Om hvordan Ryanair drives (og den vanlige diskusjonen...)

Hva er jeg slags menneske om jeg oppfyller flere av kravene fra både gul og grønn side? Superman? 8) (.....jeg holder ikke dagbok, takk som spør!)
 
Re: Ryanair størst på internasjonal trafikk

Det er mye bra på den grønne siden - etter 12 år i veldedig organisasjon som virkelig fulgte den modellen med suksess, men som satte de ansatte i sentrum er jeg ikke sikker på at hverken FR eller DY passer inn - det kommer vel an på øyene som ser - diskujonene er uansett artige og bare vent til den første boken i Flyenium Trilogien kommer ut på Flyprat Forlag "Menn som hater Piloter" :p[/QUOTE
---
Dette er like mye en verdidebatt som økonomiske betraktninger. Her finnes både "Caravelle'r" og andre som av forskjellige årsaker (kanskje gikk ikke den gamle yrkesdrømmen i oppfyllelse?) ikke ser annet enn pax-tall og økonomisk overskudd som et poeng! Hvis resten av bransjen senket seg ned på Ryainair-standard, og opererte ut fra de samme forutsetninger, så ville jo alt vært annerledes. Men fortsatt arbeider de fleste i luftfart på betingelser og sosial sikkerhet som ligger godt over både Ryanair og de kontraktsansette i Norwegisn etc. Og jeg tror det er slik at samfunnet som helhet er tjent med at det er slik, sånn at Caravelle'r og andre kan vite at det fortsatt finnes grupper som betaler inn penger til deres fremtidige pensjon / trygd fra NAV etc. Bunnen ville jo falle ut om alle jobbet på kontrakt og uten sosial sikring (og da mener jeg en reell sikring på skandinaviske vilkår). Da kan vi alle jobbe for et sandkasseselskap.

Når dette er sagt - selvfølgelig imponerende at MOL har gjort deg mulig for ALLE å fly i Europa. Men de har altså andre forutsetninger.

Tally-Ho
 
Det er så kjekt med folk som sier det samme som jeg tenker. Det blir så mye mindre å skrive for min del.

Vi kan vel bare slå fast at vi på forumet her får være enige om å være uenige i en del ting. Så håper for min egen del at folk forstår at bekymringene ikke ytres fordi vi skal verne om gullavtaler fra 70-tallet.
 
Re: Ryanair størst på internasjonal trafikk

Og jeg tror det er slik at samfunnet som helhet er tjent med at det er slik, sånn at Caravelle'r og andre kan vite at det fortsatt finnes grupper som betaler inn penger til deres fremtidige pensjon / trygd fra NAV etc. Bunnen ville jo falle ut om alle jobbet på kontrakt og uten sosial sikring (og da mener jeg en reell sikring på skandinaviske vilkår).

Ja, det er godt at det finnes slike riddere som deg her i landet.

Nå har det vel de siste årene blitt gjort en del endringer i pensjonssystemet fordi det som var ikke var bærekraftig fort våre fremtidige pensjonister. Alle disse endringene var ikke til det beste for fremtidige pensjonister.




Vidar
 
Det er vel uansett en forskjell på å få litt mindre i pensjon, og det å ikke få pensjon i det hele tatt. At ytelsespensjon må opp til vurdering er helt fair, men kontraktsselskapene i internasjonal luftfart er ikke akkurat viden kjent for sine gunstige sosiale ordninger.
 
Det er vel uansett en forskjell på å få litt mindre i pensjon, og det å ikke få pensjon i det hele tatt. At ytelsespensjon må opp til vurdering er helt fair, men kontraktsselskapene i internasjonal luftfart er ikke akkurat viden kjent for sine gunstige sosiale ordninger.

Jeg oppfatter formuleringer i avgjørelsen i Moss Tingrett denne uken dithen at de som jobber for FR er medlemmer av irsk folketrygd. Når jeg leser om state pensions i Irland så sitter jeg med et inntrykk av at disse da er berettiget til irsk pensjon (http://www.citizensinformation.ie/e...etired_people/state_pension_contributory.html) forutsatt at innbetalingene foregår over tilstrekkelig lang periode. Så kan man selvsagt mene at irsk pensjon er dårlig, for i norsk målestokk er den ikke mye å skryte av. Det er også godt mulig jeg misforstår retningslinjene for offentlig pensjon i Irland.
 
Last edited:
Om de er berettiget til pensjon i Irland, og de faktisk mottar det, så er jo det bra. Det er i hvert fall ikke tilfellet for ordningen DY har. Man mister også all opptjening av pensjon i Folketrygden, noe som verken er særlig gunstig for den enkelte eller for Folketrygden i sin helhet. Jaja, blir mye detaljer nå, litt for seint på kvelden til det kjenner jeg. :)
 
Politisk korrekthet er vi (spesielt venstresiden) dyktige på, men LO er vel best på å stanse polske jordbærplukkere uten avtale hos bøndene. Internasjonal luftfart blir for uoversiktlig både for de og vårt rettssystem (jfr Moss-saken).
Og det er kanskje naturlig at det blir slik, når folk flest går utelukkende på pris. Når "Joe Sixpack" kjøper billetter hos Ryanair vet han meget godt om betingelsene der ( godt belyst av media nå) - men igjen - pris!
Og før det kommer politiske beslutninger i Europa som regulerer dette, vil dette fortsette.

Tally-Ho
 
Politisk korrekthet er vi (spesielt venstresiden) dyktige på, men LO er vel best på å stanse polske jordbærplukkere uten avtale hos bøndene. Internasjonal luftfart blir for uoversiktlig både for de og vårt rettssystem (jfr Moss-saken).
Og det er kanskje naturlig at det blir slik, når folk flest går utelukkende på pris. Når "Joe Sixpack" kjøper billetter hos Ryanair vet han meget godt om betingelsene der ( godt belyst av media nå) - men igjen - pris!
Og før det kommer politiske beslutninger i Europa som regulerer dette, vil dette fortsette.

Nå er neppe siste ord sagt i denne saken, men er det slik å forstå at det er inkompetanse som gjør at tingretten her kommer til at man ikke skal behandle saken? Er du ekspert på arbeidsrett, EU rett, lovanvendelse osv. som gjør deg i stand til å vurdere dette? Såvidt jeg forstår av avgjørelsen fra Moss Tingrett så er det snakk om å vurdere hvor saken evt skulle behandles - ikke sakens innhold.

Hvordan har denne avgjørelsen noe med at fokus er utelukkende på pris - er det slik at du tror at dommeren her har tatt hensyn til slikt (eller mer generelt, tror du at rettsvesenet tar slike hensyn når man evt skal vurdere denne typen saker)? Hvis internasjonal luftfart er så uoversiktlig at vårt rettssystem ikke kan håndtere det, hvem er det som er i stand til å gjøre det? Er det kun de som jobber i bransjen som har tilstrekkelig forståelse for å avgjøre dette (dette er forøvrig et argument man hører fra "alle" bransjer som "utsettes" for rettsapparatet - ingen har peiling på vår bransje, for den er så spesiell)?
 
Last edited:
Nå er neppe siste ord sagt i denne saken, men er det slik å forstå at det er inkompetanse som gjør at tingretten her kommer til at man ikke skal behandle saken? Er du ekspert på arbeidsrett, EU rett, lovanvendelse osv. som gjør deg i stand til å vurdere dette? Såvidt jeg forstår av avgjørelsen fra Moss Tingrett så er det snakk om å vurdere hvor saken evt skulle behandles - ikke sakens innhold.

Hvordan har denne avgjørelsen noe med at fokus er utelukkende på pris - er det slik at du tror at dommeren her har tatt hensyn til slikt (eller mer generelt, tror du at rettsvesenet tar slike hensyn når man evt skal vurdere denne typen saker)? Hvis internasjonal luftfart er så uoversiktlig at vårt rettssystem ikke kan håndtere det, hvem er det som er i stand til å gjøre det? Er det kun de som jobber i bransjen som har tilstrekkelig forståelse for å avgjøre dette (dette er forøvrig et argument man hører fra "alle" bransjer som "utsettes" for rettsapparatet - ingen har peiling på vår bransje, for den er så spesiell)?

Aller helst tror jeg at det kommer av at Moss Tingret er i lomma på MoL og Ryanair. Slik de irske luftfartsmyndighetene er, i følge enkelte forumister.



Vidar
 
Moss Tingrett er neppe i lomma på Ryanair. Irske luftfartsmyndigheter er jeg langt mer skeptisk til, spesielt når man kjenner til noen av avtalene de har der (og ser reaksjonen fra irsk CAA på brev fra Ryanair Pilot Group), men jeg tror ikke det finnes noe fornuft i å gå inn i den diskusjonen med deg, Vidar. Du skal selvsagt få mene hva du vil, og jeg skal ikke prøve å overbevise deg om noe annet. Jeg har andre ting å bruke energien min på.
 
Moss Tingrett er neppe i lomma på Ryanair. Irske luftfartsmyndigheter er jeg langt mer skeptisk til, spesielt når man kjenner til noen av avtalene de har der (og ser reaksjonen fra irsk CAA på brev fra Ryanair Pilot Group)

Er det ikke bare snakk om at man har forskjellige vurderinger av sakene? En reguleringsmyndighet må gjøre avveininger mellom sikkerhet og kostnader, mens pilotforeningen (stort sett) er opptatt av den ene siden (sikkerhet)?

En eks. NASA forsker konkludert med det følgende om FRs fatigue management:

Rosekind has recently concluded an extensive survey of Ryanair crew performance as measured by operational flight-data monitoring, relating operational exceedence incidents - and also the lack of them - to duty periods and the likelihood of fatigue at various phases in working cyles. He concluded that Ryanair, which says it has been operating its crews to Sub-Part Q parameters since 2003, has an effective fatigue-risk monitoring system, and that the regularity and predictability of crew rostering on its exclusively short-haul network is a major part of the reason it scores well according to a fatigue-risk measurement system developed for NASA.

Nå finner jeg imidlertid ikke svaret fra IAA til RPG, så jeg husker ikke helt hva som var innholdet der (og kanskje er referansen til FRMS helt feil i forhold til IAAs svar).
 
Hadde det bare vært så vel, TOS. Saken med RPG og irsk CAA ligger helt sikkert på pprune.org. Kort fortalt har chief pilot i Ryanair gått ut med et felles skriv og sagt at hvis noen piloter rapporterer noe til CAA (og ikke gjennom Ryanair selv) så er det grunnlag for å få sparken. RPG sendte derfor en henvendelse til irsk CAA og spurte hva de syntes om denne typen press fra arbeidsgiver, da det tilsynelatende er en god del folk som har en del ting de gjerne vil varsle fra om, og svaret de fikk fra CAA var bare svada (og totalt urelevant til det det faktisk ble spurt om). Det var faktisk et såpass håpløst svar at RPG sendte nytt brev og gjentok spørsmålene, i tilfelle de i irsk CAA ikke forsto engelsk så godt første gangen.

Flybransjen er en gjennområten bransje, enkelt og greit. Man blir av og til helt paff. At folk velger å tro noe annet får bli deres valg.

Et passende sitat: “In the age of information, ignorance is a choice.”
 
Re: Ryanair størst på internasjonal trafikk

Flotte og ikke overraskende nyheter… Heller ikke overraskende reaksjoner på forumet her – og de reaksjonene er uten tvil også hvorfor noen av de andre aktørene går sakte men sikkert at dundas med de holdingene deres ansatte og tilhengere sitter med.. Trist og kanskje til og med litt stusselig?

Får litt dejavu av den konstante trollingen mot Ryanair, Norwegian osv. og kommer da igjen til å tenke på denne jeg la under småprat – her kan man byttet ut ”people” med ”bedrifter” eller "ansatte i bedrifter" så forklarer den en del..

View attachment 34991

Ser ut til at Norwegian passer inn på den gule siden selv ;)

5o8109.png
 
Re: Ryanair størst på internasjonal trafikk

Ser ut til at Norwegian passer inn på den gule siden selv ;)

5o8109.png

Morro hvordan denne “tegningen” blir tolket av forskjellige, og hvordan man passer inn/ikke passer inn – her to på grønt og tre på gult osv.. Fra min side så var denne ment som en interessant sak som mange (inkludert meg) burde tenke på når man velger fra denne gule siden.;)

Nå som Norwegian blir nevnt her – så vil jeg vel si at de har en og del fine holdninger som passer fint inn på den grønne siden..

Denne Kjos er i alle fall både pilot (du kan si hva du vil om dem), advokat (du kan si hva du vil om dem) og en av de mer suksessrike grunderene vi har (du kan si hva du vil om dem). Jeg vil også våge å si at Norwegian er en av de mer suksessrike bedriftene vi har og DET mest suksessrike flyselskapet vi har.

Jeg tror de som blir mest furtne av å se på denne dumme plansjen, eller ser på den helt uten forståelse for poengene, er kanskje de som skal tenke seg litt ekstra om. ;)

Hvis du tolker at ved a inneha en av ”kvalitetene” fra en av sidene gjør om du er typisk ”suksessrik” eller ”suksessfattig” så tror jeg du skal bare se på denne som noe typisk Pusurbok ræl.

Avslutningsvis så vil jeg tro at det faktiske bak, som denne nettjournalisten har vinklet til ”Kjos flirer av” kanskje ikke er så dumt da Kjos kan flyselskap ganske godt.;)

Kult – tre blunketegn i en post.
 
..., og svaret de fikk fra CAA var bare svada (og totalt urelevant til det det faktisk ble spurt om). Det var faktisk et såpass håpløst svar at RPG sendte nytt brev og gjentok spørsmålene, i tilfelle de i irsk CAA ikke forsto engelsk så godt første gangen.

Nå har jeg forsøkt å søke etter svaret, men finner det ikke. Jeg kan huske å ha lest det, og at inntrykket var at IAA mente at denne typen problemstillinger var andre etaters bord. Noen som har en lenke til svaret?

Flybransjen er en gjennområten bransje, enkelt og greit. Man blir av og til helt paff. At folk velger å tro noe annet får bli deres valg.

Et passende sitat: “In the age of information, ignorance is a choice.”

Hva angår bruk av informasjon så er vel min oppfatning at enkelte mener at man har monopol på hvilken informasjon man skal tillegge vekt...;) Videre så er det nok sikkert slik i luftfarten, som i andre bransjer, at ikke alt er sort-hvitt. At en praksis kan ha uheldige effekter er ikke ensbetydende med at praksisen skal forbys gjennom reguleringer, for regulatoriske myndigheter er nødt til å ta hensyn til fordeler og ulemper. En 100% sikker bransje som ikke tjener penger er ingen fordel for noen, og det er ingen som får meg til å tro at alle er interessert i å betale hvor mye som helst for å oppnå 100% sikkerhet (hverken i luftfarten eller i andre bransjer der sikkerhet/liv/helse er involvert).

Råtten bransje - hva legger du i dette?
 
Back
Top