• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

NOR Om NH90 i Norge

Re: NH90 til Norge! (18/11 Kjevik)

Når vi er inne på Danskene og helikopter, hva slags helikopter har de på Thetis klassen fregattene sine?

Ser HDMS Triton ligger i Bodø i dag, kan ha vært heliet fra den Starship så i går.

På regulære tokt har de Lynx.

Når vi er inne på Danskene og helikopter, hva slags helikopter har de på Thetis klassen fregattene sine?

Ser HDMS Triton ligger i Bodø i dag, kan ha vært heliet fra den Starship så i går.

Uten å være spesialist på HDMS Triton så tviler jeg på at den har plass til en EH-101.

Og siden danskenes EH-101 har vært observert på tur oppover hele Norge og er i skrivende stund enten i Banak eller på veg tilbake, er det nok EH-101 sitt besøk hos 330 skv. i Bodø som Starship har sett. Den gule døra stemmer godt med det.

Som nevnt er HDMS Triton bemannet med Lynx.

OT: Blir spennende å se hva Norge velger til å erstatte Sea King ? Og om denne EH-101 turen har gjort noe utslag.

Men tilbake til tråden. Ser frem til at NH90 klarer å komme seg nordover :).

Det er jo ikke et norsk NH-90. Det er utlånshelikopter fra NH Industries, siden de er så utrolig mange feil på produksjonshelikoptrene. Det drøyer nok enda en stund før det første norske helikopteret kommer.

Sveriges har tatt leveranse på en del NH-90, men de står på bakken.

Så mange feil blir litt feil å si. Det er heller det at alle systemene Norge har bestilt ikke enda er ferdige for integrering.

Etter det jeg har fått med meg er det mest mangel på samsvar mellom delekatalogens partnr, og det som fysisk står på maskinen som var grunnen til at svenskene ikke flyr. Om det er andre grunner i dag vet jeg ikke. Finnene har flydd en del med sine, siden de har produsert de selv. Og dermed kjenner mer til maskinens tilstand.

Det er forøverig fortsatt usikkert om den som er på vei til Norge kommer til å fly en del i Nederland pga kompetansen/gjøremål der nede etter motorbyttet. Eller om de kommer til å fortsette mot Bardufoss snart.

Last edited:

Så mange feil blir litt feil å si. Det er heller det at alle systemene Norge har bestilt ikke enda er ferdige for integrering.

Etter det jeg har fått med meg er det mest mangel på samsvar mellom delekatalogens partnr, og det som fysisk står på maskinen som var grunnen til at svenskene ikke flyr. Om det er andre grunner i dag vet jeg ikke. Finnene har flydd en del med sine, siden de har produsert de selv. Og dermed kjenner mer til maskinens tilstand.

Det er forøverig fortsatt usikkert om den som er på vei til Norge kommer til å fly en del i Nederland pga kompetansen/gjøremål der nede etter motorbyttet. Eller om de kommer til å fortsette mot Bardufoss snart.

Tusen takk for info.
Sto en liten notis i "Folkebladet", at det var veldig usikkert når vi fikk se det her :(

Da kan det se ut til at de plutselig er på vei. Og planlagt ankomst LSK/Kjevik litt før 14 tiden :)

Last edited:

Breaker, breaker...
nh90_web.jpg

Flere bilder kommer når jeg har gått gjenom dem.
Edit: http://forum.scanair.no/showthread.php?p=579505

Last edited:

For noen timer siden sto det ihvertfall godt parkert i hangaren på 337 på BDU (om det ikke skal ut å lufte seg) ;)

Fra "Folkebladet" http://www.folkebladet.no/nyheter/article408665.ece
"Det nye NH90-helikopteret landet fredag ettermiddag Bardufoss lufthavn..........."

Framtida landet på Bardufoss: "Nye Troms": http://www.nye-troms.no/nyhet.cfm?nyhetid=6503
"Klokka 16.48 og i 23 minusgrader landet helikopteret foran Hangar 5. ........"

Last edited:

Søren og, fikk ikke med meg at de var innom Bodø i går :(

Så vidt jeg kan forstå så er dette helikopteret eiet av Forsvaret, men skal ikke inn i operativ tjeneste. Den vil bli brukt for trening av personell osv.

Ut fra artikkelen som ble linket til i posten over her, så kan man vel tolke det slik at helikopteret er Norsk, men mangler de modifikasjonene som vi vil ha på de operative NH-90ene.

Men dette er jo '027', hva skjedde med det første NH90 i norske farger, '013'?

..........hva skjedde med det første NH90 i norske farger, '013'?

Sikkert bare et påklistra nummer av symbolsk karakter :)

Trur at det også var en demo-utgave i Norske farger.

Vet ikke om det finnes et ferdigbygd ekte norsk NH90 noen plass på kloden.
(understreke at jeg er totalt amatør på alt som skjer på den fronten)

027 er bygget for Norge og skal etterhvert overtas av FLO, men er fremdeles i fabrikkens eie. Flere av de Norske NH90`ene er produsert. 013 er på fabrikken.

027 er bygget for Norge og skal etterhvert overtas av FLO, men er fremdeles i fabrikkens eie. Flere av de Norske NH90`ene er produsert. 013 er på fabrikken.

Takker for svaret.
Bare et lite tilleggsspørsmål: Er de numrene "hellige", dvs. at de representere noe i c/n som Bell412 147 er cn 33147 og et evt. lånehelikopter kan da ikke hete 147 ?
Så 013 på fabrikken er det samme 013 som var her?
(sender deg PM for flere spørsmål)

De danske gutta var på nav-trening i Norge, og benyttet dermed muligheten til å vise frem helikopteret sitt. De var innom samtlige 330-avdelinger, før de rundet Nordkapp og fløy sørover igjen. Kjempetrivelig gjeng, med et imponerende helikopter!

Jeg må Gratulere Luftforsvaret med det nye helikopteret. Jeg syntes det var elegant i de Norska fargene. Gleder meg å se det rundt BGO når den tid kommer!!

Og da var endelig første faste NH90 (tailnr 049) landet på Bardufoss. 10 år og ca 1 uke etter bestilling, kun 6 år forsinket levert.
En ting er sikkert. Alle feilene de norske har funnet, og krevd utbedret før levering får vi nok fordeler av senere.
Mange av de andre nasjonene som ikke har vært like nøye har nok fulgt ekstra godt med på norge, og blitt ganske svette.
Godt jobbet av OT&E gjengen.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/viste-frem-forsvarets-nye-helikopter-paa-bardufoss-3656023.html

Back