Vi har et begrep som heter livslønn, hvor mye folk tjener gjennom livet. Den som studerer vil etter 5 år stå på "bar bakke" med 300.000 i studielån og krav til egenkapital som gjør det vanskelig å komme inn på boligmarkedet, men den som har jobbet den samme perioden vil etter 5 år være godt etablert med delvis nedbetalt bolig og bil. Selv om den med utdanning får litt høyere lønn så vil han få lønnen i en kortere periode. I Norge gjør små lønnsforskjeller, progressiv skatt og ny pensjonsordning hvor mange med lengere utdanning ikke rekker opparbeide seg full pensjon at det ofte ikke lønner seg å ta høyere utdanning. De som tar høyere utdanning i Norge gjør det primært av helt andre grunner enn økonomi.Jeg merker jeg blir en smule støtt når du reagerer negativt på at jeg tjener nesten like mye som deg, fordi jeg ikke har 5 år ekstra på skole.
Ja, selvsagt skal vektere få skikkelig lønn, men det er også viktig for et samfunn at det lønner seg å ta utdanning og for å få det til må man ha lønnsforskjeller.