel som når du kom, rundt 4-5.
Jeg drar på jobb klokken 20. Jeg går alene rundt i Oslo sentrum uniformert, og prøver å holde ro og orden til alle folkene som er ute, beruset eller ikke. I løpet av en vakt får jeg kanskje 4-5 drapstrusler mot meg selv og familie. Blir forsøkt sparket mot, slått mot og får som regel skylda for vektervold hvis jeg gjør selvforsvar. Folk er flinke på å kjefte og slenge ubekvemheter. Men så fort noen blir ranet på åpen gate, er det plutselig de samme folkene som vil at jeg skal rydde opp. Fikse problemet. Bruke vekterskillsene mine på å gjøre folk trygge. Ikke får jeg bære batong, ikke får jeg bære pepperspray. Jeg har for lite utdanning. Likevel må jeg gjøre Politiets oppgaver fordi de som regel aldri har tid.
Går du vakt på Tbanen er det vel samtlige som går med Stikksikker vest. Der har jeg flere kollegaer som har blitt stukket og kuttet med kniv, fordi de skal sjekke billetter. Som du sikkert er fint, når du sitter der på dagtid, og tenker at billettinntekter er viktig, viktig at ingen sniker.

Jeg merker jeg blir en smule støtt når du reagerer negativt på at jeg tjener nesten like mye som deg, fordi jeg ikke har 5 år ekstra på skole.

Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Det er ikke mange av streikene i vår jeg har særlig sans for. Men akkurat vekterstreiken har jeg en viss forståelse for. Selv om det må være fortvilende for flyselskaper og passasjerer å se på det som skjer og også ødeleggende for Norge som turistland ved inngangen til høysesongen!!

Men vekterne har overtatt vitale samfunnsoppgaver uten at noen ser ut til å verdsette jobben deres. I Norge, i motsetning til veldig mange andre land i Europa (kanskje er Norge helt spesielle her?), er det ikke politiet som kommer dersom det er bråk. Det er vektere. Politiet sitter på kontorer og leser sakspapirer og kommer først inn i en situasjon i etterkant. Og da er de mest sannsynlig mest opptatt av å vurdere om vekterne har utøvd noen form for vold, det er nemlig ulovlig må vite.:) For politiet er det, virker det, revnende likegyldig om publikum er blitt slått ned og utsatt for vold. Det som de er interessert i er hva vekterne har gjort.

Ingen av Oslo kjøpesentre kunne hatt åpent uten vektere. Knapt noen utesteder. Og på min arbeidsplass må svært mye virksomhet utsettes fordi vi er avhengige av vektere.

Allikevel er det slik at de tjener helt andre summer enn politiet for jobben sin. Samfunnet og politikerne er ikke villig til å ta inn over seg hvor ekstremt viktige vekterne er blitt for at tingene går rundt. Og mr. streikegenerel hos politiet personlig er ekstremt opptatt av at lønnsgapet mellom politi og vektere opprettholdes og økes. Jeg skjønner at vektere ikke gidder det i den mer og mer utsatte jobben de har. Selvsagt finnes det arrogante drittsekker blant vekterne (det har jeg selv opplevd)- men i hvilken yrkesgruppe finnes ikke slike? :8:

Jeg mener fortsatt dette, men nå er streiken ute av kontroll og konsekvensene er blitt alt for store. Vekterne har vist sin betydning og får etgodt oppgjør, men nå må de gå tilbake på jobb. Ellers mister de i alle fall min sympati. Og mange vektere merker jo også nå konsekvensene av streiken med langt mindre utbetalt enn vanlig.

Det som også er veldig synd i denne konflikten er at det virker som personkjemien mellom de to forhandlingslederne (Furulund og Hagensen) virker å være absolutt bånn, noe som jeg tror bidrar til å forlenge streiken. Og det er ikke bra.

Sammenligne økonom med Vekteryrket?
For det første, at begynnerlønna di som økonom med 5 år på skole er høyere enn Vektere med flere års annsinitet sier vel sitt.
Men når du går på jobb, tidlig om morgenen. Du drar på kontoret, omkring fredelige mennesker og kollegaer. Sitter i møter og spiser en god lunsj. Før du drar hjem fornøyd og like hel som når du kom, rundt 4-5.
Jeg drar på jobb klokken 20. Jeg går alene rundt i Oslo sentrum uniformert, og prøver å holde ro og orden til alle folkene som er ute, beruset eller ikke. I løpet av en vakt får jeg kanskje 4-5 drapstrusler mot meg selv og familie. Blir forsøkt sparket mot, slått mot og får som regel skylda for vektervold hvis jeg gjør selvforsvar. Folk er flinke på å kjefte og slenge ubekvemheter. Men så fort noen blir ranet på åpen gate, er det plutselig de samme folkene som vil at jeg skal rydde opp. Fikse problemet. Bruke vekterskillsene mine på å gjøre folk trygge. Ikke får jeg bære batong, ikke får jeg bære pepperspray. Jeg har for lite utdanning. Likevel må jeg gjøre Politiets oppgaver fordi de som regel aldri har tid.
Går du vakt på Tbanen er det vel samtlige som går med Stikksikker vest. Der har jeg flere kollegaer som har blitt stukket og kuttet med kniv, fordi de skal sjekke billetter. Som du sikkert er fint, når du sitter der på dagtid, og tenker at billettinntekter er viktig, viktig at ingen sniker.

Jeg merker jeg blir en smule støtt når du reagerer negativt på at jeg tjener nesten like mye som deg, fordi jeg ikke har 5 år ekstra på skole.

Liker! Ingen dans på roser å være vekter, har jobbet som det selv, blitt truet med sprøyte med HIV-infisert blod bl.a. Økonomer har nok litt roligere "vakter" ja... Håper vekterne får en lønnsøkning de blir noenlunde fornøyd med.

Og det er uanstendig? Til orientering starter jeg ikke med mange tusenlappene mer som nyutdannet økonom med mastergrad.

Og det skulle bare mangle. Norge har de omtrent de høyeste industriarbeiderlønningene (som setter standarden for mange andre "lavtlønnsyrker") og blandt de dårligste lønningene for høyt utdannede personer i forhold til sammenlignbare land. Med andre ord er Norge et av de landene i verden det lønner seg minst å ta en skikkelig utdanning. FY FY FY!
Jeg har null sympati for folk med lav utdanning og ubekvem arbeidstid som skriker "mer mer mer". Jeg har selv vært i den situasjonen, og hadde absolutt ikke noe å klage over.

Heldigvis har Norge fremdeles egen valuta, og den eneste løsningen på sikt er å devaluere den norske kronen 20-30% mot dollar og euro.

Og det skulle bare mangle. Norge har de omtrent de høyeste industriarbeiderlønningene (som setter standarden for mange andre "lavtlønnsyrker") og blandt de dårligste lønningene for høyt utdannede personer i forhold til sammenlignbare land. Med andre ord er Norge et av de landene i verden det lønner seg minst å ta en skikkelig utdanning. FY FY FY!
Jeg har null sympati for folk med lav utdanning og ubekvem arbeidstid som skriker "mer mer mer". Jeg har selv vært i den situasjonen, og hadde absolutt ikke noe å klage over.

Heldigvis har Norge fremdeles egen valuta, og den eneste løsningen på sikt er å devaluere den norske kronen 20-30% mot dollar og euro.

Det som skulle bare mangle, var at de som faktisk gjør en viktig jobb innenfor sikkerhet og helse(les politi, sykepleiere, hjelpepleiere, vektere, ambulanse etc.) fikk en lønn de fortjener for den jobben de gjør, fremfor å sitte foran et skrivebord, eller i en cockpiten for den saks skyld.

Ikke alle passer til å studere på høgskolen, Dag. Men personlig, virker det som at det er de eneste personene du synes fortjener noe særlig.

Det som skulle bare mangle, var at de som faktisk gjør en viktig jobb innenfor sikkerhet og helse(les politi, sykepleiere, hjelpepleiere, vektere, ambulanse etc.) fikk en lønn de fortjener for den jobben de gjør, fremfor å sitte foran et skrivebord, eller i en cockpiten for den saks skyld.

Ikke alle passer til å studere på høgskolen, Dag. Men personlig, virker det som at det er de eneste personene du synes fortjener noe særlig.

Det jeg tror en del tenker på er at lønnen til en vekter kontra en økonom, sivilingeniør e.l. i andre land er betydelig forskjellig i favør av de med høy utdanning. Man undres kanskje litt over at man i liten grad ser denne forskjellen i Norge. Noen skal og må gjøre disse jobbene som vektere o.l., men man må også gi incentiver for å sikre at folk orker å sette seg 5 år på skolebenken uten lønn og ned studielån.

Og det har jeg full forståelse for! Og jeg kommer nok til å ta en bachelorgrad i noe selv, når den tid kommer. Men jeg har ingen sympati som mener at folk som gjør samfunnsnyttige oppgaver ikke skal belønnes for det. Jeg synes at politi burde få mye bedre betalt enn vektere, men jeg synes også vektere burde få sin del.
Samme gjelder sykepleiere som heller ikke tjener all verdens. Jeg har familie som måtte selge huset hun eide, fordi det ble for dyrt å ha det på en sykepleierlønn. Dette er ikke noen villa akkurat. Og det er en bachelorutdanning som ikke får bedre lønn etterhvert!

Det er nok alltid lett å idealisere andres yrker. Fra dag 1 på mitt studie har jeg imidlertid blitt innprentet at å gå hjem klokken fire neppe vil være standard... Med inkludert overtid tror jeg mange endog kommer ut med lavere timelønn enn vekteren på nattetid...

Men jeg har ingen sympati som mener at folk som gjør samfunnsnyttige oppgaver ikke skal belønnes for de
Hvor mye skal du som vekter belønnes? Det er her jeg reagerer. Alle kan ikke ha millionlønner, reise LH first på ferie, og kjøpe Porsche når man kommer hjem. Jeg føler en realititetssjekk her er på sin plass. 370,000 kroner i året er ikke uanstendig, og det står jeg fast på.

Nå er ikke streik noe som er unikt for Norge, ei heller fagforeninger, så jeg tviler på at det er en vesentlig årsak til rikets tilstand. Streik er ikke noen bra aksjonsform, men problemet er at det er det eneste effektive virkemiddelet normale arbeidstakere har.

Det er nok alltid lett å idealisere andres yrker. Fra dag 1 på mitt studie har jeg imidlertid blitt innprentet at å gå hjem klokken fire neppe vil være standard... Med inkludert overtid tror jeg mange endog kommer ut med lavere timelønn enn vekteren på nattetid...

Du sier noe her. Det virker som det er en iboende oppfatning blant arbeidstakere i lavtlønnsyrker at denne 8-16 arbeidsdagen med stor og tung lønningspose er et felles gode for de fleste med høyere utdanning, det er det ikke! Innen familie og omgangskrets har jeg kontakt med alt fra folk med både høy utdanning og presitisjetunge yrker med høy lønn til folk med lite/ingen utdannelse og yrke og lønn deretter. Det jeg nesten utelukkende ser er at det er de av dem med høy utdanning og prestisjetunge yrker som også jobber mest. Jeg går pr i dag selv på en utdanning som mange assosierer med gode muligheter for høy lønn etter endt utdanning og litt fartstid i arbeidslivet. Nå som jeg fortsatt er under utdanning er det sjelden jeg drar fra lesesalen før kl. 16, og jeg er mer enn godt nok orientert om og godt forberedt på at det heller ikke vil være tilfellet (Rettelse: fortsatt være tilfellet) den dagen jeg med eksamenspapirene i hånden forlater lesesalen for siste gang og trer ut i arbeidslivet.

Hvor mye skal du som vekter belønnes? Det er her jeg reagerer. Alle kan ikke ha millionlønner, reise LH first på ferie, og kjøpe Porsche når man kommer hjem. Jeg føler en realititetssjekk her er på sin plass. 370,000 kroner i året er ikke uanstendig, og det står jeg fast på.

Dette er nok en ganske gjennomsnittlig lønn for en vekter med ubekvem arbeidstid, og dette er ikke dårlig for ufaglært arbeidskraft. Det er faktisk i området startlønn for flere yrker med utdanning på høyskole/universitetsnivå, bla. sykepleiere og polititjenestemenn, og disse yrkene har jo også en del ubekvem arbeidstid. Dette kommer i tillegg til at vekteren heller ikke har et studielån å betjene. Tar vi også med i regnestykket at når sykepleieren og politimannen går 3 år på skole med lite eller ingen inntekt, så går faktisk vekteren på jobb med full lønn. Så hvor mye skal vekterne belønnes? Jeg synes ikke det er så mye å klage på om man tar forutsetningene i betraktning?

Last edited:
Back