Det er mye bra på den grønne siden - etter 12 år i veldedig organisasjon som virkelig fulgte den modellen med suksess, men som satte de ansatte i sentrum er jeg ikke sikker på at hverken FR eller DY passer inn - det kommer vel an på øyene som ser - diskujonene er uansett artige og bare vent til den første boken i Flyenium Trilogien kommer ut på Flyprat Forlag "Menn som hater Piloter"[/QUOTE
---
Dette er like mye en verdidebatt som økonomiske betraktninger. Her finnes både "Caravelle'r" og andre som av forskjellige årsaker (kanskje gikk ikke den gamle yrkesdrømmen i oppfyllelse?) ikke ser annet enn pax-tall og økonomisk overskudd som et poeng! Hvis resten av bransjen senket seg ned på Ryainair-standard, og opererte ut fra de samme forutsetninger, så ville jo alt vært annerledes. Men fortsatt arbeider de fleste i luftfart på betingelser og sosial sikkerhet som ligger godt over både Ryanair og de kontraktsansette i Norwegisn etc. Og jeg tror det er slik at samfunnet som helhet er tjent med at det er slik, sånn at Caravelle'r og andre kan vite at det fortsatt finnes grupper som betaler inn penger til deres fremtidige pensjon / trygd fra NAV etc. Bunnen ville jo falle ut om alle jobbet på kontrakt og uten sosial sikring (og da mener jeg en reell sikring på skandinaviske vilkår). Da kan vi alle jobbe for et sandkasseselskap.
Når dette er sagt - selvfølgelig imponerende at MOL har gjort deg mulig for ALLE å fly i Europa. Men de har altså andre forutsetninger.
Tally-Ho
Og jeg tror det er slik at samfunnet som helhet er tjent med at det er slik, sånn at Caravelle'r og andre kan vite at det fortsatt finnes grupper som betaler inn penger til deres fremtidige pensjon / trygd fra NAV etc. Bunnen ville jo falle ut om alle jobbet på kontrakt og uten sosial sikring (og da mener jeg en reell sikring på skandinaviske vilkår).
Det er vel uansett en forskjell på å få litt mindre i pensjon, og det å ikke få pensjon i det hele tatt. At ytelsespensjon må opp til vurdering er helt fair, men kontraktsselskapene i internasjonal luftfart er ikke akkurat viden kjent for sine gunstige sosiale ordninger.
Politisk korrekthet er vi (spesielt venstresiden) dyktige på, men LO er vel best på å stanse polske jordbærplukkere uten avtale hos bøndene. Internasjonal luftfart blir for uoversiktlig både for de og vårt rettssystem (jfr Moss-saken).
Og det er kanskje naturlig at det blir slik, når folk flest går utelukkende på pris. Når "Joe Sixpack" kjøper billetter hos Ryanair vet han meget godt om betingelsene der ( godt belyst av media nå) - men igjen - pris!
Og før det kommer politiske beslutninger i Europa som regulerer dette, vil dette fortsette.
Nå er neppe siste ord sagt i denne saken, men er det slik å forstå at det er inkompetanse som gjør at tingretten her kommer til at man ikke skal behandle saken? Er du ekspert på arbeidsrett, EU rett, lovanvendelse osv. som gjør deg i stand til å vurdere dette? Såvidt jeg forstår av avgjørelsen fra Moss Tingrett så er det snakk om å vurdere hvor saken evt skulle behandles - ikke sakens innhold.
Hvordan har denne avgjørelsen noe med at fokus er utelukkende på pris - er det slik at du tror at dommeren her har tatt hensyn til slikt (eller mer generelt, tror du at rettsvesenet tar slike hensyn når man evt skal vurdere denne typen saker)? Hvis internasjonal luftfart er så uoversiktlig at vårt rettssystem ikke kan håndtere det, hvem er det som er i stand til å gjøre det? Er det kun de som jobber i bransjen som har tilstrekkelig forståelse for å avgjøre dette (dette er forøvrig et argument man hører fra "alle" bransjer som "utsettes" for rettsapparatet - ingen har peiling på vår bransje, for den er så spesiell)?
Moss Tingrett er neppe i lomma på Ryanair. Irske luftfartsmyndigheter er jeg langt mer skeptisk til, spesielt når man kjenner til noen av avtalene de har der (og ser reaksjonen fra irsk CAA på brev fra Ryanair Pilot Group)
Rosekind has recently concluded an extensive survey of Ryanair crew performance as measured by operational flight-data monitoring, relating operational exceedence incidents - and also the lack of them - to duty periods and the likelihood of fatigue at various phases in working cyles. He concluded that Ryanair, which says it has been operating its crews to Sub-Part Q parameters since 2003, has an effective fatigue-risk monitoring system, and that the regularity and predictability of crew rostering on its exclusively short-haul network is a major part of the reason it scores well according to a fatigue-risk measurement system developed for NASA.
Flotte og ikke overraskende nyheter… Heller ikke overraskende reaksjoner på forumet her – og de reaksjonene er uten tvil også hvorfor noen av de andre aktørene går sakte men sikkert at dundas med de holdingene deres ansatte og tilhengere sitter med.. Trist og kanskje til og med litt stusselig?
Får litt dejavu av den konstante trollingen mot Ryanair, Norwegian osv. og kommer da igjen til å tenke på denne jeg la under småprat – her kan man byttet ut ”people” med ”bedrifter” eller "ansatte i bedrifter" så forklarer den en del..
View attachment 34991
Ser ut til at Norwegian passer inn på den gule siden selv
![]()
..., og svaret de fikk fra CAA var bare svada (og totalt urelevant til det det faktisk ble spurt om). Det var faktisk et såpass håpløst svar at RPG sendte nytt brev og gjentok spørsmålene, i tilfelle de i irsk CAA ikke forsto engelsk så godt første gangen.
Flybransjen er en gjennområten bransje, enkelt og greit. Man blir av og til helt paff. At folk velger å tro noe annet får bli deres valg.
Et passende sitat: “In the age of information, ignorance is a choice.”
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.