Om streik, fagforeninger og ulemper for passasjerene i luftfarten (splittet)

Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Dette er godt å vite når vi sikkert også i fremtiden kommer til å debattere lønns- og arbeidsvilkår i luftfarten. Ingen selskapet som har suksess utnytter sine ansatte...;)

Det er muligens en viss forskjell på om det er en bedrift med primært high-skilled ansatte, eller om det er en bedrift med stort innslag av blue-collar arbeidskraft.

Luftfart er vel ikke akkurat vektere, men min bransje (Telco) har utrolig mye innslag av blue-collar akkurat som i luftfarten. Her (som i f.eks. Continental, naa United) deler vi suksessen med ALLE, alt fra mitt salgskorps til han som installerer fiber i Singapore.

En vellykket forretning, vet at investering i dine ansatte er det viktigste av alt. Men for aa kunne gi tilbake, maa det jo selvsagt vaere noe aa gi.

Dersom selskapet ditt sliter med aa overleve, er det ikke noe aa gi. Det har ingenting med utnyttelse aa gjoere.

Her (som i f.eks. Continental, naa United) deler vi suksessen med ALLE, alt fra mitt salgskorps til han som installerer fiber i Singapore.

En vellykket forretning, vet at investering i dine ansatte er det viktigste av alt. Men for aa kunne gi tilbake, maa det jo selvsagt vaere noe aa gi.

Dersom selskapet ditt sliter med aa overleve, er det ikke noe aa gi. Det har ingenting med utnyttelse aa gjoere.

Lett å si i medgang og så lenge lønningene er akseptable. Når motbøren kommer, står du ganske allene.
For folk med unik kompentanse er dette neppe et problem, men for vanlige arbeidstakere med lav eller allmen kompetanse er veien til et stort økonomisk problem kort.
Kjenner ikke vekternes lønnsvilkår, men støtter deres rett til å aksjonere. Blir konflikten urimelig, forventer jeg at staten setter foten ned. (Håper det blir før lørdag, for da sal jeg ut fra OSL ;o))

Kjenner ikke vekternes lønnsvilkår, men støtter deres rett til å aksjonere. Blir konflikten urimelig, forventer jeg at staten setter foten ned. (Håper det blir før lørdag, for da sal jeg ut fra OSL ;o))

Ang. vekternes lønnsvilkår kan jeg uttale meg litt om dette da jeg har hatt dette yrket som deltidsjobb ved siden av studier over en kortere periode. En vekter i 100% stilling tjener ca 25 000 kr pr mnd i grunnlønn, timelønn på rundt 160 kr pr time. Det er med dette yrket som i mange andre yrker at det vil kunne bli arbeid på ubekvemme tider, og her tilkommer også div tillegg. Det er også gode muligheter for overtidsarbeid for den som måtte ønske, for også her er det vel i dette yrket som i de fleste andre yrker, ønsker du å tjene mer penger så må du jobbe mer. I mine øyne er ikke dette dårlig for en yrkesgruppe som kun trenger to teorikurs på totalt 11 dager + noe praksis for å begynne i dette yrket, kurs er også ofte betalt av arbeidsgiver. Når fagforbundet sier at en vekter bare tjener 290 000 kr pr år er dette å svartmale det hele litt, gjennomsnittlig lønn ligger betraktelig høyere enn dette.

Jeg er ingen fagforeningsmann, men streik og lockout er nå en gang de to lovlige aksjonsformene som kan brukes dersom en lønnsforhandling ikke resulterer i enighet. At det eksisterer fagforeninger som ivaretar arbeidstakernes interesser synes jeg er helt fair. Jeg har sett mer enn en gang at fagforeninger kan være gode å ha i helt andre situasjoner enn lønnsforhandlinger, det er jo ikke alltid det er like lett å stå alene, f.eks. ved en usaklig oppsigelse. Men det er ikke alle streiker jeg har like stor sympati for, og den pågående vekterstreiken har jeg en meget begrenset symapti for. Dette er et yrke som etter min mening har en forholdsvis grei lønn sammenliknet med hvilket utdanningsnivå som kreves for å jobbe der. At fagforbundet til vekterne nå nærmest kveler flytrafikken i en hel nasjon for å fremforhandle en nasjonal og kollektiv tariffavtale som uansett ikke vil gjenspeile nyansene i vekteryrket synes jeg også er provoserende, og er på kanten til hva jeg vil kalle misbruk av den makten de innehar.

Oi, drøy påstand. Hvordan kan du dokumentere denne? Er det et faktum du presenterer her?
De har ikke slått deg at arbeidgivere kanskje ville utnytte sine medarbeidere om det ikke fantes regulativ?

Om fagforeningene i Norge hadde svekket lønnsomheten til bedriftene her i landet så kunne vi vel erklært Norge konkurs. Jeg vil si at det er pga forholdsvis sterke fagforeninger at vi har det så bra at vi har det, men det kostet. Garden ble jo satt inn mot streikende under Menstadslaget så sent som i 1931. Det er generelt lite streik i Norge og det er vel nettopp pga at fagforeninger og arbeidsgiversia har et godt samarbeid og at det er arbeidsfred mellom tarriffoppgjørene.

I morgen vil Avinor og Securitas benytte seg av uorganiserte vektere for å få avgårde en chartermaskin fra Alta, påståes det.

http://www.finnmarken.no/lokale_nyheter/article6095983.ece

Finner det merkelig at Avinor og Securitas setter inn uorganiserte i vaktene til personer som er i streik. Begge ønsker å fremstå som seriøse aktører. og Securitas er i tillegg avhengig av troverdighet. Hvilken troverdighet har Securitas dersom de setter inn uorganiserte i vaktene til streikende, dersom det er det de gjør? Det er vel å trampe over grensen til streikebryteri.

Vidar

Bra! En seriøs aktør bryr seg faktisk om sine kunder, og forsøker betjene de etter beste evne, selv når en gruppe forsøker å lamme en uskyldig tredjepart.

Når de streikende nekter å sette seg ved forhandlingsbordet når motparten er villig til det, får de regne med at de rammede finner på kreative løsninger
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10073735

Det er greit med streik og aksjoner der det er på sin plass, men det som skjer nå er bare tullete og misbruk av streikevåpenet

Last edited:

Jeg lever helt fint med litt ulemper i et par dager for å sikre forsvarlige vilkår for arbeidere.

Og at en familie med to voksne og to barn som skal på en sommerferie de har gnukket og spart til ikke får dratt fordi SVG lufthavn evt stenges er det "litt ulemper"

Jeg kan love deg at jeg hadde barrikadert huset til streikegeneralen hadde jeg havnet i en slik situasjon.

Og hva er gjennomsnittsloennen i Norge i dag? Hvorfor tror man at Norge har eliminert seg fra stort sett all form for industri, produksjon og nysatsinger? Eliminerer du oljebransjen, er Norge paa fattigkassa i loepet av 2 sekund.

Konsekvensen av en vill loennsgalopp er at man tvinger paa bedrifter kostnader man ikke har raad til noe som da igjen leder til a) utflagging av arbeidsplasser eller b) import av billig arbeidskraft. Middelklassen i Norge ligger langt over gjennomsnittet paa verdensbasis.

Streik er en respektloes, avlegs aksjonsform, du trenger ikke akkurat vaere smart for aa skjoenne at det er tap av millioner av kroner hver eneste dag og at de kronene er tapt for selskapet og tapt for kundene som ikke faar gjort det de skal.

Amen to that!!

Streikeretten er den viktigste aksjonsformen arbeidstakere i Norge har. Forslag om å skulle fjærne denne tyder på en total mangel på innsikt i arbeidslivet samt en helt absurd dose historieløshet.

Om man ikke ser viktigheten i sterke fagforeninger i Norge så vet jeg jammen ikke helt hva jeg skal si.

Ta en titt rundt dere i Europa kanskje? Hvordan ser arbeidsmarkedet ut der?

Så var det her en som sa at fagforeningen er skyld i manglende Industri etc. Vel der tar man også feil. Det er den rødgrønne politikken som har blitt ført i Norge siste 25 år som er skyld i dette. Sosialistene og kommunistene på tinget blir utrolig nok gjenvalgt igjen og igjen. Det er også den som er skyld i feks strømprisene de store alu verkene ol sliter med. De sørget også for å flagge ut fregatt kontraktene til Spania. De er på god vei til å destruere helsevesenet. Og de har totalt ignorert behovet for infrastruktur i landet.

Men jeg kan være med på at fagforeningen av en eller annen uforståelig grunn er alt for "røde". Men det er dog en ting som er på god vei til å jevne seg ut.

Litt om fly:
Satser på flytimer iløpet av helga. Flott vær ute.

På Gardermoen i går så det ut som airport patrol/andre OSL-ansatte f.eks. stod og passer på ved tollgrensen til utlandspiren, i stedet for vektere... Streikebryteri?

Jeg har som utgangspunkt ikke noe direkte i mot at streikerett eksisterer, men særlig sett fra utlandet som opplever en double dip recession nå, oppleves det som overkant uansvarlig med de kravene enkelte grupper setter for tiden, og at det lønnsnivået en gruppe med tre, eller er det blitt åtte, Gud forby, ukers kurs skal nærme seg det samme som college graduates er jo av en annen verden. (Selvsagt, jeg mener man bør ha betalt for arbeidsoppgaver, og ikke at en dr. i vitenskapshistorie nødvendigvis skal tjene mer i vekterjobben enn den ufaglærte vekteren, men vi må tørre å si at vekteroppgaver, selvom viktige, kanskje ikke er helt det samme som de oppgavene man har med treårig politiskole....).

På Gardermoen i går så det ut som airport patrol/andre OSL-ansatte f.eks. stod og passer på ved tollgrensen til utlandspiren, i stedet for vektere... Streikebryteri?

Jeg har som utgangspunkt ikke noe direkte i mot at streikerett eksisterer, men særlig sett fra utlandet som opplever en double dip recession nå, oppleves det som overkant uansvarlig med de kravene enkelte grupper setter for tiden, og at det lønnsnivået en gruppe med tre, eller er det blitt åtte, Gud forby, ukers kurs skal nærme seg det samme som college graduates er jo av en annen verden. (Selvsagt, jeg mener man bør ha betalt for arbeidsoppgaver, og ikke at en dr. i vitenskapshistorie nødvendigvis skal tjene mer i vekterjobben enn den ufaglærte vekteren, men vi må tørre å si at vekteroppgaver, selvom viktige, kanskje ikke er helt det samme som de oppgavene man har med treårig politiskole....).

Liker !
I Europa sliter mange med å beholde jobben eller har allerede mistet den. I Norge streiker vektere med noen ukers kurs fordi de ikke er fornøyde med vilkårene sine. De som rammes hardest er kanskje flyselskapene og flypasasjerene, nettopp de samme som betaler lønna til flyplassvekterne til syvende og sist.
Oj - snakk om å skyte utenfor blinken.
Tipper ganske mange europeere rister på hodet av utenforlandet Norge...

Tre uker, hvorav ca to av dem er teori, http://www.vekterskolen.no/index.php?id=106314. Jeg har som tidligere nevnt selv hatt dette yrket som ekstrajobb ved siden av studier, og har hatt kolleger som selv jobbet deltid ved siden av f. eks. politihøyskolen. Disse sa faktisk at de opplevde en noe redusert grunnlønn etter at de gikk over til å bli polititjenestemenn etter endt utdanning, og disse hadde treårige bachelorgrader. Jeg tørr våge å påstå at dette er en yrkesgruppe som har kommet ganske greit ut om man ser på ting i forhold til andre yrkesgrupper med lignende arbeidsfelt, dog høyere utdannings og ansvarsnivå. Tar man situasjonen ellers på kontinentet hvor tingenes tilstand preges av røde piler som peker nedover synes jeg streikevirksomheten i år framstår som noe uansvarlig.

Det er nesten som man er nede i kullgruva paa 30 tallet :D

En bedrift som har suksess, kommer ikke dit uten aa ha ansatte som liker sin arbeidsplass og staar paa for at bedriften skal lykkes. Slik fungerer bedrifter i dag. Vi hadde ett overskudd paa 4 milliarder dollar i fjor, det ble betalt ut nesten 200 millioner dollar i bonuser, 400 millioner i provisjon, samt at bedriften ga 3,5% i generelt loennspaalegg. Og det er en bedrift med 30K ansatte uten en eneste organisert person. Vi investerer millioner hver eneste dag i ansatte: pensjonsordninger, forsikringer, etterutdanning og bonusordninger. En av de suverent viktigste og toeffeste oppgavene en bedrift har er aa tiltrekke seg talenter og ha en stabil, loyal gjeng med ansatte som trives. Det aa erstatte en ny person for en som slutter i en bedrift koster vanvittig mye penger og det er noe man gjoer alt for aa unngaa.

Det er ikke "vi mot dem" mentalitet i bedrifter med suksess lengre. Det er saa avlegs at jeg flirer naar jeg ser det sikre vaartegnet i Norge: Streik

Skulle virkelig likt å sett min arbeidsgiver gjøre dette for meg, Tommy.
Hadde det ikke vært for fagforeningene hadde jeg ikke hatt den lønna jeg har i dag. Mens ledelsen, hadde hentet inn masse bonuser på overskuddet.
Hadde alle hatt samme filosofi som deg og din arbeidsplass, hadde jeg meldt meg ut av fagforbundet med en gang. Kodus til deg! :)
O

Streikeretten er den viktigste aksjonsformen arbeidstakere i Norge har. Forslag om å skulle fjærne denne tyder på en total mangel på innsikt i arbeidslivet samt en helt absurd dose historieløshet.

Om man ikke ser viktigheten i sterke fagforeninger i Norge så vet jeg jammen ikke helt hva jeg skal si.

Ta en titt rundt dere i Europa kanskje? Hvordan ser arbeidsmarkedet ut der?

Så var det her en som sa at fagforeningen er skyld i manglende Industri etc. Vel der tar man også feil. Det er den rødgrønne politikken som har blitt ført i Norge siste 25 år som er skyld i dette. Sosialistene og kommunistene på tinget blir utrolig nok gjenvalgt igjen og igjen. Det er også den som er skyld i feks strømprisene de store alu verkene ol sliter med. De sørget også for å flagge ut fregatt kontraktene til Spania. De er på god vei til å destruere helsevesenet. Og de har totalt ignorert behovet for infrastruktur i landet.

Men jeg kan være med på at fagforeningen av en eller annen uforståelig grunn er alt for "røde". Men det er dog en ting som er på god vei til å jevne seg ut.

Litt om fly:
Satser på flytimer iløpet av helga. Flott vær ute.

Ja, naar den slemme fabrikkeieren pisket arbeiderne ned i kullgruva 16 timer om dagen, 7 dager i uken for en neve grus som loenn, var fagforeningene utrolig viktig. Men som du sier, det er historie. Viktigheten av fagforeninger i 2012 er tilnaermet ikke eksisterende. Kulturen "oss mot dem" hoerer ikke hjemme i noen bedrifter i 2012. At loenningene i Norge er paa det nivaaet de er i dag, er en god kombinasjon av at vi har olje og at offentlig sektor (med deres fagforeninger) sysselsetter flere enn noen andre i Norge. Det du oppnaar med en vanvittig loennsgallopp, er at man ikke blir konkurransedyktig.

Hvorfor tror du fregattkontraktene gikk til Spania? Hvorfor tror du landet flommer over av bygningsarbeidere fra oesteuropa? Hvorfor tror du at mange produksjonsbedrifter i Norge som starter opp gaar paa raev eller flytter produksjonen til utlandet? Hvorfor tror du at SAS og Norwegian forsoeker aa hyre/basere seg i utlandet? Hvorfor tror du matvarer, teletjenester og alt annet er mye dyrere i Norge enn i utlandet (moms og avgifter finner man overalt)?

Middelklassen tjener for godt i Norge og man kan fortsette aa snurre rundt den karusellen, men som du sier, helsevesenet er rasert, veiene er dass og en av grunnene til det er den vanvittige kostnaden det er aa ha folk ansatt i Norge.

Ja, man kan selvsagt bruke oljefondet slik at man faar baade i pose og sekk, loennsgalopp OG offentlige tjenester. Heldigvis har det ikke vaert strategien saa langt.

[QUOTE/]

G4S Security Aviation leverer tjenester til OSL, som er kunden. Det er ikke streikebryteri når kunden finner andre alternativer for å opprettholde, så fremt de ikke leier inn andre vaktselskap eller G4S setter inn uorganiserte vektere.

Skulle virkelig likt å sett min arbeidsgiver gjøre dette for meg, Tommy.
Hadde det ikke vært for fagforeningene hadde jeg ikke hatt den lønna jeg har i dag. Mens ledelsen, hadde hentet inn masse bonuser på overskuddet.
Hadde alle hatt samme filosofi som deg og din arbeidsplass, hadde jeg meldt meg ut av fagforbundet med en gang. Kodus til deg! :)
O

Som du ser av regnestykket mitt, brukes ca. 20% av overskuddet paa incentive til de ansatte, mens eierne og ledelsen selvsagt tar mesteparten av cashen. Selvsagt! Det er deres penger som ble investert, det var de som tok risikoen da bedriften ble startet. Det er deres bedrift, jeg og de andre ansatte ble ikke tvunget til aa jobbe her. Vi soekte og ble tilbudt jobb under gitte vilkaar.

Er man ikke fornoeyd, slutter man selvsagt. Klart, i den tiden man har gaatt igjennom i USA de siste aarene, har det vaert toeft, men naa er ting paa bedringens vei..

Hadde ett moete med ett rekrutteringsfirma paa morran i dag siden vi skal hyre inn ett par karer til.

Det koster 12.000USD per person aa skaffe en kvalifisert, bakgrunnsjekket og serioes person. Det er kostnaden til arbeidskontrakten er signert. Saa skal man trene personen i programmene vi bruker her i huset, det koster 300 dollar i timen og tar 4 uker. Saa skal man reise sammen med personen for aa trene han/henne opp.

Totalt sett, koster en new hire rundt 40K USD. Grunnloennen her i huset for en account manager er 90K USD. Da er det enkelt aa skjoenne at ett aarlig 3% loennspaalegg dersom bedriften gaar bra er en god investering.

Selvsagt tar ledelsen overskuddet når de er ansvarlig for at bedriften har fått spyttet inn investeringer til å holde selskapet oppe. Jeg sier ikke noe på det.
Men vi som er på bunnen, vi skal tjene det samme, hvert år. Mens utgiftene for å bo i dette landet bare øker. Nå må jeg ut med 15% egenkapital for boliglån, istedenfor 10. Men lønna mi, den skal stå på stedet hvil? Uaktuelt. Det finnes mennesker i dette landet som må jobbe overtid hver eneste uke for å få endene til å møtes. Fordi selskapene regelrett drite i å ta hensyn, og selger seg selv lavere og lavere i anbudsrunder. Men siden investorene fortsatt skal ha sitt, så går det til slutt ut over oss nederst på stigen, som ikke får jobb fordi selskapet har funnet ut at Piotr Polakk Eller Pablo Espanol gjør samme jobben i en periode før de reiser hjem og lever godt, og Sender broren sin opp på neste runde.
Også skal gutta og jentene som tjener de store pengene her i landet, sitte og si at sånn er livet, før de henter Sportsbilen sin fra Vaskehallen og stikker på ei ukes ferie til hytta?
Jeg kan ikke så mye om økonomi og verdenssamfunnet, men hvordan skal noen få meg til å jobbe med 100 % innsats når jeg ikke blir satt pris på, og ikke får en lønnsøkning som står i svar med utgiftsøkningen? Skal jeg få mindre og mindre fordi de store gutta skal ha råd til nok en villa i utlandet? Greit verden er et hardt sted, men gi meg iallefall en anstendig lønnsslipp!

Ettersom kostnadene i Norge allerede er hinsides, burde man kanskje jobbe for å finne en løsning fra andre enden - altså få ned priser og inflasjon .. ? Krever kanskje litt offer i en overgangsfase og out-of-the box tankegang av politikerene og bedriftslederne, men hvorfor ikke?

Det er også den som er skyld i feks strømprisene de store alu verkene ol sliter med.

Strømprisene i Norge er latterlig lave. Her i Nederland må man betale 4-5 ganger mer for strømmen enn i Norge.

Det finnes mennesker i dette landet som må jobbe overtid hver eneste uke for å få endene til å møtes.

Skal ikke si meg uenig i at noen må jobbe litt ekstra for å klare seg, men en ting som gjennomsyrer det norske samfunnet er enorm sløsing med penger. Man kaster bort penger på dyr mat, dyre biler, dyre boliger og så videre. Etter at jeg flyttet til Nederland, ser jeg hvor sløsete vi nordmenn er. Jeg ser nå at jeg fint kunne ha greid meg med mye mindre penger i Norge, hvis jeg bare hadde tatt meg sammen og vært litt mer bevist i pengebruken.

Back