Om streik, fagforeninger og ulemper for passasjerene i luftfarten (splittet)

Jeg merker jeg blir en smule støtt når du reagerer negativt på at jeg tjener nesten like mye som deg, fordi jeg ikke har 5 år ekstra på skole.
Vi har et begrep som heter livslønn, hvor mye folk tjener gjennom livet. Den som studerer vil etter 5 år stå på "bar bakke" med 300.000 i studielån og krav til egenkapital som gjør det vanskelig å komme inn på boligmarkedet, men den som har jobbet den samme perioden vil etter 5 år være godt etablert med delvis nedbetalt bolig og bil. Selv om den med utdanning får litt høyere lønn så vil han få lønnen i en kortere periode. I Norge gjør små lønnsforskjeller, progressiv skatt og ny pensjonsordning hvor mange med lengere utdanning ikke rekker opparbeide seg full pensjon at det ofte ikke lønner seg å ta høyere utdanning. De som tar høyere utdanning i Norge gjør det primært av helt andre grunner enn økonomi.

Ja, selvsagt skal vektere få skikkelig lønn, men det er også viktig for et samfunn at det lønner seg å ta utdanning og for å få det til må man ha lønnsforskjeller.

Det er nattevaktstillegg som gjør at jeg har en anstendig lønn. Jeg jobber kun natt med 10timers vakter , annenhver helg. Ubekvem arbeidstid kontra en økonom fra 8-4 mandag til fredag.

Det er riktignok to-tre år siden, og det gjelder ikke Oslo hvor lønnsnivået var høyere, men gjennomsnittlig advokatfullmektigstartlønn fra andre jeg startet samtidig med var 29-30 til 32-33 000 kr per måned.

Arbeidet utføres stort sett aldri som 8-4 arbeid (i realiteten) fordi du får lange dager og gjerne helgearbeid fordi det behøves. Finnes ikke overtidsskjemaer i de fleste firmaer.

Bakgrunnen er 5-årig master i rettsvitenskap, mange hadde også en LLM-grad (dvs dobbel mastergrad) før ansettelse. Presset på eksamensresultater i det private gjorde at det hovedsakelig var de flinkeste kandidatene som fikk de nevnte jobbene.

I norge er det gjennomgående slik at alle skal tjene det samme uansett utgangspunkt. Jeg tror aldri at det ender opp med lønnsforskjeller som i USA her på bjerget (og det er sikkert like greit), men noe til differansering ut i fra utdannelse og kompetansenivå MÅ det være. Det er nå min mening.

Det er nok alltid lett å idealisere andres yrker. Fra dag 1 på mitt studie har jeg imidlertid blitt innprentet at å gå hjem klokken fire neppe vil være standard... Med inkludert overtid tror jeg mange endog kommer ut med lavere timelønn enn vekteren på nattetid...

Jeg for min del blir lett støtt over oppfatningen om at økonomer og jurister sitter og har bedagelige oppgaver på et kontor, helt uten at pressituasjoner oppstår. Det er langt fra sannheten.

Om jeg skulle regne ut gjennomsnittslønnen min for ett år el. to tilbake, ville jeg nok i lange perioder ha tjent på å kjøre truck, slik jeg gjorde som student. Den jobben involverte cirka halvannen uke opplæring.

Utdannelse i Norge er nesten et sjansespill, skjønt jeg skal innrømme at jeg selvsagt hadde gått på universitet på nytt - om jeg skulle velge.

Og når jeg først er i gang her; trusler om vold har jeg allerede blitt utsatt for én gang denne uken. Heldigvis var politi og politiadvokat til stede, behagelig var det ikke likevel.

Selvsagt skal vektere ha en lønn å leve av (hva nå definisjonen på det er) når det jobber fulltid, men det er endel grunner til at det aldri vil være et spesielt godt betalt yrke.

Men når det er sagt så burde faktisk "gate"-vektere som etter min mening har en risikoutsatt arbeidsplass tjene mer, men her virker det som hverken arbeidsgiver eller fagforening er villig til å gi dere det dere kanskje bør ha. Så bør man ikke da både ha tenkt på det før man tok jobben og kanskje bør vurdere andre alternativer?

Problemet med vekteryrket er at det selv i et relativt stramt arbeidsmarkedet ikke virker være problem å få fatt i folk som er villig til å jobbe for de vilkårene som tilbys. Det samme gjelder det faktum at hver enkelt av dere er lette å erstatte, for å være litt brutal. Hvilket både henger sammen med lengden på utdannelsen og mengden erfaring som kreves. Jeg har flere kamerater som jobbet som vektere, både som gatevektere og de som satt i en resepsjon, og det tok ikke mange dagene fra de ble ansatt til de begynte å produsere. Ikke nødvendigvis rettferdig for deg, men slik er livet dessverre.

Jeg tror det heller ikke dere tjener på å være medlem i LO, noe som fort bidrar til veldig flat lønn, da de ofte er mer opptatt av å øke lønnen til de med dårligst lønn enn de som tjener litt bedre. Da blir det fort liten forskjell i lønnen til deg som har en krevende vekterstilling og de som sitter på en stol og blomstrer hele dagen.

Og som endel av dine kolleger nå tar inn over seg, så åpner dere lite eller ingenting ved å streike
http://touch.vg.no/article.php?artid=10073728

Som i Staten så er det neppe store forskjeller i lønnen det streikes, oer vel snakk om noen få tidels prosenter. Trekk fra da lønnstapet pga streiken og det er ikke mye dere sitter igjen med. For ikke snakke om at dere er i ferd med å score et realt selvmål når det omdømmet deres

Og bare for å legge til en ting: Hvis du utdanner deg som f.eks siviløkonom og satser på en 8-4 jobb, så kan man trygt si at du ikke har spesielt store ambisjoner når det kommer til karrieren. Og det gjelder mange andre lange utdannelser også ;) Ellers er den letteste måten å få høyere lønn på å bytte jobb

Last edited:
Problemet med vekteryrket er at det selv i et relativt stramt arbeidsmarkedet ikke virker være problem å få fatt i folk som er villig til å jobbe for de vilkårene som tilbys. Det samme gjelder det faktum at hver enkelt av dere er lette å erstatte, for å være litt brutal.

Og her har vi vel også litt av kjernen. Det har etter hvert blitt en så stor gjennomtrekk av vektere på norske lufthavner at det i seg selv har et potensiale til å bli et sikkerhetsproblem. Dette ved at det etterhvert er mange som har kunnskap og kjennskap til de sikkerhetsprogrammer som er på norske lufthavner. Kunnskap til hvilken kapasitet det utstyret som er i bruk har.
Det er derfor viktig for sikkerheten ved norske lufthavner at man får personellet til å stå i yrket over lengere tid. Det er kanskje vanskelig dersom man blir et yrke for studenter og en mellomstasjon i yrkeskarrieren mens man venter på noe "bedre". Det er ikke til å komme fra at lønn da vil være et av virkemidlene, men det er også andre betingelser som må på plass for å komme bort fra den gjennmtrekken som er i yrket.

Vidar

Og det har jeg full forståelse for! Og jeg kommer nok til å ta en bachelorgrad i noe selv, når den tid kommer. Men jeg har ingen sympati som mener at folk som gjør samfunnsnyttige oppgaver ikke skal belønnes for det. Jeg synes at politi burde få mye bedre betalt enn vektere, men jeg synes også vektere burde få sin del.
Samme gjelder sykepleiere som heller ikke tjener all verdens. Jeg har familie som måtte selge huset hun eide, fordi det ble for dyrt å ha det på en sykepleierlønn. Dette er ikke noen villa akkurat. Og det er en bachelorutdanning som ikke får bedre lønn etterhvert!

Norge har dårligere skoleresultater (barne -og ungdomsskole) enn østeuropeiske land og en del uglu buglu asiaterland. Vi lurer på hvorfor, mens vi lønner lektorer med opprykk på samme nivå som sjefsvaskedama på skolen. For ordens skyld; lektor med opprykk tilsvarer gjerne 9 års høyere utdanning. Mastergrad/hovedfag (=5år) + lærerutdanning (=3-4år). Hvorfor skal man orke å gå 8-9 år på studielån og ikke opparbeide seg pensjonssparing, når man sitter igjen med et utbytte du kunne fått med 1-3års fagskole? (hvor du gjerne får betalt lærlingetid).

Er det rart vi ikke har kompitable lærere?

Og hvorfor skal man gidde å være flink på skolen når du ikke trenger det? Nå er jeg blessed from above med at høyere utdanning (5år universitet) er hele selvfølelsen min - hva med andre som ikke ser verdien i det? Norge mangler ingeniører, forskere, naturvitere - vi importerer de selv fra polen og kazhakstan. Kristin Halvorsen driter i buksa på tanken om eliteskoler, og trenden i Norge er: "ingen skal være bedre enn noen, vi skal helst ha en masse mediocre elever". (hørte jeg marxisten rasle i buskene, tro?). Å være flink er fy-fy. Jeg har aldri fått hjelp for å bli flinkere, selv om jeg var ferdig med mattestykker før de andre på barneskolen. Men du kan ta deg faen på at de som sleit fikk hjelp, de fikk ekskursjoner og kake og gud veit hva for å lære seg brøk og telling.

Man ser hva som lønner seg i Norge... Så kan vi jo se hvor langt vi kommer med et land hvor elitisme er et negativt laddet ord - og ingen orker ta høyere utdanning. Olja varer ikke for evig, vi må finne noe nytt å tjene penger på. Kanskje vaskedama finner ut noe :)

Last edited:
Jeg tror det heller ikke dere tjener på å være medlem i LO, noe som fort bidrar til veldig flat lønn, da de ofte er mer opptatt av å øke lønnen til de med dårligst lønn enn de som tjener litt bedre.
Jeg var tidligere fagorganisert, men fant ut at det var et tapsprosjekt:
-Det kostet uforholdsmessig mye og pengene ble brukt til å holde liv i en altfor stor organisasjon og til en rekke politiske og humanitære aktiviteter som ikke hadde noe med mine faglige rettigheter å gjøre. Jeg ønsket bare en ren fagforening.
-De investerte i så mange hytter de klarte og lederne var "hyttekonger". Ved konflikter var pengene som de mente var godt investert ikke tilgjengelige.
-Ved lønnsforhandlinger kom ofte de fagorganiserte dårligere ut, og de fikk lønnsøkningen fra en senere dato.
-Å bli tatt ut i en lengere streik var en økonomisk katastrofe. Det man fikk fra streikekassen var kun en brøkdel av vanlig lønn og da pengene var saltet ned i hytter tok det mange måneder før folk fikk penger fra streikekassen.

Det som fikk det til å renne over for meg var da jeg så nærmere på tilbud og krav i en lønnsforhandlingen og oppdagt at de prøvde å forhandle ned lønnen min. :old

Da jeg meldte meg ut kom de med trumfkortet for å holde på folk, billig forsikring som de mente i seg selv var god nok grunn til å bli, men jeg klarte faktisk finne forsikring som både var bedre og billigere.

Problemet med vekteryrket er at det selv i et relativt stramt arbeidsmarkedet ikke virker være problem å få fatt i folk som er villig til å jobbe for de vilkårene som tilbys. Det samme gjelder det faktum at hver enkelt av dere er lette å erstatte, for å være litt brutal. Hvilket både henger sammen med lengden på utdannelsen og mengden erfaring som kreves. Jeg har flere kamerater som jobbet som vektere, både som gatevektere og de som satt i en resepsjon, og det tok ikke mange dagene fra de ble ansatt til de begynte å produsere. Ikke nødvendigvis rettferdig for deg, men slik er livet dessverre.

Dette er naturligvis noe av kjernen i problemstillingen. Noen har fremhevet dette som en årsak til lønnsnivået for en del som jobber innen luftfarten (CA, f.eks.), uten at man har fått nevneverdig med gehør så jeg har vel et inntrykk av at argumentet i hovedsak møter døve ører, dessverre.

Norge har dårligere skoleresultater (barne -og ungdomsskole) enn østeuropeiske land og en del uglu buglu asiaterland. Vi lurer på hvorfor, mens vi lønner lektorer med opprykk på samme nivå som sjefsvaskedama på skolen. For ordens skyld; lektor med opprykk tilsvarer gjerne 9 års høyere utdanning. Mastergrad/hovedfag (=5år) + lærerutdanning (=3-4år). Hvorfor skal man orke å gå 8-9 år på studielån og ikke opparbeide seg pensjonssparing, når man sitter igjen med et utbytte du kunne fått med 1-3års fagskole? (hvor du gjerne får betalt lærlingetid).

Er det rart vi ikke har kompitable lærere?

Og hvorfor skal man gidde å være flink på skolen når du ikke trenger det? Nå er jeg blessed from above med at høyere utdanning (5år universitet) er hele selvfølelsen min - hva med andre som ikke ser verdien i det? Norge mangler ingeniører, forskere, naturvitere - vi importerer de selv fra polen og kazhakstan. Kristin Halvorsen driter i buksa på tanken om eliteskoler, og trenden i Norge er: "ingen skal være bedre enn noen, vi skal helst ha en masse mediocre elever". (hørte jeg marxisten rasle i buskene, tro?). Å være flink er fy-fy. Jeg har aldri fått hjelp for å bli flinkere, selv om jeg var ferdig med mattestykker før de andre på barneskolen. Men du kan ta deg faen på at de som sleit fikk hjelp, de fikk ekskursjoner og kake og gud veit hva for å lære seg brøk og telling.

Man ser hva som lønner seg i Norge... Så kan vi jo se hvor langt vi kommer med et land hvor elitisme er et negativt laddet ord - og ingen orker ta høyere utdanning. Olja varer ikke for evig, vi må finne noe nytt å tjene penger på. Kanskje vaskedama finner ut noe :)

Jeg er i grunnen enig, men det du skriver viser jo at man ikke nødvendighvis er klok selvom man har en mastergrad.......

Nå er det jo en del som i det siste har vært inne på i det siste at det kanskje er for mange som tar høyere utdanning, med unntak fra f.eks. realfag - akkurat i skrivende stund - men det er ikke mer enn vel 15 år siden vi hadde arbeidsledige ingeniører heller.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7751230

Selv om Brox ofre framstår som en tulling, synes jeg det er et element verdt å ta med i debatten.

Det er åpenbart at mange utdanningsgrupper har forholdsvis dårlig betalt ift mange andre land, men så har vi også gratis utdannelse i Norge (med enkelte unntak). Og jeg tviler vel egentlig på at folk vegrer seg mot å ta høyere utdanning pga dårlig betaling. Og utdanning tar man heller ikke bare for pengenes del. Da jeg startet mine studier for 25 år siden var ikke dette et moment i det hele tatt, men jeg har inntrykk av at ungdommen er mer bevisst på dette i dag. Generelt har penger blitt viktigere - og det er fordi vi har blitt mye mer velstående på den tiden.

Det store spørsmålet er vel hva man kaller "levelig lønn". Jeg har forståelse for at vektere og andre i utsatte jobber føler seg underbetalt når man ser at ufaglærte arbeidere i enkelte bransjer f.eks. på Nordvestlandet kan tjene to-tre ganger så mye.

Da jeg meldte meg ut kom de med trumfkortet for å holde på folk, billig forsikring som de mente i seg selv var god nok grunn til å bli, men jeg klarte faktisk finne forsikring som både var bedre og billigere.

Tja, av prinsipielle grunner betalter jeg selv heller mer i forsikring enn å la det gå gjennom fagforeningen - rett og slett fordi jeg mener ikke det ikke er riktig at en fagforening skal drive med dette, speiselt når man vet at mindre priviligerte grupper (f.eks de som ikke kan jobbe) ikke får disse fordelene.

Elllers er jeg helt enig med det du skriver, men nå føler jeg dessverre et stort lokalt press om å melde meg inn, men heldigvis er det YS, så det er ikke de verste.

Selvom utdanning er gratis, og f.eks. jeg når jeg nå blir ferdig på ingen måte skal klage over noe stort lån (men det er da et par hundre tusen, det også!), så er det også år utenfor arbeidslivet uten fast inntekt som bør tas med i regnestykket. JA, selvsagt forventer jeg bedre lønn i andre stillinger etter hvert, og jeg tror ikke at økonomigraden min ikke lønner seg, men 370K som blir brukt over her som uanstendig er ikke forferdelig langt unna det mange med mastergrad (i relevante stillinger) starter med i arbeidslivet, ofte uten overtidsbetaling (og det er jo en annen diskusjon).

370K, etter 30% skatt tilsvarer rundt 260K utbetalt. Jeg tørr ikke tenke på hvor uanstendig jeg har levd de siste årene som student..! (Greit, som student er det heller ikke tenkt at man skal stifte familie etc., men når en tyve år gammel vekter kan fortelle meg at 370K brutto, 260K netto utbetalt, er uanstendig, lurer ihvertfall jeg på hva som ligger i ordet uanstendig.).

Om det fortsatt finnes barnehaveassistenter med 260 BRUTTO før skatt, så skal jeg også kunne være med på at det kanskje ikke er spesielt anstendig.

Steinar Mediaas kom med noen interessante betraktninger om at før var det store antall fabrikkansatte som streiket mot og presset den ene kapitalisten for at de skulle få del i godene, mens nå var det et fåtall personer som hadde en posisjon som gjorde at de kunne presse allmenheten for at de skulle få mere goder enn andre. Han mente denne endringen ville gjøre noe med legitimiteten og status for streikeretten.

I morgen vil Avinor og Securitas benytte seg av uorganiserte vektere for å få avgårde en chartermaskin fra Alta, påståes det.

http://www.finnmarken.no/lokale_nyheter/article6095983.ece

Finner det merkelig at Avinor og Securitas setter inn uorganiserte i vaktene til personer som er i streik. Begge ønsker å fremstå som seriøse aktører. og Securitas er i tillegg avhengig av troverdighet. Hvilken troverdighet har Securitas dersom de setter inn uorganiserte i vaktene til streikende, dersom det er det de gjør? Det er vel å trampe over grensen til streikebryteri.

Vidar

Så ble det avgang fra Lakselv likevel.

http://www.finnmarken.no/lokale_nyheter/article6095983.ece

Vidar

(VG Nett) Flyplassene i Bergen og Trondheim blir stengt.

Avinor bestemte fredag at sikkerhetskontrollen ved flyplassene i Bergen og Trondheim blir stengt lørdag og søndag på grunn av vekterstreiken.

Både SAS, Securitas og NHO Service har bedt staten gripe inn med lønnsdiktat for å få slutt på vekterstreiken. De mener streiken går på liv og helse løs.

Norske vektere reddet 256 liv i fjor, det vil si i snitt fem liv hver uke, ifølge statistikk fra NHO Service.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10073850

Jeg tjener 31500 kr før skatt som mobilvekter på nattskift.

Da tjener faktisk du bedre en meg, etter at jeg har tatt med de tillegg jeg har som gravemaskinfører som har beredskapsvaker. Men gidder jeg å streike av den grunn? Neida. For jeg har overhode ingen ting til overs for streik som aksjonsform i dagens samfunn. Og hadd jeg blitt tatt ut, så hadde jeg nok nekta å støtte en slik arbeidskonflikt.

Siste nytt: DY på tryneboka skrev nettopp dette:
Oppdatert informasjon vedrørende vekterstreiken:
Partene er innkalt til møte hos arbeidsministeren, og vi avventer resultatet av det møtet før vi tar stilling til hvordan vi skal håndtere streiken videre.
Mer informasjon kommer så snart vi vet noe mer.

Lukter vi Tvungend Lønsnemd her montro?

Jeg er fortsatt ikke helt enig! Jeg har 36 prosent skatt, og 20500 utbetalt i måneden på 100 % stilling.
Hadde jeg gått over på dagtid, ville jeg hatt 15900 utbetalt for en 100 % (Jada, skatt er forskjellig fra person til person) 15900 i måneden for å utsette meg for en rekke farer, vold og ranssituasjoner. Jeg ble ikke Vekter på grunn av lønna. Jeg ble Vekter for å gjøre en meningsfull jobb for samfunnet. Og jeg er glad for at så mange her inne setter pris på det vi gjør. Men jeg synes fortsatt at helse og sikkerhetsyrket har for dårlig betalt, og istedenfor at alle konsentrerer seg om flyplassgjengen, så prøv å se hele bildet!
162kr timen for å utøve det jeg egentlig vil kalle politiarbeid er ikke bra.

Er enig at jobber innenfor helse og sikerhet må ha bra betalt. Men når en streik gir slike konsekvenser vi når ser, og værnes og flesland må stenge pga en streik blant vektere er situasjonen fulstendig ute av kontroll. Hadde NAF enda klart å fordel antal utatte medlemer i streik, slik at flyplassene hadde klart å avikle tilnermed normal trafikk hadde det vert greit. Men slik dem opptrer nå har de ingen sympati hos meg i allefall. Håper Arbeidsmenistern setter ned foten nå, og sier at nå er galskapen over.

Om de tallene du ga meg stemmer er gapet på netto lønn for deg som dagvekter kontra meg som gravmaskinfører uten tilleggene for å ha beredskapsvakt mindre en 200kr mnd. Og jeg har ansvaret for utstyr til 1.4mill pluss ansvaret til sikerheten til dyr, folk biler osv som er rundt meg når jeg står ute i veien å graver. Så kan vi diskutere hva som er verst av at en raner slipper unna, kontra det at jeg dulter borti en bil med graveskuffa og drepper en person i bilen..

Back