Om Bose og noise cancelling headsets

En mobiltelefon er noe man i langt større grad er avhengig av enn et headset. Det er derfor ikke helt sammenlignbart.
I saken jeg henviste til krevde kunden en lånetelefon med GPS og kamera, men leverandøren hadde ikke en slik telefon inne, og mente at kunden ikke kunne kreve mer enn en telefon med basisfunksjoner. FTU var ikke enig, gav kunden medhold. Dette er nokså sammenlignbart med å kreve et låneheadset med støykansellering.

I saken jeg henviste til krevde kunden en lånetelefon med GPS og kamera, men leverandøren hadde ikke en slik telefon inne, og mente at kunden ikke kunne kreve mer enn en telefon med basisfunksjoner. FTU var ikke enig, gav kunden medhold. Dette er nokså sammenlignbart med å kreve et låneheadset med støykansellering.

Nei, jeg vil heller si at headset med støykansellering er å sammenlignbart med å kreve en lånetelefon med tilsvarende skjermstørrelse eller operativsystem. En telefon med GPS og kamera har helt andre bruksområder enn en basistelefon, men støykansellerende hodetelefoner i hovedsak gir bedre komfort, men ikke andre bruksområder.

Slike sammenligninger blir uansett vanskelige, da et heasett ikke er en mobiltelefon og har et helt annet bruksområde. Den konkrete vurderinga av fordeler og ulemper kan aldri bli helt lik for to så forskjellige produkter.

Takk for svar, folkens. Jeg får se hva jeg gjør.

Jeg bruker de nesten hver dag, og er avhengig av dem i allefall på lesesalen. Hvor hardt skal jeg slå i bordet med forbrukerkjøpsloven, eventuelt? Jeg ser helt klart begge sider her. Å kjøpe et nytt headset for så å heve kjøpet, ser jeg ikke på som aktuelt. Jeg må i tilfelle bli tilbydt et låneheadset i perioden mitt er på service.

Jeg mener du kan slå nokså hardt i bordet med forbrukerkjøpsloven. Du har et klart behov, og det står klart i loven at selger skal tilby låneprodukt for sin regning (underforstått at de må påregne noen kostnader med dett). Urimelig tror jeg ikke det er med mindre det er snakk om veldig dyre/sjeldne/store gjenstander som det vil være veldig kostbart å skaffe og/eller frakte. Har de tilsvarende produkt på lager så kan de neppe hevde at det er urimelig å gi deg det.

Du kan slå hard i bordet med med loven så mye man bare orker, men er de uenig i tolkningen så får du avslag med beskjed om å klage til forbrukerklagenemnda, og da går det fort litt tid og man sitter igjen uten låneprodukt, det hjelper jo lite her.

Jeg ville møtt opp og fremlagt saken din best mulig, og forklare hvorfor du er avhengig av å ha et slikt headset. Spør også om de kan sjekke om de har en B-vare/utstilling av et tilsvarende produkt som du kan låne.

Har Bose in-ear headphones (SoundTrue - ikke noise cancelling). Kabelen har knukket (altså den ytterste delen som beskytter) og jeg mener lyden er blitt noe dårligere på det ene øret.

Disse ble kjøpt i USA for 2,5 år siden og har ikke kvittering. Er dette noe man kan reklamere på her i Norge? Har jo lest at Bose er gode på kundeservice hvis man får problemer med produktet.

Iom at du har kjøpt de i utlandet kan du ikke bruke norsk kjøpslov for å reklamere. Hadde antagelig falt under warranty, men den er vel 1-2 år max, og de krever vel antagelig proof of purchase uansett.
Så tror du ligger litt dårlig ann til å få de fiksa, men kan jo alltids sende en mail, skader ingen :p

Iom at du har kjøpt de i utlandet kan du ikke bruke norsk kjøpslov for å reklamere. Hadde antagelig falt under warranty, men den er vel 1-2 år max, og de krever vel antagelig proof of purchase uansett.
Så tror du ligger litt dårlig ann til å få de fiksa, men kan jo alltids sende en mail, skader ingen :p

Feil. EØS-direktivet for forbrukerkjøp sier at forbrukerkjøpsloven i forbrukerens hjemland skal gjelde for kjøp i EØS. Betaler du med kredittkort, er banken ansvarlig for at disse rettighetene overholdes.

Usa er vel enda ikke med i EØS dog.
Feil. EØS-direktivet for forbrukerkjøp sier at forbrukerkjøpsloven i forbrukerens hjemland skal gjelde for kjøp i EØS. Betaler du med kredittkort, er banken ansvarlig for at disse rettighetene overholdes.

Noen som har testet en DAC med QC20?
Vil det gi litt mer av den lyden man ville forventet mtp prisen på settet?

Last edited:
Noen som har prøvd å løpe med in-ear noice cancelling? Er vel qc 20 de heter. Hadde noen Bose in ear for noen år siden som var håpløse mtp løping.

Noen som har testet en DAC med QC20?
Vil det gi litt mer av den lyden man ville forventet mtp prisen på settet?

Bruker dem sammen med en Hegel Super. Til in-ear å være er det slettes ikke verst, spesielt er de bedre i bass-området enn forventet, mens jeg ikke er like imponert i diskantområdet. Hvor mye DAC'en bedrer kommer selvsagt an på hvilket utgangspunktet og hvilken DAC, men Hegel Super var i alle fall en ok oppgradering fra en relativt kjip hodetelefonutgang på laptopen. Hadde fortsatt kjøpt dem om jeg skulle valgt på nytt.

Nå er vel Bose generelt kjent for andre kvaliteter enn det analytiske i øvre frekvenser. Husk at all lyden blir kjørt i en A/D, så via en DSP for å legge til motlyd, så ut i en D/A, og til slutt en innebygd forsterker. DSP gjør i tillegg en god del lydsminke, noe man lett hører ved å skru av og på headsett strøm for en enkel A-B test. Så for hjemmebruk i en stille stue anbefales noe helt annet i samme prisleie. Eller gjerne over, spesielt hvis man skal utnytte egenskapene i en Hegel med bra kildemateriale.
Når det er sagt er QC20 og QC25 det beste som kan skaffes for reisende. Lyd-tuningen er perfekt for å lytte på fly til filmer og "enkelt" musikkmateriale. Og støydempning på qC20 er utrolig god, så lenge silikonsneglene passer til ytterøret. QC25 er også bra, men lekker noe støy ved bruk av briller, så her er det best med en lasik først ;-)
Jeg har lagt inn litt mer test/info på businessclass.no bose-tråd.

Noen som har testet v2.0 av QC20 ?
Ser at de kommer med noen nye farger, håper lyden er noe forbedret..

Har akkurat bestilt de så blir spennende å teste..